یارانه معیشتی فروردین روز چهارشنبه 10 فروردین ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. یارانه معیشتی  همانند دوره های قبل پرداخت می شود. یارانه معیشتی برای هر نفر 55 هزارتومان پرداخت می شود. آخرین اخبار از یارانه معیشتی در سال جدید را با هم می خوانیم

مبلغ یارانه در رمضان چقدر است؟

بیشترین احتمالات درباره مبلغ یارانه ماه رمضان مبلغ ۱۵۰ هزار تومان است.

در سال گذشته ۶۰ میلیون نفر یارانه‌بگیر معیشتی، معادل یک یارانه معیشتی دیگر را به‌عنوان یارانه زمضان دریافت کردند. یعنی خانوارهای یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان گرفتند.

اگر همان یارانه پارسال برای امسال نیز تکرار شود، مبلغ یارانه بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان است. اما اگر قرار باشد مبلغ یارانه ۱۵۰ هزار تومانی واریز شود، احتمالا تعداد یارانه بگیران کمتر از ۶۰ میلیون نفر تعیین شود.

تا پایان ماه رمضان دو یارانه طبق روال ماه‌های قبل واریز می‌شود. اولین واریزی یارانه نقدی فروردین ماه است.

علاوه بر این دو یارانه، احتمال واریز یارانه مخصوص ماه رمضان نیز وچود داشت که پیگیری‌ها این موضوع را تایید می‌کند. پیگیری‌ها از سازمان‌های مرتبط با واریز یارانه‌ها نشان می‌دهد که دولت قصد دارد همانند سال قبل، در ماه رمضان امسال نیز یارانه مخصوص این ماه را پرداخت کند.

به نظر می‌رسد جزئیات پرداخت یارانه ماه رمضان، یعنی مبلغ یارانه، تعداد یارانه بگیران و شرایط مشمولان در مراحل پایانی است. در واقع دولت در پله آخر نهایی کردن واریز این یارانه قرار دارد و احتمالا جزئیات کامل آن به زودی منتشر می‌شود.

در سال گذشته نیز بسته حمایت معیشتی ویژه ماه رمضان در روز عید فطر به حساب ۶۰ میلیون نفر از افراد واجد شرایط واریز ‌شد. اما از آنجایی که دولت در روزهای ابتدایی ماه رمضان برای واریز یارانه مخصوص این ماه تصمیم گرفته است، احتمالا قبل از عید فطر واریز می‌شود.

یارانه ماه رمضان جدای از یارانه نقدی و معیشتی بنزین است. یعنی یارانه بگیران هم دو یارانه را طبق روال ماه‌های گذشته دریافت می‌کنند و هم گروهی از آنها یارانه ماه رمضان می‌گیرند.

مشمولان یارانه رمضان چه کسانی هستند؟

در خصوص مشمولان گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد، اما به احتمال خیلی زیاد مشمولان یارانه ماه رمضان جزو کسانی هستند که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند.

دولت در چند ماه گذشته به مناسبت‌های ۲۲ بهمن ماه و عید نوروز به چند دهک اول یارانه نقدی پرداخت کرد.

یارانه ۲۲ بهمن ماه به حدود ۳۲ میلیون نفر رسید. یارانه عید نوروز نیز به حساب سرپرستان بیش از ۱۲ میلیون خانوار پرداخت شد. این افراد کسانی بودند که سهام عدالت نداشتند و سودی نگرفتند. بنابراین یارانه بگیران در ماه رمضان نیز از بین این گروه‌ها انتخاب می‌شوند.

یارانه ۲۲ بهمن ماه مبلغ ۱۰۰ هزار تومان و مبلغ یارانه عید نوروز ۱۵۰ هزار تومان بود. بنابراین مبلغ یارانه ماه رمضان نیز احتمالا بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برای هر نفر باشد.

3 واریزی جدید دولت در اردیبهشت ماه

ماه رمضان آغاز شده و تقریبا تا میانه اردیبهشت ماه ادامه دارد. علاوه بر یارانه‌هایی که به دلیل همزمانی با این ماه واریز می‌شود احتمال واریز یارانه مختص ماه رمضان نیز وجود دارد.

تا پایان ماه رمضان دو یارانه طبق روال ماه‌های قبل واریز می‌شود. اولین واریزی یارانه نقدی فروردین ماه است.

دومین واریزی نیز به اولین یارانه اردیبشهت ماه مربوط می‌شود. خانوارها یارانه معیشتی نقدی در روز دهم اردیبهشت ماه دریافت می‌کنند.

همانند دوره‌های پیشین، واریز یارانه معیشتی به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

در این ماه همچنین هفدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی در این ماه، از حساب سرپرستان خانواده‌هایی که این وام را دریافت نموده اند، کسر می‌شود.

علاوه بر این دو یارانه، احتمال واریز یارانه مخصوص ماه رمضان نیز وجود دارد. دولت در سال گذشته از چند دهک از یارانه‌بگیران به صورت مالی حمایت کرد.

در چند ماه گذشته نیز به مناسبت‌های ۲۲ بهمن ماه و عید نوروز به چند دهک اول یارانه نقدی پرداخت کرد. یارانه ۲۲ بهمن ماه مبلغ ۱۰۰ هزار تومان بود که به حدود ۳۲ میلیون نفر رسید.

یارانه عید نوروز نیز مبلغ ۱۵۰ هزار تومان بود که به حساب سرپرستان بیش از ۱۲ میلیون خانوار پرداخت شد. این افراد کسانی بودند که سهام عدالت نداشتند و سودی نگرفتند.

در سال گذشته نیز بسته حمایت معیشتی ویژه ماه رمضان به حساب ۶۰ میلیون نفر از افراد واجد شرایط واریز ‌شد. احتمالا این یارانه در عید فطر واریز شود.

طی هفته‌های اخیر، بحث تخصیص ارز کالا‌های اساسی به موضوعی مهم در مباحث اقتصادی دولت و مجلس تبدیل و در نهایت تصمیم حذف ارز کالا‌های اساسی از سوی مجلس به دولت واگذار شد. در این میان، دو راهکار به عنوان گزینه‌های بعد از حذف درنظر گرفته شده است؛ پرداخت یارانه نقدی و ارائه یارانه کالایی.

وعده یارانه کالایی در زمستان ۹۲ از سوی دولت روحانی تحت عنوان «توزیع سبد کالا» اجرا شد.سپس پیشنهاد پرداخت یارانه کالایی توسط مجلس به ۶۰ میلیون ایرانی مطرح.در این طرح پیشنهاد شده بود  ۴۰ میلیون ایرانی یارانه کالایی ۶۰ هزارتومانی و ۲۰ میلیون ایرانی یارانه ۱۲۰ هزارتومانی به صورت ماهانه اخذ کنند.طبق پیش بینی ها برای یک خانواده 4 نفره یارانه کالایی 240 هزار تومانی در نظر گرفته شده است.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه کالایی می پردازیم.

در این گزارش به بررسی دو راهکار دولت برای جبران ارز ترجیحی یعنی یارانه نقدی و یارانه کالایی پرداخته ایم.

نکته حائز اهمیت این است که هر سیاست اقتصادی، دارای فواید و ضرر‌هایی است. از همین رو لازم هست تا به هنگام اتخاذ تصمیم و کاهش تبعات آن، توجه جدی به مضرات راهکار‌ها صورت بگیرد. طبیعی است که سیاست‌های جایگزین باید حرکت از وضع موجود به وضعیت مطلوبتری را ایجاد کنند وگرنه عملا سیاستی شکست خورده اند.

میرزائی گفت: در مورد یارانه نقدی، تجربه تاریخی نشان می دهد که در اقتصاد ایران و به طور کلی اقتصاد‌های همراه با تورم مزمن و دو رقمی، اعطای این نوع یارانه در نهایت به ضرر اقشار محروم و متوسط تمام می شود. هرچند که ممکن است به صورت مقطعی و کوتاه مدت، اندکی بهبود ایجاد کند، اما بعد از گذشت زمان، به علت بروز تورم، ارزش ریالی یارانه تخصیصی کاهش پیدا کرده و دولت‌ها اقدامی در راستای افزایش ریالی یارانه و حقظ قدرت خرید مردم انجام نمی دهند. به عنوان مثال، یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی در برهه‌ای از زمان، معادل با خرید چند کیلو مرغ بود، اما امروز با این رقم، ۱.۵ کیلو مرغ هم به سختی می توان خرید. لذا از منظر پرداخت یارانه نقدی، تقریبا می توان گفت که گزینه نامناسبی است.

به گفته او، اعطای یارانه کالایی شاید از برخی جهات، نسبت به یارانه نقدی بهتر باشد، اما دارای معایب جدی است. در اعطای این نوع یارانه، اولا مقدار مشخص نیست که مقدار سهمیه تخصیص داده شده به افراد، مکفی است یا خیر. ثانیا بازه زمانی مورد حمایت نیز مشخص نیست. به عنوان یک تجربه تاریخی، در یک زمانی به توزیع کوپن اقدام می شد، اما رفته رفته این نوع توزیع کاهش پیدا کرد و حذف شد. لذا در این مورد هم مجددا تصمیمی به زیان معیشت مردم اتخاذ می شود. ثالثا این روش، در بسیاری از موارد منجر به تشکیل صف خواهد شد و هنوز معلوم نیست که مکانیسم توزیع در مورد یارانه کالایی به چه نحو خواهد بود.

میرزائی گفت: ایران، کشوری غنی و مملو از استعداد‌های انسانی و غیرانسانی است. سرمایه‌های عظیم، منابع طبیعی ارزشمند از جمله مولفه‌هایی هستند که نشان می دهند ایران، دارای پتانسیل فراوانی برای رشد و پیشرفت است. با توجه به این پتانسیل ها، ایران به طور بالقوه شرایط لازم برای قرارگیری در زمره اقتصاد‌های بزرگ و همراه با رفاه عادلانه برای اقشار مختلف مردم را دارد.

او گفت: تا زمانی که مسائل اصلی کشور در حوزۀ نظام ارزی و نظام بانکی حل و فصل نشود، اتخاذ این قبیل سیاست‌ها در نهایت به ضرر عمده اقشار مردم تمام می شود. اقتصاد کشور هم اکنون با فقدان نظام جامع ارزی مواجه است؛ به نحوی که با جهش‌های مکرر ارزی ناشی از سفته بازی و رفتار‌های سودجویانه برخی صادرکنندگان و سفته بازان، هر سال شاهد بروز تورم شدید و کاهش توان معیشتی مردم هستیم. در چنین فضایی، صحبت کردن از پرداخت یارانه نقدی و کالایی چندان ثمربخش نیست و حتی پرداختن به ارز کالا‌های اساسی، اولویت اصلی اقتصاد ایران نیست. در کنار نظام جامع ارزی، رسیدگی به بحث نظام بانکی نیز از اولویت جدی برخوردار است تا زمینه بروز تورم و کاهش قدرت خرید مردم، برچیده شود.

لازم است تا سیاست‌هایی اتخاذ شود که به صورت پایدار و مداوم، رشد رفاه عمومی را به همراه آورد، نه اینکه در نهایت به ضرر مردم و به نفع تعداد اندکی از فعالان اقتصادی تمام شود.

چه کسانی مشمول یارانه کالایی می شوند؟

 ازسوی‌دیگر یک فعال رسانه‌ای اصول‌گرا، نزدیک به قالیباف در توضیحاتی مبسوط از طرح رئیس مجلس شورای اسلامی دراین‌راستا رونمایی و تأکید کرده است: جمعاً سیصد همت (هزار میلیارد تومان) برای پرداخت یارانه بابت حذف ارز ترجیحی در نظر گرفته شده که هشتاد هزار میلیارد تومان آن برای بیمه‌ها، هشتاد هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم و نان، و ۱۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز برای یارانه کالایی و سی هزار میلیارد تومان هم برای تأمین اجتماعی اختصاص دارد.

براساس اعلام علی قلهکی، یارانه کالایی در نظر گرفته‌شده برای بر با ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است. بنا بر این اعلام، یارانه کالایی برای شصت میلیون نفر در نظر گرفته شده؛ البته این شصت میلیون نفر به دو دسته ۳۵ میلیون نفری و ۲۲ میلیون نفری تقسیم شده‌اند. دسته اول یعنی دسته ۳۵ میلیون نفری (دوازده میلیون نفر در فقر مطلق و ده میلیون نفر دیگر در فقرند) و ۲۵ میلیون نفری تقسیم شده است.

دراین‌راستا در قالب سیاستِ جبرانی اعطای کالا، یارانه نان و دارو برای ۸۵ میلیون نفر در نظر گرفته شده است.  شش قلم کالا برای شصت میلیون نفر و یک قلم کالای اضافه برای ۲۲ میلیون نفر تخصیص می‌یابد و از این ۲۲ میلیون نفر دوازده میلیون نفر در فقر مطلق و ده میلیون نفر در فقر هستند. هفت قلم کالا اعم از مرغ (۱.۵ کیلو در ماه)، تخم‌مرغ  (یک کیلو در ماه)، گوشت قرمز (۷۵۰ گرم)، شیر (سه کیلو)، پنیر (یک کیلو) و روغن (هشتصد گرم) در نظر گرفته شده است. برنج به میزان دو کیلو  فقط به دهکِ آخرِ ۲۲ میلیونی که در فقر و فقر مطلق به‌سر می‌برند، تعلق می‌گیرد.

نحوه ثبت اعتراض برای دریافت یارانه معیشتی

بهروز رحیم‌زاده در گفت‌وگویی اظهار داشت: در استان اردبیل، شمار خانواده‌هایی که یارانه نقدی دریافت می‌کنند به بیش از ۴۳۹ هزار خانوار رسیده است که اداره کار هیچ نقشی در رسیدگی به اعتراضات یارانه نقدی ندارد.

وی بیان کرد: وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان لبه تماس خدمات دولتی گستردگی پیدا کرده که به عنوان اولویت اساسی و مهم مطرح است که در این زمینه درصدد هستیم خدمات‌رسانی به مردم را با هدف رفع مشکلات موجود به اتمام رسانده و اقدامات لازم را در این زمینه تسریع بخشیم.

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردبیل ضمن اشاره به شرایط ارائه یارانه به سایر مشمولین نیز تصریح کرد: کسانی که مشمول یارانه نقدی دولت نشده‌اند می‌توانند با مراجعه به سایت hemayat.mcls.gov.ir  نسبت به عدم پرداخت یارانه معیشتی‌شان اعتراض کنند.

وی با اشاره به رسیدگی به روند اعتراض متقاضیان نیز تصریح کرد: پس از اعتراض متقاضیان اطلاعات سرپرست و اعضای خانوار شامل میزان دارایی، تراکنش مالی و سایر شرایط در سامانه رفاه ایرانیان بررسی شده و به درخواست معترضین پاسخ لازم داده خواهد شد که در این زمینه نیز هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است.

رحیم‌زاده با اشاره به یارانه حمایتی نیز تصریح کرد: بعد از سهمیه‌بندی بنزین مبلغی به صورت ماهانه به حساب ۳۶۳ هزار خانوار در استان اردبیل واریز شد که جزو خانوارهای واجد شرایط استان محسوب می‌شوند و شرایط به همین منوال در حال اجرا خواهد بود تا تمامی افراد واجد شرایط از این یارانه بهره‌مند شوند.

یارانه جدید برای ۶۰ میلیون نفر

در همین رابطه، قرار است یارانه‌ها از چند ماه دیگر افزایش یابد و چندین برابر شود. به نظر می‌رسد ۶۰ میلیون نفری هر دو یارانه نقدی و معیشتی را می‌گیرند بیش از سه برابر شود.

زمزمه‌های اعطای کارت اعتباری از پنج ماه دیگر شنیده می‌شود یارانه‌ای که قرار است به پنج دهک اول پرداخت شود.

ابراهیم رئیسی وعده داده که برای کاهش هزینه خانواده‌ها کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود. بر این اساس به‌ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

یعنی یک خانواده پنج نفره در دهک‌های اول، دوم و سوم، علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، کارت اعتباری به مبلغ یک میلیون تومان دریافت می‌کند.

این خانواده ها ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی بنزین، ۲۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی و یک میلیون تومان کارت اعتباری دریافت می‌کند، در مجموع یک میلیون و ۴۳۲ هزار تومان.

حالا اگر این خانواده در دهک سوم و چهارم باشد، ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی بنزین، ۲۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان و ۷۵۰ هزار تومان کارت اعتباری دریافت می‌کنند.

این پنج دهک در واقع همان ۶۰ میلیون نفری هستند که هر دو یارانه معیشتی و نقدی را دریافت می‌کنند، با عملی شدن وعده ابراهیم رئیسی یارانه این ۶۰ میلیون نفر بیش از سه برابر می‌شود و از ۴۳۲ هزار تومان به یک میلیون و ۴۳۲ هزار تومان می‌رسد.

یارانه نقدی : در روز بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. مبلغ این یارانه نیز طی بیش از ۱۰ سال گذشته به طور ثابت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر نفر است. همچنین ۷۸ میلیون نفر نیز جزو لیست یارانه‌بگیران نقدی هستند. یارانه نقدی یک طرح برای حمایت برای مردم است.

یارانه معیشتی :  در روز دهم هر ماه یارانه معیشتی واریز می‌شود که مبلغ آن متناسب با تعداد اعضای خانوار بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان است. ۶۰ میلیون نفر نیز این یارانه را می‌گیرند. یارانه معیشتی هر ماه روز 10 ام واریز می شود. یارانه معیشتی به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

افزایش یارانه :یارانه‌ای که در دولت دهم ارائه شد هنوز هم بر همان مبلغ باقی‌مانده، چون هزینه‌هایی را ایجاد می‌کند و منابعی را می‌طلبد که تأمین آن‌ها دشوار است. 

وام یارانه :بانک مرکزی در راستای حمایت از معیشت و افزایش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه و بهبود فرایند تامین مالی زنجیره تولید، شیوه‌نامه اعطای کارت رفاهی هفت میلیون تومانی را ابلاغ کرد

زمان واریز یارانه: در روز بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. مبلغ این یارانه نیز طی بیش از ۱۰ سال گذشته به طور ثابت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر نفر است. همچنین ۷۸ میلیون نفر نیز جزو لیست یارانه‌بگیران نقدی هستند.در روز دهم هر ماه یارانه معیشتی واریز می‌شود که مبلغ آن متناسب با تعداد اعضای خانوار بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان است. ۶۰ میلیون نفر نیز این یارانه را می‌گیرند.

یارانه جدید: ابراهیم رئیسی در برنامه‌های اقتصادی خودش اعلام کرده که قرار است یارانه جدیدی پرداخت کند.در واقع او وعده داده که قرار است برای خانوارهای پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد