مه شو :کدام یارانه مهرماه واریز می شود؟ اولین یارانه مهرماه یارانه معیشتی بنزین خواهد بود. دولت جدید اعلام کرده که قصد افزایش در یارانه مهرماه را ندارد. بعد از یارانه معیشتی دومین یارانه مهرماه برای مردم یارانه نقدی خواهد بود.

 

یارانه مهرماه چگونه واریز می شود؟

یارانه مهرماه

به نظر می‌رسد دولت تصمیمی برای کاهش یا افزایش مبلغ یارانه‌ها در مهر نداشته باشد و واریزی‌های در ماه آینده نیز همانند ماه‌های گذشته انجام شود. غیر از یارانه‌ها، کدام گروه‌ها در مهر دریافتی دارند؟

با این که در یک ماه گذشته گمانه‌زنی‌های بسیاری برای افزایش یارانه‌ها و یارانه جدید زده می‌شد، از آنجایی که دولت جدید هنوز برای افزایش یا کاهش یارانه‌ها تصمیم قطعی نگرفته است، طبق زمان‌بندی که از دی سال ۹۸ تکرار شده، در ماه آینده نیز دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین در ماه آینده نیز واریز می‌شود.

اولین یارانه واریزی مهر همانند ماه‌های قبل یارانه معیشتی بنزین است. واریز این یارانه از اذر سال ۹۸ آغاز شد و در مهر امسال بیست و سومین مرحله آن به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

طبق زمان‌بندی که از دومین مرحله واریز یارانه‌ها اجرایی شد، واریز یارانه معیشتی بنزین در روز دهم هر ماه انجام می‌شود. یعنی یارانه معیشتی مردم در مهر حدود دو هفته دیگر پرداخت می‌شود.

همچنین مبلغ این یارانه از ابتدا تاکنون بدون تغییر بوده، به نحوی که خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی می‌گیرند.

همچنین حدود هفت میلیون خانوار یارانه‌بگیر در پاییز پارسال مرحله دوم وام یک میلیون تومانی کرونا گرفتند که اقساط آن از یارانه ماهانه آنها کسر می‌شود. دولت در مهر دهمین قسط این وام را از یارانه برداشت می‌کند.

یارانه نقدی، دومین واریزی مهر است. این یارانه نیز براساس زمانبندی باید در روز بیستم مهر به حساب سرپستان خانوار واریز شود.

مبلغ این یارانه نیز طی چندین سال گذشته بدون تغییر بوده، به نحوی که همه‌ی خانوارهای مشمول مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر یک از اعضای خانواده دریافت می‌کنند.

این خانوارها نیز در خرداد پارسال مرحله اول وام یک میلیون تومانی را گرفتند که اقساط آن را از یارانه نقدی خود می‌پردازند. شانزدهیمن قسط از مرحله اول وام کرونا از یارانه نقدی مهر ۲۱ میلیون خانوار برداشت می‌شود.

اما احتمالا اولین پولی که در مهر به حساب مردم واریز می‌شود وام بازنشستگان است که به گروه کوچکی از اعضای صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری پرداخت می‌شود.

در هفته اول مهر چهارمین نوبت وام ضروری ۱۰ میلیون تومانی به حساب بیش از ۲۰ هزار نفر واریز می‌شود. در خصوص بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نیز احتمالا در مهر گروهی از متقاضیان وام هفت میلیون تومانی بگیرند.

 

یارانه مهرماه | یارانه ثروتمندان قطع و یارانه افراد نیازمند افزایش می یابد؟

یارانه مهرماه

حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگویی درباره برنامه وزارتخانه متبوعش برای حذف یارانه پردرآمدها، گفت: براساس قانون، یارانه پردرآمدها(طبق فرمول خاصی) باید قطع شود و یارانه اقشار ضعیف افزایش یابد. نکته اصلی در این امر نحوه شناسایی این افراد است که برای تحقق آن به بانک اطلاعاتی اقتصادی قوی نیاز است تا بتوان براساس آن سطح درآمدی افراد را تعیین کرد.

وزیر کابینه سیزدهم افزود: هرچند در سال‌های گذشته راه‌اندازی سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  آغاز شده اما اطلاعات آن ناقص بوده و برخط نیست، تکمیل این سامانه جزو برنامه‌های ما است. وی در گفت‌وگو با خانه ملت اضافه کرد: در صورت تکمیل سامانه جامع رفاه ایرانیان بسیاری از افرادی که البته خیلی زیاد هم نیستند و باید یارانه آنها تغییر کند، مشخص می‌شود.

عبدالملکی تصریح کرد: ما به مجلس وعده دادیم که طی یک سال این سامانه را تکمیل کنیم تا براساس آن بتوان سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام داد.

 

یارانه مهرماه | ارزش یارانه ۴۵ هزار تومانی پس از ۱۱ سال چقدر است؟

یارانه مهرماه

بررسی ها نشان می دهد که از زمان آغاز دو یارانه نقدی و معیشتی تاکنون، قدرت خرید یارانه نقدی ۸۹ درصد و قدرت خرید یارانه معیشتی ۴۰ درصد کاهش یافته است.

بر این اساس، اگر فرض کنیم که قدرت خرید این یارانه ها برای یک خانوار تک نفره می خواست ثابت بماند، باید مبلغ آن به ترتیب به جای ۴۵ هزار تومان کنونی ۴۱۸ هزار تومان و به جای ۵۵ هزار تومان، ۹۲ هزار تومان باشد.

در آذر سال ۸۹ پرداخت یارانه به حساب مردم کلید خورد و از آن سال تاکنون به حساب هر شخص ۴۵ هزار تومان با عنوان کمک نقدی واریز می شود. با این حال، داده های مرکز آمار نشان می دهد که در آغاز پرداخت یارانه ها شاخص قیمت مصرف کننده برابر با ۳۵.۲۲۴ بوده که به مرور و با رشد مستمر قیمت ها این متغیر در تیر ۱۴۰۰ تقریبا ۹.۳ برابر شده و به ۳۲۷.۴ رسیده است. بنابراین محاسبات ارزش پول با دخالت نرخ تورم پس از ۱۱ سال نشان می دهد ارزش یارانه ۴۵ هزار تومانی فعلی که در ماه اول تابستان به حساب خانوارهای تک نفره واریز شده به پول آن موقع (یعنی سال ۸۹) تقریبا ۴ هزار و ۸۴۰ تومان است. از سوی دیگر این محاسبات را برای یارانه معیشتی که از آذر ۹۸ پرداخت آن آغاز شده می توان داشت.

در این مدت، شاخص قیمت مصرف کننده که آن زمان رقم ۱۹۳.۸ بوده، تا تیر امسال ۱.۷ برابر شده است. بنابراین محاسبات تورمی نشان می دهد که یارانه معیشتی دریافتی توسط یک خانوار تک نفره به میزان ۵۵ هزار تومان در تیر امسال، معادل با ۳۲ هزار و ۵۵۶ تومان در سال ۹۸ بوده و تنها ۵۹.۲ درصد ارزش این رقم در آن سال را دارد.