هزاران سال پیش گیاهان تنها موادی بودند که خواص درمانی داشتند و در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. گیاه‌شناسی در ایران نیز سابقه‌ی طولانی داشته و پزشکان ایرانی صدها گیاه درمانبخش را شناسایی کرده بودند و از خواص آنها آگاهی داشتند. در این میان 30 نوع گیاه از تقدس زیادی برخوردار بوده و به نشانه‌ی روزهای سی روزه‌ی ماه، از نام و نماد ویژه‌ای برخوردار بود. بوعلی سینا یکی از افرادی است که داروهای گیاهی و معدنی را شناسایی کرده و خواص آنها و تاثیر آنها را در کتاب قانون به نگارش درآورده است .

در یونان باستان دمنوش کاربرد گسترده‌ای داشته است. به اعتقاد بقراط، طبیعت خود درمانگر بوده و قدرت گیاهان را با نشانه‌های مختلف به ما می‌شناساند. مثلا گل قرمز انار برای خونریزی کاربرد فراوان دارد. پس از گذر سال‌ها و کشف قاره‌ی آمریکا تحول عظیمی در علم داروشناسی رخ داد و گنجینه‌ی گیاهان را داروئی تکمیل کرد. در حال حاضر باوجود داروهای شیمیایی فراوان و تجهیزات پیشرفته عده‌ای طرفدار عرقیات گیاهی و گیاهان داروئی هستند. در حال حاضر به راحتی می‌توان گیاهان دارویی، دانه‌های روغنی را می‌توان از عطاری اینترنتی تهیه کرد. در این مقاله قصد داریم 10 گیاه داروئی مهم با خاصیت درمانی مهم را به شما معرفی کنیم:

گل‌گاو زبان

از دیدن نام گل‎گاو زبان در لیست گیاهان داروئی نباید چندان تعجب کرد. این گیاه ،داروی بسیار مهمی است و خواص زیادی دارد. گل‌گاو زبان اغلب به شکل خشک شده و به صورت دمنوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. گل‌گاو زبان طبیعتی گرم و تر دارد. این گیاه سرشار از ویتامین‌های B، C، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و آهن است. گل‌گاو زبان اعصاب و روان را تقویت می‌کند و برای بیماری‌های دهان مفید است. علاوه بر آن به دلیل منابع سرشار از منیزیم برای پیشگیری از سرطان‌های مختلف مانند کبد، پروستات و پستان مفید است. از دیگر خواص گل‌گاو زبان می‌توان به بهبود سلامت پوست و مو اشاره کرد. بهبود سلامت استخوان، درمان اختلال بیش فعالی، بهبود عملکرد روده و کمک به کاهش قند خون برای بیماران دیابتی از دیگر خواص این گیاه است.

زنجبیل

زنجبیل نوع ادویه است که از ریشه‌ی گیاهان استخراج می‌شود و در آشپزی کشورهای شرق آسیا و خاورمیانه کاربرد فراوانی دارد. همچنین دمنوش این گیاه خواص ویژه خود را دارد که می‌توان در این مطلب با آنها آشنا شد. زنجبیل را می‌توان گیاهی دانست که در زیبایی پوست و مو تاثیر زیادی دارد و به آن لقب اکسیر جوانی داده‌اند. زنجبیل به واسطه‌ی دارا بودن ترکیب‌های فعال می‌تواند موجب مانع رشد و در نهایت مرگ سلول‌های سرطانی شود. زنجبیل و خطرات قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد از سخت شدن شریان‌ها جلوگیری می‌کند. این ماده محافظ کبد است و در درمان کبد چرب تاثیر بسزایی دارد.

آلوئه ورا

aloe-vera-plant-and-its-health-benefits

آلوئه ورا بیش از 240 گونه دارد و می‍توان آن را در مناطق خشک پروش داد. آلوئه‌ورا کلمه‌ای عربی و به معنای ماده‌ تلخ درخشان است. بخش قابل توجهی از آلوئه ورا از آب تشکیل شده است تقریبا حدود 96 درصد. 4 درصد باقیمانده‌ی آن دارای خواص بسیار مهمی است . آلوئه‌ورا منبع سرشار ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این ماده می‌توان انواع التهابات پوستی را به شکل موضعی درمان کند. از دیگر خواص آلوئه ورا می‌توان به نرم کردن موها و بهبود پوست کف سر اشاره کرد. درمان یبوست و تقویت دستگاه ایمنی از دیگر خواص این گیاه داروئی است.

بابونه

بابونه یکی از پرمصرف‌ترین گیاهان داروئی است که نامش در قدیمی‌ترین کتب طب سنتی آمده است. بابونه تقویت کننده‌ی مغز و اعصاب و قوای جنسی است و نوشیدن چای آن خوابی راحت را به ارمغان می‎آورد. این گیاه سردردهای میگرنی را درمان می‌کند و از دردهای دوران قاعدگی می‌کاهد. یکی از مهمترین خواص بابونه، درمان زخم معده و ورم معده است؛ این گیاه به آسانی این بیماری  را بهبود می‌بخشد.

کاسنی

کاسنی نیز یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی است که خواص ویژه‌ی آن درمانگر بیماری‌های زیادی است. این ماده به هضم غذا می‌کند و مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد. انولین موجود در گیاه کاسنی سطح کلسترول بد بدن را کاهش می‌دهد. این ماده مانند گل‌گاو زبان آرامش بخش بوده و و استرس را کاهش می‌هد. از دیگر خواص کاسنی می‌توان به بهبود یبوست، کم‌خونی اشاره کرد.

رازیانه

رازیانه گیاهی با طبع گرم و خشک است و آن را به عنوان گیاه مناسب زنان می‌دانند. رازیانه خواص هورمونی زیادی دارد و در افزایش شیردهی یا کاهش التهابات و عوارض یائسگی تاثیر زیادی دارد. رازیانه یک لاغر کننده‌ی طبیعی است و مصرف بیش از حد آن عواقب زیادی به دنبال دارد. رازیانه کلسیم فراوانی دارد به همین علت در تقویت استحکام استخوان‌ها تاثیر قابل توجهی دارد. از دیگر فواید رازیانه می‌توان به خوشبو کننده‌ی تنفس، درمان اسهال و بهبود عملکرد مغز اشاره کرد.

هل

Cardamom-pods-and-health-benefits

هل درواقع یک نوع میوه‌ی معطر ازخانواده‌ی زنجبیل‌هاست که در انواع هل سیاه، هل سفید و هل سبز وجود دارد. این ماده از نظر طب سنتی گرم و خشک است. هل در سلامت سیستم گوارشی تاثیر قابل توجهی دارد و از بیماری های دستگاه گوارش مانند رفلکس اسید، سوزش سر دل، اسهال، و غیره جلوگیری می کند. هل یک درمانگر طبیعی سرطان است و رشد سلول‌های سرطانی را به تعویق می‌اندازد. مصرف هل موجب می‌گردد گردش خون در ریه‌ها آسان‌تر و تنفس راحت‌تر شود. مصرف هل در چای از افسردگی می‌کاهد.

نعنا

نعنای خشک شده یا عرق نعنا را می‌توان در کابینت‌های هر خانه‌ای پیدا کرد. این گیاه طبعی گرم و خشک دارد و از ارزش غذایی زیادی برخوردار است. نعنا در صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد. مصرف این گیاه برای بیماران مبتلا به آسم بسیار مفید است. مصرف نعنا به شکل چای مانع گرفتگی گلو و بینی می‌شود و جاری تنفسی را تسکین می‌بخشد. گیاه نعنا دهان و زبان را تمیز کرده و تنفس را بهبود می‌بخشد . این گیاه سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد و از میزان افسردگی می‌کاهد. از دیگر خواص این ماده‌ی پرکاربرد می‌توان به تقویت کبد، جلوگیری از آلرژی و کاهش وزن اشاره کرد.

خاکشیر

خاکشیر از گیاهان مربوط به شب‌بویان است. حتی آوردن اسم خاکشیر نیز به انسان احساس خنکی می‌دهد. این ماده فقط برای رفع عطش کاربرد ندارد، بلکه برای سلامت پوست و مو نیز بسیار مفید است. خاکشیرضدالتهاب و ضد باکتری است و جوش‌های صورت را درمان می‌کند و لکه‌های پوستی را بهبود می‌بخشد. این گیاه برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه توصیه می‌شود. خاکشیر هم در افزایش وزن و هم در کاهش وزن تاثیر قابل توجهی دارد اما موضوعی که باید به آن توجه کرد طریقه‌ی مصرف آن است.

 ریحان

ریحان از مصرف‌ترین گیاهانی است که بر سر سفره‌ی ایرانیان به آسانی یافت می‌شود. این گیاه  دارای ویژگی های آنتی اکسیدان، ضد التهابی، ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی است. با زیر کنترل نگه داشتن استرس، ریحان در بسیاری موارد دیگر نیز به سود سلامت انسان است. ریحان دم کرده سوهاضمه را از بین می‌برد و سردرد را بهبود می‌بخشد. لفزایش اشتها و بهبود سیستم ایمنی بدن از دیگر خواص گیاه دارویی ریحان است.

علاوه بر گیاهان دارویی استفاده از آجیل و خشکبار تاثیر زیادی در حفظ سلامتی بدن دارد. از خشکبارهای معروف و با سابقه می‌توان آجیل و خشکبار تواضع، گلستان یا سحرخیز را نام برد که در بسته بندی‌های مختلف قابل خریداری می‌باشند.