چای سیاه که پر استفاده ترین چای در دنیا است، در واقع همان چای سبز است که برگهایش را بیشتر خشک میکنند، و این کار باعث میشود طعم و رنگ آن تغییر کند اما همین چای سیاهی که هر روز دم می کنید و نوش جان می کنید علاوه بر فواید بسیاری که دارد در صورت کهنه بودن با عوارضی همراه است. 

 

 

آیا چای کهنه دم بد و مضر است؟

بله . اگر این چای را درون یک محفظه بسته نگه ندارید و یا آن را در محل خنک نگذارید یا بیش از 48 ساعت آن را نگه دارید یا به آن اسانس اضافه کنید ، در واقع آن را با ضرر همراه کرده اید . قانونی در این مورد وجود دارد که می گوید نباید بیش از 8 ساعت چای دم کرده را نگه داشت یعنی شما بعد از دم کشیدن چای که باید به مدت 10 دقیقه باشد میتوانید چای را در محیطی خنک نگه داشته و سپس گرم کنید اما بعد از گذشت این زمان دیگر نمیتوان مجدد از چای استفاده کرد . فراموش نکنید این زمان 8 ساعت فقط برای چایی است که مواد افزودنی بیش از اندازه نداشته و یک چای کاملا ارگانیک است و هر نوع چایی را نمی توان این مدت نگهداری کرد .

 

طبق نتایج مطالعات و نظرات متخصصان طب سنتی چای کهنه دم ترشح اسید معده را تحریک کرده و به دلیل ماهیت اسیدی در بروز زخم معده نقش دارد .

 

و اما از مضرات چای کیسه ای کهنه دم ریفلاکس معده و مشکلات گوارشی مهم ترین آنهاست .

عوارض گوارشی چای کهنه دم در مورد دمنوش های گیاهی آماده نیز وجود دارد برای همین توصیه می شود دمنوش با استفاده از ترکیبات گیاهی و توسط خود فرد تهیه شود .

چای

اما چای کهنه دم دقیقا به چه معناست ؟

آیا چای کهنه دم فقط طعم خود را از دست می دهد یا اتفاقات دیگری هم در آن می افتد ؟ چای ها " البته چای ارگانیک " در شرایط زیر کهنه دم محسوب می شوند :

 

- بیش از 8 ساعت در قوری بودن ، در دمای اتاق ، بدون پوشش :حال بسته به نوع چای ، مزه آن در این مدت زمان از بین می رود .

 

گاهی اوقات بعضی از چای ها هستند که می توانند تا 72 ساعت بعد از دم کشیدن دوام بیاورند و امن باشند، به شرط اینکه داخل فریزر نگهداری شوند.

 

پس بهترین راه برای نگهداری از چای دم شده برای مدت طولانی :

 تهیه یک شیشه با در بسته محکم و بدون منفذ ، بدون هیچ اسانس و یا شکر اضافه شده به آن.

 

 اگر هر گونه ماده اضافه مثل شکر را به چای اضافه کردید ، حتی درون فریزر هم نباید بیش از 24 ساعت آن را نگهداری کنید.

 

چای دم کرده سرد در مقایسه با چای دم کرده داغ

تفاوت این دو چای بسیار زیاد است . چای دم کرده داغ حساسیت بیشتری نسبت به باکتری دارد و سریع تر کهنه دم می شود و به طور کل دما تاثیر زیادی روی خواص چای دارد .

اگر می خواهید که عمر چای دم کرده را افزایش دهید ، آن را در یک محیط خنک نگه دارید.

چای در هوای گرم هم دوام می آورد اما قطعا با عوارض بیشتری همراه خواهد بود.