سیب زمینی (potato) یک ماده خوراکی بسیار خوشمزه می باشد که سرشار از بتاکاروتن است و وقتی که پخته شود به راحتی جذب بدن می شود. ساقه و برگ های سیب زمینی دارای سمی بنام سولانین می باشد که نباید آن را مصرف نمود. نشاسته یکی از عناصر اصلی موجود در سیب زمینی می باشد. از جمله خواص سیب زمینی می توان به تامین انرژی بدن اشاره نمود. سیب زمینی به عنوان چهارمین غذای پرمصرف جهان بعد از برنج ، گندم و ذرت می باشد.

سیب زمینی شیرین (Ipomoea batatas) یک گیاه گلدار متعلق به خانواده Convolvulaceae است. داشتن، نشاسته بالا، مزه شیرین آن را به یک میوه ریشه‌ای مهم تبدیل کرده ‌است. برگ‌های آن گاهی به عنوان سبزی خورده می‌شود. با اینکه خانواده آنها دارای ۵۰ سرده و ۱٬۰۰۰ گونه است اما مهمترین و کاربردی‌ترین گونه آن همین سیب‌زمینی شیرین است و بقیه گونه‌ها یا به طور محلی استفاده می‌شوند و یا سمی هستند. سیب زمینی شیرین رابطه دوری با سیب‌زمینی (Solanum tuberosum) دارد. سیب زمینی شیرین، رنگ‌های مختلف و ارزش غذایی بالایی دارد. پرمصرف‌ترین آن گوشت زرد و نارنجی دارد و در بازار میوه و تره‌بار بسیاری از کشورها موجود است.

خواص سیب زمینی شیرین

سیب ‌زمینی برای اولین بار در آمریکایی جنوبی کشت شد و سپس توسط اسپانیایی‌ها و پرتقالی‌ها وارد اروپا، آسیا، آفریقا و استرالیا شد. این سیب ‌زمینی سرشار از بتاکاروتن است و به همین دلیل طعم شیرینی دارد. بدن ما از این ترکیب مفید برای تولید ویتامین A استفاده می‌کند و به همین دلیل به آن پیش ساز ویتامین A نیز گفته می‌شود.

چین ازغده ی سیب زمینی شیرین برای درمان معده و طحال و کلیه استفاده میشود.

در هندوستان ریشه گیاه سیب زمینی شیرین را بر روی زخم میمالند.

در هندوستان و چین بعنوان تقویت کننده به افراد در بستر بیماری میدهند و همچنین برای افراد دریا زده تجویز میگردد.

در شبه جزیره ی مالاریا از سیب زمینی شیرین برای برطرف کردن تشنگی در تب استفاده میکنند.

در اندونزی از برگهای سیب زمینی شیرین برای درمان سوختگی و بیماریهای مفصلی در محل آسیب دیده میمالند.

نوعی از گیاه سیب زمینی شیرین که دارای غده ی ارغوانی رنگ است در درمان بیماری قند موثر است.

سیب‌زمینی منبع فوق‌العاده‌ی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مختلفی است.

در این مطلب چند دلیل خوب داریم که تشویقتان می‌کند به هر قیمتی شده این سیب‌زمینی با خاصیت را تهیه و مصرف کنید:

خواص سیب زمینی دیابتی‌ها

سیب زمینی شیرین، حاوی قند طبیعی است. این قندها باعث کنترل و تثبیت قند خون می‌شوند و حالت مقاومت سلول‌های به انسولین را کاهش می‌دهند. در نتیجه می‌توان گفت که این سیب‌زمینی برای دیابتی‌ها مفید است.

هضم غذا

سیب زمینی شیرین سرشار از فیبرهای غذایی است که برای ارتقای سلامت دستگاه گوارش لازم و ضروری هستند. این فیبرها از بروز سرطان کولون پیشگیری کرده و با یبوست مقابله می‌کنند.

مقابله با آمفیزم

سیگاری‌ها بیشتر دچار آمفیزم (یک بیماری مزمن ریه) و کمبود ویتامین A می‌شوند. خوشبختانه کاراتنوئیدهای موجود در سیب‌زمینی شیرین، به بدن کمک می‌کنند تا ویتامین A تولید کند و دستگاه تنفسی را احیا کند. در نتیجه پیشنهاد می‌شود برای داشتن ریه‌های سالم‌تر و قوی‌تر سیب‌زمینی شیرین مصرف کنید.

سیب زمینی شیرین سرشار از پتاسیم، منیزیم، منگنز، کلسیم و آهن است. این مواد معدنی برای عملکرد درست بدن و متابولیسم آنزیم‌ها لازم و ضروری هستند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سیب زمینی شیرین، منبع خوب ویتامین D محسوب می‌شود. این ویتامین برای عملکرد خوب غده‌ی تیروئید، دندان‌ها، عصب‌ها، استخوان‌ها، پوست و افزایش انرژی لازم و ضروری است.

خواص سیب زمینی شیرین

خواص سیب زمینی برای ارتقای سلامت قلب

سیب زمینی شیرین حاوی میزان قابل‌توجهی پتاسیم است که برای افزایش سلامتی قلب مفید است و اثرات سدیم را کاهش می‌دهد. به این ترتیب نیز باعث کنترل فشارخون می‌شود. ویتامین B6 موجود در سیب‌زمینی شیرین مانع از بروز سکته‌ی مغزی، سکته‌ی قلبی و بیماری‌های دژنراتیو می‌شود.

برای عضلات سالم‌تر

پتاسیم موجود در سیب‌زمینی شیرین، برای کاهش عضلانی و نفخ ورزشکاران بسیار مفید است. این سبزی پرخاصیت انرژی زیادی به شما خواهد داد و از گرفتگی عضلانی پیشگیری می‌کند. سیب‌زمینی شیرین به دلیل دارا بودن پتاسیم به تنظیم ضربان قلب و علائم عصبی نیز کمک می‌کند.

سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

سیب‌زمینی شیرین، برای مقابله با بیماری نقرس، آرتریت و آسم مفید است چون سرشار از کاراتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن هایی است. این ترکیب مفید باعث کاهش اثرات پیری شده و از رشد سلول‌های سرطان سینه و ریه پیشگیری می‌کند.

خواص سیب زمینی برای رشد جنین

خانم‌های باردار نیاز زیادی به اسیدفولیک دارند و سیب‌زمینی سرشار از ویتامین است. حتماً می‌دانید که اسیدفولیک به رشد بافت‌های جنینی و رشد سلول‌های آن کمک می‌کند.

ضداسترس

پتاسیم موجود در سیب زمینی شیرین، به تعادل آب بدن کمک کرده و باعث گردش خوب اکسیژن و تنظیم ضربان قلب می‌شود. سیب‌زمینی شیرین همچنین حاوی منیزیم است که نقش مهمی در رفع و کاهش استرس دارد.

ویتامین C

سیب زمینی شیرین، حاوی میزان قابل‌توجهی ویتامین C است. این ویتامین برای عملکرد اعضای بدن لازم و ضروری است. اگر می‌خواهید سیستم ایمنی بدنتان قوی شود، پوست سالمی داشته باشید و پرانرژی باشید این سیب‌زمینی مفید را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید.

خواص سیب زمینی برای حفظ جوانی پوست

اگر سیب زمینی شیرین را می‌جوشانید آب آن را دور نریزید و از آن به‌عنوان لوسیون پوست استفاده کنید. این محلول باعث تسکین پوست‌های حساس شده و منافذ پوست را تمیز می‌کند. ویتامین C موجود در سیب‌زمینی شیرین کلاژن ساز است و ویتامین E موجود در آن پوست را خوش آب و رنگ می‌کند. علاوه بر این سیب‌زمینی شیرین حاوی آنتوسیانین است که به کاهش چین و چروک و گودی و کبودی زیر چشم کمک می‌کند.

تسکین علائم قاعدگی

سیب زمینی شیرین، حاوی میزان زیادی منگنز و آهن است که برای تسکین علائم پیش از قاعدگی مفید است. خانم‌ها چند روز مانده به عادتشان دچار دردهایی جسمی و روحی شدید می‌شوند که آن‌ها را کلافه می‌کند. اگر شما هم از این قبیل مشکلات رنج می‌برید می‌توانید به این سیب‌زمینی اعتماد کنید.

خواص سیب زمینی برای رشد موها

بتاکاروتن موجود در سیب زمینی شیرین، به رشد موها کمک می‌کند و آن‌ها را از شر شوره در امان نگه می‌دارد.

مواد معدنی

سیب زمینی شیرین سرشار از پتاسیم، منیزیم، منگنز، کلسیم و آهن است. این مواد معدنی برای عملکرد درست بدن و متابولیسم آنزیم‌ها لازم و ضروری هستند.