گردش خون ضعیف می تواند به دلیل شرایط مختلف مانند دیابت ، چاقی ، سیگار کشیدن ، بیماری رینود (کاهش جریان خون در دست و پا ) و بیماری شریان محیطی ایجاد شود. کاهش جریان خون باعث درد و گرفتگی عضلات ، بی حسی و احساس یخ زدگی در دست و پا می‌شود. ورزش ، غذاهای سالم ، مصرف زیاد میوه و سبزیجات (حداقل 5 بار در روز) ، آب رسانی مناسب و مدیریت استرس ، همگی به سیستم گردش خون سالم کمک می کند. غذاهای خاصی وجود دارد که هم گردش خون را تقویت می کند و هم متابولیسم را افزایش می دهد.

علایم گردش خون ضعیف عبارت اند از:تورم شکم یا تورم در پا، مچ پا و ران، احساس خستگی،بی حسی، مور مور شدن و سردی دست و پا، مشکلات گوارشی، گرفتگی عضلات،درد مفاصل، رنگ پریدگی پوست،در آقایان با مشکلات جنسی،درد قفسه سینه و گیجی. ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:

مواد غذایی که به تقویت گردش خون کمک می‌کند

چغندر

چغندر سرشار از نیترات است که بدن ما آن را به اکسید نیتریک تبدیل می کند. اکسید نیتریک رگ های خونی شما را باز می کند و یک گشاد کننده عروق طبیعی است که می تواند به کاهش فشار خون و کاهش پلاکت های چسبیده به هم در خون شما کمک کند. بسیاری از ورزشکاران فقط برای افزایش جریان خون و افزایش عملکرد ورزشی ، آب چغندر را قبل از حرکت های ورزشی می نوشند.

پیاز و سیر

پیاز و سیر نیز برای گردش خون فوق العاده هستند. هر دو سطح اکسید نیتریک را بهبود می بخشند ، بنابراین به رگ های خونی شما کمک می کنند تا جریان خون افزایش یابد و شل شود و هر دو ضد التهاب هستند. پیاز منبع غنی از فلاونوئیدهاست که آنتی اکسیدان و به ویژه محافظ قلب است. سیر ترکیبی به نام آلیسین دارد که نشان داده شده است به دلیل تأثیر آرام بخشی که بر رگ های خونی شما دارد ، جریان خون را به بافت های شما افزایش و فشار خون را کاهش می دهد.

 

دارچین

یکی دیگر از ادویه های جذاب و باستانی دارچین است که به عنوان یک داروی طبیعی برای بسیاری از بیماری ها شناخته می شود. تاثیر گرم کننده دارچین به دلیل توانایی آن در افزایش جریان خون است. اجزای فعال دارچین سینامالدئید و اسید سینامیک هستند که به دلیل توانایی تولید اکسید نیتریک و همچنین ضد التهاب از قلب محافظت می کنند. مطالعات حیوانی نشان می دهد که اتساع عروق خونی و جریان خون در عروق کرونر بهبود یافته است؛ شریانی که خون را به قلب می رساند.

گردو

ترکیبات موجود در گردو (ویتامین E ، آلفا لیپوئیک اسید و ال آرژنین) همگی تولید نیتریک اکسید را تحریک می کنند تا به بهبود جریان خون کمک کنند.

فلفل

تندفلفل قرمز به سرعت با کاهش فشار خون و تحریک ترشح اکسید نیتریک برای تقویت جریان خون کار می کند.همچنین به افزایش تولید فیبرینولیتیک ها و در پی آن حل شدن لخته های خون کمک می کند.

سبزی های برگ دار

سبزی های برگ دار مانند اسفناج ، کلم پیچ و کلم غنی از نیترات هستند و با گشاد شدن رگ های خونی بر اثر بهبود تولید اکسید نیتریک ، گردش خون را بهبود می بخشند.

 

سلامت نیوز: 6 خوردنی برای تقویت گردش خون در فصل سرما