سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان نوعی عدم تعادل هورمونی در زنان است و ویژگی اصلی آن تولید زیاده از حد هورمون های مردانه( آندروژن) است. تنبلی تخمدان باعث افزایش رشد موهای زاید و جوش های بدنی می شود. همینطور امکان دارد باعث ایجاد کیست هایی در تخمدان ها شود و چرخه قاعدگی طبیعی را بر هم بزند.

تشخیص دقیق این بیماری سخت است برای این که تنها یک ازمایش برای تشخیص آن وجود ندارد. پزشک باید روند کلی بدن شما را بررسی کند. رشد موهای زاید و قاعدگی های بی نظم میتوانند علامت این بیماری باشند. پزشک با استفاده از آزمایش های هورمونی، سونوگرافی و گرفتن شرح حال میتواند به تشخیص بیماری کمک کند.

 

علایم تنبلی تخمدان

رویش موهای زاید

ممکن است در جاهایی که نمی خواهید مثل صورت، چانه، سینه ها، شکم و یا حتی انگشتان هم رویش موی زائد داشته باشید.

 

ریزش مو

زنانی که این مشکل را دارند امکان دارد تارهای موهایشان نازک شود که با افزایش سن هم این مشکلات شدید تر می شود.

 

مشکلات وزن 

تقریبا نیمی از زنانی که این مشکل را دارند با مشکلات افزایش و کاهش وزن دست و پنجه نرم می کنند.

 

جوش یا پوست چرب

به علت تغییرات هورمونی مرتبط با تنبلی تخمدان امکان دارد پوستی چرب همراه با تعدادی جوش داشته باشید. ولی به یاد داشته باشید که این مشکلات را بدون تنبلی تخمدان هم میتوانید داشته باشید و صرفا به این بیماری دارای ارتباط نیستند.

 

مشکلات خواب و خستگی مفرط

ممکن است در خوابیدن به مشکل بخورید و زمانی که از خواب بیدار می شوید باز هم حس خستگی کنید.

 

سردرد

این مشکل به علت تغییرات هورمونی تنبلی تخمدان بوجود می آید.

 

مشکلات قاعدگی

ممکن است قاعدگی های نامرتب داشته باشید و یا حتی تا چندین ماه پریود نشوید و حتی ممکن است حین قاعدگی خونریزی شدیدی را تجربه کنید.

 

تقویت تخمدان تنبل

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

چنانچه برخی از این علایم را داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید. چرا‌که راهکارها و درمان هایی وجود دارد که میتواند هر کدام از این علایم را بهبود یا کاهش دهد و در پایان  متوجه می شوید که آیا تنبلی تخمدان دارید یا خیر.

 

هر چه قدر سریعتر روند درمانی را آغاز کنید، سریعتر نتیجه می گیرید.

 

درمان های تنبلی تخمدان

برای درمان تنبلی تخمدان باید با پزشک خویش حرف بزنید و هدفتان را معلوم کنید. به عنوان نمونه چنانچه میخواهید حامله شوید و مشکل دارید آن گاه روند درمانی بر روی قدرت باروری تمرکز می کند، اگر مشکلات جوش دارید روند درمانی به طرف درمانهای پوستی پیش میرود.

 

نکات زیر به شما کمک می کند تا راحت تر بر تنبلی تخمدان غلبه کنید:

سبک زندگی سالم

یکی از بهترین راههای برخورد با تنبلی تخمدان تغذیه سالم و ورزش منظم است.

بسیاری از بانوانی که تنبلی تخمدان دارند، چاق هستند و یا اضافه وزن دارند. تنها با کم کردن ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدنتان میتوانید بسیاری از علایم تنبلی تخمدان را کاهش دهید و بتوانید پریود های خود را منظم تر کنید. همینطور به شما کمک می کند که فشار خون و زمان تخمک گذاری تان را تنظیم کنید.

به علت اینکه تنبلی تخمدان میتواند به فشار خون منجر شود، پزشک امکان دارد خوردن غذاهای شور و چرب را برایتان محدود کند و به جای آن باید رژیم غذایی سرشار از فیبر مصرف کنید.

 

داشتن فعالیت منظم در کنترل فشارخون و انسولین هم کمک می کند. همینطور در تنظیم وزن هم بسیار مؤثر است.

استفاده از روشهای های ضد بارداری، بهترین درمان تنبلی تخمدان برای کسانی است که نمی خواهند باردار شوند. قرص های ضد حاملگی هورمونی، چسب های پوستی، حلقه های واژینال یا IUD میتوانند در مرتب کردن قاعدگی ها مؤثر باشند.همچنین این هورمون ها میتوانند جوش و رشد موهای زاید را کنترل کنند.

این شیوه های جلوگیری از بارداری همینطور میتوانند شانس ابتلا به سرطان رحم را کاهش دهند.

 

مصرف هورمونی به نام پروژستین میتواند به مرتب کردن پریود ها کمک کند. این قرص ها از حاملگی جلوگیری نمی کنند و همینطور در درمان موهای زاید و جوش هم مؤثر نیستند ولی میتواند شانس ابتلا به سرطان رحم را کاهش دهند.

متفورمین، سطح هورمون های انسولین را کاهش میدهد و به کاهش وزن و جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع دو کمک می کند. همینطور قدرت باروری را هم افزایش می دهد.

اگر روشهای هورمونی جلوگیری از بارداری، از رشد موهای زاید بعد از شش ماه جلوگیری نکرد؛ پزشک امکان دارد داروی اسپیرونولاکتون تجویز کند. این دارو هورمون جنسی به نام اندروژن را کاهش می دهد. ولی اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید نباید از این دارو استفاده کنید چرا‌که سبب اسیب رسیدن به جنین میشود.

 

کاهش وزن

زمانی که تغذیه سالم و ورزش منظم کافی نباشد، داروهایی وجود دارند که به کاهش وزن کمک می کنند. داروهای مختلف هرکدام به شیوه های مختلفی این کار را می کنند. به عنوان نمونه داروی orlistat از هضم بعضی از چربی های موجود در غذاها جلوگیری می کند و امکان دارد سطح کلسترول بدن را هم بهبود بخشد.

 

داروی Lorcaserin هم امکان دارد باعث شود احساس گرسنگی کمتری داشته باشید. باتوجه به شرایط پزشک میتواند هر کدام از این داروها را برایتان تجویز کند. همینطور میتوانید به ورزش هایی مثل یوگا برای تنبلی تخمدان هم فکر کنید.

 

عمل جراحی کاهش وزن هم در بعضی از مواردی که افزایش وزن بسیار شدید است و دیگر روشها کمکی نکردند، می تواند انتخاب خوبی باشد. کاهش وزن می توان از سیکل قاعدگی را تنظیم کند هورمون هایی که سبب ابتلا به دیابت میشوند را تنظیم کند.

 

چه زمانی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان به پزشک مراجعه کنیم؟

برای تشخیص و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک، بهتر است به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید.

 

در صورت وجود شرایط زیر حتماً به پزشک خویش مراجعه کنید:

-اگر قاعدگی تان به نحوه معنی داری عقب افتاده است و باردار نیستید.

-اگر علایم سندرم تخمدان پلی کیستیک، مثل رویش بی رویه مو بر روی صورت و بدن، را دارید.

-اگر برای بیش از ۱۲ ماه برای بارداری، بدون نتیجه خاصی، سعی کرده اید.

-اگر علایم دیابت، مثل تشنگی و گرسنگی شدید، تاری دید و یا کاهش وزن غیرمنتظره را دارید.

 

ممکن است پزشک برای تشخیص از ازمایش برای دیابت و دیگر ازمایش ها استفاده کند.

 

چگونه می توان با تنبلی تخمدان باردار شد؟

امروزه شیوه های بسیاری برای تقویت تخمک گذاری و به حداکثر رساندن شانس حامله شدن وجود دارد.

 

یکی از مهمترین گام هایی که مبتلایان به سندروم تخمدان پلی کیستیک باید برای حامله شدن بردارند، کاهش وزن است. بسیاری از مبتلایان به تنبلی تمدان چاق یا دچار اضافه وزن هستند. در حالی که از دست دادن 5 تا 7 درصد از وزن بدن طی 6 ماه، در 75 درصد موارد باعث بازگشت تخمک گذاری و تنظیم سیکل قاعدگی می شود. البته یادتان باشد اگر تنبلی تخمدان شما از نوع مقاوم به انسولین نباشد، این احتمال وجود دارد که شخصی لاغر یا متناسب باشید و در نتیجه کاهش وزن کمک چندانی برای بارداری شما نخواهد بود.

داشتن شاخص توده بدن سالم( BMI) میتواند به تعادل سطح هورمون های بدن و کاهش سطح انسولین خون که اغلب در سندروم تخمدان پلی کیستیک رخ می دهد کمک می کند و محرک تخمک گذاری است.