بارداری پروسه ای دشوار برای بچه دارشدن است. برای داشتن نوزادی سالم و باهوش تغذیه در بارداری از اهمیت فراوانی برخوردار است. تا چه حد از ممنوعیت های غذایی در دوران بارداری آگاه هستید؟ در این بخش از زناشویی مه شو به میوه هایی که در دوران بارداری نباید مصرف کنید می پردازیم.

 

کلیاتی در مورد بارداری و مراقبت های دوران بارداری

مراقبت های بهداشتی برای زنان باردار باید در 3 ماه اول و طی 3 ماهه آخر بارداری مورد توجه ویژه قرار گیرد. با این حال، برای بسیاری از زنان باردار، به ویژه زنانی که برای اولین بار باردار می شوند، نحوه مراقبت صحیح از خودشان نیز سؤال آن ها است، حتی تعیین یک رژیم غذایی مناسب هنوز هم آن ها را گیج می کند. این بسیار بد است، زیرا رژیم به طور مستقیم بر سلامت مادر و جنین تأثیر می گذارد.

میوه هایی وجود دارد که برای خانم های باردار مفید است و البته میوه های زیادی نیز وجود دارند که اثرات منفی بر روی آن ها خواهد گذاشت. در این مقاله اطلاعاتی در مورد میوه هایی که باید از خوردنشان در دوران بارداری خودداری کنید، به شما ارائه می شود. با این حال، ابتدا، اجازه دهید نگاهی به اطلاعات اصلی در مورد بارداری بیندازیم، این کار باعث می شود که شما بتوانید یک دید بهتر به این مشکل داشته باشید.

بارداری چیست؟

بارداری دوره ای از زمان لقاح تا تولد است. در این فرآیند، تخمک توسط اسپرم بارور می شود و سپس به جنین تبدیل می شود.

بارداری به مدت 40 هفته ادامه دارد و شامل سه مرحله است:

از 0 تا 13 هفته

این دوره متشکل از توسعه ساختار بدن و اندام های جنین است. بیشتر سقط جنین و نقایص هنگام تولد در این دوره اتفاق می افتد.

از 14 تا 26 هفته

در این دوره، بدن جنین به رشد خود ادامه می دهد و شما می توانید اولین حرکات جنین را احساس کنید.

از 27 تا 40 هفته

در واقع این مرحله رشد جنین کامل می شود.

عوامل زیادی وجود دارد که احتمال بارداری را افزایش می دهد، مانند:

استفاده نکردن از شیوه های پیشگیری

رابطه جنسی داشته باشید اما در هنگام تخمک گذاری از روش های پیشگیری استفاده نکنید.

شیوه زندگی و داروهای خانگی زیر می تواند باعث بارداری شما و همچنین سلامت شما در دوران بارداری شود:

سیگار کشیدن را ترک کنید

نوشیدنی های الکلی را ترک کنید

داروهای بدون نسخه را مصرف نکنید

مقادیر زیاد کافئین را مصرف نکنید

از شیرین کننده های مصنوعی استفاده نکنید

رژیم سالم داشته باشید

حتی قبل از بارداری نیز باید میزان کالری، چربی و میان وعده های قندی خود را محدود کنید. درعوض، باید میوه، سبزیجات و غلات زیادی بخورید. برخی افراد بر این باورند که برخی غذاها می توانند شانس بارداری شما را افزایش دهند، اما هیچ مدرک علمی برای این امر وجود ندارد.

علائم رایج دوران بارداری کدامند؟

علائم معمول بارداری عبارتند از:

تاخیر در قاعدگی

تورم پستان

حالت تهوع، همراه یا بدون استفراغ

ادرار زیاد

خستگی یا سرگیجه

علائم دیگر در مرحله اول بارداری عبارتند از:

همیشه احساس غم و اندوه می کنید

گرفتگی

یبوست

خوش خوراک می شوید

گرفتگی بینی

 

علائم دیگر در مرحله دوم بارداری عبارتند از:

بیماری صبحگاهی

کمر درد

درد معده

گرفتگی

یبوست و سوزش قلب

احساس کردن اولین حرکات جنین

علائم دیگر در آخرین مرحله از بارداری عبارتند از:

تنگی نفس

بواسیر

بعضی اوقات نمی توانید ادرار را کنترل کنید

واریس

داشتن مشکلات خواب

ممکن است علائمی وجود داشته باشد که در بالا ذکر نشده باشد. اگر نگرانی در مورد علائم خود دارید، لطفا با پزشک خود مشورت کنید.

مکمل های مناسب برای زنان باردار کدامند؟

در سه ماهه اول بارداری، زنان باردار باید غذاهای پر کالری و مکمل های مغذی مصرف کنند مانند:

اهن

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که زنان در سه ماهه اول جهت افزایش ذخایر آهن نوزادان، باید روزانه حداقل 15 گرم آهن اضافه مصرف کنند. آهن در غذاهایی مانند گوشت گاو، دل، کلیه، سبزیجاتی که دارای برگ سبز  هستند و آجیل یافت می شود.

کلسیم

کلسیم به ساختار استخوان و دندان جنین کمک می کند. اگر زنان باردار از نظر کلسیم کمبود داشته باشند، احتمال دارد کودک آن ها دچار نقص استخوان شود. کلسیم در شیر، تخم مرغ، میگو، خرچنگ، ​​ماهی، سبزیجات سبز، حبوبات،… یافت می شود.

اسید فولیک (ویتامین B9)

اسید فولیک (ویتامین B9) یک ویتامین ضروری برای رشد جنین در مراحل اولیه است. این ویتامین در گردو، ماهی قزل آلا، سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج، گل کلم، یا غلات مغذی یافت می شود.

اسید فولیک (ویتامین B11)

تحت راهنمایی پزشک خود، باید قرص های بیشتری که حاوی ویتامین B11 هستند (حدود 0.4 میلی گرم در روز) را مصرف کنید. ویتامین B11 به جلوگیری از ناهنجاری های مادرزادی در رگ های خونی و بیماری های قلبی کودک شما کمک می کند. اسیدفولیک (B11) نیز مهم است زیرا برای رشد مغز، و اعصاب جنین ضروری است.

ویتامین D

در کنار کلسیم، ویتامین D نیز یک ماده ضروری برای تشکیل استخوان و دندان جنین شما است. این ویتامین در شیر و تخم مرغ به وفور یافت می شود. پس از پایان سه ماهه اول، سلامت زن باردار تثبیت می شود، بیشتر علائم بیماری صبحگاهی برطرف می شود یا از بین می رود و زنان باردار می توانند همان رژیم سه ماهه اول را حفظ کنند.

3 ماه آخر بارداری زمانی است که کودک سریعتر رشد می کند، آن ها به بیشترین انرژی غذایی نیاز دارند. بنابراین، شما باید روی مکمل های غذایی سرشار از انرژی و پروتئین، فیبر، آهن و غذاهای سرشار از کلسیم تمرکز کنید. علاوه بر این، در دوران بارداری، زنان باردار نیز باید ماه ها قبل از بارداری از 400 میلی گرم اسید فولیک استفاده کنند البته، این کار بایستی با تجویز پزشک صورت گیرد.

چه کسی توانایی بارداری دارد؟

بارداری بسیار شایع است و فقط در زنان و در سن باروری اتفاق می افتد. با این وجود، برخی از خانم ها عوارضی دارند که می تواند منجر به ناباروری شود (قادر به باردار شدن نیستند) یا همچنین برخی از خانم ‌ها تصمیم به بارداری ندارند. برای اطلاعات بیشتر دراین باره با پزشک خود صحبت کنید.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید؟

اگر شما هر یک از این علائم را دارید یا سوالی در مورد بارداری دارید که ممکن است این مقاله به شما پاسخ ندهد، لطفا با پزشک خود مشورت کنید. برای اطمینان از صحت نتایج تست حاملگی در خانه می توانید بررسی کنید که آیا شما باردار هستید یا خیر؟ همچنین می توانید برای تشخیص زودرس بارداری (در طی 9-12 روز پس از لقاح) به پزشک جهت انجام آزمایش خون مراجعه کنید. وضعیت جسمی هر فرد متفاوت است، بنابراین برای انتخاب مناسب ترین گزینه با پزشک خود مشورت کنید.

12 میوه مضری که بایستی در دوران بارداری از خوردن آن ها اجتناب کنید

بارداری بیش از 9 ماه یک روند سخت اما شیرین است، هنگام تولد فرشته کوچک شما، تمامی ناراحتی و درد ها از بین می رود. برای اینکه بتوانید برای کودک خود بهترین مادر باشید، باید از سلامتی خود به خوب مراقبت کنید. داشتن یک پایه دانش خوب به شما کمک می کند اضطراب خود را کاهش داده و خوش بین باشید. زمان آن فرا رسیده است تا لیست بدترین میوه هایی که باید در دوران بارداری از آن اجتناب کنید، را بیابید.

لیست 12 میوه مضری که بایستی در دوران بارداری از خوردن آن ها اجتناب کنید:

1- آناناس و مضرات آن در در دوران بارداری

در میان لیست میوه هایی که باید از  خوردن آن ها در دوران بارداری اجتناب شود، آناناس میوه ای است که شما باید بیشترین توجه را به آن داشته باشید. آناناس یکی از میوه های خوشمزه و مغذی ای است که بسیاری از افراد خوردن آن را دوست دارند. آناناس فواید زیادی دارد. این میوه استخوان ها را قوی تر می کند. آناناس حاوی تقریبا 70٪ منگنز است که بدن ما به آن نیاز دارد. این ماده نقش مهمی در رشد استخوان و بافت پیوندی ایفا می کند.

با این حال، برای زنان باردار، این میوه بد است زیرا حاوی برملین است. برملین یکی از مروج های انقباضات رحمی، نرم شدن رحم، ایجاد درد شکم است و ممکن است باعث سقط جنین شود. برخی از زنان باردار بعد از خوردن آناناس دچار اسهال یا آلرژی می شوند یا حتی هنگامی که آب آناناس را می نوشند. به طور خاص، زنان باردار نباید آب آناناس را بخورند یا بنوشند زیرا این امر می تواند باعث مسمومیت شود.

شاید شما نمی دانید که آناناس به مصونیت کمک می کند. آناناس حاوی ویتامین C برای تقویت و محافظت از سیستم ایمنی بدن برای زنان باردار است. علاوه بر این، برملین موجود در آناناس نیز در برابر علائم سرماخوردگی مؤثر است. اگر دچار سرماخوردگی یا گلودرد هستید، و باردار هستید می توانید تنها یک تکه آناناس میل کنید.

آناناس حاوی فیبر بالا برای کمک به مادران در جلوگیری از یبوست در دوران بارداری است. علاوه بر این، مقدار برملین موجود در آناناس، باعث تجزیه پروتئین می شود و به هضم سریعتر کمک می کند. بنابراین، در آخرین مراحل بارداری، می توانید چند قطعه آناناس بخورید تا بتوانید زایمان راحت تری داشته باشید.

2- خربزه تلخ

این نوع دیگری از بدترین میوه ها برای مصرف در دوران بارداری است. اگرچه خربزه تلخ برای سلامتی مفید است اما از نظر تغذیه ای ضعیف است بنابراین برای خانم های باردار مناسب نیست. در دوران بارداری خوردن خربزه تلخ خوب نیست زیرا حاوی پروتئینی است که بر روی دستگاه تولید مثل تأثیر می گذارد.

همچنین مصرف خربزه تلخ، می تواند باعث کاهش قند خون در دوران بارداری شود. خربزه تلخ دارای محرک های رحم است و منجر به سقط جنین یا تولد زودرس می شود. بنابراین، زنان باردار باید استفاده از خربزه تلخ را به خصوص در سه ماهه اول محدود کنند. مادران باردار باید از این میوه دوری کنند.

طبق این مقاله، خوردن خربزه بیش از حد تلخ باعث بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ، درد شکم و سوزش سر دل می شود. این شرایطی است که هیچ زن حامله ای نمی خواهد با آن روبرو شود. خربزه تلخ حاوی اجزای سمی بالایی مانند کینین، گلیکوزید های ساپونیک و مورودین است.

این مواد هنگام جذب به بدن می توانند علائم مسمومیت مانند تهوع، تاری دید، جوش و اسهال ایجاد کنند. به علاوه، خربزه تلخ حاوی واکسین است (ماده سمی که باعث سردرد، درد شکم و حتی منجر به کما برای خانم های باردار حساس می شود). خوردن خربزه تلخ در دوران بارداری همچنین می تواند باعث انقباضات رحمی شود، که  به خودی خود می تواند منجر به تولد زودرس شود.

3- لونگان یا چشم اژدها

یکی از میوه های کم شناخته شده که در این لیست قراردارد لونگان یا چشم اژدهاست. لونگان به دلیل عطر و بوی خاص و طعم شیرین یک  میوه خوش طعم است. لونگان نه تنها آب و فیبر زیادی برای بدن انسان فراهم می کند، بلکه  حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی مانند ویتامین های A،C ، پتاسیم، آهن، فسفر نیز هست.

با این حال، این میوه همچنین جزء میوه هایی است که زنان باردار نباید در دوران بارداری از آن بخورند. این امر به این دلیل است که زنان باردار اغلب یبوست دارند و خوردن طولانی مدت آن باعث افزایش دمای داخلی بدن می شود، بنابراین پدیده یبوست نیز بدتر می شود.

این تا حد زیادی روی جنین تأثیر می گذارد. به طور جدی تر، اگر زنان باردار در 3 ماه اول و 3 ماه آخر بارداری لونگان بخورند، به آسانی امکان دارد که منجر به خطر سقط جنین یا زایمان زودرس شوند. بنابراین، زنان باردار باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند. برای خانم های باردار که مبتلا به دیابت یا فشار خون هستند، خوردن لونگان به مدت طولانی می تواند علائم را بدتر کند.

4- میوه لیچی یا سرخالو

لیچی میوه ای خوشمزه است که افراد زیادی خوردن آن را دوست دارند. این ماده حاوی بسیاری از مواد مغذی مانند پروتئین، مواد معدنی (مانند پتاسیم، کلسیم، روی، آهن و منیزیم)، چربی، هیدروکربن و بسیاری از ویتامین هایA ،C ،B  و ویتامین E است.

برخلاف لونگان، میوه لیچی باعث افزایش درجه حرارت بدن نمی شود. با این حال، مشکل اینجاست که میزان قند این میوه خیلی زیاد است. این امر بر میزان کلسترول بدن تأثیر می گذارد، باعث اضافه وزن یا ایجاد اثرات منفی بر روی زنان باردار مبتلا به دیابت می شود.

اگر لیچی میوه مورد علاقه شماست، می توانید کمی میل کنید. این میوه حاوی گلوکز است، بنابراین خوردن زیاد آن باعث عدم تعادل در سطح گلوکز خون می شود. افزایش ناگهانی قند خون باعث فشار خون بالا می شود و افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی یا دیابت را تحت تأثیر قرار می دهد.

5- گواوا و مضرات آن در در دوران بارداری

زمانی که اسم این میوه را در لیست بدترین میوه های دوران بارداری می آوریم ممکن عجیب به نظر برسد اما درست است. گواوا میوه ای بسیار محبوب در مناطق استوایی و نیمه گرمسیری است. این میوه حاوی مواد غذایی و آب زیادی است بنابراین یک دسر ایده آل است. این میوه دارای مزایای فراوانی جهت درمان دیابت و فشار خون بالا است. با این حال، برای زنان باردار، خوردن این میوه باید محدود باشد. علاوه بر پتانسیل افزایش دمای بدن، گواوا می تواند باعث یبوست نیز شود.

6- آلو

آلو میوه بعدی است که می خواهیم در این لیست از میوه ها به آن اشاره کنیم تا در دوران بارداری از آن پرهیز کنیم. آلو  جزو میوه هایی است که حاوی مقدار زیادی ویتامین A است، بنابراین اگر بعد از خوردن آلو به زنان باردار مقدار زیادی کاروتن داده شود که برای چشم آن ها مفید است. با این حال، مانند میوه لیچی و لونگان، آلو می تواند درجه حرارت بدن را افزایش دهد. بنابراین، اگر باردار هستید، محدودیت در خوردن آلو ضروری است.

7- هلو

مصرف هلو برای زنان باردار بی خطر است. تنها نگرانی این است که بیش از حد از آن میل نکنند تا از افزایش قند خون جلوگیری شود.

8- پاپایا سبز و مضرات آن در در دوران بارداری

محققان آزمایشاتی روی موش ها در هند انجام داده اند. آن ها به موش های باردار اجازه می دهند میوه های مختلفی بخورند و درآخر نتایج نشان داد که پاپایای سبز باعث سقط جنین می شود. هنگام آزمایش ماده (پاپین، PLE) که در پاپایای سبز موجود در رحم موش بود، نتایج نشان داد که در چرخه های مختلف تحریک پذیری و باروری، PLE باعث انقباضات رحمی می شود و این اثر در مراحل بعدی بارداری افزایش می یابد.

پاپایای سبز دارای رزین است که برای خانم های باردار مناسب نیست. بعلاوه، پاپائین نیز مانند هورمون های پروستاگلاندین عمل می کند و اکسی توسین باعث انقباضات رحمی می شود. همینطور می تواند باعث تورم و خونریزی جفت شود.خونریزی جفت از عوارض خطرناک بارداری است که می تواند منجر به تولد زودرس شود.

پاپایای سبز به روش کلون با اثرات پروستاگلاندین و اکسی توسین عمل می کند، و باعث انقباضات بدنی در لحظه تولد می شود. در هند، پاکستان، سریلانکا، مردم از پاپایا به عنوان یک روش سنتی پیشگیری از بارداری استفاده می کنند. مطالعات حیوانی نشان داده است که پاپایا قادر به پیشگیری از بارداری و سقط جنین است.

توصیه های زیادی در این باره وجود دارد که اگر شما باردار هستید یا در حال آماده سازی برای باردار شدن هستید، بهتر است از خوردن پاپایا، به ویژه پاپایای سبز امتناع کنید. علاوه بر این، زنان باردار نباید دانه پاپایا مصرف کنند، زیرا دانه های پاپایای سبز حاوی سم کارپین است. مصرف مقدار زیاد کارپین باعث اختلال و تپش می شود، و سیستم عصبی را تضعیف می کند.

9- ساپادیل

ساپادیل میوه ای بزرگ است و خارهایی نرم دارد. میوه ای شیرین و کمی ترش است، دانه های آن قهوه ای تیره هستند. ساپادیل یک درخت کوچک است که در جنگل‌های بارانی در آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیای جنوب شرقی یافت می شود. نام علمی آن واناوانا است. ماده فعال آن، که اعتقاد بر آن است که  یک ترکیب گیاهی است، به عنوان استوژنین های زخمی نامیده می شود.

طبق آزمایشاتی که روی حیوانات انجام شده، ساپادیل رگ های خونی را گشاد می کند و فشار خون را پایین می آورد. بنابراین، افراد دارای فشار خون بالا قبل از استفاده از ساپادیل باید با پزشک خود مشورت کنند. خوردن بیش از حد ساپادیل می تواند منجر به حالت تهوع و استفراغ شود. زنان باردار (به ویژه افرادی که فشار خون بالا دارند) باید این میوه را محدود کنند.

مصرف مکرر ساپادیل ممکن است عامل عفونت های قارچی و مخمر در بدن باشد. اگر ساپادیل را به مقدار زیاد بخورید کارکرد سیستم قلبی عروقی شما کاهش خواهد یافت. به خصوص زنان باردار، اگر زنان باردار مبتلا به این بیماری باشند، نباید از این میوه و همچنین محصولات آن مانند چای، داروها، مکمل های ساپادیل استفاده کنند.

10- زنجبیل و فلفل

زنجبیل و فلفل می توانند دمای داخلی بدن را افزایش دهند، بنابراین اگر زنان باردار زنجبیل یا فلفل مصرف می کنند، احتمالاً یبوست را تجربه خواهند کرد. زنجبیل فعال یا زنجبیل باعث نازک شدن رگ های خونی می شود و می تواند در لخته شدن خون نقش داشته باشد. زنجبیل یا فلفل قرمز برای خانم های باردار مناسب نیست. زنان در دوران بارداری می توانند از زنجبیل برای اضافه کردن به رژیم غذایی خود استفاده کنند، اما نباید بیش از 4 روز پشت سر هم از آن استفاده کنند.

11- سیب زمینی و مضرات آن در در دوران بارداری

این یکی از میوه های کمی شناخته شده در این لیست است که بایستی از مصرف آن امتناع شود. سیب زمینی غذای بسیار مغذی محسوب می شود. سرشار از پروتئین و 18 نوع اسید آمینه ضروری است. اتصال دهنده های پروتئینی موجود در پروتئین های سیب زمینی همچنین به جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک می کنند. محتوای ویتامین B موجود در سیب زمینی نیز بسیار زیاد است.

با این حال، به گفته کارشناسان، فرد باردار باید سیب زمینی کمتری بخورد و بهتر است از مصرف این میوه خودداری کند. سیب زمینی حاوی سمی به نام سلانین است (همچنین به عنوان ماده قلیایی نیز شناخته می شود). این ماده قلیایی در بدن جمع می شود و باعث تغییر شکل می شود.

خانم های بارداری که روزانه 44.2 گرم – 252 گرم سیب زمینی می خورند می توانند شاهد ناهنجاری جنین باشند. علاوه بر این، ساختار سولانین موجود در سیب زمینی کاملاً مشابه هورمون استروئیدی، هورمون استروژن و پروژسترون در بدن است. اگر زنان باردار مرتباً سیب زمینی بخورند، بدن آن ها مقادیر زیادی آلکالوئید را جذب می کند، که می تواند باعث ناهنجاری در جنین شود.

برخی از متخصصان هشدار می دهند که اگر زنان باردار به آلکالوئید حساس باشند، حتی اگر فقط روزانه 44 تا 250 گرم سیب زمینی و به طور مداوم برای چند روز مصرف کنند، ممکن است ناهنجاری هایی در جنین ایجاد شود. به یاد داشته باشید که آلکالوئید موجود در سیب زمینی با مراحل پخت و پز معمولی مانند بخارپز یا جوشانده شده کاهش نمی یابد.

زنان باردار نباید چیپس سیب زمینی بخورند. این تکه های سیب زمینی دارای چربی و نمک زیادی هستند، به راحتی باعث چاقی و فشار خون بالا هم برای مادر و هم برای جنین می شود. گوجه فرنگی (به خصوص گوجه فرنگی سبز) را با سیب زمینی سرخ نکنید. دلیل این امر این است که آن ها باعث سوء هاضمه  می شوند و برای معده مضر هستند.

12- انگور

آخرین میوه ای که می خواهیم در این لیست از میوه های ممنوعه دوران بارداری از آن یاد کنیم، انگور است. اینکه زنان باردار باید انگور بخورند یا خیر، هنوز بحث برانگیز است. بسیاری از مردم فکر می کنند که زنان باردار باید در طول بارداری انگور بخورند زیرا این یک میوه مغذی است.

این مقدار زیادی از اسیدهای آلی، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی را تأمین می کند. با این حال، بسیاری از مردم فکر می کنند که این میوه ممکن است در فرآیند کشت سموم بیشتری داشته باشد. از آنجا که انگور مستعد حمله حشرات است، مزارع اغلب از مقادیر زیادی از حشره کش ها برای محافظت از میوه ها استفاده می کنند.

دوران بارداری

انگور قرمز همچنین حاوی آنتی اکسیدان، رسوراترول است که در پوسته آن جمع شده است. این می تواند روی زنان باردار که دچار عدم تعادل هورمونی هستند، تأثیر منفی بگذارد و منجر به برخی از عوارض در دوران بارداری باشد. بنابراین، اگر انگور می خورید، باید آن ها را کاملاً بشویید و پوست آن ها را جدا کنید.

در موارد زیر، زنان باردار نباید انگور بخورند:

بدن آن ها نسبت به انگور حساس است.

دارای مشکلات هضم هستند.

به دیابت یا دیابت حاملگی مبتلا هستند.

ما فقط اطلاعاتی راجع به میوه هایی که هنگام بارداری نباید مصرف کنید به شما می دهیم. برای اطمینان از سلامت و همچنین رشد جنین، باید دستورالعمل فوق را دنبال کنید.