زگیل تناسلی یک نوع پدیده پوستی ویروسی است. زگیل ‌تناسلی تنها روی اندام‎‌های تناسلی پدیدار می‌‎شوند. زگیل تناسلی یا کوندیلوما آکومیناتا همراه عفونت با ویروس پاپیلوم انسانی بوجود می‌آید. زگیل تناسلی یکی از همه‌گیرترین بیماری‌های آمیزشی در جهان است.

زگیل تناسلی با تبخال دستگاه تناسلی فرق دارد. تبخال تناسلی را ویروس هم‌خانواده تب‌خال صورت ایجاد می‌کند.

 

علائم زگیل تناسلی :

زگیل تناسلی به صورت برجستگی‌های کوچک تا متوسط گوشتی به رنگ پوست یا کم‌رنگ‌تر یا پررنگ‌تر روی سطح خارجی ولو یا دیواره‌های داخلی واژن و نیز ناحیه بین مقعد و واژن و روی سطح دهانه رحم (سرویکس) رشد می‌کنند. در مردان، ممکن است در نوک آلت تناسلی یا در طول بدنه آن یا روی سطح کیسه بیضه و نیز مقعد رشد کنند. سطح این زگیل‌ها ممکن است صاف یا کمی زِبر باشد.

 

- برآمدگی های کوچک و همرنگ پوست یا بیرنگ در ناحیه تناسلی

- چندین زگیل تناسلی می توانند در یک جا جمع شوند و شبیه گل کلم گردند

- خارش و احساس ناراحتی در ناحیه تناسلی

- اغلب زگیل های تناسلی به قدری کوچک و صاف هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. اما گاهی اوقات به شکل چند دسته بزرگ هستند.

 

علل اصلی زگیل تناسلی:

- HPV یا ویروس پاپلیوم انسانی

- مقاربت جنسی با فرد آلوده

- استفاده بیش از اندازه قرصهای بارداری

- داشتن رابطه جنسی در سنین پایین

- تماس جنسی بدون استفاده از مانع یا حفاظت

- استفاده از اشیاء آلوده به HPV، از قبیل روکش تخت یا حوله.

 

 

عوارض زگیل تناسلی

- سرطان: ویروس HPV تناسلی می تواند باعث سرطان گردن رحم شود. همچنین باعث سرطان فرج، سرطان سوراخ مقعد و سرطان آلت تناسلی در مردان می شود.

 

البته این ویروس همیشه باعث سرطان نمی شود، اما زنان باید آزمایش پاپ اسمیر را برای تشخیص این عفونت ویروسی به طور مرتب انجام دهند.

 

- مشکلات بارداری: زگیل تناسلی در زنان باعث بروز یک سری مشکلات در طی بارداری می شود.

 

این زگیل ها می توانند به قدری بزرگ شوند که ادرار کردن را دچار مشکل کنند.

زگیل های دیواره واژن، توانایی باز شدن واژن را در طی زایمان طبیعی کاهش می دهند.

به ندرت، نوزاد متولد شده از یک مادر مبتلا به زگیل تناسلی، دچار زگیل در ناحیه گلو می شود. چنین نوزادی ممکن است برای پیشگیری از انسداد راه تنفسی در گلو (خفگی)، نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

 

تشخیص زگیل تناسلی

به دلیل اینکه اغلب پیدا کردن زگیل های تناسلی مشکل است، پزشک ابتدا یک محلول استیل اسید ملایم را روی ناحیه تناسلی فرد مبتلا می ریزد تا هر نوع زگیل سفید شود. سپس از طریق میکروسکوپ آن ها را می بیند.

 

- تست پاپ اسمیر: زنان بایستی به طور منظم معاینه لگن توسط پزشک و آزمایش پاپ اسمیر (تصویر کناری) را انجام دهند تا تغییرات واژن و دهانه رحم در اثر زگیل تناسلی یا علائم زودرس سرطان گردن رحم مشخص شود.

 

در این آزمایش، پزشک نمونه ای از سلول های گردن رحم (ناحیه بین واژن و رحم) را بر می دارد و زیر میکروسکوپ بررسی می کند.

 

- تست HPV: فقط انواع کمی از HPV تناسلی باعث سرطان گردن رحم می شوند.

 

نمونه ای از سلول های گردن رحم برای تشخیص انواع سرطان زای HPV آزمایش می شود. این آزمایش برای زنان 30 سال به بالا توصیه می شود. این آزمایش در زنان کمتر از 30 سال نیاز نیست، زیرا سیستم ایمنی بدن آن ها معمولا انواع سرطان زای HPV تناسلی را از بین می برد.

 

درمان زگیل تناسلی:

درمان زگیل تناسلی با فریز با نیتروژن مایع (کرایوتراپی):

یکی از بهترین روشهای درمانی زگیل تناسلی است.

 

الکترو کوتریزاسیون روشی برای رفع زگیل تناسلی:

روش دیگری در درمان زگیل تناسلی است که اشکال آن دردناک بودن آن است.

 

کرایوتراپی روش درمان زگیل تناسلی :

امروزه به دلایلی که خواهیم گفت بهترین و آسانترین و کوتاه ترین و کم عارضه ترین روش حذف زگیل تناسلی می باشد:در یک جلسه و در برخی 5-10 دقیقه همه زگیل های تناسلی را می توان درمان کرد.منجربه پخش زگیل تناسلی نمی شود و نیاز به تکرار درمانی نیست. همچنین از نظر زیبایی محل پوست آلوده نسبت به روش های دیگر حداقل آسیب بافتی را دارد.

 

سرپایی و با حداقل درد و تحریک محل نسبت به روش های دیگر می باشد و لذا نکات فوق باعث شده است که امروزه کرایو به عنوان خط اول درمانی زگیل تناسلی در بسیاری از مراکز درمانی مورد استفاده قرار گیرد .

 

بهترین، سریعترین و اثربخش ترین درمان زگیل تناسلی لیزر می باشد:

لیزردرمانی دی اکسید کربن فرآیندی است که در آن پرتوهای فروسرخ مستقیماً به طور متمرکز به سوی آسیب های زگیلی هدف گیری می شود. بافت آسیب دیده، لیزر را جذب و به انرژی گرمایی تبدیل می کند و به این وسیله ناحیه ی مورد نظر را تبخیر می نماید .فایده ی بالقوه ی این روش درمانی آن است که قابلیت نفوذ لیزر در عمق، امکان تهاجم کامل تری را به ویروس فراهم می کند و موجب شده تا لیزردرمانی، روش مورد انتخاب برای درمان افراد دارای ضعف ایمنی باشد. طبق مطالعه ای که در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است میزان پاکسازی زگیل تناسلی توسط لیزر CO2 حدود دو برابر موثر تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی است میزان عود زگیل تناسلی در افرادی که لیزر می کنند کمتر از کسانی است که که کرایو می کنند. به عبارت ساده تر خیلی اوقات برای پاکسازی یک زگیل نیاز به دو یا تعداد بیشتری جلسات کرایوتراپی است و گاهی اصلا پاسخگو نبوده و نیاز به تغییر روش درمان هست در حالی که در درمان با لیزر در همان جلسه اول زگیل از بین خواهد رفت و عود نخواهد کرد.

 

درمان خانگی زگیل تناسلی:

 

1. سرکه سیب

نشانه های زگیل تناسلی

 

سرکه سیب یک داروی مؤثر برای از بین بردن زگیل‌های تناسلی است. خیلی ساده یک توپ پنبه‌ای را در سرکه سیب فرو کنید و آن را روی زگیل‌ها استعمال کنید. اجازه بدهید یک شب تا صبح بماند و سپس این ناحیه را شستشو دهید.

 

* نکته: اگر بیش از حد درد دارید، تا زمانی که می‌توانید اجازه بدهید سرکه در این ناحیه بماند و سپس آن را بشویید.

 

2. روغن کرچک

درمان زگیل تناسلی

 

روغن کرچک ممکن است بوی بدی داشته باشد اما کمک می‌کند تا زگیل‌های تناسلی از بین بروند. یک توپ پنبه‌ای را در این روغن خیس کنید و سپس آن را روی زگیل قرار دهید. این توپ پنبه‌ای را دست کم سه بار در روز عوض کنید.

 

3. پیاز

پیاز یکی از موثرترین داروها برای درمان زگیل تناسلی است. چند تکه پیاز را بردارید و آنها را با گاز بر روی زگیل‌ها بگذارید. بعد از هر ۳ تا ۴ ساعت دوباره این روش را تکرار کنید. آب پیاز در ناپدید کردن زگیل‌ها جادو می‌کند!

 

4. جو دوسر

نشانه های زگیل تناسلی

 

جوی دوسر به حذف زگیل تناسلی کمک نمی‌کند، اما تا حد زیادی باعث تسکین احساس سوزش، خارش و درد می‌شود. یک وان را با آب گرم پر کنید و مقداری پودر بلغور جوز دوسر را در آن بریزید و خوب مخلوط کنید. منطقه‌ی آسیب‌دیده را در این آب خیس کنید، تا کمی تسکین بیابد.

 

5. سیر

۸ حبه سیر پوست کنده را بردارید و آنها را له کنید تا به صورت خمیر دربیایند. خمیر حاصل را روی زگیل‌های‌تان بمالید و بعد از یک ساعت آن را با آب بشویید. این کار را هر روز و تا زمانی که زگیل‌ها ناپدید شوند انجام بدهید.

 

6. ویتامین C

 

قرص ویتامین C را بردارید و آن را خرد کنید. سپس پودر قرص را با آب مخلوط کنید تا یک خمیر آماده شود. خمیر به‌دست آمده را روی زگیل بمالید. این ناحیه را با استفاده از باند به مدت یک روز بپوشانید. این روش ویروس را از بین خواهد برد.

 

7. الکل

فقط مقدار کمی الکل بردارید و دو بار در روز آن را روی زگیل بمالید. این روش درمانی به آرامی تاثیر خود را می‌گذارد و ممکن است بیش از یک ماه طول بکشد تا شاهد نتایج آن باشید.

 

8. نوار چسب برزنتی

نشانه های زگیل تناسلی

 

شاید عجیب و غریب به نظر برسد، اما نوار چسب برزنتی به حذف زگیل تناسلی کمک می‌کند. فقط یک تکه از این چسب نواری را جدا کنید و با آن زگیل‌های‌تان را به مدت شش روز پوشش دهید. سپس آن را بکَنید و یک سوهان روی آنها بکشید. این روش درمانی را تکرار کنید، تا زمانی که زگیل‌ها ناپدید شوند.

 

9. جوش شیرین

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین بردارید و آن را با روغن کرچک مخلوط کنید. خمیر حاصل را روی زگیل‌های تناسلی استعمال کنید. این روش درمانی را دو بار در روز و به مدت سه هفته انجام دهید.

 

10. آلوورا

ژل را از داخل آلوورا خارج کنید و به طور سخاوتمندانه‌ای آن را در ناحیه‌ی آسیب‌دیده بمالید. این کار را ۳ تا ۴ بار در روز تکرار کنید و انجام آن را به مدت ۲ تا ۳ هفته ادامه بدهید. این ژل یکی از داروهای طبیعی برای از بین بردن زگیل است.

 

11. ریشه‌ی شیرین‌بیان

ریشه‌ی شیرین‌بیان را له کنید و سپس آن را روی زگیل استعمال کنید. می‌توانید این ماده را به طور مستقیم روی زگیل بمالید یا آن را در منطقه‌ی آلوده پخش کنید. این کار را سه بار در هفته انجام دهید.

 

پیشگیری از تبخال تناسلی:

 

واکسن

واکسن زگیل تناسلی بنام گارداسیل (به انگلیسی: Gardasil) است. گارداسیل یک واکسن چهارگانه است که در سه نوبت استفاده می‌شود. گارداسیل سبب پیشگیری از ابتلا به انواعی از ویروس که عامل زگیل تناسلی و سرطان هستند می‌شود. استفاده از این واکسن برای مردان تا ۲۶ سال و برای ۳۵ تا۴۰ سال حتمی و به زنان ۹ تا ۲۶ سال و مردان از سن ۱۲ تا ۲۶ سال توصیه می‌شود.

 

پس از فراخوان سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۶ (میلادی) برای مبارزه با این ویروس، تا سال ۲۰۱۸ (میلادی) واکسن گارداسیل در هشتاد کشور دنیا در دسترس مردم قرار گرفت.

 

کاندوم

کاندوم از انتقال ویروس اچ‌پی‌وی جلوگیری می‌کند. مگر آنکه ویروس از پوست ناحیه‌ای که کاندوم نمی‌پوشاند منتقل شود.

 

شستشو

شستشوی مناسب اندام‌های جنسی پیش و بعد از آمیزش جنسی با آب و صابون لازم است.

 

همبستران

پرهیز از داشتن شرکای جنسی بسیار، مهم است.

 

 

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج

دانستنیهای مهم درباره زگیل در آلت تناسلی