مه شو پریود مردانه یا سندرم بدخلقی مردانه به شرایطی گفته می‌شود که در اثر تغییرات هورمونی در مردان رخ می‌دهد و باعث بروز علائمی مشابه با علائم سندرم پیش از قاعدگی خانم‌ها (PMS) می‌شود. بروز علائم قاعدگی مردانه به این معنی نیست که مردان هم پریود می‌شوند. بلکه صرفاً به علت تشابه علائم این نامگذاری انجام شده است. علت پریود مردانه در اغلب مواقع ناشی از تغییرات هورمونی است. در این مقاله درباره پریود مردانه، علائم، علل و راه‌های درمان آن صحبت می کنیم.

پریود مردانه چیست؟

مردان هم درست مثل خانم‌ها تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند. سطح هورمون تستسترون در مردان هر روز و از روزی به روز دیگر تغییر می‌کند. برخی معتقدند که علائم تغییرات هورمونی در مردان مشابه با سندرم پیش از قاعدگی خانم ها یا همان PMS است. علائمی مثل احساس افسردگی، خستگی و تغییرات خلقی.

آیا می‌توان گفت این تغییرات هورمونی همان پریود مردانه یا عادت ماهانه مرد است؟ پاسخ این سوال مثبت است. رواندرمانگران معتقد هستند که مردان هم به نوعی پریود می‌شوند. پریود مردانه در واقع سندرمی به نام «بدخلقی مردانه» (Irritable Male Syndrome) است که به اختصار به آن IMS گفته می‌شود. علت این نامگذاری علائمی است که این عارضه در مردان ایجاد می‌کند.

عادت ماهانه در بیشتر مردان به صورت کاهش سطح تستوسترون بدن است. زمانی که تغییرات هورمونی شدیدی در بدن مرد بوجود می‌آید، میزان تستوسترون بدن کاهش پیدا می‌کند. همین کاهش می‌تواند دلیلی برای عادت ماهانه در افراد باشد. در این مواقع بهترین کمکی که می‌توانید به فرد کنید، صحبت کردن با آن است.

در واقع می‌توان گفت که جایگزین شدن تستوسترون می‌تواند یکی از دلایل برای سطح پایین هورمون‌های بدن باشند. زمانی که مردان با این حال مواجه می‌شوند بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه کنند. پزشک با توجه به شرایط بدنی فرد از طریق تست و آزمایش و تجویز دارو مشکل را برطرف خواهد کرد.

عوامل موثر در عادت ماهانه مردان

عوامل بسیاری می‌توانند روی پریود شدن مردان تاثیرگذار باشد. اما تنها از نظر پرشکان چند عامل آن مهم و بزرگ تلقی می‌شود: 

رژیم غذایی

داشتن رژیم غذایی نامناسب می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار روی پریود شدن مردان باشد. غذاهای چرب و غذاهای فاقد سبزیجات می‌توانند بسیار مضر باشند. 

افزایش وزن

افزایش وزن در آقایان می‌تواند به همراه میزان بالای استروژن و سطح کم تستوسترون همراه باشد. عدم تعادل هورمونی هم باعث افزایش وزن در آقایان و هم یکی از عوامل تاثیرگذار روی پریود شدن آن‌ها است. 

خواب نامنظم

نداشتن خواب کافی و نامنظم هم می‌تواند یکی از دلایل بروز این عارضه باشد. 

داشتن استرس و اضطراب

داشتن استرس و اضطراب می‌تواند سطح تستوسترون را در بدن آقایان کاهش دهد. همین موضوع می‌تواند روی میزان تحریک پذیری آن‌ها هم تاثیرگذار باشد. 

مصرف دارو

مصرف داروهای شیمیایی و گیاهی می‌تواند موجب بر هم خوردن تعادل هورمونی فرد شود. همین امر می‌تواند در بعضی از مواقع مرد را خشن و در بعضی از مواقع آن را تحریک پذیر کند. 

مردان رحم دارند؟

پریود در خانم‌ها به علت چرخه طبیعی بارداری رخ می‌دهد. تغییرات هورمونی که یک خانم در چرخه قاعدگی خود تجربه می‌کند به علت آمادگی بدن برای بارداری احتمالی است.

اما مردان نه چرخه قاعدگی را تجربه می کنند و نه دارای رحم هستند که دیواره آن ضخیم و پذیرای تخمک بارور شده شود. بنابراین وقتی از پریود مردانه صحبت می‌کنیم لزوماً به معنی ریزش دیواره رحم در مردان و خونریزی قاعدگی نیست! در واقع آنچه که به عنوان قاعدگی در مردان شناخته می‌شود با پریود خانم‌ها زمین تا آسمان متفاوت است.

این موضوع نمی‌تواند ربطی به سن فرد داشته باشد. در واقع همه پسران و آقایان، چه متاهل و چه مجرد پریود می‌شوند و هیچ تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد. البته پسرها به دلیل تغییرات هورمونی که در دوران بلوغ خود دارند بیشتر مستعد تغییرات هورمونی هستند.

وقتی از پریود مردان صحبت می‌کنیم منظورمان خونریزی قاعدگی نیست. این مفهوم در مردان متفاوت است اما علائم مشابهی با قاعدگی خانم‌ها می‌تواند داشته باشد.

سطح هورمون تستسترون در مردان متغیر است و برخی عوامل هم می‌توانند سطح آن را تحت تاثیر قرار دهند. وقتی میزان این هورمون تغییر کرده و دچار نوسان می‌شود مردان دچار سندرم پیش از قاعدگی مردانه می‌شوند.

علائم تغییرات هورمونی در مردان بسیار مشابه با سندرم پیش از قاعدگی زنان (PMS) است. به همین دلیل به آن پریود مردانه هم گفته می‌شود.

علائم عادت ماهانه مردان 

IMS یا سندرم پیش از قاعدگی در مردان در نتیجه تغییرات هورمونی به خصوص هورمون تستسترون در مردان رخ می‌دهد. این هورمون نقش بسیار مهمی را در سلامت جسمی و ذهنی مردان بازی می‌کند. اما عوامل متعددی می‌توانند سطوح آن را تغییر دهند و منجر به مشاهده علائم غیرطبیعی شوند.

عوامل موثر بر سطح تستسترون مردان عبارتند از:

سن (میزان تستسترون در مردان از حدود سن سی سالگی کاهش می‌یابد.)

استرس

تغییر در رژیم غذایی یا وزن

بیماری

کمبود خواب

اختلالات خوردن

این عوامل همچنین می‌توانند سلامت روان مردان را هم تحت تاثیر خود قرار دهند و باعث پریود مغزی در مردان شوند.

درمان پریود مردانه چیست؟

در درمان پریود مردانه هدف این است که:

علائم بهبود داده شوند.

با احساسات و تغییرات خلقی ناشی از آن سازگاری ایجاد شود.

راه‌هایی برای کاهش استرس ارائه شود.

ورزش کردن، خوردن غذاهای سالم، به کارگیری راهکارهای کاهش استرس و دوری از مصرف الکل و سیگار می‌تواند به کاهش علائم و حتی پیشگیری از بروز آن ها کمک کند. این تغییرات در سبک زندگی می‌تواند به بهبود بسیاری از علائم جسمی و روانی کمک کند. با اینحال در صورتی که این علائم مربوط به سطوح پایین تستسترون باشند باید با پزشک هم صحبت کنید.

اگر تصور می‌کنید همسر و شریک عاطفی‌تان دچار نشانه‌های پریود مردانه یا کاهش تستسترون شده است بهترین راه کمک به او صحبت کردن است. می‌توانید او را تشویق کنید تا به پزشک و روانشناس مراجعه کند و راه‌های کنترل علائم قاعدگی مردانه را (فارغ از علت بروز آن‌ها) بیاموزد.