چگونگی دم کردن چای سیاه :

آب را به درجه جوش رسانده (100 درجه سانتی گراد) سپس روی چای میریزیم- زمان دم کشیدن نباید کمتر از 30 ثانیه و طولانی تر از 5 دقیقه گردد- زیرا پس از آن تانین چای بتدریج آزاد شده و اثر محرک کافئین را خنثی و طعم چای را نیز تلخ می کند.

* دستور تهیه چای سبز به صورت زیر می باشد :

برای تازه و معطرماندن چای سبز بهتر است آن را در ظرفی تیره ریخته و در کابینتی به دور از نور و رطوبت قرار دهید. برای هر نفر یک قاشق مرباخوری چای سبز را در قوری ریخته و به ازای هر قاشق یک لیوان آب با دمای 80 درجه (از آب جوش کمی خنک تر) به آن اضافه کرده در قوری را گذاشته و پس از 6 تا 7 دقیقه می توانید آن را مصرف کنید. یاد آوری این نکته ضروری است که چای سبز مانند چای سیاه احتیاجی به دم کردن ندارد. معمولاً هر چه کیفیت چای سبز بالاتر باشد دمای آب نیز باید کمتر باشد. ترجیحاً بهتر است پیش از دم کردن چای، قوری درون یک کاسه حاوی آب داغ، گرم گردد. از برگهای چای سبز می توانید برای چندین بار استفاده نمایید زیرا مواد موجود در آن با بار اول استفاده به صورت کامل از آن خارج نمی شوند.

کیفیت آب می تواند بر روی طعم چای تأثیر بگذارد. اگر آب مورد استفاده شما دارای سختی زیادی می باشد بهتر است که از آب فیلتر شده استفاده نمایید. برای رهایی از طعم تلخ آن می توانید از دارچین هنگام دم کشیدن و لیموترش، عسل یا خرما هنگام نوشیدن استفاده نمایید.