سیر : باعث کاهش کلسترول، جلوگیری از لخته شدن خون، کاهش فشارخون، جلوگیری از مسمومیت های غذائی، عفونتهای قارچی و ویروسی و در جلوگیری از ناراحتیهای معده (سرطان و هلیکوباکتر پیلوری) نقش دارد.

سیر یکی از قدیمی ترین گیاهان مورد مصرف غذایی و دارویی است. قدیمی ترین اسناد به جای مانده در مورد سیر مربوط به کتیبه های سومریان است که از 2600 سال قبل از میلاد مسیح به جای مانده است. همچنین سیر یکی از مهمترین  داروهای مصر باستان است که حداقل 22 خاصیت درمانی برای آن قائل بوده اند و در پاییروس های به جای مانده از 1550سال قبل از میلاد مسیح ثبت شده است.

هرودوت مورخ مشهور یونان که 45 سال قبل از میلاد مسیح به مصر سفر کرده است.در تاریخ خود می نویسد : کارگران که ساخت اهرام مصر را به عهده داشته اند از مقادیر زیادی پیاز، تربچه و سیر استفاده می کرده اند. هرودوت همچنین اضافه می کند که برای سیصد و شصت هزار کارگر سازنده اهرام مصر مقادیر بسیار زیادی سیر هر ساله جهت جلوگیری از امراض عفونی مورد نیاز و مصرف بوده است.

اقوام یهود مصارف و فوائد سیر را از مصریان آموخته و سپس این تجربیات را به بیرون از مصر انتقال دادند. در بازار دارویی، اشکال مختلف فراورده های سیر وجود دارد که بیشتر از همه به صورت تنطوره، قرص و یا پرل های حاوی روغن هستند که توضیحات خلاصه ای درباره آنها داده می شود.

تنطور سیر شامل عصاره ی آبی الکلی مواد موجود در سیر است که به طور تقریبی همان خاصیت سیر را دارد ولی دارای بوی شدید بوده به همین دلیل از آن کمتر جایی استفاده می شود.

قرص سیر حاوی پودر سیر خشک شده است که بهترین شکل دارویی آن است و خواص آن تا حدودی شبیه سیر تازه است و مواد موجود در آن نیز حاوی اکثر موادی است که در سیر تازه وجود دارد.

بیش ترین فراورده های سیر در جهان به این شکل است، و از آن جا که این قرص ها دارای روکش هستند، لذا دارای بوی سیر نبوده ولی بعد از خوردن کمی بوی سیر از دهان به مشام می رسد.

سوال مهمی که اکثر افراد دارند این است که آیا خواص سیر به شکل ترشی و یا در غذاهای پختنی و یا سرخ کرده نیز مانند سیر تازه است ؟

از نظر علمی، ترکیبات و مکانیسم اثر سیر تا حد زیادی پیچیده است و به طور مثال ترکیبات موجود در سیر تا زمانی که پوست حبه ها جدا نشده باشد با زمانی که سیر پوست کنده و خرد شود کمی متفاوت است، یعنی به محض له شدن سیر و مجاور شدن آن با هوا تغییراتی در آن روی می دهد. چون مواد اصلی و موثر سیر نسبت به هوا و به ویژه حرارت حساس هستند. هرچه سیر بیش تر حرارت داده شود خواص آن کمتر می شود.

بنابراین اثر سیر در غذاهای پخته و سرخ شده به مراتب کم تر از سیر تازه است. همان بویی که در آشپزخانه از غذاهای پختنی و یا سرخ شده ی حاوی سیر به مشام می رسد مربوط به مواد گوگردی سیر است که در بالاتر از 60 درجه حرارت، کم کم متصاعد می شوند.

هم چنین سیر وقتی به صورت ترشی در می آید دست خوش تغییراتی خواهد شد که به حرارت محیط، نوع سرکه، زمان نگه داری و فاکتورهایی از این قبیل بستگی دارد ولی در اکثر موارد دارای خواص شبیه به سیر است.