مطالعات نشان می دهد زردی ناخن دست و پا می تواند ارتباط مستقیم با سلامتی داشته باشد و هرگز نباید آن را تغییری بی اهمیت دانست. ناخن ها در رابطه با سلامت کل بدن چیزهای زیادی را نشان می دهند، و تغییر رنگ آنها ، معمولا می تواند به این معنی باشد که ناخن تحت تاثیر قارچ یا باکتری قرار گرفته است علاوه بر این به دلیل استفاده از لاک ناخن و یا ابتلا به واکنش آلرژیک ایجاد می شود گاهی اوقات ناخن های زرد ممکن است علائمی از بیماری جدی را نشان دهد، مثل شرایط مزمن ریوی، داخلی، مانع لنفاوی و حتی روماتیسم مفصلی.

سندروم ناخن زرد چیست؟

اگرچه زردی ناخن به عنوان یک مساله آرایشی شناخته می شود اما سندرم ناخن زرد، در واقع یک اختلال پیچیده ، بالقوه دردناک است که بیش از 50 سال است بر سیستم های چند گانه بدن افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

سندرم ناخن زرد، با کم تر از 400 مورد منتشر شده در ادبیات پزشکی، بسیار نادر در نظر گرفته می شود و در حدود کم تر از 1 میلیون نفر رخ می دهد.

این بیماری در سراسر جهان مردان و زنان را تحت تاثیر قرار می دهد و هر چند غیرعادی است، می تواند بر کودکان و نوزادان اثر بگذارد.

علائم سندرم ناخن زرد:

سندرم ناخن زرد معمولا بعد از ارزیابی کامل علایم یک فرد ، تشخیص داده می شود. علائم های آشکار این بیماری نادر عبارتند از:

 

تغییرات ناخن:

 

اخن انگشت دست یا پا می تواند زرد و کلفت شود و منحنی بسیار محکمی داشته باشد. رشد ناخن ها اغلب متوقف می شود و ممکن است جدا شود و بیفتند.

 

پلورال افوژن:

 

پلورال افوژن تجمع مایع بین غشا است که ریه و حفره های سینه را در بر می گیرد. پلورال افوژن اغلب موجب درد قفسه سینه، سرفه، و تنگی نفس می شود.

 

عفونت های تنفسی مزمن:

 

این بیماری می تواند نشانه عفونت های سینوسی، سرفه، برونشیت، یا ذات الریه باشد.

 

خیز لنفاوی در بازوها و پاها:

 

خیز لنفاوی تجمع مایع غدد لنفاوی است که معمولا در سراسر بدن حرکت و به مبارزه با عفونت کمک کند در صورت انسداد، می تواند باعث ورم، سنگینی، سفتی و مشکلاتی شود که عضو آسیب دیده را حرکت می دهند. در سندرم ناخن زرد، خیز لنفاوی معمولا بر یک یا دو پا تاثیر می گذارد.

 

تشخیص سندرم ناخن زرد معمولا در صورتی انجام می شود که فرد علایم ناخن و تشخیص بیماری را با خیز لنفاوی و یک مشکل تنفسی داشته باشد.

 

علل و عوامل خطر زرد شدن ناخن :

علت سندرم زردی ناخن هنوز مشخص نیست .در برخی موارد، سندرم ناخن زرد ممکن است در دو یا چند نفر در یک خانواده رخ دهد. این مساله به یک پیوند ژنتیکی اشاره دارد، اگرچه ثابت نشده است.

 

زردی ناخن به علت کمبود ویتامین و مواد معدنی ایجاد می شود اما گاهی افرادی که سرطان، شرایط سیستم ایمنی، دیابت ،پسوریاس ،بیماری های تیروئید و روماتیسم مفصلی دارند، ممکن است ریسک بالاتری از سندرم ناخن زرد را داشته باشند. بعضی از داروها که برای درمان التهاب مفاصل مورد استفاده قرار می گیرند، ممکن است در سندرم ناخن زرد نقش داشته باشند، اما ثابت نشده است.

 

اختلال لنفاوی یا نشت از دلایل سندرم ناخن زرد هستند.این به این معنی است که یک نقص یا ناهنجاری در سیستم لنفاوی وجود دارد که مایع لنفاوی را منتقل می کند و سموم و مواد زائد را از بدن دفع می کند. با این حال علت اختلال لنفاوی ، مشخص نیست.

 

قرار گرفتن در معرض تیتانیم یکی دیگر از دلایل احتمالی سندرم ناخن زرد است. تیتانیم را می توان در بسیاری از موارد، از جمله کرم ضد آفتاب، لوازم آرایشی، دارو، غذاها، مواد کاشت و پرکردن دندان یافت.

 

استعمال سیگار:سیگار کشیدن می تواند باعث ایجاد ناخن های زرد شود. راه حل ایده آل برای سلامت ناخن ها و سلامت عمومی بدن ترک سیگار است.

 

استفاده زیاد از لاک ناخن :اگر به طور مداوم از لاک ناخن استفاده کنید اکسیژن کافی به ناخن ها نمی رسد و باعث تغییر رنگ طبیعی ناخن می شود به همین دلیل از زدن مداوم لاک ناخن، خود داری کنید.

 

علل رایج دیگر که منجر به زرد شدن ناخن ها می شوند شامل:

کمبود آهن و روی

آسیب راه های هوایی

بیماری کبد (زردی )

بیماری های ریوی و کمبود اکسیژن

بیماری های کلیه

پسوریازیس

عفونت ریه

کمبود انواع ویتامین ها

بیماری های تیرویید

دیابت

 

درمان سندروم ناخن زرد :

درمان های متنوعی برای سندرم ناخن زرد تجویز می شود، زیرا همه آنها یک علت ندارند. در مورد درمان زرد شدن ناخن ها در مطلب درمانی کاملا طبیعی برای رفع زردی ناخن در بخش قبلی سلامت نمناک کامل توضیح دادیم ؛ درمان ممکن است بسته به سوابق پزشکی و علایم فردی به طور گسترده متفاوت باشد. برخی از گزینه های درمان عبارتند از:

 

ویتامین ایی با یک داروی ضد قارچ مانند فلوکونازول ترکیب می شود:طبق بررسی ها درمان ویتامین ایی موثرترین عامل برای حل علایم مرتبط با ناخن است.

 

آنتی بیوتیک برای عفونت های تنفسی:افرادی که مبتلا به برونشیت مزمن، عفونت سینوس و یا سرفه هستند ممکن است مصرف آنتی بیوتیک برایشان مفید باشد.

 

جراحی برای درمان ﭘﻠﻮرال اﻓﻴﻮژن این کار ممکن است شامل تخلیه مایع اضافی برای تسکین علایم باشد.

 

باند های ویژه و لباس های فشرده الاستیک :این ابزارها می تواند در تسکین ادم لنفاوی در پاها مفید باشد. علاوه بر این تمرین و ماساژ مفید manual lymph drainage است.

 

پیش گیری از زرد شدن ناخن ها:

 

می توانید با رعایت بهداشت ناخن، از تغییر رنگ آن جلوگیری کنید. سالن های آرایشی و استخرها می توانند موجب شیوع عفونت های قارچی و بیماری به مشتریان شوند. یک ناخن کار خوب باید از یک سرویس مانیکور تمیز یا جدید برای هر فرد استفاده کند. از لاک پاکن بیش از یک بار در هفته بر روی ناخن های خود استفاده نکنید همچنین از لاک پاکن ها بدون استون استفاده کنید زیرا مشکل کمتری دارد.

 

تمیز کردن ناخن ها به طور مرتب و سوهان زدن آنها یک بار یا دو بار در هفته. همیشه جوراب های تمیز بپوشید تا پاهای خود را مرتب در معرض هوای تازه قرار دهید و از عفونت های ناخن پا جلوگیری کنید.