پوست بزرگترین عضو بدن است که میلیونها منفذ در آن وجود دارد و خیلی از این منافذ با چشم قابل رویت نیستند. همه این منافذ باز هستند و به پوست اجازه تنفس می دهند. هر یک از این منافذ باز پوست دارای یک فولیکول مو و همینطور غدد چربی هم هستند. این غدد با ایجاد روغنی به نام سبوم باعث ایجاد چربی طبیعی پوست می شوند.

منافذ باز پوست

غدد سباسه در منافذ پوست صورت، کمر، قفسه سینه و کشاله ران به وفور دیده می شوند. هورمون ها با تحریک این غدد در تولید بیشتر سبوم یا همان چربی طبیعی پوست نقش دارند. به همین دلیل ممکن است منافذ موجود در صورت و به خصوص منافذ بینی، پیشانی و گونه ها بزرگتر از منافذ سایر قسمت های بدن باشند.

هر نوع پوستی از پوست چرب گرفته تا معمولی و خشک، همه و همه دارای منافذ بزرگ و کوچک هستند. این منافذ ممکن است پوست شما را کدرتر نشان بدهند به خصوص اگر گرد و خاک، باکتری ها، چربی و یا سلول های مرده روی آنها نشسته باشند.

با اینکه باز بودن منافذ پوست مشکل پزشکی محسوب نمی شود اما ممکن است از نظر زیبایی و آرایشی برای برخی افراد ناراحت کننده باشد. باز بودن منافذ باز پوست در بزرگسالانی که مستعد جوش و آکنه هستند می تواند منجر به ایجاد جوش های سرسیاه یا سر سفید بشود و همین موضوع برای خیلی ها ناخوشایند است.

به طور کلی منافذ پوست باز یا بسته نمی شوند. وقتی حرف از بستن منافذ پوست وسط می آید در واقع منظور و هدف از این کار تمیز کردن و از بین بردن چربی ها و مواد اضافی از روی پوست است. این کار باعث می شود منافذ پوست کوچکتر شوند و به نظر بیایند که بسته شده اند.

 

منافذ

 

چند عامل باعث بروز منافذ باز پوست می شوند. این عوامل عبارتند از:

ترشح و تولید زیاد سبوم (چربی پوست)

کاهش حالت کششی در اطراف منافذ

فولیکول های ضخیم مو

ژنتیک یا وراثت

کاهش تولید کلاژن در پوست بر اثر پیری

آسیب ناشی از تابش بیش از حد نور خورشید

 

منافذ باز پوست و تمیز کردن آنها

با وجود اینکه محصولات فراوانی در بازار وجود دارند که ادعا می کنند می توانند منافذ پوست را باز کنند اما نکته مهم اینجاست منافذ پوست شما قبلا باز بوده اند. این محصولات منافذ پوست را باز نمی کنند بلکه فقط سلول های مرده و چربی های اضافی را از روی پوست برمیدارند و به این ترتیب پوست شفاف تر به نظر می رسد. با اینکه پوست شبیه ریه عمل تنفس را انجام نمی دهد اما برای خنک نگه داشتن و از بن بردن سلول های مرده به منافذ باز احتیاج دارد.

این منافذ به رشد سلول های جدید پوست و حفظ طراوت آن کمک می کنند. با این حال منافذ باز پوست هم دردسرهای خودش را دارد. هر چه منافذ پوست شما بازتر شوند چربی و روغن بیشتری ترشح می کنند و همین مساله می تواند پوستتان را در معرض ابتلا به آکنه و جوش قرار بدهد. شما نمی تواند وراثت یا ژنتیک خودتان را تغییر بدهید اما با رعایت روش های ساده و معمولی مراقبت از پوست می توانید منافذ پوستتان را کوچکتر کنید.

مراحل فرایند کوچک کردن منافذ پوست شامل موارد زیر است:

پوستتان را با لایه برداری های روزانه تمیز نگه دارید.

برای این کار می توانید از محصولات تولید شده برای این منظور استفاده کنید.

با استفاده از یک لیف گرم و یک گیاه قابض مثل فندق جادوگر پوستتان را لایه برداری کنید.

هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید تا از پوستتان در برابر نور خورشید محافظت شود.

از محصولات پوستی که منافذ پوست را بازتر می کنند استفاده نکنید.

از محصولات تقویت کننده کلاژن پوست که حاوی آنتی اکسیدان هستند استفاده کنید.

این کار به حفظ سلامتی پوستتان هم کمک می کند.

 

منافذ

11 مورد از حقایق و باورهای غلط درباره منافذ باز پوست

درباره منافذ باز پوست عقاید و نظریات زیادی وجود دارد که برخی از آنها درست و بقیه شان باورهای غلط هستند.

حقیقت: خیلی ها به دنبال بستن منافذ پوستشان با استفاده از روش های غیر منطقی هستند

آیا شما هم جزو کسانی هستید که درباره منافذ پوستشان دچار وسواس شده اند؟ آیا مدام به فکر این هستید که چطور این منافذ را کوچکتر کنید؟ اگر پاسختان مثبت است باید بدانید که تنها نیستید.

خیلی های دیگر هم دقیقا مثل شما فکر می کنند چون می ترسند این منافذ باز پوست باعث پیری پوستشان شود. خبر خوب اینجاست که هر چقدر آگاهی تان را درباره حقایق و باورهای غلط راجع به منافذ باز پوست بیشتر کنید راحت تر می توانید راه حل مناسبی برای رفع این مشکل پیدا کنید و خیالتان هم آسوده می شود.

حقیقت: دو نوع منفذ در پوست وجود دارد

پوست شما از منافذ چربی و منافذ ترشح عرق تشکیل شده است. منافذ چربی در واقع همان فولیکول های مو هستند. هر کدام از این منافذ دارای یک غده چربی هم هستند که چربی ( سبوم) تولید می کنند. این منافذ باعث ناخوشایند شدن پوست می شوند. در واقع تعداد غدد عرق پوست بسیار اندک هستند و بنابراین این فولیکول های مو هستند که باعث ناراحتی می شوند و به انسداد تمایل دارند.

حقیقت: همه منافذ یک هدف را دنبال می کنند

منافذ باز پوست فقط دردساز نیستند! بلکه این منافذ چربی لازم برای رشد مو و مسیر امن برای رسیدن این چربی به پوست را فراهم می کنند و به این ترتیب محافظ پوست شما هستند.

در واقع یک فرد بالغ به طور متوسط 5 میلیون منفذ پوستی دارد که از این تعداد 20 هزار منفذ روی صورت است. وقتی منافذ باز پوست با چربی یا سلول های مرده مسدود می شوند جوش سر سیاه یا سر سفید ایجاد می شود. اگر باکتری ها هم به این قضیه وارد شوند آن وقت پوست ملتهب و قرمز می شود و شما دچار جوش یا آکنه می شوید.

باور غلط: سیاهی موجود در جوش های سرسیاه در واقع چرک و کثیفی است

این تصور غلط است. وقتی منافذ باز پوست گرفته می شوند منافذ پوست سیاه می شوند. اما چیزی که به چشم ما می آید چرک و کثیفی نیست بلکه سبوم یا همان چربی و روغن پوست است. سبوم معمولا سفید رنگ است ولی گاهی اوقات در منافذ چرک و آلودگی هم وارد می شود. به طور کلی چیزی که به عنوان جوش سر سیاه شناخته می شود چرک نیست بلکه همان روغن های ترشح شده از پوست است.

 

باور غلط: منافذ پوست باز و بسته می شوند

بر اساس گفته های متخصصین پوست این یک باور غلط است. در واقع منافذ باز پوست درست مثل لنز دوربین کوچک و بزرگ می شوند اما باز و بسته نه. بخار داغ می تواند باعث روان شدن چربی درون منافذ پوست شود اما اینکه بتوان این منافذ را کاملا بست یا باز کرد امکان پذیر نیست.

حقیقت: اشعه ماورای بنفش خورشید باعث ایجاد منافذ باز پوست می شود

هر چه نور خورشید بیشتر روی پوست شما بتابد منافذ آن بزرگتر می شوند. بنظر می رسد که این اتفاق به دلیل تضعیف کلاژن پوست توسط اشعه ماورای بنفش است. کلاژن پوست و منافذ آن را محکم نگه می دارد و اگر ضعیف شود منافذ بازتر می شوند. بر اساس مطالعات انجام شده، کاهش خاصیت ارتجاعی در اطراف منافذ پوست یکی از دلایل اصلی باز شدن این منافذ است.

حقیقت: سیکل قاعدگی روی اندازه منافذ پوست تاثیر می گذارد

منافذ باز پوست پویا هستند و دائما در حال تغییرند. بنابراین ترشح هورمون ها در زمان قاعدگی باعث افزایش اندازه منافذ باز پوست می شود و وقتی میزان هورمون ها در بدن به حالت عادی برگشت منافذ پوست هم دوباره کوچکتر می شوند.

حقیقت: بالا رفتن سن باعث بازتر شدن منافذ پوست می شود

این اتفاق ناراحت کننده است اما حقیقت دارد. افزایش و پیری باعث شل شدن پوست می شود و همین مساله منافذ پوست را بازتر می کند. در واقع الاستین به همراه کلاژن دو پروتئینی هستند که از استحکام پوست محافظت می کنند. وقتی پیر می شویم میزان این دو ماده در پوست کاهش پیدا می کند و منافذ پوست بازتر می شوند. چین و چروک های عمیق هم ارتباط مستقیمی با کاهش این پروتئین ها دارند.

حقیقت: شستشوی بیش از حد پوست باعث بازتر شدن منافذ می شود

با اینکه گرد و خاک و آلودگی هم می توانند منافذ پوست را مسدود کنند و رفته رفته باعث بازتر شدن منافذ پوست شوند، اما شستشوی مداوم و غیر ضروری هم می تواند این منافذ را تحریک کند و باعث بزرگتر شدن آنها بشود.

حقیقت: منافذ پوست مردان بازتر از زنان است

تحقیقات نشان می دهند که منافذ پوست در مردان در مقایسه با زنان بازتر است. با اینکه برخی از آقایان به فکر معالجه و درمان ناراحتی های به وجود آمده از این قضیه می شوند، اما بررسی ها نشان می دهد حدود 50 درصد از مردان هیچ وقت به اندازه خانم ها به منافذ پوستشان و باز بودن آنها توجه نمی کنند.

باور غلط: برای باز بودن منافذ پوست هیچ کاری نمی توان کرد

شما نمی توانید اندازه منافذ پوستتان را تغییر بدهید اما می توانید برای کوچکتر نشان دادن آنها اقداماتی انجام بدهید. سبوم، اکسیداسیون و جوش های سر سیاه باعث بازتر شدن منافذ پوست می شوند پس با لایه برداری و مراقبت های لازم می توانید جلوی این قضیه را بگیرید. از دستگاه های لیزر نیز می توان برای محکم کردن منافذ پوست استفاده کرد.

داروهای رتینوئید بدون نسخه نیز با افزایش گردش خون در سلول های پوستی مانع از جمع شدن سلول های مرده در منافذ پوست می شوند. علاوه بر این محصولات حاوی اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک می توانند با پوسته پوسته کردن و لایه برداری از پوست مانع از بزرگتر شدن منافذ پوست شوند.

8 راه موثر و مفید برای خلاصی از منافذ باز پوست

محصولات مراقبت از پوستتان را به دقت بررسی کنید

شاید وقت آن رسیده که محصولات آرایشی و مراقبتی پوست که به طور منظم از آنها استفاده می کنید را دوباره ارزیابی کنید. اگر از محصولاتی استفاده می کنید که برای پاک کردن سبوم و چربی های اضافی طراحی شده اند می توانید هنوز هم آنها را به کار ببرید؛ فقط باید بدانید که استفاده طولانی مدت از این محصولات باعث تحریک پوست می شود.

این محصولات از مواد فعالی مثل سالیسیلیک اسید برای از بین بردن لایه های رویی پوست استفاده می کنند. در واقع لایه بردارها اثر خشک کنندگی دارند و منافذ را کوچکتر می کنند. اما اگر پوست خیلی خشک شود غدد سباسه تولید سبوم را افزایش می دهند تا رطوبت از دست رفته دوباره جایگزین شود. این مساله باعث می شود که پوست شما دوباره چرب شود.

برای جلوگیری از این قضیه از محصولات زیر فقط برای چند هفته استفاده کنید:

قابض ها

اسکراب های پاک کننده عمیق صورت

ماسک های صورت بر پایه چربی

علاوه بر این باید از محصولاتی استفاده کنید که منافذ پوست را مسدود نمی کنند. این محصولات بر پایه آب طراحی شده اند. محصولات چرب باعث بزرگ تر شدن منافذ پوست می شوند.

منافذ باز پوست

صورتتان را تمیز نگه دارید

بهترین پاک کننده ها محصولاتی هستند که بدون از بین بردن رطوبت پوست، چربی ها و مواد اضافی را از روی پوست برمی دارند. اگر باز شدن منافذ پوست به خاطر چرب بودن پوستتان است از پاک کننده های ژله ای استفاده کنید. برای پوست های معمولی و خشک هم پاک کننده های کرمی انتخاب بهتری هستند. مهم نیست که چه نوع پوستی دارید، به هر حال نباید از صابون یا شستشو دهنده های قوی استفاده کنید چون این حصولات منافذ پوست را بازتر نشان می دهند.

برخی از پاک کننده هایی که ارزش یک بار امتحان کردن را دارند عبارتند از:

ستافیل (Cetaphil)

ژل مخصوص پاک کننده درمالوجیکا (Dermalogica)

پاک کننده منافذ دکتر برانت ( Brandt)

در مورد ستافیل باید این نکته را یادآوری کنیم که Ph آن در حدود 6.5 است و از این لحاظ به Ph طبیعی پوست که بین 4.5 تا 6.2 است بسیار نزدیک می باشد و نسبت به سایر پاک کننده ها خاصیت قلیایی کمتری دارد و مناسبتر است. اما نکته مهم تر اینجاست که حتی بهترین پاک کننده ها هم اگر به درستی استفاده نشوند هیچ نتیجه خوبی به شما نمی دهند.

پس قبل از استفاده از مواد پاک کننده پوست نکات زیر را رعایت کنید:

اول صورتتان را با آب ولرم بشویید

حداقل 30 تا 60 ثانیه پاک کننده را روی پوست صورت و گردن و اطراف آن ماساژ بدهید

در نهایت صورتتان را کاملا با آب بشویید و خشک کنید.

برای خشک کردن پوست هیچ وقت آن را مالش ندهید و به آرامی این کار را انجام بدهید

هر روز صبح و شب همین مراحل را تکرار کنید تا هم پوستتان کاملا پاک شود و هم سلامتی منافذ پوست حفظ شود.

 

منافذ

پوستتان را با AHA یا BHA لایه برداری کنید

لایه برداری پوست باعث می شود که سلول های مرده از بین بروند و منافذ پوست مسدود نشوند. توصیه می شود که فقط هفته یک یا دوبار پوستتان را لایه برداری کنید. اما اگر دچار آکنه یا جوش هستید نباید لایه برداری کنید چون این کار باعث تحریک جوش های صورتتان می شود.

در صورت تمایل می توانید از لایه بردارهای حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs) یا اسیدهای بتا هیدروکسی (BHAs) استفاده کنید. BHA ها به اسیدهای سالیسیلیک هم معروفند. به خاطر داشته باشید که اگر به آسپرین حساسیت دارید نباید از BHA ها استفاده کنید. با اینکه هر دو لایه بردار قوی و موثرند اما BHA ها با نفوذ به عمق منافذ پوست می توانند به درمان آکنه نیز کمک کنند.

برخی از این لایه بردارهای متداول عبارتند از:

کرم لایه بردار ملایم درمالوجیکا (Dermalogica)

پاک کننده و لایه بردار Murad AHA / BHA

تعادل رطوبت پوستتان را حفظ کنید

یکی از رایج ترین اشتباهات افراد این است که به خاطر داشتن پوست چرب موقع لایه برداری از ترس اینکه چربی پوستشان بیشتر شود از مرحله مرطوب سازی پوست صرف نظر می کنند. اما باید بدانید که محصولات مرطوب کننده به شما کمک می کنند تا چربی طبیعی پوستتان به لایه های زیرین و عمیق تر پوست نفوذ کنند.

این کار نه تنها چربی پوست را کاهش می دهد بلکه به بهتر شدن ظاهر و وضعیت پوست هم کمک می کند. بدون رطوبت، پوست چربی بیشتری تولید می کند، پس وقتی پای کوچک کردن منافذ پوست وسط می آید بهتر است از گزینه های زیر برای مرطوب کردن پوستتان استفاده کنید.

مرطوب کننده Dermalogica

مرطوب کننده Murad Balancing

مرطوب کننده Proactiv Green Tea

مرطوب کننده Olay Satin Finish

از ماسک خاک رس استفاده کنید

ماسک خاک رس در اعماق منافذ پوست نفوذ می کند و چربی های اضافی، آلودگی ها و سلول های مرده را از بین می برد. این کار باعث می شود منافذ پوست کوچکتر به نظر برسند. از این ماسک می توانید یک یا دو بار در هفته استفاده کنید. اما یادتان باشد که نباید در روزهایی که لایه برداری می کنید ماسک خاک رس را هم استفاده کنید. چون لایه برداری و استفاده همزمان از خاک رس باعث خشک شدن بیش از حد پوست می شود و خطر تحریک پوست را افزایش می دهد.

برخی از ماسک های خاک رس که می توانید از آنها استفاده کنید عبارتند از:

ماسک پاکسازی Dermalogica Sebum

ماسک خاک رس پاک کننده منافذ Garnier SkinActive

ماسک عصاره انار Murad Pore

هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید

ضد آفتاب برای هر نوع پوستی ضروری است پس اجازه ندهید چربی پوست مانع از این بشود که استفاده منظم از ضد آفتاب را کنار بگذارید. آسیب های ناشی از نور خورشید نه تنها خطر ابتلا به سرطان و چین و چروک ها را افزایش می دهد بلکه باعث خشکی پوست و بزرگتر شدن منافذ آن نیز می شود. از محصولاتی که SPF آنها حداقل SPF باشد استفاده کنید. حتما باید حداقل 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن ضد آفتاب را روی صورتتان بمالید.

هیچ وقت با آرایش نخوابید

خوابیدن با آرایش برای پوست بسیار مضر است. وقتی با آرایش می خوابید آلودگی ها، چربی ها و باکتری هایی که در طول روز روی پوست نشسته اند به همان حالت باقی می مانند و باعث بسته شدن منافذ می شوند. این کار باعث می شود روز بعد وقتی از خواب بیدار شدید منافذ پوستتان بازتر و بزرگتر دیده شوند. هر چقدر هم که خسته باشید یا دیر به خانه آمده باشید باید قبل از خواب صورتتان را بشویید.

آب کافی بنوشید

علاوه بر استفاده از محصولات مراقبت پوست باید آب کافی هم بنوشید. این کار هم به سلامت کلی پوستتان کمک می کند و هم به کوچکتر شدن منافذ پوست.

به طور کلی آب باعث ایجاد موارد زیر می شود:

باعث آبرسانی به پوست می شود

سموم را از منافذ پوست خارج می کند

به حفظ طراوت و تازگی پوست کمک می کند

به خاطر داشته باشید که روزانه 8 لیوان آب یا مایعات دیگر استفاده کنید. می توانید آب را با لیمو و یا طعم های مورد علاقه دیگرتان مزه دار کنید.

 

منافذ

منافذ باز پوست و مراجعه به متخصص پوست

اگر تغییر در سبک و سیاق زندگی تان تاثیری روی کاهش منافذ باز پوست نداشت می توانید از متخصص پوست کمک بگیرید. متخصص پوست می تواند برای کوچکتر کردن منافذ پوست به شما روش های مختلفی از جمله میکرونیدلینگ و لیزر درمانی را پیشنهاد کند. اگر آکنه و جوش باعث تشدید باز شدن منافذ پوست شده باشد پزشک می تواند برایتان آنتی بیوتیک یا رتینوئید تجویز کند. حتما قبل از مصرف هر نوع داروی بدون نسخه با پزشکتان مشورت کنید تا از تحریک بیشتر پوست جلوگیری شود.

با استفاده از روش های خانگی و موثر زیر می توانید موجب برطرف کردن منافذ باز پوست شوید و شادابی و طراوت را به آن برگردانید.

آلوئه ورا

مقداری ژل آلوئه ورا روی پوستتان بمالید و چند دقیقه آن را ماساژ بدهید. بهتر است که برای نتیجه موثرتر از ژل آلوئه ورا تازه استفاده کنید. اجازه بدهید این ژل به مدت 10 دقیقه روی پوستتان بماند و بعد آن را با آب خنک کاملا بشویید. هر چند وقت یکبار به همین ترتیب این کار را تکرار کنید. ژل آلوئه ورا آلودگی ها و چربی ها را از روی پوست برمی دارد و منافذ آن را کوچکتر می کند.

 

منافذ

 برطرف کردن منافذ باز پوست با سفیده تخم مرغ

برای پاکسازی پوست و بستن منافذ با استفاده از تخم مرغ به یک عدد سفیده تخم مرغ، 2 قاشق غذاخوری جو دو سر و 2 قاشق غذا خوری آب لیمو احتیاج دارید. سفیده تخم مرغ را از زرده جدا و سپس آن را با جو دوسر و آب لیمو مخلوط کنید تا خمیر یک دستی به شما بدهد.

بعد این خمیر را روی صورتتان بمالید و اجازه بدهید 30 دقیقه به همین شکل باقی بماند. در نهایت صورتتان را با آب سرد بشویید. می توانید هفته ای 2 بار از این ماسک استفاده کنید. سفیده تخم مرغ پوست را سفید و محکم می کند. ماسک سفیده تخم مرغ یکی از بهترین روش ها برای بستن منافذ پوست است که می تواند در درمان آکنه های بدخیم هم موثر باشد.

سرکه سیب

یک قاش غذا خوری سرکه سیب را در یک قاشق غذا خوری آب بریزید تا رقیق شود. بعد کمی پنبه بردارید و آن را در مایع بزنید. حالا پنبه را روی صورتتان بمالید و اجازه بدهید تا خشک شود. می توانید از سرکه سیب هر روز به همین نحو استفاده کنید.

 

منافذ

سرکه سیب از گذشته ها به عنوان یکی از پاک کننده های موثر و همینطور روشی عالی برای بستن منافذ پوست شناخته می شود. سرکه سیب به عنوان یک تونر عمل می کند و باعث استحکام پوست می شود. علاوه بر این سرکه سیب باعث کاهش هر گونه التهاب پوستی می شود.

پاپایا

چند تکه پاپایای تازه را رنده کنید و آن را روی صورتتان بمالید. اجازه بدهید 20 دقیقه روی پوستتان بماند و بعد با آب کاملا آن را بشویید. هر روز می توانید به همین شکل پوستتان را با پاپایا پاکسازی کنید. پاپایا باعث تقویت پوست و استحکام منافذ آن می شود. این میوه با از بین بردن ناخالصی ها و بستن منافذ پوست، عمیقا آن را پاکسازی می کند.

برطرف کردن منافذ باز پوست با جوش شیرین

کمی جوش شیرین را در آب حل کنید و بعد آن را روی پوست بمالید. اجازه بدهید کاملا خشک بشود و بعد با آب آن را بشویید. می توانید هر 3 یا 4 روز یک بار از جوش شیرین به همین شکل استفاده کنید. جوش شیرین دارای خاصیت ضد التهابی و ضد التهابی است که باعث کاهش آکنه و جوش می شود.

استفاده از جوش شیرین باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست و سایر ناخالصی ها می شود. از این گذشته، جوش شیرین میزان اسید موجود در پوست را تنظیم و تعادل PH آن را حفظ می کند.

ماسک پودر آرام یا پودر Besan

برای پاکسازی پوست به این روش به یک قاشق غذاخوری پودر Besan، یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه، یک قاشق غذاخوری ماست و چند قطره روغن زیتون نیاز دارید. همه این مواد را با هم مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست بیاید. بعد این خمیر را روی صورتتان بگذارید و حدود 20 تا 25 دقیقه صبر کنید تا خشک شود.

در نهایت صورتتان را بشویید و کاملا خشک کنید. هفته ای دو بار می توانید از این ماسک استفاده کنید. پودر Besan یکی از پاک کننده های عالی پوست است که نه تنها از پوست لایه برداری می کند بلکه سلول های مرده را هم از بین می برد و منافذ پوست را هم می بندد.

برطرف کردن منافذ باز پوست با موز

با استفاده از پوست موز می توانید پوستتان را پاکسازی کنید. برای این کار فقط کافیست قسمت داخلی پوست یک عدد موز را به آرامی روی صورتتان بکشید و بعد از 10 تا 15 دقیقه صورتتان را بشویید. می توانید این کار را هر روز به صورت متناوب انجام بدهید. پوست موز حاوی آنتی اکسیدانی به نام لوتئین و همینطور پتاسیم است. استفاده منظم از پوست این میوه می تواند باعث جوانسازی و طراوت پوست شود.

خیار

4 تا 5 برش از خیار را با دو قاشق غذا خوری آب لیمو مخلوط کنید و برای 15 دقیقه روی صورتتان قرار بدهید. بعد از این مدت پوستتان را با آب سرد کاملا بشویید. اگر برش های خیار را قبل از مخلوط کردن با آب لیمو چند دقیقه در فریز قرار بدهید نتیجه بهتری می گیرید. هفته ای 2 تا 3 بار می توانید از این ماسک استفاده کنید. این روش نه تنها باعث بسته شدن منافذ پوست می شود بلکه خیار موجود در آن می تواند جلوی روند پیری پوست را بگیرد و آن را جوان و شاداب کند.

روغن آرگان

چند قطره روغن آرگان را به آرامی بین انگشتانتان گرم کنید و بعد روی صورتتان بمالید. چند دقیقه آن را روی پوست ماساژ بدهید و بعد از نیم ساعت صورتتان را با آب ولرم بشویید. این کار را هر شب قبل از خواب تکرار کنید. روغن آرگان یکی از بهترین روغن های مراقبت از پوست است که توسط متخصصین پوست توصیه می شود. این روغن سرشار از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E است که نه تنها منافذ پوست را می بندد بلکه آن را مرطوب و درخشان هم می کند.

برطرف کردن منافذ باز پوست با روغن جوجوبا

چند قطره روغن جوجوبا را برای چند دقیقه روی پوستتان ماساژ بدهید و بعد اجازه بدهید یک شب روی صورتتان بماند. در طول هفته چند بار می توانید به همین صورت از روغن جوجوبا برای پاکسازی پوستتان استفاده کنید. غلظت و قوام روغن جوجوبا بسیار شبیه چربی طبیعی پوست است. این روغن می تواند منافذ مسدود شده پوست را پاک کند و اندازه آنها را به حداقل برساند.

لیمو

یک قاشق غذا خوری اب لیمو را با یک قاشق غذا خوری آب مخلوط کنید و بعد با استفاده از پنبه آن را روی صورتتان بمالید. اجازه بدهید 10 تا 15 دقیقه روی صورت بماند و بعد آن را با آب بشویید. این کار را هر روز می توانید تکرار کنید. لیمو دارای ویژگی قابض است و می تواند به محکم شدن پوست و بسته شدن منافذ کمک کند.

علاوه بر این آب لیمو به عنوان یکی از روش های موثر در درمان جوش های سر سیاه شناخته می شود. اسید سیتریک موجود در لیمو باعث شل شدن و شکستن پیوندهای شیمیایی ناخالصی ها در پوست می شود و به این ترتیب به بستن منافذ پوست کمک می کند. نکته مهم و احتیاطی این است که اگر به آب لیمو حساسیت دارید باید آن را با آب بیشتری مخلوط کنید تا پوستتان تحریک نشود.

مولتانی میتی (Multani Mitti)

مولتانی میتی یا خاک رس قهوه ای یکی دیگر از مواردیست که می تواند به پاکسازی پوست کمک کند. برای این کار 2 قاشق غذا خوری مولتانی میتی را با یک تا دو قاشق غذا خوری گلاب یا شیر مخلوط کنید. انقدر هم بزنید تا مخلوط صاف و یکدستی بدون توده تشکیل شود. بعد یک لایه نازک از این خمیر را روی صورتتان بگذارید و اجازه بدهید 15 دقیقه بماند. بعد از گذشت این زمان صورتتان را با آب سرد بشویید. این کار را می توانید دو بار در هفته انجام بدهید.

خاک رس قهوه ای چربی های اضافی پوست را از بین می برد و هر نوع روغن و آلودگی اضافی را به خودش جذب می کند. این ماده به عنوان یک پاک کننده بسیار قوی شناخته می شود که می تواند ناخالصی ها را از بین ببرد. علاوه بر این خاصیت سفید کنندگی مولتانی میتی باعث درخشان شدن پوست هم می شود.

ماست

دو قاشق غذا خوری ماست بردارید و آن را روی مناطق آسیب دیده پوستتان بمالید. اجازه بدهید 20 دقیقه ماست روی پوستتان بماند و بعد آن را با آب ولرم بشویید. هفته ای 2 بار این کار را تکرار کنید تا منافذ پوست کوچک شوند. ماست باعث استحکام منافذ پوست می شود و لکه های روی پوست را هم از بین می برد. علاوه بر این اسید لاکتیک موجود در آن مسئول از بین بردن سلول های مرده پوست و ناخالصی های صورت است.

برطرف کردن منافذ باز پوست با روغن زیتون

برای پاکسازی پوست از روغن زیتون هم می توانید استفاده کنید. فقط کافیست چند قطره روغن زیتون خالص بردارید و آن را با حرکات دایره ای روی پوستتان ماساژ بدهید. بعد از چند دقیقه می توانید پوستتان را با آب ولرم بشویید. این کار را هر روز تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. ترکیبات فنلی موجود د ر روغن زیتون خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. این ترکیبات پوست را جوان و شفاف نگه می دارند و از آن در برابر خشکی، خارش و بزرگ شدن منافذ محافظت می کنند.

اسکراب شکر

برای تهیه اسکراب شکر به 1 قاشق غذا خوری شکر قهوه ای، 1 قاشق غذا خوری عسل و 1 قاشق چایخوری آب لیمو نیاز دارید. همه این مواد را کاملا با هم مخلوط کنید. قبل از استفاده از این اسکراب صورتتان را با آب معمولی بشویید. بعد قبل از اینکه شکر کاملا حل شود آن را 3 تا 5 دقیقه روی پوست صورتتان ماساژ بدهید و بعد صورتتان را با آب گرم بشویید.

می توانید حداکثر 2 بار در هفته از این اسکراب استفاده کنید. شکر یکی از لایه بردارهای مرسوم و رایج است که می تواند ناخالصی ها و سلول های مرده را از منافذ پوست خارج و اندازه این منافذ را کوچکتر کند.

زردچوبه

1 قاشق غذا خوری پودر زردچوبه را با 1 قاشق غذا خوری گلاب یا شیر مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به شما بدهد. بعد این خمیر را روی قسمت آسیب دیده صورتتان بمالید و اجازه بدهید تا 10 دقیقه به همان حالت بماند. بعد از این مدت صورتتان را با آب بشویید.

می توانید هر روز از این ماسک استفاده کنید. زردچوبه همه باکتری هایی که ممکن است در منافذ پوست تولید شده باشند را از بین می برد و التهاب را کاهش می دهد. علاوه بر این خاصیت ضد التهابی زردچوبه باعث کاهش تورم و کوچکتر شدن منافذ پوست هم می شود.

برطرف کردن منافذ باز پوست با روغن درخت چای

برای تهیه یک ماده تمیز کننده طبیعی با استفاده از روغن درخت چای باید یک فنجان آب را در یک قوطی اسپری کوچک برید و بعد 3 تا 4 قطره روغن درخت چای به آن اضافه کنید و قوطی را خوب تکان بدهید. بعد قوطی در یخچال بگذارید. وقتی کمی خنک شد آن را بیرون بیاورید و روی صورتتان اسپری کنید.

اجازه بدهید این آب به طور طبیعی از روی پوستتان تبخیر شود و آن را پاک نکنید. از این پاک کننده می توانید هر روز صبح و عصر استفاده کنید. روغن درخت چای خاصیت قابض دارد و به کاهش اندازه منافذ پوست کمک می کند. علاوه بر این، این روغن یک ماده ضد میکروبی بسیار قوی و موثر است.

گوجه فرنگی

یک گوجه فرنگی بردارید و داخل آن را با قاشق بیرون بیاورید. اگر پوستتان خشک است 1 قاشق چایخوری عسل هم به گوجه فرنگی اضافه کنید و خوب هم بزنید. بعد آن را روی پوست صورت و گردنتان بمالید و اجازه بدهید 10 تا 12 دقیقا روی صورت بماند. هر روز می توانید از گوجه فرنگی به همین شکل برای پاکسازی پوستتان استفاده کنید. اسیدهای طبیعی موجود در گوجه فرنگی چربی پوست را در حالت تعادل نگه می دارد و منافذ پوست را کوچک می کند.

ماسک خاک رس

2 قاشق غذا خوری خاک رس آرایشی (بنتونیت یا کائولین) را با 1 یا 2 قاشق غذا خوری گلاب یا شیر مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست بیاید. بعد یک لایه نازک از ماسک را روی همه قسمت های صورتتان بمالید و اجازه بدهید تا 15 دقیقه به همان حالت بماند. بعد از این مدت صورتتان را با آب سرد بشویید.

این کار را دو بار در هفته تکرار کنید. خاک رس توانایی جذب همه ناخالصی ها و آلودگی ها را دارد و می تواند منافذ پوست را ببندد. نکته مهم این است که قبل از استفاده از خاک رس باید مقدار کمی از آن را روی دستتان امتحان کنید تا در صورت بروز حساسیت از مصرف آن خودداری کنید.

برطرف کردن منافذ باز پوست با عسل

عسل هم یکی دیگر از پاک کننده های قوی به شمار می رود. 2 قاشق عسل بردارید و روی تمام نواحی آسیب دیده بمالید. اجازه بدهید 15 دقیقه بماند و بعد صورتتان را با آب بشویید. می توانید این کار را هر روز یا هر چند روز یکبار انجام بدهید. آنتی اکسیدان های موجود در عسل باعث جوانی و شادابی پوست می شوند.

علاوه بر این عسل به عنوان یک قابض طبیعی عمل می کند و منافذ بزرگ پوست به خصوص منافذ اطراف بینی را کوچکتر می کند. منافذ باز پوست نه تنها ناخوشایند به نظر می رسند بلکه زمینه را برای رشد باکتری های ایجاد کننده آکنه هم فراهم می کند.

سوالات متداول درباره منافذ باز پوست

چرا منافذ پوست من تا این اندازه باز و بزرگ هستند؟ چه چیزی باعث منافذ باز پوست می شود؟

منافذ پوست بینی و اطراف آن نسبت به بقیه قسمت های پوست صورت بزرگتر هستند. اما جدا از بزرگتر بودن طبیعی آنها برخی عوامل دیگر مثل تجمع چربی ها، گرد و خاک، آلودگی و ناخالصی ها باعث بزرگتر شدن این منافذ می شوند. این مورد به خصوص در افرادی که پوست چرب دارند بیشتر دیده می شود. تغییرات هورمونی، آسیب های ناشی از نور خورشید و پیر شدن پوست هم از جمله دلایل دیگر بزرگ شدن منافذ پوست هستند.

 

چه نوع رژیم غذایی برای منافذ باز پوست مفید است؟

سیستم گوارش سالم سلامت سلول های پوست و غدد چربی ساز پوست شما را تضمین می کند. سعی کنید از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید تا سموم از بدنتان دفع شود و پوستتان جوان شود. هر روز آب میوه پالپ دار بنوشید تا فیبر بدنتان هم تامین شود. قارچ، اسفناج و کدو سبز را در برنامه غذایی تان بگنجانید. این سبزیجات سرشار از روی هستند و به کاهش التهاب و آسیب های پوستی کمک می کنند.

نکات مهم برای پیشگیری از ایجاد منافذ باز پوست

پوستتان را تمیز نگه دارید. هر روز صورتتان را با آب و یک پاک کننده بدون چربی بشویید.

برای جلوگیری از تجمع سلول های مرده روی پوست به طور مرتب پوستتان را لایه برداری کنید.

از لایه بردارها و تونرهایی استفاده کنید که مناسب پوست شما باشد.

همیشه پوستتان را مرطوب نگه دارید و در همه حال از ضد آفتاب استفاده کنید.

یک یا دو بار در هفته از ماسک های صورت و یا لایه بردارهای طبیعی مثل خاک رس استفاده کنید.

هیچ وقت ناامید نشوید! منافذ باز پوست مشکلی نیست که راه حلی نداشته باشد.

می توانید با استفاده از روش های خانگی موثری که در این مقاله به آنها اشاره شد پوست با طراوت و شادابی داشته باشید. حالا که متوجه شده اید چطور می شود از دست منافذ باز پوست خلاص شد منتظر چه هستید؟ همین الان دست به کار شوید و روش های گفته شده در این مطلب را امتحان کنید.