روغن کنف از دانه ها، گل ها یا برگ های گیاه شاه‌دانه گرفته می شود. به روغن کنف روغن شاه دانه نیز می گویند. روغن کنف سبز رنگ است. روغن کنف سرشار از پروتئین و مواد مغذی است و برای سلامت پوست مفید باشند.

 روغن کنف می تواند به درمان بیماری های التهابی پوستی مانند اگزما و پسوریازیس، اسکار آکنه و خشکی پوست کمک کند، با این حال تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

فواید روغن کنف

دانشمندان برای کشف طیف کاملی از فواید روغن کنف باید تحقیقات بیشتری انجام دهند. با این حال، برخی مطالعات نشان می دهند این روغن ممکن است فواید بی شماری برای سلامتی داشته باشد، مانند:

خاصیت مرطوب کنندگی، کاهش التهاب، کاهش علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS)، کاهش خطر عفونت، کاهش علائم یائسگی، منبع عالی چربی های مفید، پروتئین و آنتی اکسیدان ها، جلوگیری از تشنج، کمک به مدیریت یا درمان اعتیاد یا اختلالات سومصرف مواد، محافظت از سلول های عصبی و مغزی، کاهش علائم افسردگی و کاهش یا کنترل اضطراب.

دانشمندان بر این باورند بیشتر مزایای سلامتی مرتبط با روغن کنف به دلیل مخلوط غنی روغن از مواد شیمیایی گیاهی مفید و همچنین سایر مواد مغذی است.

آیا برای پوست مفید است؟

برخی مطالعات شواهد مقدماتی یا محدودی را پیدا کرده اند که نشان می دهد مولکول ها و مواد شیمیایی موجود در روغن کنف می توانند برای سلامت پوست مفید باشند. شرایط پوستی که ممکن است از استفاده روغن کنف بهره مند شوند عبارتند از:

خشکی

روغن کنف به ویژه روغن دانه کنف سرشار از چربی های اشباع نشده است. این اسید های چرب با کمک به پوست و حفظ رطوبت به بهبود ساختار پوست کمک کند. آنها همچنین تاثیر مفیدی روی پوست خشک و خشن دارند و می توانند بر سیالیت غشای سلول و انتقال الکترولیت ها تاثیر بگذارند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد استفاده از 0.5 سانتی متر مکعب از امولسیون حاوی روغن دانه کنف به مرطوب سازی پوست کم آب برخی از شرکت کنندگان کمک می کند.

روغن شاهدانه همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و 6 است، افرادی که دچار کمبود امگا هستند و پوستی خشن و پوسته پوسته دارند مصرف این روغن احتمال می رود برایشان مفید واقع شود.

جوش و آکنه

روغن کنف دارای چندین ترکیب با خاصیت ضد التهاب و ضد میکروبی است که احتمال می ورد به بهبود آکنه ولگاریس کمک کند. مطالعات با استفاده از موش و سلول های انسانی نشان می دهد ترکیبات موجود در روغن شاهدانه مانند کانابیدیول (سی بی دی) همچنین می تواند با کاهش زمان بهبودی، افزایش سطح کلاژن و تحریک سایر فرآیندهای بهبودی مانند گردش سلول و بازسازی به بهبود جای زخم های آکنه کمک کند.

بیماری های التهابی پوستی

روغن کنف حاوی ترکیبات ضد التهابی قوی مانند اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان ها و کانابیدیول است که ممکن است به کاهش علائم مرتبط با بیماری های التهابی پوست مانند خشکی پوست، خارش و درد کمک کند.

یک بررسی در سال 2014 نشان داد استفاده از روغن شاهدانه ممکن است به نفع افرادی که از این بیماری ها هم رنج می برند نیز باشد:

اگزما، درماتیت آتوپیک، درماتیت سبورئیک، اگزمای واریسی، پسوریازیس، لیکن پلان و آکنه روزاسه.

مصرف روغن شاهدانه همچنین ممکن است برای افرادی که دارای بیماری های التهابی پوستی هستند نیز مفید باشد. برخی تحقیقات نشان داده است مصرف روغن کنف در رژیم غذایی می تواند مصرف دارو را در افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک نیز کاهش دهد.

 

مقابله با علائم پیری پوست

طبق مقاله ژورنالی سال 2015، روغن کنف می تواند علائم پوستی مرتبط با افزایش سن را درمان و پیشگیری کند. طبق یک مقاله قدیمی این ممکن است به این دلیل باشد که افرادی که میزان بیشتری اسید لینولئیک مصرف می کنند احتمال بروز خشکی و آتروفی یا رقیق شدن مربوط به سن را دارند.

روغن کنف همچنین حاوی ترکیباتی است که استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد به پوست آسیب می رسانند و منجر به چین و چروک و خطوط ریز در طول زمان می شوند.

روغن کنف همچنین حاوی ترکیباتی است که با علائم پیری پوست مقابله می کند:

تحریک بازسازی پوست، بهبود قابلیت ارتجاعی و استحکام پوست، کاهش چین و چروک و خطوط ظریف، کاهش تیرگی پوست و بهبود روشنایی پوست، حفظ رطوبت در پوست، افزایش تولید کلاژن و عفونت.

روغن کنف حاوی ترکیبات ضد میکروبی و آنتی اکسیدان است که می تواند به از بین بردن میکروب ها مانند ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها که باعث بیماری می شوند کمک کند.

مقابله با آسیب UV

شاهدانه به دلیل دارا بودن اسیدهای آلفالینولنیک و لینولئیک با افزایش حذف ملانین به ترمیم آسیب UV پوست کمک می کند. ملانین نام گروه گسترده ای از رنگدانه های طبیعی پوست است که به لایه فوقانی پوست رنگ می بخشد.

درمان های طبیعی پوست

بسیاری دیگر از درمان های طبیعی پوست دارای خواصی هستند که می توانند برای سلامت پوست مفید باشند یا علائم بیماری های پوستی را کاهش دهند.

عصاره پیاز برای کاهش ظاهر و احساس زخم ها یا جلوگیری و درمان عفونت های قارچی

سیر برای جلوگیری از سرطان پوست یا رشد نامنظم

آلوئه ورا برای کاهش چین و چروک، علائم کشش و بهبود گردش خون و ترمیم زخم

چربی برای رفع و التیام جوش و تاول

گل همیشه بهار برای کمک به بهبود سوختگی، کوفتگی، زخم و کاهش شرایط التهابی پوست

چای سبز برای جوان سازی سلول های قدیمی پوست و کاهش التهاب

اکیناسه (سرخارگل) برای کمک به درمان جوش، زخم، سوختگی، آکنه و پسوریازیس پوست

روغن اسطوخودوس برای کاهش واکنش های آلرژیک

انبه برای پوست های خیلی خشک و ترک خورده

بابونه برای کاهش آسیب رادیکال های آزاد و التهاب

گل محمدی برای درمان آکنه و کاهش آسیب UV

آویشن برای درمان سلولیت (عفونت های پوستی)

در پایان باید گفت روغن شاهدانه حاوی مجموعه وسیعی از مواد شیمیایی مفیدی برای سلامت پوست و به طور کلی سلامت انسان است. بیماری های پوستی که ممکن است از روغن کنف بهره مند شوند شامل اگزما، پسوریازیس و درماتیت هستند. این روغن همچنین ممکن است در جلوگیری از روند پیری پوست و درمان اسکار آکنه نیز مفید باشد.

قبل از خرید یا استفاده از روغن شاهدانه اطمینان حاصل پیدا کنید که از یک محصول خالص و باکیفیت استفاده می کنید. همچنین افرادی که بیماری های پوستی مزمن دارند نیز باید در مورد استفاده از روغن شاهدانه برای درمان یا مدیریت بیماری خود با پزشک صحبت کنند.