بعد از شیوع ویروس کرونا حساسیت‌های زیادی ناشی از سرفه اجباری در افراد ایجاد شده است و هر فرد بعد از سرفه دچار حساسیت و تردید می‌شود که آیا این سرفه ناشی از کرونا بوده‌است یا نه؟

برای رفع این مشکلات محققات دانشگاه ام‌آی‌تی توانستند با کمک هوش مصنوعی سرفه اجباری ناشی از کووید ۱۹ را تشخیص دهند حتی اگر فرد سرفه کننده فاقد هرگونه علامت دیگر باشد. این قدرت تحلیل با بررسی شبکه عصبی صورت می‌گیرد و تغییرات ناشی از کرونا را در سرفه افراد تشخیص می‌دهد.

این شبکه عصبی به سه بخش تقسیم می‌شود و هر بخش وظایفی بر عهده می‌گیرد. یک بخش صداهای مرتبط با قدرت صوتی را تشخیص می‌دهد؛ بخش دیگر حالات احساسی فرد که شامل ناامیدی هم می‌شود مورد بررسی قرار می‌دهد و در نهایت بخش سوم تغییرات عملکرد تنفسی را اندازه‌گیری می‌کند. مجموعه اطلاعات به‌دست آمده از این سه تحلیل عصبی می‌تواند تعیین کند که سرفه ناشی از تخریب عضله است یا نه؟

بعد از انجام تست‌های اولیه برای این هوش مصنوعی با جامعه آماری ده‌ها هزار نفری مشخص شد قدرت تشخیص آن ۹۸ و نیم درصد در افراد مبتلا و ۱۰۰ درصد در افراد مبتلای بدن علامت است.

اما همچنان این سیستم تشخیص را نمی‌توان به عنوان یک سیستم تشخیص قطعی تلقی کرد، چرا که هنوز می‌توان علائم دیگری برای ابتلا پیدا کرد. اما در افرادی که سرفه می‌کنند توان شناسایی بالایی دارد و تنها کافی است افراد سرفه‌های خود را پشت تلفن انجام دهند و این هوش مصنوعی مبتلا بودن یا نبودن آنها را تشخیص دهد.

همچنان می‌توان این سیستم را به یک برنامه کاربردی در گوشی همراه افراد تبدیل کرد تا در صورت سرفه کردن بتواند ابتلا را در افراد تشخیص دهد.