یک فوق تخصص بیماری های کلیه گفت: کسی که دچار مشکل کلیه ناشی از کرونا می شود علائمی مانند کاهش حجم ادرار، وجود خون در ادرار، ادرار کف آلود، فشار خون زیاد یا کاهش فشار خون خواهد داشت که در این موارد نیاز به مراجعه به پزشک دارد و سایر موارد دردرهای عضلانی ناشی از کرونا، با مُسکن های این دوره قابل رفع است.

دکتر"نجمه شمس پور" درباره تاثیر کرونا بر کلیه بیماران اظهار کرد: افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مستعد ابتلاء به نارسائی های کلیوی هستند.

وی افزود: بیماران کلیوی که دیالیز می شوند بدن آنها ضعیف است و باید حتما در مراجعه برای دیالیز در تمام زمان از ماسک استفاده کرده و قبل از مراجعه با پرستار مرکز یالیز تماس بگیرند، تا کمترین معطلی را در انتظار برای دیالیز داشته باشند.

شمس پور تصریح کرد: یکی از مشکلات دیگر بیماران کلیوی هزینه های درمان است که در ماه های اخیر این هزینه ها و قیمت داروها افزایش یافته و به دلیل اینکه مراکز خیریه نیز به سمت تهیه ملزومات بیماران کرونائی رفته اند، بیماران کلیوی در مضیقه قرار گرفته اند.

این فوق تخصص بیماری های کلیه با اشاره به اینکه کرونا ممکن است روی کلیه ها اثر بگذارد و حتی کسانی که بیماری زمینه ای و یا کلیوی ندارند، در کرونا دچار نارسائی کلیه و حتی نیازمند دیالیز شوند اظهار کرد: عموما بیماری های شدید کرونا که نیازمند بستری هستند، دچار نارسائی حاد کلیه ناشی از کرونا می شوند و در موارد خفیف و متوسط کرونا احتمال درگیری کلیوی خیلی ناچیز است.

وی افزود: اکثر بیماران کرونائی دچار دردهای عضلانی شدید و به ویژه درد پهلو می شوند که فکر می کنند درد کلیه است و با مراجعه به مراکز درمانی و مطب ها باعث ابتلای افراد بیشتر می شوند.

شمس پور تصریح کرد: کسی که دچار مشکل کلیه ناشی از کرونا بشود علائمی مانند کاهش حجم ادرار، وجود خون در ادرار، ادرار کف آلود، فشار خون زیاد یا کاهش فشار خون خواهد داشت که در این موارد نیاز به مراجعه به پزشک دارد و سایر موارد دردرهای عضلانی ناشی از کرونا، با مُسکن های این دوره قابل رفع است.

وی بیان کرد: بیماران دیالیزی ضعف سیستم ایمنی دارند و در معرض خطر بیشتری نسبت به دیگران در ابتلاء به کرونا هستند و نباید این بیماران درمان و دوره های دیالیز را کاهش بدهند و نیازمند مراجعه هستند که توصیه داریم اگر بیمار تب، درد عضلانی و علامتی ناشی از عفونت در خود دارد به پرستار اعلام کند تا در مراکز ایزوله بستری یا به مراکز مخصوص کرونائی ها ارجاع داده شود. ضمن اینکه در مراکز دیالیز فاصله تخت ها دو متر است.

این فوق تخصص بیماری های کلیه درباره تغذیه در بیماران دیالیزی گفت: این افراد به دلیل اینکه دفع مناسب کلیه ندارند، توصیه می شود مصرف زیاد آب و مصرف نمک نداشته باشند و مصرف میوه و سبزی با محدودیت های خاصی به آنها اعلام می شود ضمن اینکه باید واکسن آنفلوانزا نیز تزریق کنند.

وی درباره راهکارهای سالم ماندن کلیه ها بیان کرد: بیماری های دیگر از جمله دیابت و فشارخون موجب نارسائی کلیه در درازمدت می شود و توصیه های کلی که برای پیشگیری از فشارخون، دیابت و ... می شود، برای سالم ماندن کلیه ها موثر است.

شمس پور با تاکید بر تاثیر رژیم غذائی مناسب در سلامت کلیه ها تصریح کرد: مصرف نمک در جامعه ما زیاد است و توصیه می کنیم افراد از نمک کمتری استفاده کنند؛ داروهای مُسکن مانند بروفن و ژلوفن و در طولانی مدت و حتی مصرف کم موجب مشکل برای کلیه می شود و تاکید داریم مصرف داروی خودسرانه نداشته باشند.

وی بیان کرد: انجام آزمایش هایی از راه خون و یک آزمایش ادرار ساده می تواد نشان دهنده وضعیت کلیه باشد و وجود خون در ادرار، کف آلود شدن ادرار، تغییرات نوسانات فشارخون و کاهش حجم ادرار نشان دهنده مشکل در کلیه است.

این فوق تخصص بیماری های کلیه در بخش دیگری از سخنانش گفت: کسانی که پیوند کلیه دارند، برای حفظ بافت پیوندی باید مادام العمر یکسری داروها استفاده کنند که این داروها سیستم ایمی بدنشان را ضعیف می کند و همیشه در معرض خطر عفونت ها هستند که در دوره پاندمی کرونا باید رعایت های شدیدتری داشته باشند.

وی افزود: توصیه داریم کاملا پروتکل درمانی خود را تحت نظر پزشک معالج دنبال کنند و به جد تاکید داریم از هرگونه دورهمی، رفتن به میهمانی و حتی جلسات کاری تا جائی که می توانند خودداری کنند و بهترین کار این است در منزل بمانند.

شمس پور تصریح کرد: در صورت حضور در اجتماع در مواقع ضروری باید فاصله دو متر را رعایت کنند و شست و شوی مرتب دست ها، استفاده از ماسک را حتما داشته باشند و توصیه می شود هر ساله واکسن آنفلوانزا تزریق کنند.

این فوق تخصص بیماری های کلیه در پایان تاکید کرد: افزایش نگران کننده ابتلاء به کرونا را در هفته های اخیر داریم و عاجزانه از مردم درخواست دارم پروتکل های بهداشتی را رعایت و دورهمی های غیرضروری را حذف کنند.