تمایل به برقراری رابطه با حیوانات که تحت عنوان زوفیلیا شناخته می شود از نظر روانشناسی نوعی اختلال در وضعیت سلامت روانی است که از طریق پیگیری درمانهای روان شناختی قابل بهبود است. از جمله درمان هایی که برای این مشکل بکار گرفته می شود میتوان به درمانهای شناختی- رفتاری، سکس تراپی و درمانهای حمایتی اشاره کرد .

حیوان خواهی زمانی انحراف محسوب می شود که علی رغم مهیا بودن شرایط روابط جنسی طبیعی برای فرد، با این وجود او در تخیلات خود ارضاء شهوانی با حیوان را ترجیح می دهد. رابطه جنسی با حیوان در صورت مهیا نبودن شرایط رابطه جنسی طبیعی انحراف محسوب نمی شود اما کاری است غیر اخلاقی.

ازدواج با حیوانات؛ پدیده ای مشمئز کننده و تعریف شده در چارچوب مکتب لذت گرایی یا هدونیسم(Hedonism)؛ از جمله مواردی که انسان مدرن به آن مبتلا شده است. هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان و به ویژه کشورهای غربی مسئله ازدواج با حیوانات در حال رایج شدن است. صحبت از ازدواج با حیوانات به تبع، رابطه جنسی انسان با حیوان را مطرح می سازد که این امر در نزد ادیان الهی و پیروان آنان بسیار تقبیح شده است.

این بیماری در افرادی که با حیوانات سر کار دارند بیشتر دیده می شود .در این بیماری فرد مبتلا از ملامسه و آمیزش با حیوانات لذت میبرد .و بیشتر از حیوانات اهلی برای رسیدن به اوج لذت استفاده میکند این بیماری بیشتر در زنان شایع است و زنان بیشتر از حیواناتی چون سگ ، اسب، الاغ، خوک، .... و در مردان مرغ ، اسب، گاو، گوسفند....

تحقیقات مشخص کرده است که زنانی معتاد به این بوده اند که سگ آلت آنها را بلیسد و با آنها رابطه جنسی داشته باشد.

بدون تردید، برقراری رابطه جنسی با حیوانات سلامتی انسانها و جوامع را در معرض تهدید جدّی قرار می دهد. انجام این عمل غیر انسانی، باعث انتقال یافتن عفونت هایی به انسانها می شود که از این عفونت ها با عنوان زونوز تعبیر می شود .

عفونت های منتقل شده از راههای مختلفی و به وسیله حیوان به بدن انسان انتقال پیدا می کنند. در بعضی مواقع عفونت هایی در اثر انجام این عمل به وجود می آید که علم پزشکی هم برای مقابله با آن امادگی لازم را پیدا ننموده است .

رابطه جنسی با حیوانات

از دیگر پیامدهای جدّی رابطه جنسی با حیوانات میتوان به واکنش های آلرژیک اشاره نمود. هاری، انگل و قارچ که با اثر گذاری بر روی سیستم عصبی، مرگ اشخاص را در پی خواهد داشت، قسمتی از این مسایل می باشند. گفتنی است که این واکنش های آلرژیک تنها به این موارد محدود و محصور نمی شود. بر این اساس، بروز بیماری های کلیه، قلب، مغز، ریه و کبد، تنها بخشی از پیامدهای نامساعد این عمل شمرده می گردد .

همینطور باکتری هایی که منجر به مرگ و مننژیت و سرطان که در صورت عدم درمان، مرگ انسان را رقم خواهند زد، از دیگر بیماری های ناشی از برقراری رابطه جنسی با حیوانات می باشد. ناگفته نماند که در کشورهای خاورمیانه، رابطه با حیوانات، به خصوص حیوانات اهلی مثل مرغ، گاو، الاغ و گوسفند بسیار رایج و شایع می باشد. این مسئله علاوه بر ایجاد بیماری های غیر قابل معالجه ، باعث الودگی فراورده ها و گوشت این حیوانات می شود .

علل روی آوردن بعضی افراد به زوفیلیا

اساساً علل گوناگون و متعددی میتواند بعنوان عامل گرایش اشخاص به چنین اعمالی شناخته شود. ولی بطور کلی، شاید عدم مهیا بودن شرایط برقراری یک رابطه جنسی درست مثل نداشتن شریک جنسی، اصلی ترین عامل بروز چنین انحرافاتی باشد .

از طرفی، بعضی اشخاص هم به دلایلی مثل تنوع طلبی و یا عدم رضایت از روابط جنسی و ارتباطات زناشویی خویش، به طرف چنین رفتارهایی روی آورند. اما درصدی از علل زوفیلیا یا حیوان خواهی هم، مربوط می شود به احساس کنجکاوی و درک لذت های جدید مثل تجربه رابطه با حیوان که معمولاً بخاطر تجسمات جنسی شخص، ایجاد می گردد .

درمان زوفیلیا

تمایل به برقراری رابطه با حیوانات که تحت عنوان زوفیلیا شناخته می شود از نظر روانشناسی نوعی اختلال در وضعیت سلامت روانی است که از طریق پیگیری درمانهای روان شناختی قابل بهبود است. از جمله درمان هایی که برای این مشکل بکار گرفته می شود میتوان به درمانهای شناختی- رفتاری، سکس تراپی و درمانهای حمایتی اشاره کرد .

در صورتی که در کنار این مشکل اختلال روان شناختی دیگری مانند بیماری افسردگی یا مشکلات جنسی شدید وجود داشته باشد روانشناس شما را به یک روان پزشک ارجاع خواهد داد تا درمانهای دارویی لازم را هم در کنار فرآیند روان درمانی آغاز کنید