وضعیت بورس در دی ماه چگونه خواهد بود؟ وضعیت بورس در دی ماه صعودی می شود؟ وضعیت بورس تا آخر سال نزولی می شود یا خیر ؟ درادامه درخصوص وضعیت بورس در شرایط کرونا و شرایط حضور سهامداران در مجامع شرکت های بورسی را بررسی می کنیم همچنین درباره بعضی از سوالات درباره وضعیت بورس در این ماه توضیح خواهیم داد.

برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه ۱۸ بهمن- به روند بازار سهام در روز کاری قبل نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه نماگرهای بازار سهام سقوط کردند. شاخص کل کاهش ۲۲ هزار و ۴۴۷ واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن ۶ هزار و ۲۱۰ واحد افت کرد. شاخص کل فرابورس نیز ۲۴۷ واحد پائین آمد. 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۵۴ نماد رشد قیمت و ۴۳۸ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۱۳ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۸۷ درصد بازار افت قیمت داشتند. روز یکشنبه در بورس شرکت ایران مرینوس (نمرینو)، شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران (ثاباد) و شرکت لیزینگ کارآفرین (ولکار) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ توسعه سامانه نرم افزاری نگین (توسن)، شرکت کشت و دام قیام اصفهان (زقیام) و تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا (کتوکا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

در بورس نمادهای کپشیر (شرکت پشم شیشه ایران)، وخارزم (شرکت سرمایه گذاری خوارزمی) و فباهنر (شرکت مس شهید باهنر) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت ریل سیر کوثر (حسیر)، شرکت پتروشیمی زاگرس (زاگرس) و شرکت کلر پارس (کلر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد عرضه‌ی ۴۵۱ میلیارد تومانی بسته شد. در پایان معاملات یکشنبه ۲۰۴ نماد صف فروش و ۱۳ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه ۴۶۶ درصد افزایش یافت و ۴۸۱ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۵۷ درصد افت کرد و در رقم ۳۰ میلیارد تومان ایستاد.

در روز یکشنبه  نماد کطبس (شرکت زغال سنگ نگین طبس)  با صف‌ خرید ۱۳ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کطبس، نمادهای مفاخر (شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی) و وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به خودرو (شرکت ایران خودرو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۴۵ میلیارد تومانی داشت. پس از خودرو، نمادهای خساپا (شرکت سایپا) و فباهنر (شرکت مس شهید باهنر) بیشترین صف فروش داشتند.

روز یکشنبه شاخص بورس تهران سومین سقوط بزرگ دو هفته اخیر را ثبت کرد. دیروز سمت عرضه‌ی بازار قدرتمند بود و معاملات بازار سهام برای دومین روز متوالی با مازاد عرضه بسته شد. 

اما نیروهای نزولی بورس نسبت به روزهای پیشین قوی‌تر شدند. سرانه فروش هر کد معاملاتی حقیقی ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بیشتر از سرانه خرید هر حقیقی بود. در پایان معاملات دیروز ۲۰۴ سهم صف فروش داشتند و ارزش صف‌های فروش با افزایش ۴۶۶ درصدی –معادل ۵ و نیم برابر- به رقم ۴۸۱ میلیارد تومان رسید. در مقابل ارزش صف‌های خرید با افت ۵۷ درصدی به رقم ۳۰ میلیارد تومان کاهش یافت.

همچنین برای ششمین روز پیاپی نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد و نمادهای پیشران و شاخص‌ساز بازار از جمله فولاد، فملی، شبندر، وبملت، شتران، شپنا، وبصادر، شاراک، فارس و اتکای با خروج پول حقیقی مواجه بودند. 

در ۲ هفته اخیر شاخص کل روزهای پر نوسانی را پشت سر گذاشته است. در حالی که هفته گذشته شاخص ۵ روز متوالی صعود کرد و به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسید، دیروز بیش از ۲۲ هزار واحد سقوط کرد و به کانال ۱.۲ میلیونی بازگشت.

حال شاخص به سطح حمایت در میانه کانال نزولی رسیده است. محدوده یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد سطح حمایت میانه‌ی کانالی است که از شهریور ماه آغاز شده است. اگر شاخص این سطح حمایت را از دست بدهد در میان مدت از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد پائین می‌رود و وارد کانال ۱.۱ میلیونی می‌شود.

برخی از تحلیل‌گران تکنیکی سطح حمایت یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد را سطح حمایت داینامیک می‌دانند و معتقدند شاخص ممکن است که در این سطح پولبک کند و به سمت بالا برگردد. اما برخی نیز سناریو دوم را محتمل‌تر می‌دانند، در این سناریو روند نزلی شاخص طی روزهای پیش رو ادامه خواهد داشت. به نظر می‌رسد به علت افت قیمت دلار تمایل به نزول در بازار از قدرت بیشتری برخوردار باشد. 

 احتمال نزولی شدن شاخص کل بورس

 معاملات بازار سهام در روز شنبه با همان روند روبه افزایش ارزش معاملات روبه رو می شود. در صورتی که بورس بازان رفتار روز چهارشنبه هفته گذشته را بخواهند پیگیری و تداوم بخشد، شاخص کل بورس با تغییرات منفی روبه می شود و احتمالا شاخص کل بورس دوباره در مسیر نزولی به کانال 1.2 میلیون قرار می گیرد. چرا که فروشندگان دوباره در سمت عرضه فعال شدند. همچنین در صورتی که خریداران بخواهند دوباره در موقعیت جدید فشار به سمت عرضه را در دستور کار قرار دهند، شاخص کل بورس در دامنه محدود در کانال 1.3 میلیون واحد باقی می ماند. 

وضعیت بورس امروز

مهم ترین سیگنال برای بورس

روند منفی فرسایشی در بازار سهام ادامه دارد. در این بین کارشناسان معتقدند در حال حاضر مذاکرات برجام مهمترین سیگنال برای بورس است. روند منفی فرسایشی در بازار سهام ادامه دارد. در این بین کارشناسان معتقدند در حال حاضر مذاکرات برجام مهمترین سیگنال برای بورس است. حصول توافقات اگرچه در کوتاه‌کدت شوکی منفی به بازار وارد می‌کند اما آثار اقتصادی بلندمدت فراوانی دارد که بورس نیز از آن بی‌نصیب نخواهد ماند.

سرگئی ریابکوف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: امکان دستیابی به توافق در پرونده هسته‌ای ایران وجود دارد. توسعه برنامه هسته‌ای ایران و فهرست تحریم‌های آمریکا علیه تهران، چالش‌های پیش رو در گفت‌وگوهای وین هستند. (فارس)

مذاکره‌کننده ارشد روسیه پس از دیدار با علی باقری با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: درباره طیف وسیعی از موضوعات مورد مناقشه که باید برای اطمینان از احیای برجام و لغو تحریم‌ها حل‌وفصل شود، تبادل نظر کردیم. اولیانوف در پیام دیگری از دیدارش با انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام خبر داد و عنوان کرد که دو طرف در مورد راه‌ها و ابزارهای ممکن برای تسریع روند مذاکرات و رفع تحریم‌ها گفت‌وگو کردند. 

مذاکره‌کننده ارشد چین پس از دیداری نسبتا طولانی با علی باقری گفت: چین و ایران گفت‌وگوهای دائمی را در جریان مذاکرات دارند و دو طرف درباره تمام مسائل مذاکراتی تبادل نظر می‌کنند. چین قاطعانه از مطالبات منطقی ایران در زمینه فعالیت‌های اتمی، مادامی که خطر اشاعه تسلیحات هسته‌ای نداشته باشد حمایت می‌کند. دیپلمات چین خاطر نشان کرد که این کشور به حمایت از ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی ادامه می‌دهد.

بورس در محدوده مقاومتی شاخص گیر افتاده است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به انتظاری که حقیقی‌ها از کاهش نرخ ارز دارند، به نظر می‌رسد در میان‌مدت شاهد رفتار هیجانی سهامداران در بازار باشیم.

به زعم عده‌ای از کارشناسان، عوامل متعددی در ایجاد روند رکودی بازار سهام دخیل است. اما به‌نظر می‌رسد با توجه به خروج نقدینگی حقیقی‌ها، بازار از نبود نقدینگی کافی رنج می‌برد و حمایت‌های صورت گرفته توسط حقوقی‌ها، برای رشد بازار کافی نبوده و بازار را در محدوده‌ای مقاومتی پایدار کرده است.

 احسان خاتونی، کارشناس و فعال بازار سرمایه به بررسی روند معاملات پرداخت و گفت: بازار سهام در این هفته کار خود را با تجدید عرضه‌ها و خروج نقدینگی حقیقی‌ها آغاز کرد. بنابراین، بورس مجددا وارد روند اصلاحی شد.

وی ادامه داد: علل مختلفی را برای رکود بازار وجود دارد. اما به‌طورکلی با توجه به گزارشات ماهانه شرکت‌ها، اصلاح بودجه و حمایت‌های صورت گرفته از بورس، انتظار چنین رفتاری از بازار وجود نداشت. بنابراین، به‌نظر می‌رسد با توجه به خروج نقدینگی حقیقی‌ها، بازار از نبود نقدینگی کافی رنج می‌برد و حمایت‌های صورت گرفته توسط حقوقی‌ها، برای رشد بازار کافی نبوده و بازار را در محدوده‌ای مقاومتی پایدار کرده است. 

این کارشناس افزود: روند کنونی بازار، تحت تاثیر مسائل متعددی دچار رکود شده است. برای مثال، در ابتدای هفته جاری، نرخ سود بین بانکی افزایش یافت. این در شرایطی اتفاق افتاد که یکی از ده بند حمایتی دولت، توقف و کنترل نرخ سود بین بانکی بود. به‌دنبال آن، در دومین روز معاملاتی هفته، نرخ سود بدون ریسک (نرخ سود اخزا) افزایش یافت. بنابراین تا زمانی‌که این نرخ‌ها کنترل نشوند، نمی‌توان انتظار رونق بورس و ورود نقدینگی به بازار را داشت.

خاتونی بیان کرد: از دیگر عوامل افزایش فشار فروش در بازار سرمایه، افزایش فشار فروش در نمادهای تاثیرگذار و شاخص‌ساز بازار بود. مهم‌ترین دلیل این اتفاق، ثبت اختیارهای اعمال شده بود. این نوع ثبت اختیارها، همانند افزایش سرمایه‌ای که ثبت آن مدت‌ها زمان برده، به تدریج فشار فروش در بازار را افزایش می‌دهد. به‌طور کلی در بازارهای کوچک و کم‌عمقی مثل بازار سهام ایران، بازارهای آتی و بازارهای اختیار نوسانات شدیدتری نسبت به بازارهای توسعه یافته دارند. 

خاتونی با اشاره به پیش‌نویس اصلاح قانون بازار سرمایه بیان کرد: بازار این روزها گرفتار حواشی پیش‌نویس اصلاح قانون بازار سرمایه شده است. این موضوع از دیگر عواملی است که خریداران را از خرید و ورود به بازار دل‌سرد کرده است. در واقع این پیش‌نویس نوشته شده همانند الحاقیه قانون مجازات اسلامی بوده و رویکرد تنبیهی بالایی دارد. اما به نظر می‌رسد ضمانت اجرایی این طرح، با توجه به رویکرد تنبیهی آن، وجود نداشته باشد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئله بعدی به مذاکرات برجام اشاره دارد. با توجه به اینکه در روزهای اخیر اخبار مثبتی از مذاکرات به گوش می‌رسد، نرخ ارز تحت تاثیر این مسئله مقداری تعدیل شده است. اما با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند حصول توافق در برجام به نفع بازار خواهد بود، با توجه به انتظاری که حقیقی‌ها از کاهش نرخ ارز دارند، به نظر می‌رسد در میان‌مدت شاهد رفتار هیجانی سهامداران در بازار باشیم. اما در بلندمدت این مسئله به نفع بازار بوده و سودآوری شرکت‌ها افزایش خواهد یافت.

سهم اعجاب برانگیز بورس در بازار ایران!

طی دوره یک ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۰، بازار سهام ۶۱ درصد بازار بدهی ۳۹ درصد از بازارهای مالی را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس داده‌های رسمی منتشر شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالا، بورس انرژی و بانک مرکزی جمهوری اســامی ایران ارزش بازارهای مالی ایران شامل بازار بدهی و بازار سهام در آذر ماه ۱۴۰۰ مبلغ ۱۰۹ هزار و ۷۸۷ میلیارد ریال بوده است. براین اساس، بازار سهام ۶۱ درصد از بازارهای مالی و بازار بدهی ۳۹ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

سهم تسهیلات بانکی از بازار بدهی طی یک ماهه منتهی به آذر ماه، ۸۸ درصد، معادل ۳۷ هزار و ۳۹۸ میلیارد و سهم اوراق بدهی از این بازار ۱۲ درصد معادل ۵ هزار و ۷۴ میلیارد ریال بوده است.

بورس تهران ۵۳ هزار و ۷۷۴ میلیارد ریال معادل ۸۰ درصد ارزش بازار سهام را خود اختصاص داده است و این در حالی است که سهم فرابورس از بازار سهام ۱۳ هزار و ۵۴۲ میلیارد ریال معادل ۲۰ درصد اعلام شده است.

ارزش بازار بدهی به تفکیک ناشران

همانگونه که پیشتر مطرح شد، ارزش بازار بدهی طی یک ماه گذشته، ۵ هزار و ۷۴ میلیارد ریال بوده است. دولت با ۴ هزار ۲۴۸ میلیارد ریال بیشترین اوراق بدهی را منتشر کرده است. سازمان‌های دولتی و خصوصی با ۳۳۱ میلیارد ریال و ۳۲۶ میلیارد ریال در مقام‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

ارزش بازار بدهی به تفکیک نوع اوراق

در دوره یک ماهه منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۰، اوراق مرابحه با ۲ هزار و ۵۱ میلیارد ریال در صدر جدول بازار بدهی قرار گرفته است. پس از آن، اسناد خزانه اسلامی با یک هزار و ۸۲۲ میلیارد و اوراق منفعت با ۳۷۱ میلیارد ریال در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

 معاملات بازار سهام در روز شنبه درحالی وارد هفته سوم بهمن می‌شود که روز شنبه هفته جاری، بازار سهام متاثر از معاملات روز چهارشنبه ممکن است شاهد فشار دوباره سمت عرضه باشد. این در حالی است که برای بورس و فرابورس شاخص های عملکردی بازار سهام نشانگر این هستند که خروجی پول حقیقی ها دنبال و همین چالش پیش روی بازار خواهد بود. هر چند که در این میان مقاومت حقوقی ها می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد. 

با این وصف شاخص کل بورس در روز شنبه نوسان گیری را از کانال 1.3 میلیون واحد دنبال می کند. شاخص کل بورس اگرچه چالش حضور در کانال 1.2 میلیون واحد را پشت سر گذاشت اما اگر فشار عرضه‌ها بیشتر شود و خریداران دوباره استراتژی صبر را در پیش گیرند، آنوقت شاخص در کانال 1.3 میلیون واحد احتمالا دوباره میل به سقوط به کانال 1.2 میلیون پیدا کرد.

به نظر می رسد در معاملات روز شنبه اگر در دنباله توان سمت عرضه در روز چهارشنبه هفته گذشته پیگیری، چه بسا که قرمز رنگ شود. اگر دوباره حقوقی ها حمایت از شاخص را در دستورکار داشته باشند، شاخص در کانال 1.3 میلیون واحد حرکت روبه جلو را به ثبت رساند. بورس بازان با سیگنال های منفی از بازار ارز، موتور فعال شان در سهم های دلاری و صادرات محور را هم خاموش کرده اند.

 احتمال نزولی شدن شاخص کل بورس

 معاملات بازار سهام در روز شنبه با همان روند روبه افزایش ارزش معاملات روبه رو می شود. در صورتی که بورس بازان رفتار روز چهارشنبه هفته گذشته را بخواهند پیگیری و تداوم بخشد، شاخص کل بورس با تغییرات منفی روبه می شود و احتمالا شاخص کل بورس دوباره در مسیر نزولی به کانال 1.2 میلیون قرار می گیرد. چرا که فروشندگان دوباره در سمت عرضه فعال شدند. همچنین در صورتی که خریداران بخواهند دوباره در موقعیت جدید فشار به سمت عرضه را در دستور کار قرار دهند، شاخص کل بورس در دامنه محدود در کانال 1.3 میلیون واحد باقی می ماند. 

روند منفی فرسایشی در بازار سهام ادامه دارد. در این بین کارشناسان معتقدند در حال حاضر مذاکرات برجام مهمترین سیگنال برای بورس است. روند منفی فرسایشی در بازار سهام ادامه دارد. در این بین کارشناسان معتقدند در حال حاضر مذاکرات برجام مهمترین سیگنال برای بورس است. حصول توافقات اگرچه در کوتاه‌کدت شوکی منفی به بازار وارد می‌کند اما آثار اقتصادی بلندمدت فراوانی دارد که بورس نیز از آن بی‌نصیب نخواهد ماند.

سرگئی ریابکوف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: امکان دستیابی به توافق در پرونده هسته‌ای ایران وجود دارد. توسعه برنامه هسته‌ای ایران و فهرست تحریم‌های آمریکا علیه تهران، چالش‌های پیش رو در گفت‌وگوهای وین هستند. 

مذاکره‌کننده ارشد روسیه پس از دیدار با علی باقری با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: درباره طیف وسیعی از موضوعات مورد مناقشه که باید برای اطمینان از احیای برجام و لغو تحریم‌ها حل‌وفصل شود، تبادل نظر کردیم. اولیانوف در پیام دیگری از دیدارش با انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام خبر داد و عنوان کرد که دو طرف در مورد راه‌ها و ابزارهای ممکن برای تسریع روند مذاکرات و رفع تحریم‌ها گفت‌وگو کردند. 

مذاکره‌کننده ارشد چین پس از دیداری نسبتا طولانی با علی باقری گفت: چین و ایران گفت‌وگوهای دائمی را در جریان مذاکرات دارند و دو طرف درباره تمام مسائل مذاکراتی تبادل نظر می‌کنند. چین قاطعانه از مطالبات منطقی ایران در زمینه فعالیت‌های اتمی، مادامی که خطر اشاعه تسلیحات هسته‌ای نداشته باشد حمایت می‌کند. دیپلمات چین خاطر نشان کرد که این کشور به حمایت از ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی ادامه می‌دهد.

وضعیت بورس امروزبورس در محدوده مقاومتی شاخص گیر افتاده است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به انتظاری که حقیقی‌ها از کاهش نرخ ارز دارند، به نظر می‌رسد در میان‌مدت شاهد رفتار هیجانی سهامداران در بازار باشیم.

به زعم عده‌ای از کارشناسان، عوامل متعددی در ایجاد روند رکودی بازار سهام دخیل است. اما به‌نظر می‌رسد با توجه به خروج نقدینگی حقیقی‌ها، بازار از نبود نقدینگی کافی رنج می‌برد و حمایت‌های صورت گرفته توسط حقوقی‌ها، برای رشد بازار کافی نبوده و بازار را در محدوده‌ای مقاومتی پایدار کرده است.

 احسان خاتونی، کارشناس و فعال بازار سرمایه به بررسی روند معاملات پرداخت و گفت: بازار سهام در این هفته کار خود را با تجدید عرضه‌ها و خروج نقدینگی حقیقی‌ها آغاز کرد. بنابراین، بورس مجددا وارد روند اصلاحی شد.

وی ادامه داد: علل مختلفی را برای رکود بازار وجود دارد. اما به‌طورکلی با توجه به گزارشات ماهانه شرکت‌ها، اصلاح بودجه و حمایت‌های صورت گرفته از بورس، انتظار چنین رفتاری از بازار وجود نداشت. بنابراین، به‌نظر می‌رسد با توجه به خروج نقدینگی حقیقی‌ها، بازار از نبود نقدینگی کافی رنج می‌برد و حمایت‌های صورت گرفته توسط حقوقی‌ها، برای رشد بازار کافی نبوده و بازار را در محدوده‌ای مقاومتی پایدار کرده است. 

این کارشناس افزود: روند کنونی بازار، تحت تاثیر مسائل متعددی دچار رکود شده است. برای مثال، در ابتدای هفته جاری، نرخ سود بین بانکی افزایش یافت. این در شرایطی اتفاق افتاد که یکی از ده بند حمایتی دولت، توقف و کنترل نرخ سود بین بانکی بود. به‌دنبال آن، در دومین روز معاملاتی هفته، نرخ سود بدون ریسک (نرخ سود اخزا) افزایش یافت. بنابراین تا زمانی‌که این نرخ‌ها کنترل نشوند، نمی‌توان انتظار رونق بورس و ورود نقدینگی به بازار را داشت.

خاتونی بیان کرد: از دیگر عوامل افزایش فشار فروش در بازار سرمایه، افزایش فشار فروش در نمادهای تاثیرگذار و شاخص‌ساز بازار بود. مهم‌ترین دلیل این اتفاق، ثبت اختیارهای اعمال شده بود. این نوع ثبت اختیارها، همانند افزایش سرمایه‌ای که ثبت آن مدت‌ها زمان برده، به تدریج فشار فروش در بازار را افزایش می‌دهد. به‌طور کلی در بازارهای کوچک و کم‌عمقی مثل بازار سهام ایران، بازارهای آتی و بازارهای اختیار نوسانات شدیدتری نسبت به بازارهای توسعه یافته دارند. 

خاتونی با اشاره به پیش‌نویس اصلاح قانون بازار سرمایه بیان کرد: بازار این روزها گرفتار حواشی پیش‌نویس اصلاح قانون بازار سرمایه شده است. این موضوع از دیگر عواملی است که خریداران را از خرید و ورود به بازار دل‌سرد کرده است. در واقع این پیش‌نویس نوشته شده همانند الحاقیه قانون مجازات اسلامی بوده و رویکرد تنبیهی بالایی دارد. اما به نظر می‌رسد ضمانت اجرایی این طرح، با توجه به رویکرد تنبیهی آن، وجود نداشته باشد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئله بعدی به مذاکرات برجام اشاره دارد. با توجه به اینکه در روزهای اخیر اخبار مثبتی از مذاکرات به گوش می‌رسد، نرخ ارز تحت تاثیر این مسئله مقداری تعدیل شده است. اما با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند حصول توافق در برجام به نفع بازار خواهد بود، با توجه به انتظاری که حقیقی‌ها از کاهش نرخ ارز دارند، به نظر می‌رسد در میان‌مدت شاهد رفتار هیجانی سهامداران در بازار باشیم. اما در بلندمدت این مسئله به نفع بازار بوده و سودآوری شرکت‌ها افزایش خواهد یافت.

سهم اعجاب برانگیز بورس در بازار ایران!

طی دوره یک ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۰، بازار سهام ۶۱ درصد بازار بدهی ۳۹ درصد از بازارهای مالی را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس داده‌های رسمی منتشر شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالا، بورس انرژی و بانک مرکزی جمهوری اســامی ایران ارزش بازارهای مالی ایران شامل بازار بدهی و بازار سهام در آذر ماه ۱۴۰۰ مبلغ ۱۰۹ هزار و ۷۸۷ میلیارد ریال بوده است. براین اساس، بازار سهام ۶۱ درصد از بازارهای مالی و بازار بدهی ۳۹ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

سهم تسهیلات بانکی از بازار بدهی طی یک ماهه منتهی به آذر ماه، ۸۸ درصد، معادل ۳۷ هزار و ۳۹۸ میلیارد و سهم اوراق بدهی از این بازار ۱۲ درصد معادل ۵ هزار و ۷۴ میلیارد ریال بوده است.

بورس تهران ۵۳ هزار و ۷۷۴ میلیارد ریال معادل ۸۰ درصد ارزش بازار سهام را خود اختصاص داده است و این در حالی است که سهم فرابورس از بازار سهام ۱۳ هزار و ۵۴۲ میلیارد ریال معادل ۲۰ درصد اعلام شده است.

ارزش بازار بدهی به تفکیک ناشران

همانگونه که پیشتر مطرح شد، ارزش بازار بدهی طی یک ماه گذشته، ۵ هزار و ۷۴ میلیارد ریال بوده است. دولت با ۴ هزار ۲۴۸ میلیارد ریال بیشترین اوراق بدهی را منتشر کرده است. سازمان‌های دولتی و خصوصی با ۳۳۱ میلیارد ریال و ۳۲۶ میلیارد ریال در مقام‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

ارزش بازار بدهی به تفکیک نوع اوراق

در دوره یک ماهه منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۰، اوراق مرابحه با ۲ هزار و ۵۱ میلیارد ریال در صدر جدول بازار بدهی قرار گرفته است. پس از آن، اسناد خزانه اسلامی با یک هزار و ۸۲۲ میلیارد و اوراق منفعت با ۳۷۱ میلیارد ریال در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.