حقوق بازنشستگان مسئله بسیار مهم در یک جامعه می باشد. حقوق بازنشستگان به نسبت تورم همخوانی زیادی ندارد. حقوق بازنشستگان بارها مورد بررسی قرار گرفته است مجلس انقلابی یازدهم درباره حقوق بازنشستگان صحبت های جدیدی را مطرح کرد. در متن زیر آخرین اخبار درباره زمان واریز حقوق بازنشستگان را می خوانید.

عیدی کارگران برای یک سال باید حداقل با دستمزد ۲ ماه و حداکثر با دستمزد ۳ ماه فرد برابر باشد. این الزامی است که قانون کار مصوب ۶ اسفند ۱۳۷۰ تعیین کرده است. 

برای محاسبه میزان عیدی سال ۱۴۰۰ باید دستمزد روزانه کارگر را در ۶۰ (تعداد روزهای دو ماه) ضرب کنیم. در صورتی که رقم پایه حقوق را در نظر بگیریم دستمزد روزانه کارگر برابر با ۸۸ هزار و ۵۱۶ تومان خواهد بود. این عدد ضرب در ۶۰ روز برابر با ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان است. یعنی حداقل عیدی سال ۱۴۰۰ باید ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان باشد.

حال اگر بر همین مبنا حداکثر عیدی را بخواهیم محاسبه کنیم. عدد دستمزد روزانه یعنی ۸۸ هزار و ۵۱۶ تومان را باید در ۹۰ (تعداد روزهای سه ماه) ضرب کنیم. به این ترتیب حداکثر عیدی امسال برابر با ۷ میلیون و ۹۶۶ هزار تومان خواهد بود.

افرادی که کمتر از یکسال کارکردند چقدر عیدی می‌گیرند؟

رقم محاسبه شده برای افرادی است که یک سال کامل در مجموعه خود کار کرده باشند. اما اگر فردی کمتر از یک سال در یک مجموعه حضور داشته باشد نحوه محاسبه عیدی او متفاوت خواهد بود.

برای محاسبه عیدی این افراد باید حداقل دستمزد روزانه یعنی ۸۸ هزار و ۵۱۶ تومان را در ۶۰ ضرب کرده سپس عدد به‌دست آمده را تقسیم بر ۱۲ کنیم و حاصل را در تعداد ماه هایی که فرد مشغول به کار بوده ضرب کنیم.

به طور مثال حداقل عیدی برای فردی که ۴ ماه در یک مجموعه کار کرده به این شکل محاسبه می‌شود: ۸۸۵۱۶ ضرب در ۶۰ تقسیم بر ۱۲ ضرب در ۴ که برابر می‌شود با یک میلیون و ۷۷۰ هزار تومان.

حداکثر عیدی برای این فرد نیز با همین فرمول محاسبه می‌شود فقط به جای ۶۰ باید دستمزد روزانه را در ۹۰ ضرب کنیم. بنابراین حداکثر عیدی فردی که ۴ ماه از سال را در مجموعه حضور داشته برابر با ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان خواهد بود.

تصریح قانون در زمینه پرداخت عیدی

ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار که در ششم اسفند ۱۳۷۰ به تصویب مجلس رسیده است می‌گوید: تمام کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

در تبصره این ماده واحده به عیدی کارگرانی که کمتر از یک سال خدمت کرده‌اند پرداخته شده است. بر اساس این تبصره مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به ماخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه شود. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز کند.

همچنین در کارگاه هایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت می‌شود عرف کارگاه معتبر خواهد بود.

بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر عیدی می‌گیرند؟

وضعیت پرداخت عیدی برای بازنشستگان تامین اجتماعی با کارگران متفاوت است. عیدی بازنشستگان از سوی هیات وزیران تعیین می‌شود. 

برای سال ۱۴۰۰ نیز برابر مصوبه هیات وزیران، مبلغ عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، یک میلیون و پانصد هزار تومان، تعیین و تصویب شده است. علت تعیین این سقف آن است که برابر بودجه سال ۱۴۰۰ که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، مبلغ عیدی کارمندان، ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال معادل یک میلیون و پانصد هزار تومان تعیین و تصویب شده است.

دلیل تاخیر واریز عیدی بازنشستگان چیست؟

عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی هر سال با تاخیر واریز می‌شود. اما به نظر می‌رسد امسال واریزی‌ها با تاخیر زیادی همراه بوده است. اگرچه مقامات سازمان تامین اجتماعی دلیل تاخر در واریز عیدی را عنوان نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد ماجرا به کمبود منابع این سازمان مربوط است.

چون مدیرعامل تامین اجتماعی دیروز گفته بود: باتوجه به تأکیدات رئیس جمهوری، بخشی از بدهی سازمان تامین اجتماعی به این سازمان داده شد و عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی از این محل تأمین شده و پرداخت می‌شود.

عیدی بازنشستگان

عیدی بازنشستگان تنها ۱۰۰  هزار تومان بالا رفت

میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری‌بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد که از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۰ حق عائله‌مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آن‌ها را صندوق مذکور پرداخت کرده، توسط آن صندوق قابل پرداخت است و سایر مواردی که مشمول صندوق‌های یاد شده نیستند، از محل اعتبارات دستگاه اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی ذی‌ربط قابل پرداخت است.

ارقام عیدی یک دهه گذشته نشان می‌دهد که بازنشســتگان تامین اجتماعی از سال ۹۰ تا ۹۹ مجموعا ۷ میلیون و ۷۹۸ هزار تومان، عیدی دریافت کرده‌اند. اما رقــم پایه عیدی انتهای ســال جاری با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نســبت به ســال پیش به رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده در حالی که عیدی بازنشستگان در سال ۱۳۹۹ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی استان تهران گفت: انتظار داریم که دولت برای بهبود وضعیت معیشت بازنشستگان تورم واقعی را در نظر بگیرد.

به گفته دهقان کیا تورم با سبد معیشتی خانواده و اقلامی که روزانه با آن سروکار دارند در ارتباط است که این رقم‌ بسیار بالاتر از  ۴۲.۵ درصد است بنابراین دولت باید تورم واقعی را به حقوق و عیدی بازنشستگان و شاغلین اضافه کند تا افراد شرایط بهتری برای ادامه زندگی داشته باشند.

او گفت: قانون مشخصی در پرداخت عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی وجود ندارد و هر سال عیدی بازنشستگان را با عیدی کارمندان دولت پرداخت می‌کنند.

عیدی بازنشستگان

افزایش حقوق بازنشستگان

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق ۱۴۰۱ بودجه مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه ۲۵ بهمن) در نشست خبری درباره لایحه بودجه سال آینده، اظهار داشت: منابع و مصارف این بودجه ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان است که دولت برای آن اعتبار در نظر گرفته است.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه گفت: ۸۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه ها کنار گذاشته شد که جمع یارانه ها برای سال آینده ۲۲۰ هزار میلیارد تومان شد.

حاجی بابایی با اشاره به حذف ارز ترجیحی، تصریح کرد: با تمام کارهای کارشناسی انجام شده کمیسیون تصمیم گرفت که ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی را برای سال آینده در نظر گرفت و حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان به عدد دولت اضافه شد.

حاجی بابایی افزود: ۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی به صورت ریالی برای گندم اختصاص دادیم. همچنین یارانه کالاهای اساسی، دارو و گندم حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی با بیان اینکه دولت این رقم را ۱۷۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود، تاکید کرد: قیمت گندم برای سال آینده ۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به بودجه حامل های انرژی، گفت: مجلس بر حامل های انرژی و یارانه آنها نورافکن انداخت و ۶۰۰ هزار میلیارد یارانه بخش انرژی در نظر گرفته شد. 

حاجی بابایی بیان داشت: در تبصره ۱۴ بودجه مشخص شد که درآمد و هزینه نفت و همچنین میزان یارانه سوخت باید مشخص شود به عبارتی جدول شفافیت نفت در بودجه داریم تا بر تاریک خانه نفت نورافکن بیندازیم.

وی با اشاره به وضعیت حقوق ها در سال آینده، گفت: میزان پایین‌ترین حقوق ۵ میلیون تومان است که این عدد برای شاغلین ۵ میلیون و ۶۰۰ و برای بازنشستگان ۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش حقوق داشتیم.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه حقوق تا ۵ میلیون تومان معاف از مالیات است، افزود: از ۵ تا ۱۵ میلیون تومان ۱۰ درصد مالیات می‌پردازند و مازاد ۱۵ تا ۲۵ میلیون ۱۵ درصد و مازاد ۲۵ میلیون تا سقف ۷ برابر ۲۰ درصد مالیات می‌پردازند.

حاجی بابایی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق بودجه ۵ هزار میلیارد تومان برای تعرفه پرستاری در نظر گرفته است، بیان داشت: بودجه رتبه بندی معلمان را از ۲۵ به ۴۰ هزار میلیارد تومان رساندیم همچنین ۴۰ هزار میلیارد تومان برای بدهی و مطالبات جانبازان و ایثارگران به ویژه جانبازان ۷۰ درصد تعیین شد.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه برای اولین بار، پدر و مادر شهدا حداقل حقوق را دریافت خواهند کرد.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، گفت: برای اولین بار کمیسیون تلفیق بودجه تصویب کرد یک صندوقی به نام صندوق بیماری‌های صعب العلاج ایجاد شود تا از بیماران کم برخوردار حمایت شود.

حاجی بابایی تصریح کرد: ۲۰ هزار میلیارد تومان وام ۴ درصد و ۵ هزار میلیارد تومان وام بلاعوض در این صندوق در نظر گرفته شده است و دولت متعهد می‌شود که یک ریال از صندوق بیماری‌های صعب العلاج را به افراد برخوردار ندهد.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه در ادامه با بیان اینکه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال و تولید معین شده، بیان داشت: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال خرد در اختیار استان‌ها قرار داده می‌شود و همچنین ۵ و نیم میلیارد یورو با تهاتر نفت برای پروژه‌های پیشران تعیین شد.

وی افزود: حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان برای مناطق محروم در تبصره ۱۴ لایحه بودجه قرار داده شد.

حاجی بابایی تاکید کرد: در زمینه بورس دست دولت باز گذاشته شد تا دولت بورس را تنظیم، کنترل و اداره کند تا افراد حقیقی در بورس بیمه شوند و مورد هجمه بزرگ سرمایه گذاران قرار نگیرند.  

رییس کمیسیون تلفیق بودجه بیان داشت: تا امروز در کمیسیون تلفیق هیچ تصمیم شخصی در بودجه گرفته نشده است و بودجه سال آینده یک بودجه دقیق، شفاف و قابل دفاع است و همچنین در تبصره ۱۴ بودجه بنده به عنوان رئیس نظری نداده ام و همچنین یک سر سوزن ابهام در بودجه ۱۴۰۱ نیست و هیچ فشاری نمی تواند نظر کمیسیون را تغییر دهد. 

حاجی بابایی با بیان اینکه بودجه دولت افزایش پیدا نکرده و بار اضافی بر دولت تحمیل نشده است، تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ و با مصوبات ما حقوق ۱۰۰  و ۲۰۰ میلیونی دیگر پرداخت نخواهد شد.