کاهش قیمت طلا در بازار.تاثیر مستقیم آتش بس اوکراین و روسیه بر روی قیمت طلا. آیا این کاهش قیمت طلا ادامه خواهد داشت؟ قیمت طلا در هفته گذشته به بالاترین میزان خود در پنج ماه اخیر رسیده بود. کارشناسان میگویند این روند نزولی قیمت طلا تا بعد عید ادامه خواهد داشت.

سکه تمام دیروز کاهش قیمت را تجربه کرد و پس از چند روز دوباره وارد کانال ۱۱میلیون تومانی شد. در حالی که سکه تمام دو روز پیش معاملات خود را با قیمت ۱۲میلیون و ۲۴هزار تومان به پایان برده بود که در معاملات صبح با کاهش ۵۶ هزار تومانی، ۱۱ میلیون و ۹۶۸ هزار تومان قیمت خورد و در ادامه معاملات هم نوسان چندانی نداشت  و در این ساعت نیز با قیمت ۱۱ میلیون و ۹۷۲ هزار تومان معامله می شود.

نیم سکه نیز معاملات دیروز صبح را با قیمت ۶میلیون و ۸۵۰ هزار تومان آغاز کرد که نسبت به روز گذشته کاهش ۱۵ هزار تومانی را نشان می داد. در ادامه معاملات نیز تغییری در قیمت نیم سکه ایجاد نشد و در این ساعت، با همان قیمت صبح خرید و فروش می شود.

ربع سکه هم امروز کاهش قیمت را تجربه کرد و در حالی در قیمت ۳میلیون و ۸۷۰هزار تومان معامله می شود که نسبت به روز گذشته کاهش ۱۰هزار تومانی را نشان می دهد.

اما سکه گرمی امروز معاملات خود را افزایش به پایان برد. سکه گرمی در حالی در این ساعت از معاملات با قیمت ۲میلیون و ۳۵۵هزار تومانی معامله می شود که نسبت به دیروز افزایش قیمت ۵هزار تومان را نشان می دهد.

حباب سکه

حباب سکه امامی در این ساعت از معامات برابر با ۳۱۶ هزار تومان است که نسبت به روز گذشته کاهش ۳۶هزار تومانی را نشان می دهد. حباب نیم سکه نیز در قیمت های کنونی برابر با یک میلیون و ۲۲ هزار تومان است که در مقایسه با روز گذشته  ۴۵هزار تومان کاهش را ثبت کرده است. ربع سکه و سکه گرمی نیز به ترتیب حباب ۹۵۳ و ۹۱۸ هزار تومانی دارند که نسبت به روز گذشته ۲۶ و ۳هزار تومان کاهش داشته‌اند. با توجه به کاهش حباب قیمت در معاملات امروز می توان نتیجه گرفت که تقاضا در بازار سکه کاهش یافته است و خریداران انتظار بیشتر قیمت ها را دارند. این در حالی است که با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایان سال، معمولاً حجم خریدها در این بازار بالا می رفت.

سکه به کدام سو می رود؟

انس جهانی پس از افزایش های اخیر به دلیل تشدید درگیری های میان روسیه و اکراین، چند روزی است که ثبات قیمتی و حتی کاهش را تجربه کرده است. از سوی دیگر، بانک مرکزی آمریکا نیز برنامه افزایش نرخ بهره خود را اعلام کرده که عاملی منفی برای انس جهانی محسوب می شود. بنابراین در شرایط کنونی متغییرهای اثرگذار بر بازار جهانی، حکم به افزایش انس نمی دهند. مگر آنکه تشدید درگیری میان اکراین و روسیه وارد فاز جدید شود و یا بانک های مرکزی در کنترل تورم جهانی موفق عمل نکنند.

دلار نیز در بازار آزاد طی هفته های گذشته ثبات قیمتی را تجربه کرده و نوسان در این بازار به حداقل رسیده‌است. با توجه به اینکه مذاکرات به پایان خود نزدیک می شود، تا زمان اعلام رسمی نتایج مذاکرات به نظر نمی رسد تغییر محسوسی در این بازار ایجاد شود.

بنابراین دو عامل انس جهانی و دلار در بازار آزاد در شرایط کنونی روند با ثباتی را پشت سر می گذارند و از این رو نباید حداقل در روزهای آتی و تا زمان اعلام رسمی نتایج مذاکرات، شاهد نوسان قابل توجهی در بازار سکه و طلا باشیم.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۲ درصد کاهش به ۱۹۳۵ دلار و ۵۸ سنت رسید. از ابتدای هفته جاری تاکنون قیمت طلا نزدیک به ۳ درصد افزایش داشته است. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه آوریل هم با ۰.۰۷ درصد کاهش به ۱۹۳۴ دلار و ۵۰ سنت رسید.

به گفته شهردار شهر انرگودار اوکراین، نیروگاه هسته ای زاپوریژیا روز جمعه و پس از حمله نیروهای روسی دچار آتش سوزی شده است.

روسیه قبلا نیروگاه هسته ای تعطیل شده چرنوبیل واقع در ۱۰۰ کیلومتری شمال کیف را تصرف کرده است.

دولت های غربی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های گسترده ای را علیه اشخاص، شرکت ها، بانک ها و بانک مرکزی روسیه به اجرا گذاشته است.

اتحادیه بازار طلای لندن گفته از ۶ شرکت پالایش طلای روس در مورد ارتباط احتمالی شان با موسسات تحریم شده این کشور استعلام کرده و در صورت اثبات وجود چنین ارتباطی مجوز همکاری آنها با این اتحادیه دچار مشکل خواهد شد.

وزارت دارایی روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد، خرید ارز خارجی و طلا را برای سال جاری میلادی متوقف کرده است.

قیمت فلز پالادیوم هم پس از رسیدن به رقم ۲۸۳۵ دلار و ۴۸ سنت در اوایل امروز اندکی عقب نشست و با رشد ۱.۶ درصدی نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به ۲۸۱۸ دلار و ۸۶ سنت رسید. روسیه از تولید کنندگان عمده پالادیوم در جهان است.