قیمت برنج مرغوب ایرانی به ۱۰۰ هزار تا ۱۰۹ هزار تومان رسید. این رقمی است روزنامه همشهری در گزارش اخیر خود به آن اشاره کرد. گویا رکوردشکنی قیمت برنج در سال جدید هم ادامه دارد.

این در حالی است که پس از عبور قیمت برنج از مرز ۹۵ هزار تومان در بهمن سال گذشته، دولت نرخ ۶۵ هزار تومان را تصویب کرد. سیاستی که با توجه به تجارب گذشته، شکست آن تقریبا مسجل بود.

البته بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد بیشتر خرده‌فروشی‌ها هر کیلوگرم برنج را با نرخ کمتر از ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌کنند.

قیمت برنج چرا بالا رفت؟

در همین زمینه دبیر انجمن برنج ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: شاید برخی خرده‌فروشی‌ها قیمت برنج را تا بیش از ۱۰۰ هزار تومان بالا برده‌اند، اما این نرخ را نمی‌توان تعمیم داد. اکنون بسیاری از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها برنج را با قیمت‌های پایین‌تری عرضه می‌کنند.

جمیل علیزاده‌شایق همچنین اظهار کرد: البته ما منکر گران‌شدن برنج در سال جدید نیستیم. این محصول نیز مانند بسیاری از کالاهای دیگر از تورم پیروی می‌کند.

او درباره دلیل گران‌شدن برنج در سال جدید توضیح داد: هیچ دلیل منطقی برای این موضوع نمی‌توان پیدا کرد. این واسطه‌ها هستند که از تحویل بار در زمین تا ارائه آن به خرده‌فروش بهای محصول را تا این حد بالا می‌برند.

وی افزود: شاید مسئولان به مواردی مانند افزایش هزینه حمل‌ونقل، قیمت دلار، رشد دستمزدها و … اشاره کنند، اما این‌ها توجیه مناسبی برای بالابردن قیمت‌ها نیستند.

این فعال صنفی یادآور شد: اتفاقا کسانی که قیمت برنج را ۱۰۰ هزار تومان اعلام و آن را در بوق و کرنا می‌کنند، خود از عوامل گرانی به حساب می‌آیند.

تولید برنج کاهش یافت؟

علیزاده‌شایق در پایان خاطرنشان کرد: کمبود آنچنانی در تولید برنج وجود ندارد. باید توجه داشت حوالی شهریور فصل برداشت محصول است و اگر بعد از این زمان گرانی اتفاق بیفتد، ارتباطی به تولید و کشاورز ندارد. امسال نیز بعید به نظر می‌رسد که میزان تولید تاثیری بر قیمت برنج بگذارد.

بر اساس این گزارش، برخلاف صحبت‌های دبیر انجمن برنج، وزارت جهاد کشاورزی بارها کمبود تولید و خشکسالی را عامل افزایش قیمت برنج معرفی کرد. اما در همین حین وزیر مربوطه بارها اولویت اصلی این وزارتخانه را خودکفایی برنج اعلام کرد.

حال در شرایطی که گویا هیچ سدی در برابر پیشروی نرخ برنج وجود ندارد، مشخص نیست دولت چگونه و به چه قیمتی می‌خواهد بودجه کشور را صرف رویای خودکفایی کند؟!