سهام عدالت | ارزش سود سهام عدالت یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود.برای مثال ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفندماه سال گذشته ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال جاری تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.سهامی که در روزهای نخستین آزاد سازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ماه و خردادماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت. سهام عدالت در ابتدا سهم 1000000 میلیون تومانی بود که با گذشت زمان تبدیل به 500 واحد سهم شد.

سبدی از سهام شرکت های مختلف است که به مشمولان واگذار شد. سهام عدالت ابتکاری از سوی دولت نهم بود. در سبد سهام عدالت سهام شرکت های دولتی بین مشمولان توزیع شده است. در حال حاضر سهام ۴۳  شرکت بورسی و فرابورسی در سبد سهام عدالت وجود دارد. سود سهام عدالت به دارندگان آن تعلق می گیرد که البته واریز این سود به خصوص زمان واریز آن هر سال با حواشی هم رو به رو می شود.

فعلا ثبت نام سهام عدالت آغاز نشده است

سازمان خصوصی در این اطلاعیه اعلام نموده است: اخیرا برخی از افراد سودجو از طرق مختلف مانند پیامک و یا کافی نت تحت عنوان ثبت نام سهام عدالت اقدام به اخذ وجه از متقاضیان نموده اند، لذا بدینوسیله اعلام می دارد همه این فراخوان‌ها جعلی و کلاهبرداری می‌باشد و هرگونه اقدام در خصوص تخصیص و توزیع سهام عدالت توسط سازمان خصوصی سازی و از طریق رسانه‌های گروهی اطلاع رسانی خواهد شد.

ثبت نام سهام عدالت تکلیف بودجه است

محمدرضا پورابراهیمی در ارتباط با رادیو ایران برنامه سلام صبح بخیر رسانه ملی با تشریح آخرین اخبار سهام عدالت افزود: پیشنهاد تصویب اعطای سهام عدالت به جاماندگان سهام عدالت سال گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی شد و به صحن علنی آمد، اما به دلیل عدم توافق با دولت قبل و عدم پذیرش آن، نهایی نشد.

وی ادامه داد: با ترغیب و پذیرش دولت، مقدمات تصویب آن فراهم شد، اما این روند در خارج از چارچوب لایحه و مصوبه کمیسیون قرار گرفت.

منابع سهام عدالت جاماندگان در بودجه آمده است

پورابراهیمی با اشاره به اینکه موضوع سهام عدالت در چارچوب قانون بودجه ۱۴۰۱ و به عنوان یکی از بند‌های بودجه تصویب شد افزود: دولت مکلف است به جاماندگان سهام عدالت، این سهام را واگذار کند و اولویت‌های مربوط به این بخش را به شکلی مدنظر قرار دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴ میلیون نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی مستحق دریافت سهام عدالت، اما فاقد سهام عدالت هستند ضمن آنکه به این جمع، رزمندگان معسر نیز اضافه می‌شود.

پورابراهیمی اضافه کرد: بازنشستگان، کارگران فصلی و مجموعه گروه‌هایی که به آن اضافه می‌شوند حدود چند میلیون نفر برآورد شده است که حدود این عدد و رقم‌ها (۴ میلیون نفر) می‌شود و مجموعه سهام عدالت هم که واگذار نشده آن هم محاسبه کردیم که به چه میزان می‌شود این کار را انجام داد.

دولت مکلف به فراخوان سهام عدالت است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: براساس مصوبه مجلس و قانونی که مجلس تصویب کرده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت مکلف شد فراخوانی را با مسئولیت وزارت اقتصاد اعلام کند.

وی افزود: وزارت اقتصاد در حال اتخاذ تمهیدات لازم در این بخش است که با همین اولویت‌ها بتواند این کار را به شکلی عملیاتی کند و پیش بینی ما این است که تا حداکثر تا پایان اردیبهشت یا اواسط خرداد از طرف دولت باید آیین نامه مشخصی برای این مصوبه لحاظ شود.

پور ابراهیمی ادامه داد: ما هم پیگیری و نظارت خواهیم کرد که هرچه سریع‌تر به کسانی که در کشور واجد دریافت سهام عدالت بودند و سهام دریافت نکردند، امسال سهام دریافت کنند.

وی درخصوص بحث وراث و نحوه تعیین تکلیف ورثه در سهام عدالت برای متوفیان هم گفت: طبق قانون براساس مالکیتی که اتفاق می‌افتد هر کسی فوت شود مالکیتش به ورثه اش می‌رسد و در سهام هم همین است.

پور ابراهیمی گفت: در سال‌های گذشته با عدم ایفای قانونی و مشکلاتی که در سازمان بورس وجود داشت یک وقفه‌ای ایجاد شده بود و این کار انجام نشده بود، اما طبق آخرین اطلاعاتی که دارم سازمان بورس اعلام کرده این کار را با اتخاذ یک نرم افزار و تصمیماتی در این خصوص که بخشی از آن موضوعات نرم افزاری و زیرساختی بوده حل کرده و امکان انتقال سهام متوفی به وراث وجود دارد؛ بنابراین این کار باید انجام شود.

وی درباره تعداد و سبد شرکت‌های موجود در سهام عدالت و تغییرات احتمالی گفت: تغییرات اتفاق خواهد افتاد، چون مجموعه‌ای که واگذاری در آن صورت گرفته که نزدیک پنجاه و خرده‌ای شرکت بودند، الان تقریبا آن شرکت‌ها و مجموعه متفاوت شده اند لذا بخش‌هایی از سهام جاماندگان از آن مجموعه خواهد بود و بخش‌های دیگر از مجموعه دیگر.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ما سرفصل‌ها را احصاء کردیم، ترکیب سهام‌های قابل واگذاری دولت متفاوت است و ارزش متفاوت هم می‌تواند داشته باشد، اما نحوه واگذاری توسط دولت مشخص می‌شود و باید شرایطی برای جاماندگان در نظر گرفت که بیشترین میزان سبدی که امکان اختصاص دارد، در نظر گرفته شود.

خرداد از کجا موعد ثبت نام سهام عدالت شد؟

پیش از این پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان، امسال در دستور کار است که از خرداد فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود.

سرهنگ محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا انتظامی کشور با هشدار به شهروندان درباره هرگونه سوء استفاده و کلاهبرداری در پوشش سهام عدالت از آنان خواست مراقب پیامک‌های جعلی سهام عدالت باشند.

برای پیگیری موارد مربوط به سهام عدالت خود به سامانه الکترونیکی سهام عدالت به آدرس https:‌//samanese.ir و یا به سامانه جامع اطلاعات مشتریان به آدرس https:‌//www.sejam.ir مراجعه کنند.

«ثبت نام جاماندگان سهام عدالت کلید خورد.» این اخباری است که منجر به کنجکاوی جاماندگان سهام عدالت شده است.

برای بررسی این موضوع اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های استانی سهام عدالت مطالبی را مطرح کرده است.

جاماندگان سهام عدالت در چه سایتی باید ثبت نام کنند؟

این که بساطی توسط برخی سودجویان برای مراجعه به سایت و برخی از درگاه‌های اینترنتی شکل گرفته مصداق کلاهبرداری است مردم برای اطلاع از فرآیند قانونی و قطعی تخصصی سهام عدالت فقط به اطلاع رسانی رسانه ملی اکتفا کنند.

اخبار مختلفی از شهرستان‌ها دریافت می‌شود که با سوء استفاده از ناآگاهی مردم به بهانه پیش ثبت نام و ثبت نام سهام عدالت از مردم مبالغی اخذ و مدارکی دریافت شده است که غیر قانونی است.

اصلا سامانه‌ای برای پیش ثبت نام راه اندازی خواهد شد؟

تاکید ما این است که با توجه به سامانه‌های ارتقا یافته برای شناسایی مشمولان طرح سهام عدالت و تخصیص سهام به آن‌ها نیاز به پیش ثبت نام و ثبت نام نباشد و نهایتا بعد از اطلاع رسانی به مشمولان ممکن است که نیاز به مراجعه به تعاونی‌ها شهرستانی باشد و این نیز قطعی نیست و ممکن است غیر حضوری باشد و از خرداد ماه در این باره تصمیماتی اخذ می‌شود.

اساسا فرآیند تخصیص سهام به جاماندگان نیاز به ثبت نام و سامانه جدید نداشته و شناسایی از طریق سامانه‌های معیشتی انجام می‌شود، منتها ممکن است که مغایرت‌هایی وجود داشته باشد که بعد از طی شدن مراحل یک مدت برای رسیدگی درخواست مردم در نظر گرفته خواهد شود. همه این موارد منوط به اتخاذ تصمیمات در دولت است.

مسئول اجرای طرح تخصیص سهام به جاماندگان، دولت است و دولت تاکنون به طور رسمی چیزی را اعلام نکرده است.

زمان هم مشخص نیست؟ عده ای خرداد را موعد اعلام کردند!

تعیین هر نوع تاریخی برای ثبت نام سهام عدالت را تکذیب می‌کنم و اصلا تاریخ قطعی برای ثبت نام سهام عدالت وجود ندارد.

آن چه که در رابطه با تاریخ خرداد توسط مسئولان امر اعلام شده زمان احتمالی برای تشکیل جلسات مرتبط با تعیین و تکلیف جاماندگان سهام عدالت است.

یعنی پیش بینی شده که در خرداد ترتیبات مورد نیاز شامل سهام قابل تخصیص، میزان آن، نحوه اجرای طرح، اولویت بندی مشمولان، تعیین تکلیف شود و خرداد تازه آغاز این فرآیند است.

در مرحله قبلی نیز اجرای طرح سهام عدالت ماه‌ها زمان برد تا ترتیبات این موضوع به دلیل پیچیدگی‌های زمانی، مکانی و جغرافیای مشخص شد.

اظهار بی اطلاعی از ثبت نام جاماندگان سهام عدالت!

 حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی نیز در مورد ثبت نام جاماندگان سهام عدالت گفته که هیچ چیز قطعی نشده است، هر فردی تاریخی برای ثبت نام سهام عدالت اعلام کرده است باید پاسخگوی این موضوع باشد. بین سازمان خصوصی سازی و وزارت رفاه تعامل وجود دارد و جلسات برگزار می شود تا زمانی که به جمع بندی برسیم و رسما به مردم اعلام کنیم. اما شخصا از ثبت نام جاماندگان در خردادماه اطلاعی ندارم.

به گفته او، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تکلیف در قانون بودجه برای فروش سهام وجود دارد و باید بررسی کرد که چه موردی در اولویت قرار دارد.

 در بودجه امسال، دولت هزینه‌ها را چندان افزایش نداده و در تامین منابع تمرکز خود را از فروش اوراق برداشته و به سمت مالیات و البته نفت برده است. چراکه طبق آماری که در لایحه بودجه منتشر شده بود، واگذاری دارایی های مالی برای سال ۱۴۰۱، ۲۹۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ که بیش از ۴۲۷ هزار میلیارد تومان بود، کاهشی ۳۰ درصدی داشته است. البته هنوز جدول نهایی منتشر نشده است.

تنها موردی که درمورد سهام عدالت در قانون بودجه ذکر شده، در تبصره دو این قانون بوده که آمده است: دولت موظف است از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت های دولتی در بنگاه های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه های (۱) و (۲) ماده (۲) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به واگذاری سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و کلیه  افراد واجد شرایط طبق قانون نحوه اجرای سیسات های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اقدام کند.

پیش از این پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان، امسال در دستور کار است که از خرداد فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود.

سرهنگ محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا انتظامی کشور با هشدار به شهروندان درباره هرگونه سوء استفاده و کلاهبرداری در پوشش سهام عدالت از آنان خواست مراقب پیامک‌های جعلی سهام عدالت باشند.

برای پیگیری موارد مربوط به سهام عدالت خود به سامانه الکترونیکی سهام عدالت به آدرس https:‌//samanese.ir و یا به سامانه جامع اطلاعات مشتریان به آدرس https:‌//www.sejam.ir مراجعه کنند.

سود سهام عدالت چند دوره تا به امروز واریز شده است. سود سهام عدالت در آخرین دوره مبلغی نزدیک به ششصد هزار تومان داشت. سود سهام عدالت برخی از افراد همچنان واریز نشده باقی مانده است. سود سهام عدالت معمولا سالانه واریز می شود. در ادامه درباره علت پرداخت نشدن سود سهام عدالت این افراد بیشتر بخوانید.

چرا سود سهام عدالت برخی از سهامداران هرگز واریز نشد؟

به گزارش جام جم آنلاین حدود 49 میلیون نفر سهام عدالت دارند و تمام این افراد چه سهامدارانی که روش غیرمستقیم و چه افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردند مشمول دریافت سود حداقل 500 هزار تومانی شده‌اند. اما از این جمعیت حدود 5 میلیون نفر سود سهام عدالت دریافت نکرده‌اند.

طبق اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی، دو میلیون و 300 هزار نفر اطلاعات هویتی و به ویژه اطلاعات بانکی صحیحی ثبت نکرده‌ بودند که امکان واریز سود 500 هزار تومانی سهام عدالت برای آنها وجود نداشت اما در این مدت 300 هزار نفر نسبت به اصلاح اطلاعات خود اقدام کردند و شماره شبای معتبر این بیش از 300 هزار نفر ثبت شد و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سود سال‌های 98 و 99 را یکجا برای این افراد واریز کرد.

یکی از مشکلات که مانع از واریز سود سهام شده این است که برخی از سهامداران ویژه افرادی که اطلاعات آنها از سوی سازمان خصوصی ثبت شده، سجامی نشده‌اند در حالی که‌ مهم‌ترین شرط دریافت سود احراز هویت از طریق سجام بوده‌ است و در صورتی که افرادی که اطلاعات آنها را سازمان خصوصی ارایه داده نسبت به اصلاح شماره شبا و به روز رسانی اطلاعات خود اقدام کنند، می‌توانند سود سال های گذشته را بگیرند .

اما حدود 3 میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت در این چند سال گذشته فوت شده‌اند که فعلا سود سهام عدالت برای متوفیان پرداخت نشده‌ است بنابراین تا امروز حدود 5 میلیون نفر از بیش از 49 میلیون نفر دارنده سهام عدالت سود دریافت نکرده‌اند. قرار بر این بود که راه‌اندازی سامانه بر خط، وراث سهام عدالت بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری پروسه انتقال سهام را انجام دهند که فعلا این سامانه پس از گذشت دو سال راه‌اندازی نشده‌است.

در حال حاضر مهم‌ترین دلیل عدم دریافت سود سهام درج و ثبت شماره شبای نامعتبر است. برخی هم هر چند شماره شبای درستی ارایه کرده‌اند اما حساب بانکی آنها مسدود یا راکد شده‌است یا اینکه شماره‌ای از حساب مشترک (دو امضا) ثبت شده‌است. همچنین امکان پرداخت سود به حساب های بلند مدت و ارزی هم وجود ندارد.

طبق اعلام سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تمام سهامدارانی که تا به امروز پیامک واریز را دریافت نکردند می توانند به سامانه www.sahamedalat.ir مراجعه یا مشکلات خود را با کارشناسان این مرکز از طریق شماره تماس 1569 مطرح کنند.

حجت‌الاسلام حسن شجاعی، با اشاره به اینکه در زمان ثبت‌نام سهام عدالت یکی از اشتباهات این بود که این سهام بر اساس دهک‌های جمعیتی به مشمولان داده شد، اظهار کرد: این در حالی است که این سهام باید بر اساس دهک‌های درآمدی میان افراد توزیع می‌شد؛ چراکه توزیع سهام عدالت بر اساس دهک‌های جمعیتی موجب شد که به عنوان مثال یک کارمند ساده و یک معاون وزیر هر دو با وجود تفاوت حقوق و احتمالاً دارایی و درآمد، از سهام عدالت یکسان برخوردار شوند.

رئیس کمیسون اصل ۹۰ مجلس افزود: بر این اساس اگر قرار باشد سهام عدالت جدیدی میان مشمولان جدید توزیع شود باید این نکته مدنظر قرار گیرد و اصلاحات لازم در این زمینه اعمال شود.

وی در پاسخ به این پرسش که سهام عدالت از چه زمانی میان جاماندگان و مشمولان جدید توزیع می‌شود، افزود: موضوع ثبت‌نام از مشمولان جدید توسط کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است و باید منتظر ماند و دید خروجی تصمیمات نمایندگان در این کمیسیون چیست و تحت چه شرایطی و در چه زمانی ثبت‌نام از مشمولان جدید و جاماندگان سهام عدالت صورت می‌گیرد.

نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در خانه ملت ادامه داد: با این وجود باید به نکاتی چون تامین مالی این سهام و نیز شیوه ثبت‌نام و مواردی از این دست دقت‌نظر شود و زمانی که جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر شد، می‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد و در صورت نیاز، پیشنهادات کمیسیون اصل ۹۰ هم به نمایندگان اعلام خواهد شد.

شجاعی افزود: در صورتی که کار ثبت‌نام از سهامداران عدالت به ثمر رسیده و آغاز شود، بدون شک اعضای جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی که سهام عدالت ندارند، باید در اولویت دریافت این سهام قرار گیرند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طرح ثبت‌نام جدید از مشمولان سهام عدالت باید از جامعیت کامل برخوردار باشد، به‌ گونه‌ای که مواردی همچون منابع مالی مورد نیاز، نحوه ثبت‌نام، میزان سهام اختصاصی به هر فرد، نحوه آزادسازی این سهام و ... حتماً در این طرح تدبیر شود. به همین جهت این کمیسیون آمادگی خود را برای هر گونه مشاوره در این زمینه با تکیه بر مباحث کارشناسی و استفاده از نظرات کارشناسان اعلام می کند.

سهام عدالت در پایان چهارمین هفته فروردین تفاوت چندانی با هفته گذشته خود نداشت. همچنین شاخص کل بورس کمتر از یک درصد افت داشت در سطح یک میلیون و ۴۵۴ هزار واحدی به کار خود خاتمه دارد.

بورس روز چهارشنبه هفته اخیر از محدوده یک میلیون و ۴۶۳ هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۴۵۴ هزار واحد رسید. شاخص کل بورس در این هفته ۰٫۶ درصد افت کرد.

ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی در پایان این هفته یعنی ۲۴ فروردین ماه به ۱۳ میلیون و ۷۹۳ هزار تومان رسید. این در حالی است که ارزش این سبد در هفته گذشته روی قیمت ۱۴ میلیون و ۶۰ هزار تومان ایستاد.

ارزش سبد یک میلیونی سهام عدالت در پایان این هفته به ۲۵ میلیون و ۹۸۱ هزار تومان رسید. ارزش این سبد در هفته گذشته برابر با ۲۵ میلیون و ۸۴۷ هزار تومان بود.

همچنین ارزش سبد ۴۹۲ هزار تومانی طی روز چهارشنبه و آخرین روز معاملاتی این هفته، به ۱۲ میلیون و ۷۸۴ هزار تومان رسید. این ازرش در هفته قبل معادل ۱۲ میلیون و ۷۱۸ هزار تومان بود.

ارزش ۶٠ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی به هشت میلیون و ۲۷۶ هزار تومان رسیده است.

جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

براساس اخبار اعلام شده، ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار جامانده سهام عدالت را می توان در سه گروه اینطور دسته بندی کرد:

گروه اول، افرادی که اقدام به ثبت نام در دور اول این نام نویسی کرده اند اما به هر دلیلی مانند خرابی زیر ساخت های سیستمی موفق به انجام این کار و دریافت آن نشده‌اند.

دومین گروه افرادی که بعد از اجرایی شدن طرح ثبت نام سهام عدالت عضو کمیته مستضعفان و یا سایر سازمان های حمایتی گشته‌اند و یا قبل از این دوران عضو خانواده نبوده و بعدا وارد آن شده‌اند.

گروه سوم، افرادی که جزو ۶ دهک اول و ضعیف جامعه می باشند که دولت موظف به حمایت از آن ها می‌باشد.

آخرین آمارهای رسمی این جماعت را بدین صورت تقسیم کرده است: نزدیک به ۲۰ میلیون واجد دریافت سهام عدالت به هر دلیلی جامانده‌اند و سهام نگرفته اند. دو میلیون و ۳۰۰هزار مددجوی کمیته امدادند و یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر دیگر نیز مددجوی سازمان بهزیستی، هستند که همگی آنرا نگرفته‌اند.

بنابر روایت جمعیت مددجویان فاقد سهام عدالت یا همان شش دهک درآمدی پایین جامعه نزدیک به ۱۶ میلیون نفر است که وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی آنها را از میان مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، روستانشینان، کارگران شاغل در کارخانه‌ها، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی و کارگران فصلی و ساختمانی شناسایی کرده است.

خبر مهم برای مشمولان جدید سهام عدالت

حجت‌الاسلام حسن شجاعی با اشاره به اینکه در زمان ثبت‌نام سهام عدالت یکی از اشتباهات این بود که این سهام بر اساس دهک‌های جمعیتی به مشمولان داده شد، اظهار کرد: این در حالی است که این سهام باید بر اساس دهک‌های درآمدی میان افراد توزیع می‌شد؛ چراکه توزیع سهام عدالت بر اساس دهک‌های جمعیتی موجب شد که به عنوان مثال یک کارمند ساده و یک معاون وزیر هر دو با وجود تفاوت حقوق و احتمالاً دارایی و درآمد، از سهام عدالت یکسان برخوردار شوند.

رئیس کمیسون اصل ۹۰ مجلس افزود: بر این اساس اگر قرار باشد سهام عدالت جدیدی میان مشمولان جدید توزیع شود باید این نکته مدنظر قرار گیرد و اصلاحات لازم در این زمینه اعمال شود.

وی در پاسخ به این پرسش که سهام عدالت از چه زمانی میان جاماندگان و مشمولان جدید توزیع می‌شود، افزود: موضوع ثبت‌نام از مشمولان جدید توسط کمیسیون اقتصادی مجلس در حال پیگیری است و باید منتظر ماند و دید خروجی تصمیمات نمایندگان در این کمیسیون چیست و تحت چه شرایطی و در چه زمانی ثبت‌نام از مشمولان جدید و جاماندگان سهام عدالت صورت می‌گیرد.

نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در خانه ملت ادامه داد: با این وجود باید به نکاتی چون تامین مالی این سهام و نیز شیوه ثبت‌نام و مواردی از این دست دقت‌نظر شود و زمانی که جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر شد، می‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد و در صورت نیاز، پیشنهادات کمیسیون اصل ۹۰ هم به نمایندگان اعلام خواهد شد.

شجاعی افزود: در صورتی که کار ثبت‌نام از سهامداران عدالت به ثمر رسیده و آغاز شود، بدون شک اعضای جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی که سهام عدالت ندارند، باید در اولویت دریافت این سهام قرار گیرند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طرح ثبت‌نام جدید از مشمولان سهام عدالت باید از جامعیت کامل برخوردار باشد، به‌ گونه‌ای که مواردی همچون منابع مالی مورد نیاز، نحوه ثبت‌نام، میزان سهام اختصاصی به هر فرد، نحوه آزادسازی این سهام و ... حتماً در این طرح تدبیر شود. به همین جهت این کمیسیون آمادگی خود را برای هر گونه مشاوره در این زمینه با تکیه بر مباحث کارشناسی و استفاده از نظرات کارشناسان اعلام می کند.