با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401 موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

در روز های پایانی سال، تصمیمات و جلسات زیادی برای افزایش حقوق بازنشستگان توسط دولت انجام شده بود.اما تمام این جلسات بی نتیجه ماند و تاکنون افزایش حقوق بازنشستگان کارگری مشخص نشده است. حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است. حقوق بازنشستگان برای سال 1401، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. در ادامه به آخرین جزییات از افزایش حقوق بازنشستگان می پردازیم.

حسن صادقی گفت: افزایش مستمری بازنشستگان در هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی مصوب شد.

به نظر می‌رسد انتظار طولانی بازنشستگان کارگری بالاخره به سرانجام رسیده است. حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این رابطه می‌گوید: خوشبختانه افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری‌‌بگیران سازمان تامین اجتماعی در هیات مدیره سازمان مصوب و به هیات دولت ارسال شد.

به گفته وی، آنچه در هیات مدیره سازمان به تصویب رسیده، افزایش مستمری به اندازه‌ی مصوبات شورایعالی کار به اضافه‌ی متناسب‌سازی است.

صادقی اضافه کرد: امیدواریم هیات دولت کار تصویب افزایش مستمری بازنشستگان را به سرعت به انجام برساند و احکام جدید صادر شود.

وی تاکید کرد: حسب قولی که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پیشتر داده بود، انتظار داریم احکام حقوقی جدید بازنشستگان با در نظر گرفتن افزایش سالانه به اضافه‌ی متناسب‌سازی تا قبل از پایان اردیبهشت صادر شود. خوشبختانه تا اینجای کار پیش رفته و اکنون مصوبه‌ی هیات مدیره‌ی سازمان در اختیار دولت است؛ امیدواریم کار زودتر به سرانجام برسد و احکام صادر شود.

صادقی اضافه کرد: امیدواریم هیات دولت کار تصویب افزایش مستمری بازنشستگان را به سرعت به انجام برساند و احکام جدید صادر شود.

وی تاکید کرد: حسب قولی که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پیشتر داده بود، انتظار داریم احکام حقوقی جدید بازنشستگان با در نظر گرفتن افزایش سالانه به اضافه‌ی متناسب‌سازی تا قبل از پایان اردیبهشت صادر شود. خوشبختانه تا اینجای کار پیش رفته و اکنون مصوبه‌ی هیات مدیره‌ی سازمان در اختیار دولت است؛ امیدواریم کار زودتر به سرانجام برسد و احکام صادر شود.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در مراسم گردهمایی تجلیل از زنان کارگر نمونه گفت: نگاه ما به زنان کارگر نگاه فمینیستی نیست. ما معتقد هستیم که چیزی تحت عنوان زن و مرد در حوزه‌ی کارگری وجود ندارد، بلکه ما قائل به حقوق و سهم برابر هم در کار و هم در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و…هستیم. به علاوه معتقدیم باید امتیازاتی منحصر برای زنان کارگر در نظر گرفت. تمام مواردی که بیان کردم سرفصل‌های کاری تشکیلات ما بوده است. 

صادقی افزود: زنان هم متعهدانه‌تر کار می‌کنند و هم مطالبه‌گرتر از مردان هستند و اگر به دنبال چیزی باشند، بسیار مصر در آن مسیر قدم برمی‌دارند. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: زنان کارگر اکتسابگر و به دنبال کسب حقوق خود هستند و این یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های زنان ما است. حضور آن‌ها در اجتماعات و فراخوان‌ها بسیار موثر است اما انتظار بیشتری از آن‌ها برای شرکت در فراخوان‌هایمان داریم. 

به نظر می‌رسد انتظار طولانی بازنشستگان کارگری بالاخره به سرانجام رسیده است. حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این رابطه می‌گوید: خوشبختانه افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری‌‌بگیران سازمان تامین اجتماعی در هیات مدیره سازمان مصوب و به هیات دولت ارسال شد.

به گفته وی، آنچه در هیات مدیره سازمان به تصویب رسیده، افزایش مستمری به اندازه‌ی مصوبات شورایعالی کار به اضافه‌ی متناسب‌سازی است.

براساس اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، حق  بیمه ماهانه بازنشستگان هر نفر از مبلغ ۳۰ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان  افزایش یافته است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در مورد افزایش حق بیمه مکمل بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ اظهار داشته است که این افزایش بعد از مدتها صورت گرفته و بازنشستگان از این به بعد باید برای هر نفر، چهل و پنج هزار تومان بابت بیمه مکمل بپردازند.

بازنشستگان کشوری در این رابطه می‌گویند: اگر قرار است حق بیمه مکمل افزایش یابد باید سقف تعهدات درمانی بیمه نیز بالا برود؛ به گفته‌ی بازنشستگان، یک خانواده‌ی مستمری‌بگیر با وجود ثبت نام برای بیمه مکمل، نباید دیگر هزینه‌ی درمان بپردازد.

بازنشستگان کشوری می‌گویند: بعد از سال‌ها پرداخت حق بیمه، باید در دوران بازنشستگی خدمات درمانی رایگان و مکفی در اختیار بازنشستگان قرار بگیرد؛ حالا که مجبور هستیم هزینه بابت بیمه مکمل بپردازیم، انتظار داریم تمام خدمات کلینیکی، پاراکلینیکی، آزمایشگاهی و دارویی را این بیمه دربربگیرد و دیگر هزینه سربار به بازنشستگان تحمیل نشود.

 

یعنی یا دولت تنها وعده می‌دهد و قرار نیست افزایش حقوقی از طریق همسان‌سازی انجام شود و یا وعده نمی‌دهد و همسان‌سازی انجام می‌شود؛ اما به بهای افزایش تورم که دود آن در چشم خود بازنشستگان و اقشار ضعیف جامعه می‌رود.

بنابراین در هر دو صورت دولت با مردم صادق نیست؛ اگر خلف وعده کند که هیچ؛ اگر هم نکند، شعارش برای این کار اجرای عدالت و گسترش آن بوده؛ اما آیا با افزایش تورم، عدالت اجرا خواهد شد؟ وقتی تورم روز به روز و همراه با افزایش حقوق‌های بدون پشتوانه افزایش یابد، چه فرقی می‌کند که حقوق بازنشستگان چقدر زیاد شود؟

بهتر نیست به جای وعده‌هایی که دولت خودش هم خوب می‌داند که قرار نیست هیچ وقت محقق شود و یا اگر محقق شود، تنها تورم به جامعه تحمیل می‌شود، قدمی در راستای کنترل و کاهش تورم بردارد؟

همسان‌سازی؛ کلمه‌ای که برای برخی تنها وعده است و برای برخی کورسوی امیدی برای رهایی از این وضعیت؛ بازنشستگان ماه‌هاست منتظرند تا همسان‌سازی را به جای صحبت‌های مسئولان، نمایندگان و... در اس‌ام‌اس‌های واریز حقوق خود ببینند؛ اما خبری نیست که نیست و هر روز وعده جدید و اعلام زمانی جدید.

اصلا همسان‌سازی هیچ، حقوق بازنشسته‎ ها حتی به آنچه که در مورد افزایش حقوق‌های سال جدید هم وعده داده شده بود، نرسید و بسیاری همان ارقام سال گذشته را برای حقوق امسال هم دریافت کردند. 

البته مسئولان دست از وعده دادن نکشیده و امروز نیز مدیرعامل صندوق بازنشستگی اعلام کرد که اختصاص 9هزار میلیارد تومان در این خصوص به معنای اراده دولت برای ادامه اجرای آن است و پیگیر قانونی‌شدن همسان‌سازی حقوق در لایحه مربوطه هستند. وی ادامه داد: آنچه در قالب نظام چندلایه تامین اجتماعی دنبال می‌شود می‌تواند بسیاری از تبعیض‌های موجود را برطرف کند و نظام عادلانه‌تری ایجاد کند و دغدغه عدالت در پرداخت ها پوشش داده شود.

دلیل صادق نبودن با مردم چیست؟

از همان روزی که زمزمه‌های همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بین اخبار و صحبت‌های مسئولان شنیده می‌شد، بسیاری هشدار می‌دادند که این موضوع در شرایط فعلی شدنی نیست؛ همسان‌سازی منبع می‌خواهد و دولت نیز منبعی برای این کار ندارد جز جیب بازنشستگان و اقشار ضعیف جامعه!

حقوق بازنشستگان هر ساله با تصمیم دولت تغییر می کند و افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان یکی از دغدغه های اصلی بازنشستگان است. حقوق بازنشستگان با نوسان تورم باید تغییر کند و متناسب با آن باید بیشتر شود تا امرار معاش بازنشستگان دچار مشکل نشود . حسین سوری (فعال صنفی بازنشستگان کشوری) از دو فقره افزایش حقوق بازنشستگان کشوری در سال جاری خبر داد. افزایش حقوق بازنشستگان همچنان در بلاتکلیفی است و این نگرانی مستمری بگیران را بیشتر از قبل کرده است 

حسین سوری (فعال صنفی بازنشستگان کشوری) از دو فقره افزایش حقوق بازنشستگان کشوری در سال جاری خبر داد.

حسین سوری گفت: یک افزایش ۱۰ درصدی است که پس از ابلاغ قانون از سوی رئیس جمهور به کلیه دستگاه‌ها، به سهولت قایل پرداخت است؛ این افزایش رقمش برای تمامی گروه‌های حقوق بگیر ۱۰ درصد است که در همین ماه جاری پرداخت می‌شود و دلیلی ندارد آن را به تعویق بیندازند. اما فقره دوم افزایش حقوق بازنشستگان کشوری، ناشی از اختصاص ۹ هزار میلیارد تومان  جهت متناسب‌سازی است. توزیع این ۹ هزار میلیارد تومان، اهمیت دارد و امیدواریم عادلانه توزیع شود.

وی افزود: در هر حال، توزیع این ۹ هزار میلیارد تومان به شیوه نامه یا آیین نامه‌ای نیاز دارد. اگر ناگزیر شدند شیوه‌نامه‌ای به کار ببرند، بایستی روشی اعمال نمایند که هم بازنشستگان لشکری که ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار دارند، ولی تعدادشان کمتر است و هم بازنشستگان کشوری که تعدادشان زیاد است، راضی باشند و عادلانه بهره‌مند شوند. حدس این است که آن ۱۰ درصد در همین فروردین ماه، با حقوق این ماه پرداخت می‌شود اما فقره دوم احتمالا به ماه دیگر کشیده شود.

با وجود استعلام معاونت حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی از اداره کل تطبیق قوانین و مقررات مجلس شورای اسلامی برای روشن شدن ابهام بودجه ۱۴۰۱ در مورد میزان افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی (سایر سطوح) نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت تا اواسط اردیبهشت ماه تکلیف این موضوع مشخص نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با وجود روشن بودن میزان افزایش مستمری حداقلی‌بگیران سازمان تامین اجتماعی بر مبنای ۵۷ درصد افزایش نسبت به سال گذشته که الزام مصوبه شورای عالی کار برای سال ۱۴۰۱ است، میزان افزایش مستمری سایر سطوح مشخص نیست. 

این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی در سال‌های گذشته در فروردین ماه مصوبه شورای عالی کار در زمینه افزایش دستمزد کارگران را به بازنشستگان حداقلی‌بگیر و سایر سطوح تسری می‌داد و مصوبه‌ی خود را برای تایید به هیات دولت ارسال می‌کرد تا پس از تصویب برای اجرا ابلاغ شود. با این حال در بودجه سال ۱۴۰۱ فارغ از سازِکارهای اعمال افزایش مستمری بازنشستگان، برای افزایش مستمری سایر سطوح تکلیف، تعیین شده است. اما مجلس در مورد تصمیمی که منجر به ایجاد ابهام در زمینه مستمری بازنشستگان در بودجه شده، توضیحی را اعلام نکرده است. 

با این حال سازمان تامین اجتماعی که باید طبق وعده‌ی میرهاشم موسوی، مدیرعامل خود مستمری‌ها را از اردیبهشت ماه افزایش دهد، برای تعیین وضعیت، از اداره کل تطبیق قوانین و مقررات مجلس شورای اسلامی استعلام کرده است.

مشکل اینجاست که در بودجه بین سازمان تامین اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح تفکیکی تعریف نشده است و در کنار صندوق بازنشستگی کشوری، برای مشمولان این صندوق‌ها ۱۰ درصد افزایش حقوق نسبت به سال گذشته پیش‌بینی شده است. این در حالی است که برابر مصوبه شورای عالی کار برای حداقل‌بگیران ۵۷ درصد افزایش و برای سایر سطوح ۳۸.۱ درصد به اضافه ۱۷ هزار و ۱۷۲ تومان به صورت روزانه پیش‌بینی شده است که بر روی دستمزد کارگران قرار می‌گیرد و برابر مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی به بازنشسشتگان حداقلی‌بگیر و سایر سطوح تسری می‌یابد.

در همین مورد علیرضا حیدری، نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به ایلنا گفت که با وجود اینکه معاونت حقوقی و امور مجلس تامین اجتماعی از معاونت قوانین استعلام کرده تا تکلیف میزان افزایش مستمری‌ها روشن شود اما برابر آخرین خبرهایی که دارم، هنوز پاسخی به سازمان تامین اجتماعی داده نشده است. 

به گفته حیدری «مشخص نیست که تا اوسط اردیبهشت ماه هم تکلیف مشخص شود و این در حالی است که افزایش مستمری‌ها باید از فروردین ماه سال جاری اعمال می‌شد اما حالا باید منتظر ماند و دید که در اردیبهشت ماه چه اتفاقی رخ می‌دهد.»

حسین سوری گفت: یک افزایش ۱۰ درصدی است که پس از ابلاغ قانون از سوی رئیس جمهور به کلیه دستگاه‌ها، به سهولت قایل پرداخت است؛ این افزایش رقمش برای تمامی گروه‌های حقوق بگیر ۱۰ درصد است که در همین ماه جاری پرداخت می‌شود و دلیلی ندارد آن را به تعویق بیندازند. اما فقره دوم افزایش حقوق بازنشستگان کشوری، ناشی از اختصاص ۹ هزار میلیارد تومان  جهت متناسب‌سازی است. توزیع این ۹ هزار میلیارد تومان، اهمیت دارد و امیدواریم عادلانه توزیع شود.

وی افزود: در هر حال، توزیع این ۹ هزار میلیارد تومان به شیوه نامه یا آیین نامه‌ای نیاز دارد. اگر ناگزیر شدند شیوه‌نامه‌ای به کار ببرند، بایستی روشی اعمال نمایند که هم بازنشستگان لشکری که ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار دارند، ولی تعدادشان کمتر است و هم بازنشستگان کشوری که تعدادشان زیاد است، راضی باشند و عادلانه بهره‌مند شوند. حدس این است که آن ۱۰ درصد در همین فروردین ماه، با حقوق این ماه پرداخت می‌شود اما فقره دوم احتمالا به ماه دیگر کشیده شود

با تصمیم جدید اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آینده، رقم پیشنهادی حداقل حقوق کارمندان دولت، ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد و به ‌۵.۶ میلیون تومان رسید. این در حالی است که دولت سیزدهم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیشنهاد کرده بود حداقل حقوق پایه کارکنان خود را برای سال آینده به‌صورت پلکانی از ۵‌ تا ۲۹ درصد افزایش دهد، به‌گونه‌ای که حداقل حقوق کارمندی از حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سال‌جاری، یک میلیون تومان افزایش پیدا کند و به ۴میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد. در این فرایند به‌طور میانگین حقوق گروه‌های مختلف به‌طور متوسط ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد، اما میزان این افزایش از ۵ تا ۲۹ درصد برای درآمدهای بالا و پایین در نوسان بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در نشست خبری دیروز اعلام کرد: براساس مصوبه این کمیسیون، حداقل حقوق پیشنهادی دولت در لایحه بودجه که ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که با ۶۰ درصد افزایش به ۵ میلیون ‌و ۶۰۰هزار تومان افزایش یافته است.

رحیم زارع همچنین از اعمال نظر کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ بر پیشنهاد حداقل حقوق بازنشستگان در سال آینده خبر داد و گفت: کف حقوق بازنشستگان دولت ۵ میلیون تومان تعیین شده و حقوق پرداختی به کارکنانی که بیش از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (حداقل حقوق مصوب در سال۱۴۰۱) دریافت کنند نیز «حداقل» ۱۰درصد افزایش پیدا می‌کند.