کالا کارت یا کالابرگ الکترونیکی  قرار است نقش همان کوپن دهه ۶۰ را بازی کند. کالابرگ الکترونیکی طرح جدید دولت برای کمک به معیشت مردم است. کالابرگ الکترونیکی مخصوص کالاها و اقلام اساسی است. برای ثبت نام کالابرگ الکترونیکی از سوی دولت سایتی برای ثبت نام معرفی شده است. در ادامه این مطلب تمامی اخبار کالابرگ الکترونیکی را می‌توانید بخوانید.

 کالابرگ جایگزین یارانه می‌شود. در ماه‌های اخیر بارها موضوع جایگزینی کالابرگ مطرح شده است اما هنوز زیرساخت‌های آن آماده نیست.

برخی از یارانه‌بگیران نیز از همان ابتدا مخالفت خود را با این طرح نشان دادند. آنها می‌گویند یارانه نقدی را ترجیح می‌دهند.

طرح کالابرگ شکست خورد؟

پیش‌ از این مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصاد مجلس در یک برنامه رادیویی گفت زیرساخت کالابرگ الکترونیکی تا شهریور ۱۴۰۱ آماده می‌شود. بر این اساس یک ماه دیگر تا ارائه کالاهای اساسی از طریق کالابرگ مانده است.

البته روز گذشته احسان ارکانی، نماینده مجلس گفت: «نتیجه آخرین صحبت‌های ما با دولت این بود که هنوز زیرساخت کالابرگ وجود ندارد و فعلا ناچاریم پرداخت یارانه را به صورت نقدی ادامه دهیم.»

این طرح قرار است در سه شهر گرمسار، آبیک و ابلام آزمایشی اجرا شود. آنطور که کریم حسینی، نماینده اهواز گفت، قرار است ۶ تا هشت قلم کالا از طریق کالابرگ ارائه شود.

۷۷ میلیون نفر در ایران یارانه‌بگیر هستند

بر اساس آنچه تاکنون مقامات مرتبط گفته‌اند، نیاز به کارت جدید برای کالابرگ نیست. یارانه به حساب خانوارها واریز می‌شود، از سوی دیگر دستگاه‌های مخصوص نیز در فروشگاه‌ها نصب می‌شود. افراد بعد از خرید کالای مورد نظر خود آن را از حساب یارانه‌ای خود کم کنند.

پیش‌تر احسان خاندوزی گفت، ۷۷ میلیون نفر در ایران یارانه‌‌بگیر هستند. ۳۰ درصد این جمعیت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و ۶۰ درصد دیگر یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند. البته این آمار بعدا حاشیه‌ساز شد.

نماینده مجلس: «کالابرگ بهتر است»

روز گذشته احسان ارکانی گفت: «از نظر من اگر یارانه به صورت کالایی توزیع شود، بهتر است؛ چراکه کالابرگ به نفع مردم خواهد بود؛ برای مثال ارزش یارانه نقدی ۴۵هزار تومانی از ۱۰سال پیش تاکنون تغییر مشهودی داشته است؛ یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی هم قطعا به سرنوشت یارانه ۴۵هزار تومانی دچار خواهند شد.»

اما برخی می‌گویند یارانه نقدی را به کالابرگ ترجیح می‌دهند. آنها به هزینه‌های جاری از جمله اجاره خانه، درمان و… اشاره می‌کنند. در ادامه نظر برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را نسبت به این موضوع می‌خوانید.

«خیلی از مردم ایران امیدشان به همین یارانه است. اجاره یا خرج تحصیل و…دیگر مشکلاتشان را با یارانه نقدی حل میکنند و به یک زخمی از زندگی میزنندو دلشان به این خوش است. شاید کسی مجبور است غذا نخورد ولی اجاره و کرایه راه و تحصیل و پرداخت قبض و… بدهد.»

«مردم احتیاج به پول نقد دارند. با آن میتونن خرید روزمرہ خودشان رو کنند. مثلا کسی خواست بره میوه یا سبزی جات یا نان یا دارو یا لباس کفش و برای بچه ها دفتر قلم و خیلی مایحتاج روز را خرید کند.»

«چرا یارانه نقدی حذف شود؟ ما با این یارانه مواد غذایی قسطی میخریم و هروقت یارانه رو دادن باهاش پرداخت میکنیم. حالا قطع بشه چیکارکنیم با این کوپن دو قلم وسایل مواد غذاییتون؟»

«یارانه نقدی نمی‌خواهیم»

در این میان برخی از یارانه‌بگیران می‌گویند کالابرگ بهتر است و جایگزین یارانه نقدی شود.

«۶ ماه دیگه باید روغن ۴۰۰ تومنی رو ۸۰۰ بخرید. اون وقت کل یارانه میره برای روغن. حالا هی بگید نقدی بهتره.»

«کالابرگ بدید بهتره. این پول ۳۰۰، ۴۰۰ چه دردی از ما درمون می کند؟ باز کلابرگ بهتره.»

«بعد از چند سال متوجه میشین کالابرگ بهتر از نقدیه. حالا هی بگین نقدی نقدی.»

«قیمت‌ها ثابت بماند، یارانه نمی‌خواهیم»

برخی هم می‌گویند ثبات قیمت‌ها را ترجیح می‌دهند تا یارانه. مرکز آمار ایران در گزارشی شاخص قیمت مصرف‌کننده برای تیر ماه ۱۴۰۱ را به تفکیک استان‌ها منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه مواد غذایی در ۱۰ استان به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

«اصلا‌ هیچی ‌ندین. ‌من‌ حاضرم ‌ماهی ‌یک‌ میلیون ‌دولت‌ خودش‌ از حسابم ‌برداشت‌ کنه ‌شما ‌که ‌۳۰۰ هزار میدین ‌ولی ‌خواهشا‌ دست ‌به ‌قیمتها ‌نزنید‌.»

«کلا و رسما دارین ‌برمیگردین ‌به ‌عقب‌ به ‌چند دهه ‌پیش‌ کوپنی‌ بود! اصلاً کل ‌دنیا داره ‌پیشرفت‌میکنه ‌ما پس‌رفت.»

در این گزارش به نقاط قوت و ضعف این طرح در مقابل پرداخت یارانه نقدی می‌پردازیم:

1 ـ اولین مطلبی که در اینجا باید به آن اشاره کرد و می‌توان از مزایای طرح کالابرگ الکترونیکی برشمرد، تأمین حداقل کالری استاندارد خانوار است که با اجرای این طرح می‌توان از وصول آن اطمینان حاصل کرد چرا که خانوار ما در طول یک ماه مواد غذایی مورد نیاز خود را به‌قیمت مصوب می‌تواند تهیه و استفاده کند.

البته یارانه نقدی برتری نسبی که در اینجا نسبت به کالابرگ الکترونیکی دارد، این است که اختیار را به خود خانوار می‌دهد که چگونه یارانه دریافتی را هزینه کند چرا که ممکن است برای خانوار خرج‌های ضروری‌تری وجود داشته باشد و بنا بر صلاحدید این مبلغ صرف هزینه‌های دیگری شود که عملاً این اختیار در طرح کالابرگ الکترونیک از خانوار ما سلب می‌شود.

 

2- از طرف دیگر دومین نکته ای که قابل بحث است این است که دولت با کالابرگ الکترونیکی یارانه کمتری به لحاظ ارزش ریالی در اختیار مردم قرار می دهد.

اگر مصرف یک خانواده چهارنفره در طول یک ماه را به طور متوسط ، ماهانه 8 لیتر شیر(هفته ای 2 لیتر)، یک شانه تخم مرغ، 8 عدد مرغ دوکیلوگرمی (هفته ای دو عدد) و 5 لیتر روغن در نظر بگیریم:

سهمیه کالابرگ

 

ما به تفاوت مبلغ پرداختی دولت که به واسطه ی کالا برگ الکترونیکی در طول یک ماه قرار است پرداخت شود، عبارت است از:

480 هزار تومان بابت مرغ با فرض مصرف 16 کیلوگرم در ماه، 50 هزار تومان بابت یک شانه تخم مرغ، 300 هزار تومان بابت 5 لیترروغن و حدود 100 هزار تومان بابت 8 لیتر شیر، مجموعا حدود 950 هزار تومان میزان یارانه پرداختی دولت توسط کالابرگ الکترونیکی در طول یک ماه به مردم می شود .

این در حالی است که یارانه نقدی که بر مبنای 300 هزار تومان به یک خانواده 4 نفره پرداخت می شود، یک میلیون و دویست هزار تومان است یعنی حدود دویست و پنجاه هزار تومان به ازای هر خانواده 4 نفره در جیب دولت توسط کالابرگ الکترونیکی می ماند.

 

3- نکته ی منفی که پرداخت یارانه نقدی به مردم را همیشه مورد انتقاد کارشناسان قرار داده، رشد نقدینگی در جامعه و تشدید کسری بودجه است که از این زاویه کالابرگ الکترونیکی نسبت به یارانه نقدی برتری نسبی دارد.

4- اما جدی ترین اشکالی که به طرح کالابرگ الکترونیکی وارد است و این طرح را با چالش جدی مواجه کرده است هزینه ی راه اندازی و اجرای این طرح است چرا که طبق گفته ی مدیر طرح هوشمند سازی، برای پیشبرد اجرای این طرح 900 میلیارد تومان به منظور خرید تجهیزات هزینه شده است.

این درحالی است که پرداخت یارانه نقدی هیچ هزینه ی اولیه ای برای تامین زیرساخت های پرداخت برای دولت ندارد و از این منظور پرداخت یارانه نقدی به منظور فراهم بودن زیر ساخت ها، طرح به بسیار به صرفه تری برای دولت است.

 

5- اخرین مطلبی که در اینجا باید به آن اشاره کنیم، عدم وجود الزام قانونی برای پرداخت یارانه نقدی در مقابل کالا برگ الکترونیکی است چرا که کالابرگ الکترونیکی الزام قانونی برای اجرا دارد.

از مجموع نکاتی که در بالا ذکر شد، برداشت می شود که علاوه بر اینکه استقبال عمومی برای پرداخت یارانه نقدی در میان عموم جامعه بیشتر است شواهد و قرائن نشان می دهد که کالابرگ الکترونیک طرح پرچالشی برای دولت است و همچین فراهم کردن زیر ساخت های آن هم دولت را با هزینه های قابل توجهی روبرو می کند. بنابراین می توان گفت در این شرایط حساس شاید بهتر باشد رویکرد دولت همان پرداخت یارانه نقدی باشد و اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی به آینده منتقل شود.

زمان پرداخت کالابرگ و سبد کالا به یارانه بگیران

معاون رفاه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: تا چند هفته آینده نتیجه اعتراض به دهک‌بندی یارانه‌ها از طریق پیامک به مردم ارائه می‌شود تا به سامانه حمایت مراجعه کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، داریوش ابوحمزه اظهار داشت: شناسنامه اقتصادی خانوارها در سامانه حمایت برای اطلاع از نوع دهک بندی‌ها اعلام می‌شود تا در صورت نیاز، اعتراض ثبت کنند.

وی ادامه داد: بیشترین اعتراض‌ها نسبت به ساختار خانواده‌ها در یارانه و عدم تفکیک‌سازی است، فرزندان که متأهل شده‌اند باید از خانواده جدا شوند و مراحل تفکیک را از طریق پلیس+۱۰ و سامانه اعلامی از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به آدرس my.gov.ir سپری کنند.