با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد.حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401 موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

مهلت دولت برای اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هفته گذشته تمام شد اما هنوز خبری از مصوبه جدید نیست.

با توجه تبعاتی که در قانون برای ممانعت از اصلاح مصوبات معیوب دولت پیش‌ بینی شده‌است، انتظار می‌رفت که در راستای تامین نظر مجلس شورای اسلامی و رفع ایرادات وارده، اصلاحات لازم هرچه سریع‌تر از سوی دولت انجام شود.

هرچند در این خصوص عنوان شد که در روزهای پایانی هفته گذشته میان مسئولان وزارت رفاه، مدیران سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان مذاکراتی صورت گرفته است اما برخلاف انتظار عموم بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز سکوت دولت در مورد اصلاح افزایش حقوق بازنشستگی ادامه دارد.

آیا طولانی‌تر شدن این مساله می‌تواند بر پرداخت حقوق بازنشستگی ماه مرداد تامین اجتماعی تاثیر بگذارد؟

مرداد حقوق بازنشستگان چه تغییری می‌کند؟

علیرضا حیدری، نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری درباره ادامه این وضعیت می‌گوید: وقتی مجلس افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را باطل اعلام کرد، یعنی سازمان تامین اجتماعی از نظر قانونی مجوزی برای ادامه این پرداخت ندارد. در نتیجه اگر این وضعیت بلاتکلیفی تا پایان مرداد طول بکشد ممکن است سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان غیر حداقل‌بگیر را به صورت علی‌الحساب و برمبنای مصوبه سال گذشته پرداخت کند.

وی افزود: این مساله با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب عموم بازنشستگان تامین اجتماعی، بسیار نگران‌کننده است و می‌تواند نارضایتی بازنشستگان را تشدید کند.

حیدری افزود: از نظر قانونی هرگونه پرداخت مستمری سازمان تامین اجتماعی براساس مصوبات دولت است. وقتی یک مصوبه باطل می‌شود از نظر عرفی ملاک پرداخت مصوبه قبلی خواهد بود. بنابراین چنین احتمالی وجود دارد که در صورت ادامه این سرگردانی، بازنشستگان سایر سطوح حقوق مرداد خود را به نرخ سال گذشته دریافت کنند.

وی افزود: در این شرایط بهتراست که دولت هرچه زودتر تکلیف موضوع را مشخص کند. مجلس به صراحت مصوبه مربوط به افزایش ۱۰ درصدی حقوق غیر حداقل‌بگیران را معیوب تشخیص داد و ابطال آن را به صورت رسمی ابلاغ کرد. سازمان تامین اجتماعی هم که از ابتدا برای افزایش ۳۸ درصدی حقوق این گروه از بازنشستگان اعلام آمادگی کرده بود.

حیدری در خاتمه گفت: با توجه به این اتفاقات انتظار این است که دولت هرچه زودتر به پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی بازگردد. خود سازمان هم اعلام کرده است که در صورت تصحیح مصوبه، مشکلی از بابت صدور احکام بازنشستگی و پرداخت مستمری جدید نخواهد داشت.

میر هاشم موسوی در برنامه صف اول گفت: عمده خدمات برای بازنشستگان به صورت غیر حضوری است، به صورتی که حتی عزیزان برای دریافت وام نیاز به مراجعه حضوری ندارند، فرانشیز رایگان برای بازنشستگان ۶۵ سال به بالا را در دستور کار قرار داده‌ایم.

او افزود: در بیمه تکمیلی حدود ۳۰ درصد از ۶۵ هزار تومان را سازمان تامین اجتماعی تقبل کرده است، اما امسال یک رشد ۷۰ درصدی را لحاظ خواهیم کرد.

رئیس سازمان تامین اجتماعی گفت: در حوزه رفاه و تامین اجتماعی قوانین خوبی داریم، اما به نتایج خوبی نرسیدیم، بر اساس قانون رفاه و تامین اجتماعی باید در همه زمینه‌ها مانند اقتصاد، بهداشت و … شرایط را فراهم کنیم، با طرحی به اسم نظام چند لایه تامین اجتماعی لایه حمایتی را برای رفع فقر مطلق و بعد رفع فقر برنامه ریزی کرده‌ایم.

موسوی تاکید کرد: به دلیل بیماری کرونا حدود ۲ سال سفر بازنشستگان به مشهد تعطیل شده بود، اما اکنون برای ۱۰۰ هزار نفر بازنشسته برنامه سفر زیارتی را فراهم کردیم.

به گفته‌ی موسوی، بر اساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تا سقف ۱۰ میلیون تومان تا ۱۰ درصد حقوق بازنشستگان افزایش خواهد یافت.

بعد از آنکه مجلس شورای اسلامی به نحوه افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی ایراد گرفت، کارگران بازنشسته با یک پرسش مهم مواجهند: «آیا حقوق حقوق بازنشستگی تیرماه تغییر می‌کند؟»

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می‌گوید با توجه به نظر هیات تطبیق مقررات مجلس، رئیس مجلس بین ۱۰ روز تا یک ماه مهلت دارد تا به صورت رسمی، موضوع ابطال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان را به دولت ابلاغ کند.

روز ۳۰ خرداد ماه بود که مجتبی توانگر، عضو هیات تطبیق مقررات مجلس  از مغایر بودن مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خبر داد، هرچند دولت تا به امروز به صورت رسمی از قبول این حرف خودداری کرده‌است.

همه چیز به اراده رئیس مجلس بستگی دارد

براین اساس اگر طبق صحبت‌های حسن صادقی، فرجه رئیس مجلس برای بررسی و ابلاغ ماجرا بین ۱۰ تا ۳۰ روز کاری باشد، انتظار می‌رود که ماجرا حداکثر تا پایان تیرماه ادامه یابد و به عبارتی مستمری تیرماه کارگران بازنشستهِ غیر حداقل بگیر، بازهم به سیاق ماه گذشته با ضریب افزایش ۱۰ درصدی پرداخت شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این باره می‌گوید: فعلا چاره‌ای نیستۀ الا اینکه منتظر ابلاغ رسمی رئیس مجلس باشیم، اگر این اتفاق بیفتد خب، بازنشستگان یک گام به جلو برداشته‌اند و تازه بعد از این باید هیات دولت برای اصلاح مصوبه معیوب خود اقدام کند.

وی می‌گوید: سرنوشت معاش کارگران بازنشسته به اراده رئیس مجلس بستگی دارد، تاثیر ابلاغ یا عدم ابلاغ این ماجرا به مراتب از حوزه انتخابیه رئیس کنونی مجلس فراتر است.

صادقی در عین حال از تصمیم بازنشستگان به توقف پیگیری شکایت در دیوان عدالت اداری خبر داد و گفت: با توجه به نظر اخیر کمیسیون تطبیق مقررات مجلس، تصمیم گرفته شد تا موضوع را موقتا پیگیری نشود. دلیل این امر احتمال تداخل موضوع بود. برای همین تا پایان مهلت ابلاغ موضوع از سوی رئیس مجلس منتظر می‌مانیم، اگر این اتفاق نیفتاد آنگاه از طریق دیوان عدالت اداری پیگیر خواهیم شد.

از ابتدای سال ۱۴۰۱، کارگران بازنشسته از مستمری‌های کمترین میزان رضایت را داشتند، تا دو ماه اول، همه مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی از اکثریت حداقل بگیر تا اقلیت میانه بگیران و حداکثر بگیران به صورت علی الحساب حقوق بازنشستگی خود را گرفتند و این در حالی بود که برابر آمارهای رسمی هزینه‌های زندگی برای این مدت دو ماه نزدیک به ۳۹ درصد تورم داشتند.

در ماه سوم نیز اگرچه هیات دولت تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را روشن کرد اما افزایش ۱۰ درصدی مستمری سایر سطوح به میزانی نبود که بتواند رضایت این گروه از کارگران بازنشسته را جلب کند و آنها را به واکنش اعتراضی واداشت.

به دنبال این اتفاقات، هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی با بررسی ماجرا، رای به ابطال مصوبه هیات دولت داد، که نتیجه آن وارد دانستن خواسته بازنشستگان معترض بود.

«کمال علی‌پور خنکداری» در گفت‌وگویی در مورد بازنشستگی مدیر عامل بانک مسکن افزود: مدیر عامل بانک مسکن از ایثارگران کشور است که تجربه خوبی در حوزه بانکداری دارد و قانون  مدیریت خدمات کشوری هم  مشخص می‌کند که افراد تا چه سن در نهادهای اجرایی و دستگاه‌های دولتی مشغول به‌کار باشند.

نماینده مردم قائمشهر بیان‌داشت: «محمود شایان» از مدیران توانمند کشور در حوزه بانکداری است که کار خود را با جدیت دنبال می‌کند و به شایعات فضای مجازی در مورد وضعیت استخدام خود توجه نمی‌کند.

 بر اساس ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، ایثارگران تا سن ۶۵ سالگی می‌توانند در دستگاه‌های دولتی ادامه خدمت دهند.

بر این اساس، مدیرعامل بانک مسکن به علت شرایط جانبازی، مشمول قوانین و مقررات درباره بازنشستگی در سن ۶۰ سالگی نیست.

به دنبال ابطال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، یکبار دیگر پرداختی‌های این سازمان به مستمری‌بگیران جنبه علی‌الحساب گرفت.

درحالی که انتظار می‌رفت با ابلاغ اخیر در مورد نحوه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، پرونده افزایش مستمری‌های سال ۱۴۰۱ این سازمان بسته شده باشد، هیات تطبیق مقررات مجلس روز گذشته از اساس این میزان افزایش را زیر سوال برد و رای به ابطال آن داد.