هایما 8S قرار است در ایران خودرو تولید و به بازار عرضه شود. هایما 8S در سایت خراسان ایران خودرو به تولید خواهد رسید جایی که پیش از این دو محصول دیگر هایما نیز در آن تولید شده است. هایما 8S خودرویی عجیب در سبد محصولات شرکت هایما چین به حساب می آید. چرا که هایما 8S در شرکت مادر تنها در سال 2019 و 2020 روی خط تولید بوده و پس از آن تولید آن متوقف شده است. هایما 8S خودرویی تک دیفرانسیل و دیفرانسیل جلو است.

هایما 8S پس از موفقیت هایما در ایران

اینکه ایران خودرو برای مونتاژ و عرضه یک کراس اوور جدید باز هم به سراغ محصولی از هایما برود اتفاق غیرمنتظره ای نیست. موفقیت هایما S5 و هایما S8 سرمایه گذاری روی هایما 8S را برای تولید کننده یک سرمایه گذاری کم ریسک می کند. از سوی دیگر باتوجه به افزایش مدل های جدید خودروهای چینی که از ظاهر جذاب و زبان طراحی جدیدی بهره می برند، ایران خودرو را به سمت هایما 8S برده است که ظاهری زیبا و به روز دارد.

هایما 8S نخستین بار با نام هایما SG00 در سال 2018 رونمایی شد و یک سال بعد با نام تجاری هایما 8S به بازار عرضه شد. این خودرو را می توان در ردیف اولین خودروهای چینی به حساب آورد که در طراحی آن به سمت چراغ های جلو فوق باریک و چراغ های افزوده در زیر آن حرکت کردند. به همین دلیل در طراحی هایما 8S با چیزی کاملا متفاوت از هایماهای کنونی موجود در بازار ایران رو به رو هستیم.

قیمت هایما 8S در ایران | مشخصات فنی هایما 8S | شتاب و سرعت هایما 8S

قیمت هایما 8S در ایران

قیمت هایما 8S در بازار چین در فول ترین نسخه 125 هزار و 900 یوان است که معادل 19 هزار و 780 دلار می شود. اگر هر دلار را حدود 28 هزار تومان در نظر بگیریم قیمت نسخه فول هایما 8S می شود حدود 554 میلیون تومان. که با توجه به عرضه خودروهای چینی در این محدوده قیمتی در بازار ایران می توان انتظار داشت که این خودرو با قیمت محدوده 700 تا 800 میلیون تومان عرضه شود. هر چند عواملی همچون قیمت ارز در زمان عرضه می تواند بر بهای تمام شده اثر داشته باشد.

قیمت هایما 8S در ایران | مشخصات فنی هایما 8S | شتاب و سرعت هایما 8S

هایما 8S کراس اوور کوچک

هایما 8S از نظر ابعاد و کلاس بندی بدنه در ردیف کامپکت کراس اوور یا همان کراس اوورهای کوچک قرار می گیرد. در طراحی بدنه هایما 8S سعی شده تا وجهه اسپرت هم لحاظ شود. به همین دلیل بیشتر از خطوط منحنی، از خطوط کشیده در طراحی این خودرو استفاده شده است. ردپای این خطوط را حتی روی چراغ های باریک جلو خودرو نیز مشاهده می کنیم.

با روی آوردن دنیای طراحی خودرو در سال های اخیر به استفاده از چراغ های باریک، استفاده از کاسه چراغ دوم به نوعی به اجبار تبدیل شده است. حتی اگر از نظر پخش نور نیز نیازی به آن نباشد، برای پر کردن فضای خالی زیر چراغ های اصلی از آن استفاده می شود. در طراحی هایما 8S هم از این کاسه چراغ دوم استفاده شده است. در واقع بخشی که در خودروهای اسپرت به عنوان ورودی هوا در نظر گرفته می شود، با همان شکل شمایل اما برای کاسه چراغ دوم استفاده شده است.

در طراحی قسمت عقب خودرو نیز با ظاهر جذابی رو به رو هستیم. در طراحی عقب هایما 8S از خطوط شکسته زیاد در کنار طراحی دو رنگ استفاده شده است. رنگ اصلی خودرو به همراه رنگ سیاه پیانویی که ظاهر خوبی به خودرو داده است. مجموعه چراغ خطرهای عقب نیز ظریف و در عین حال کارآمد طراحی شده اند که پخش نور خوبی دارند بدون آنکه برای رانندگان پشت سر آزار دهنده باشند.

قیمت هایما 8S در ایران | مشخصات فنی هایما 8S | شتاب و سرعت هایما 8S

مشخصات فنی هایما 8S

هایما 8S در نمونه تولیدی اصلی شرکت هایما هم مشخصات فنی متنوعی ندارد. این خودرو تنها با موتور 1600 سی سی توربو تولید شده است. حجم موتوری که در بسیاری از خودروهای چینی مشاهده می کنیم و از این نظر برگ برنده ای در میان خودروهای چینی بازار ایران برای هایما 8S به حساب نمی آید. این موتور 4 سیلندر به لطف توربوشارژر خود می تواند 195 اسب بخار قدرت و 293 نیوتن متر گشتاور تولید کند. که برای خودرویی با جثه هایما 8S کافی به نظر می رسد. این خودرو 1550 کیلوگرم وزن دارد.

این خودرو با گیربکس دستی و اتومات تولید شده که هر دو شش سرعه هستند. برای بازار ایران احتمالا تنها گیربکس اتوماتیک آن تولید خواهد شد چرا که با توجه به قیمت خودروهای چینی و کیفیت معمولی آنها در مقایسه با خودروهای کره ای و ژاپنی موجود در بازار، تولید مدل دنده دستی این خودروها در ایران دیگر برگ برنده ای نخواهد بود.

قیمت هایما 8S در ایران | مشخصات فنی هایما 8S | شتاب و سرعت هایما 8S

شتاب ، سرعت و مصرف سوخت هایما 8S

برای به حرکت در آوردن چنین جثه‌ای حدود ۷.۲ لیتر در صد کیلومتر به طور ترکیبی سوخت مصرف می‌کند. همچنین مصرف سوخت هایما 8S  در سطح شهر معادل ۹.۶ و در جاده چیزی کمتر از ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است.

حداکثر سرعت هایما 8S رسما اعلام نشده اما احتمالا باید چیزی حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت باشد. همچنین استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مالتی لینک در عقب نیز موجب می‌شود تا کیفیت عملکرد این سیستم در جذب کوبش‌های سطح جاده به حد نسبتا مناسبی افزایش پیدا کند و احتمالا نباید شاهد سواری خیلی خشک و سفت از این کراس اوور چینی باشیم. جدول زیر اطلاعات بیشتری در رابطه با مشخصات فنی هایما 8S به آگاهی شما خواهد رساند.

طراحی داخلی هایما 8S

از نظر طراحی داخلی هایما 8S هم می توان گفت که با یک طراحی راضی کننده رو به رو هستیم. طراحی داخلی این خودرو نه لوکس است و نه ساده. هر چند تا زمان عرضه نمی توان در خصوص کیفیت متریال استفاده شده در آن نظرداده اما از روی فیلم ها و تصاویر اینگونه بر می آید که کیفیت متریال کابین در نسخه اصلی کیفیت متوسط رو به بالایی است. تریم داخلی ترکیبی از کامپوزیت و زه های کرومی است. که همین استفاده از کروم موجب شده تا کابین از حالت یکنواختی خارج شود.

قیمت هایما 8S در ایران

قیمت هایما 8S در ایران