با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1401 موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

 مطابق اطلاع‌رسانی گذشته؛ پیشنهاد مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی جهت طرح و تصویب در هیأت وزیران ارسال شده است که به محض تصویب و ابلاغ قانونی در ماه جاری نسبت به واریز حقوق و مستمری بر اساس مصوبه اقدام می‌شود.

پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق اردیبهشت در روزهای پایانی این ماه

مابه‌التفاوت افزایش مستمری فروردین‌ماه، در خرداد و تیرماه پرداخت می‌شود

به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، از آن جایی که طبق روال و بر اساس حروف الفبا حقوق مستمری‌بگیران از بیستم هر ماه شروع و واریز می‌شود؛ لذا در راستای پرداخت به‌موقع، به اطلاع می‌رساند در ماه جاری نیز طبق ماه‌های قبل اقدام شد و مابه‌التفاوت افزایش اردیبهشت ماه برای کلیه گروه‌های بازنشستگی با وصول مصوبه هیأت وزیران، طی دو روز پایان اردیبهشت ماه پرداخت می‌شود. همچنین مابه‌التفاوت فروردین ماه نیز همزمان با پرداخت مستمری خرداد و تیرماه انجام خواهد شد.

از سازمان تأمین‌ اجتماعی، مطابق اطلاع‌رسانی گذشته؛ پیشنهاد مربوط به افزایش حقوق مستمری بگیران در سال ۱۴۰۱ بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی جهت طرح و تصویب در هیأت وزیران ارسال شده و به محض تصویب و ابلاغ قانونی در ماه جاری نسبت به واریز حقوق و مستمری بر اساس مصوبه اقدام می‌شود.

از آن جایی که طبق روال و بر اساس حروف الفبا حقوق مستمری‌بگیران از بیستم هر ماه آغاز و واریز می‌شود؛ به همین دلیل در راستای پرداخت به‌موقع، به اطلاع می‌رساند در ماه جاری نیز طبق ماه‌های قبل اقدام شده و مابه‌التفاوت افزایش اردیبهشت ماه برای کلیه گروه‌های بازنشستگی با وصول مصوبه هیأت وزیران، طی دو روز پایان اردیبهشت ماه پرداخت می‌شود. مابه‌التفاوت فروردین ماه نیز همزمان با پرداخت مستمری خرداد و تیرماه انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بازنشستگی ایران بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش مقررات حمایتی قرار داده است.

بر اساس آخرین آمارها، بالغ بر ۱۴ میلیون نفر از جمعیت کشور به عنوان بیمه‌شده اصلی و بیش از چهار میلیون نفر به عنوان مستمری‌بگیر بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان از تعهدات بلندمدت وکوتاه‌مدت بیمه‌ای و درمان بهره‌مند می‌شوند.

با احتساب اشخاص تبعی تحت تکفل این گروه‌ها، در مجموع بیش از ۴۴ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو خانواده تامین اجتماعی به شمار می‌روند.

همچنین براساس آخرین آمار سازمان تامین اجتماعی، تعداد کل مستمری‌بگیران اصلی این سازمان برابر با ۴ میلیون و ۳۵۵ هزار نفر بوده که از این تعداد ۲ میلیون و ۲۸۵ هزار بازنشسته، ۱۴۱ هزار نفر ازکارافتاده و ۱ میلیون و ۹۲۹ هزار نفر بازماندگان بیمه‌شدگان متوفی را شامل می‌شوند.

در رابطه با سایر سطوح مزد، شواری عالی کار با افزایش ۳۸ درصدی به علاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان موافقت کرد. از قرار معلوم به استناد ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، قرار است حقوق بازنشستگی غیرحداقل‌بگیر، به همین میزان افزایش یابد.

در همین رابطه اکبر عیوضی، دبیر هیات مدیره کانون بازنشستگان استان تهران به تجارت نیوز گفت: هفته گذشته موضوع افزایش مستمری‌های سال ۱۴۰۱ کارگران بازنشسته به تصویب هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی رسید. این مصوبه قرار است در هیات دولت تایید و برای اجرا ابلاغ شود.

وی افزود: انتظار می‌رود این افزایش از انتهای ماه جاری عملیاتی شود. کارگران بازنشسته مستمری اردیبهشت ماه خود را مطابق افزایش سال ۱۴۰۱ دریافت کنند و دیگر پرداخت علی الحسابی مستمری‌ها تکرار نشود.

وضعیت افزایش مزایای حقوق بازنشستگی

همچنین علیرضا حیدری، نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز در رابطه با وضعیت افزایش مزایای جانبی کارگران بازنشسته به تجارت نیوز گفت: برای سال ۱۴۰۱ صحبت از افزایش ۱۰ درصدی مزایای حق مسکن و حق معیشت کارگران بازنشسته در میان است. نهایی شدن این موضوع منوط به تایید هیات دولت است.

وی ادامه داد: در رابطه با مزایای حق اولاد و حق عائله‌مندی کارگران بازنشسته از امسال رویه محاسبه و پرداخت تغییر می‌‎کند. به استناد رای عمومی سال گذشته دیوان عدالت اداری ملاک پرداخت ماده ۱۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری است. در واقع کارگران بازنشسته از این پس به اندازه کارمندان بازنشسته مزایای اولاد و عائله مندی خواهند گرفت.

به هرکدام از مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی غیر از حقوق دریافتی ماهانه، مزایایی هم تعلق می‌گیرد. حسب وضعیت سجلی، هر بازنشسته ماهانه از چهار مزیت حق معیشت، حق عائله مندی، حق اولاد و حق مسکن برخودار است.

برای سال ۱۴۰۰ سازمان تامین اجتماعی ماهانه به هر بازنشسته ۲۰۰ هزار تومان حق معیشت، ۳۷۰ هزار تومان حق عائله مندی، ۹۶ هزار تومان حق اولاد و ۱۵۰ هزار تومان حق مسکن پرداخت کرد.

میزان افزایش سالانه این مزایای چهارگانه جدا از مبالغی است که شورای عالی کار به عنوان مزایای مشابه برای کارگران شاغل در نظر می گیرد. مطابق عرف و قانون سازمان تامین اجتماعی خود در مورد نحوه این افزایش تصمیم می‌گیرد.

وضعیت متناسب سازی در سال ۱۴۰۱

صرفه نظر از نحوه افزایش مستمری‌های سال ۱۴۰۱ کارگران بازنشسته، این کارگران بابت اجرای قانون متناسب سازی همچنان از این سازمان و مدیریت دولتی آن طلبکارند.

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این باره به تجارت نیوز گفت: بابت متناسب سازی سال ۱۴۰۰ سازمان تامین اجتماعی ۷۵ درصد افزایش را اعمال کرد. ۲۵ درصد دیگر به دلیل فقدان منابع به سال بعد موکول شد.

وی ادامه می‌دهد: از همین جهت، سازمان تامین اجتماعی بابت ۲۵ درصد معوقه بدهکار است. انتظار می رود که در نتیجه فراهم شدن منابع لازم این مطالبه از اردیبشهت ماه پرداخت شود.

در طرح متناسب سازی یا همسان سازی مستمری ها، حقوق بازنشستگی بازنشستگان حسب پرونده بیمه‌ای به روز رسانی می‌شود. این طرح به ویژه برای بازنشستگانی که زمان زیادی از بازنشسته شدن آنها می‌گذرد و در سالهای نخستین حقوقشان بالا بود، حیاتی و حائز اهمیت است. مستمری عمده این افراد در نتیجه تورم ادواری سالهای گذشته ناچیز است.

به نظر می‌رسد انتظار طولانی بازنشستگان کارگری بالاخره به سرانجام رسید.

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این رابطه می‌گوید: افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری‌‌بگیران سازمان تامین اجتماعی در هیات مدیره سازمان مصوب و به هیات دولت ارسال شد.