«Alexander Chepurnov»، پزشک ۶۹ ساله اهل سیبری که اولین بار ماه فوریه به ویروس کرونا مبتلا شده بود، برای آزمایش ایمنی بدنش برای دومین مرتبه خود را مبتلا به کرونا کرد. او و تیمش در موسسه پزشکی «نووسیبیرسک» (Novosibirsk) رفتار، قدرت و مدت زمان باقی ماندن آنتی بادی‌ها در بدن را مطالعه کرده‌اند. آن‌ها دریافتند که سلول‌های مبارزه کننده با بیماری کرونا پس از مدت کوتاهی به سرعت کاهش پیدا کرده‌اند. Chepurnov می‌گوید: «پس از سه ماه از بیمار شدنم، آنتی بادی‌ها دیگر وجود نداشتند.» او سپس به منظور آزمایش احتمال ابتلای دوباره به کووید-۱۹ بدون داشتن ماسک خود را در معرض بیماران مبتلا به کرونا قرار داد.

پزشک یاد شده می‌گوید: «سپرهای دفاعی بدن من دقیقاً شش ماه پس از بیمار شدن برای اولین بار فروریختند. اولین نشانه گلو درد بود.» او که مرتبه اول بدون رفتن به بیمارستان و با استراحت در خانه بهبود یافته، می‌گوید بیماری دوم بسیار وخیم‌تر بوده به طوری که او مجبور شده به بیمارستان برود.

Chepurnov افزود: «برای پنج روز دمای بدنم بالای ۳۹ درجه سانتی گراد بود. من حس بویایی را به طور کامل از دست داده بودم و حس چشایی من نیز تغییر کرده بود. روز ششم مورد خاصی در سی‌تی اسکن سینه مشاهده نشد اما مشاهده اشعه ایکس سه روز پس از سی‌تی اسکن نشان داد که هر دو ریه‌هایم دچار پنومونی شده‌اند.»

Chepurnov می‌گوید نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که بشر به احتمال زیاد نمی‌تواند در برابر ویروس کرونا به ایمنی جمعی (Herd Immunity) دست پیدا کند. وی افزود ناپدید شدن آنتی‌بادی‌ها پس از مدتی مانع از دستیابی به ایمنی جمعی می‌شود. به عقیده او تزریق یک مرتبه‌ای واکسن کرونا برای ایمنی کافی نخواهد بود و مردم احتمالاً باید به شکل دوره‌ای واکسن بزنند.