برداشتن رحم یا هیسترکتومی با روش لاپاراسکوپی هیسترکتومی یک عمل جراحی ست که طی آن، رحم به طور کلی برداشته می شود. رحم در واقع همان قسمتی است که جنین در طی باردار خانم ها رشد و نمو پیدا می کند.

خانم ها ممکن است به دلایل مختلفی نیاز به عمل لاپاراسکوپی هیسترکتومی داشته باشند. در بیشتر مواقع هنگامی که فرد نیاز به این نوع عمل دارد، کل رحم را خارج می کنند.

در چه مواقعی نیاز به برداشتن رحم یا هیسترکتومی است؟

• خونریزی های شدید در طی دوران قاعدگی

• احساس درد طولانی مدت در قسمت لگن

• وجود تومورهای غیر سرطانی (فیبروم)

• سرطان تخمدان

• سرطان رحم

• سرطان دهانه رحم یا لوله فالوپ در قسمت رحم

• بیماری های عفونی

• آندومتریوز (اختلالی ست که در آن پوشش داخلی رحم در قسمت خارجی رشد می کند و سبب درد و خونریزی خواهد شد).

• آدنومیوز (در صورتی که پوشش داخلی در بافت دیواره های رحم رشد کند، این نوع اختلال به وجود خواهد آمد).

تمامی این موارد ذکر شده از جمله شرایطی هستند که منجر به انجام این عمل برای خانم ها می شود. اما این نکته را به یاد داشته باشید متخصص زنان و زایمان در صورت مشاهده چنین عارضه هایی ابتدا درمان هایی غیر از عمل را برای بیماران در نظر می گیرند و در صورت عدم مشاهده روند بهبودی در نهایت عمل هیسترکتومی را انجام خواهند داد.

تاثیر هیسترکتومی بر رابطه جنسی

اگرچه هیسترکتومی می تواند باعث ایجاد تغییرات خاصی در نواحی لگن شود، اما معمولاً در توانایی لذت بردن از رابطه جنسی تاثیری ندارد. در بیشتر موارد، یک زن پس از بهبودی، می تواند زندگی جنسی سالمی داشته باشد. به طور معمول، برداشتن رحم و دهانه رحم بر احساس مهبل یا توانایی زن در رسیدن به ارگاسم تأثیر نمی گذارد و در صورت بروز درد و یا خونریزی در طول رابطه جنسی خود باید به پزشک مراجعه کنند. در برخی موارد ممکن است اختلال عملکرد جنسی به دلیل پیری یا تغییرات هورمونی ناشی از برداشتن تخمدان ها باشد.

این امکان وجود دارد هیسترکتومی باعث بروزبرخی علائم مانند درد و یا خونریزی شدید شود و رابطه جنسی را تا حدودی دردناک کند اما تسکین و درمان این علائم می تواند رابطه جنسی بعد از هیسترکتومی را از قبل عمل هم لذت بخش تر کند.

عوارض هیسترکتومی

به طور کلی هیسترکتومی باعث بروز مشکلات جنسی در زنان نمی شود.

اما در برخی موارد ممکن است منجر به عوارض زیر شود:

کاهش میل جنسی

جراحی برداشته شدن تخمدان ها با کاهش استروژن همراه است.

کاهش استروژن در زنان می تواند باعث کاهش میل جنسی آن ها شود.

ضعف عضلات کف لگن

انجام تمرینات کف لگن مانند گکل می تواند بعد از جراحی عضلات لگن زنان را تقویت کرده باعث بهبودی رابطه جنسی و کاهش خطر بی اختیاری شود.

خشکی واژن

برخی از خانم ها بعد از هیسترکتومی دچار خشکی واژن می شوند.

استفاده از روان کننده های واژن تا حدودی می تواند این مشکل را بر طرف کند. زنان در این شرایط می توانند از پزشک خود در مورد استفاده از کرم های استروژن واژن، حلقه ها یا قرص ها سوال کرده و بهتر است روان کننده بر پایه آب یا سیلیکون مانند KY یا Astroglide امتحان کنند.

هیسترکتومی و ارگاسم (تغییر در احساس جنسی)

برخی از خانم ها از کاهش احساس در داخل واژن در هنگام رابطه جنسی بعد از برداشتن تخمدان خود خبر می دهند و معتقدند بعد از جراحی، ارگاسم کمتری داشته و یا اصلاً ارگاسم ندارند. از بین بردن رحم می تواند به معنای قطع شدن اعصاب کنترل کننده ارگاسم باشد. همچنین گردن رحم همچنین اعصابی را تحریک می کند که در طول فعالیت جنسی برانگیخته می شوند. بنابراین، زنانی که دهانه رحم خود را نیز برداشته اند، ممکن است از نظر جنسی تحریک نشوند. علاوه بر این، برداشتن تخمدان ها بدن را در شرایط یائسگی فوری قرار می دهد که باعث گرگرفتگی، خشکی واژن، تعریق شبانه و سایر علائمی می شود که می تواند باعث کاهش میل جنسی شود. اما به طور کلی این جراحی نباید بر توانایی زن در ارگاسم تأثیر منفی بگذارد، زیرا کلیتوریس و زایمان هنوز بسیار حساس هستند.

رابطه جنسی و یائسگی

برداشتن تخمدان ها در طی جراحی هیسترکتومی، بدون در نظر گرفتن سن زنان، باعث یائسگی می شود. یائسگی با کاهش استروژن در زنان همراه بوده و می تواند منجر به نازک شدن بافت های واژن و مقاربت دردناک شود. برخی از خانم ها برای کمک به مدیریت مسائل، از جمله خشکی واژن و کاهش میل جنسی، تصمیم به هورمون درمانی (HRT) تصمیم می گیرند.

نکاتی درباره رابطه جنسی بعد از هیسترکتومی

به طور طبیعی زنان باید در رابطه جنسی خود بعد از هیسترکتومی مراقب باشند و برای راحت تر کردن آن، چندین راهکار را در نظر بگیرند، از جمله:

عجله نکنید.

رابطه جنسی خیلی زود بعد از عمل جراحی می تواند دردناک باشد و ممکن است باعث عفونت شود.

زنان باید توصیه های پزشک را در مورد عدم امنیت رابطه جنسی رعایت کرده و 6 الی 8 هفته از برقراری رابطه جنسی خود داری کنند.

از روان کننده ها استفاده کنید.

استفاده از روان کننده واژن ممکن است رابطه جنسی را برای زنان راحت تر و لذت بخش تر کند.

با شریک زندگی خود صحبت کنید.

زنان بهتر است در مورد ناراحتی و یا شرایط بعد از جراحی خود با شریک زندگی شان صحبت کنند. امتحان کردن موقعیت های مختلف برخی از موقعیت ها در حین فعالیت های جنسی به خصوص زنانی که خشکی واژن دارند می توانند راحت تر و ساده تر باشند. در این موارد زنان می توانند موقعیت های مختلفی را امتحان کرده و یک موقعیت مناسبی را پیدا کنند. پس از گذشت 6 هفته از جراحی، می توانید دوباره به یک زندگی جنسی عادی برگردید. اگر هنوز در رابطه جنسی برانگیختگی، ارگاسم یا راحتی در رابطه جنسی مشکل دارید، به پزشک مراجعه کنید.

در اینجا چند سوال برای پرسیدن از پزشک مطرح شده است:

چگونه می توانم بر عدم تمایل غلبه کنم؟

اگر رابطه جنسی دردناک باشد چه باید بکنم؟

امن ترین راه برای سهولت در رابطه جنسی پس از عمل من چیست؟

اگر شریک زندگی من ناامید شود یا کمکی نکند، چه کاری باید انجام دهم؟

شما و پزشک شما با هم می توانید راه های استراتژیک کردن زندگی جنسی خود را به همان اندازه یا حتی بهتر از آن قبل از جراحی انجام دهید. اما به طور کلی زنان باید این نکته را در نظر بگیرند که رابطه جنسی بعد از هیسترکتومی می تواند به اندازه قبل از جراحی خوب و یا حتی بهتر باشد.

بهبودی بعد از هیستروکتومی و رابطه جنسی

کیفیت زندگی جنسی و بهبودی بعد از هیسترکتومی زنان به چندین عامل بستگی دارد، از جمله:

نوع هیسترکتومی که زن انجام داده است.

همه جراحی های هیسترکتومی یکسان نیستند. هر رویه جراحی به طرق های مختلفی می تواند زندگی جنسی زنان را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، در زنانی که همراه با رحم آن ها تخمدان هم از بدن خارج می شود ممکن است یائسه شوند. یائسگی باعث تغییر ناگهانی در سطح هورمون شده و افت استروژن می تواند باعث گرگرفتگی و تعریق شبانه و خشکی واژن شده و رابطه جنسی را دردناک کند. از بین بردن تخمدان ها نیز می تواند به افت سطح تستوسترون منجر شود. این هورمون با میزان میل جنسی مرتبط است.

برای بسیاری از زنان و شرکای آن ها، کاهش میل جنسی به دلیل افت سطح استروژن و تستوسترون موقتی است. پزشک ممکن است هورمون درمانی را توصیه کند. روان کننده واژن یا کرم استروژن همچنین می تواند به بهبود راحتی هنگام صمیمیت کمک کند.

تغییرات جسمی بعد از هیسترکتومی

هیسترکتومی می تواند نحوه تجربه رابطه جنسی را تغییر دهد. برای برخی از خانم ها فشار بر دهانه رحم و انقباضات رحم در هنگام لذت جنسی مهم است. از بین بردن رحم و دهانه رحم در حین جراحی می تواند این لذت جنسی را کاهش دهد. از طرف دیگر، بسیاری از خانم ها بعد از هیسترکتومی، رابطه جنسی را بیشتر دوست دارند. تحقیقات نشان می دهد که این بهبود در لذت جنسی می تواند چشمگیر باشد.

هیسترکتومی ضمن کاهش درد در طول رابطه جنسی می تواند تمایل و علاقه زنان را در موارد زیر افزایش دهد:

ارگاسم مکرر

سکس بیشتر

تمایل بیشتر به برقراری رابطه جنسی

هیسترکتومی اغلب درمانی برای مشکلات زنان مانند خونریزی شدید و درد است. با انجام جراحی و از بین رفتن این مشکلات ممکن است رابطه جنسی برای زنان بسیار لذت بخش تر می شود.

تغییر احساسات بعد از هیسترکتومی

زنانی که دچار هیسترکتومی هستند دیگر دوره قاعدگی ندارند. آن ها همچنین نمی توانند باردار شوند. این تغییرات می تواند منجر به احساس افسردگی یا عدم برقراری روابط جنسی شود. اما زنانی که تحت این جراحی قرار می گیرند باید این را بدانند که آرامش بیشتر می تواند لذت جنسی را تقویت کند و در صورت بروز علائم افسردگی و نگرانی های خود بهتر است با با پزشک و شریک زندگی خود صحبت کنند. همچنین ممکن است صحبت با زن دیگری که دچار هیسترکتومی شده است، مفید باشد.