نعوظ صبحگاهی برای مردان جوان اتفاقی عادی است. اگر شما یک مرد باشید حتما سفتی آلت را در هنگام بیدار شدن از خواب تجربه کرده اید. اغلب مردان بدون توجه به اینکه در چه سنی باشند این سفتی آلت را خواهند داشت و نبود آن نشان دهنده مشکلی در آلت است و برای درمان اختلال نعوظ آنها نیاز به اقدام است.

نعوظ صبحگاهی، که به عنوان NPT) nocturnal penile tumescence) نیز شناخته می شود، تقریبا هر روز برای بسیاری از پسران و مردان اتفاق می افتد. هر از گاهی ممکن است مردان با یک آلت تناسلی راست بیدار شوند. این اتفاق در مردان جوان بیشتر شایع است، هر چند مردان در هر سنی نعوظ صبحگاهی را دارند ولی دفعات آن با افزایش سن کمتر خواهد شد.

بسیاری از مردم بر این باورند که نعوظ صبحگاهی، علامتی از تحریک جنسی است، اما این موضوع همیشه درست نیست. نعوظ صبح احتمالا پاسخ بدن شما به یکی از چندین رخداد طبیعی است.

 

نعوظ صبحگاهی نشانه ی چیست؟

نعوظ صبحگاهی نتیجه تحریک جنسی یا داشتن رویایی درباره ی رابطه جنسی نیست. بلکه، این حالت ناشی از عملکرد طبیعی سیستم تولید مثل مردانه است. در حقیقت، دوره های منظم نعوظ آلت تناسلی شبانه، نشانه ی سلامت اعصاب و خون رسانی به آلت تناسلی مردانه است.

آیا عدم نعوظ صبحگاهی نشانه ی بیماریست؟

اگر یک مرد به طور منظم نعوظ صبحگاهی نداشته باشد، می تواند نشانه دهنده ی بیماری مانند اختلال نعوظ باشد که شامل، مشکل در ایجاد یا حفظ نعوظ است. نداشتن نعوظ صبحگاهی منظم همچنین می تواند، نشانه ی مشکلات دیگری در اعصاب یا خونرسانی به اندام های تولید مثل مردانه باشد.

عدم تعادل هورمونی، مانند کاهش تستوسترون، نیز می تواند بر میزان نعوظ آلت تناسلی شبانه در فرد تأثیر بگذارد. کمبود نعوظ آلت تناسلی شبانه منظم گاهی اوقات می تواند ناشی از نداشتن خواب با کیفیت باشد.

هرچه فرد پیرتر می شود، انتظار می رود که نعوظ آلت تناسلی شبانه را کمتر تجربه کند. این تغییر باید به تدریج اتفاق بیفتد، زیرا سطح هورمون تغییر می کند. کسی که متوجه کاهش ناگهانی تعداد نعوظ صبحگاهی خود می شود، باید با پزشک خود مشورت کند تا مشکلات احتمالی سلامتی را رد کند.

میزان نعوظ صبحگاهی در سنین مختلف

مردان در سنین مختلف، از کودکان تا افراد مسن، نعوظ آلت تناسلی شبانه را تجربه می کنند. معمولاً جوانان که بالاترین سطح تستوسترون را دارند، نعوظ شبانه را بیشتر از کودکان یا افراد مسن تجربه می کنند. مردان جوان بالغ ممکن است هر روز صبح و چند بار در طول شب به نعوظ آلت تناسلی شبانه مبتلا شوند.

اوج بلوغ جنسی به طور کلی زمانی اتفاق می افتد که مردان در اواخر نوجوانی تا اواخر 30 سالگی باشند و این ممکن است با سطح تستوسترون بالاتر مطابقت داشته باشد. برای افراد در این محدوده سنی دوره های مکرر نعوظ آلت تناسلی شبانه طبیعی است.

با نزدیک شدن فرد به 40 و 50 سالگی، ممکن است نعوظ های شبانه کمتری را تجربه کنند. این امر اغلب به دلیل کاهش سطح تستوسترون به طور طبیعی ایجاد می شود. با این حال، این نعوظ های شبانه باید به تدریج کاهش پیدا کنند، نه به طور ناگهانی. کاهش تدریجی نعوظ آلت تناسلی شبانه با افزایش سن طبیعی است.

کاهش نعوظ، نشانه ی چیست؟

عدم تعادل هورمونی، خصوصاً مواردی که آلت تناسلی مردانه و بیضه ها را تحت تأثیر قرار می دهد، می تواند ناشی از کاهش یا عدم نعوظ آلت تناسلی شبانه رخ دهد. این امر یکی از دلایلی است که باعث می شود نعوظ منظم صبحگاهی، فاکتور مهمی برای سلامت اندام جنسی مردانه باشد.

یک مطالعه نشان داد مردان مبتلا به هیپوگنادیسم، که از عملکرد کامل اندام های جنسی جلوگیری می کند، پس از درمان با تستوسترون، افزایش نعوظ آلت تناسلی شبانه را تجربه کردند.

عوامل تاثیر گذار بر روی نعوظ صبح گاهی

برخی تحقیقات نشان می دهند که کیفیت خواب فرد می تواند بر فرکانس نعوظ آلت تناسلی شبانه تأثیر بگذارد. اگر شخصی خواب خوبی نداشته و وارد چرخه REM نشود، ممکن است نعوظ شبانه را تجربه نکند.

مطالعه ای بر روی 61 مرد مبتلا به آپنه انسدادی خواب و اختلال نعوظ نشان داد که داشتن خواب با کیفیت بهتر منجر به تکرار نعوظ آلت تناسلی شبانه می شود.

شرکت کنندگانی که از دستگاه های فشار مثبت هوایی مداوم استفاده می کردند، نعوظ شبانه بیشتری نسبت به افرادی که استفاده نمی کردند، داشتند. مطالعات دیگر نعوظ آلت تناسلی شبانه را به عنوان شاخص سلامت هورمونی یا جنسی بخصوص هنگام درمان اختلال نعوظ استفاده کرده اند.

به عنوان مثال، اگر فردی مبتلا به نعوظ آلت تناسلی شبانه باشد اما نتواند نعوظ را در حین فعالیت جنسی ایجاد یا حفظ کند، پزشکان می توانند مواردی مانند جریان خون ناکافی یا واکنش های عصبی در آلت تناسلی مرد را مد نظر قرار دهند. اگر این مورد باشد، اختلال نعوظ ممکن است یک مسئله روانشناختی باشد و یک پزشک متخصص می تواند بر اساس آن فرد را درمان کند.

با این حال، اگر شخصی نعوظ شبانه نداشته باشد و در ایجاد یا نگه داشتن نعوظ مربوط به رابطه جنسی مشکل داشته باشد، پزشکان می توانند وجود یک علت فیزیکی و اختلال نعوظ را تشخیص دهند.

چه چیزی باعث نعوظ صبحگاهی می شود؟

پزشکان چند نظریه دارند که به آن ها در توضیح اینکه چرا مردان هر از گاهی با آلت تناسلی قائم از خواب بیدار می شوند، ارائه می دهند، اما هیچ یک از این نظریه ها با شواهد پزشکی و ملموس پشتیبانی نمی شود. این نظریه ها عبارتند از:

تحریک جسمی

اگرچه چشمان شما بسته است، اما بدن شما هنوز هم از آنچه در اطراف شما اتفاق می افتد بسیار آگاه است. اگر شما یا شریک جنسیتان به طور تصادفی دستگاه تناسلی خود را لمس کرده باشید، ممکن است نعوظ ایجاد شود. بدن شما تحریک را احساس می کند و با نعوظ پاسخ می دهد.

تغییرات هورمونی

سطح تستوسترون شما صبح بعد از بیدار شدن در بالاترین حد خود قرار دارد. بالاترین میزان آن بلافاصله پس از بیدار شدن از مرحله خواب با حرکت سریع چشم (REM) است. افزایش این هورمون به تنهایی ممکن است برای ایجاد نعوظ حتی در صورت عدم تحریک جسمی کافی باشد. با افزایش سن در مردان، معمولاً بین 40 تا 50 سال، سطح طبیعی تستوسترون کاهش می یابد. با کاهش این سطح، ممکن است میزان نعوظ آلت تناسلی شبانه نیز کاهش یابد.

آرامش مغز

در طول ساعت های بیداری، بدن شما هورمون هایی را برای سرکوب نعوظ آزاد می کند. وقتی خواب هستید، بدن شما هورمون های کمتری ترشح می کند. این واقعیت را با دلایل دیگری که ممکن است نعوظ در خواب را تجربه کنید ترکیب کنید، نعوظ آلت تناسلی شبانه بیشتر می شود.

مشکلات رابطه عاطفی، مشکل در کار یا حتی آسیب جنسی می تواند نعوظ را مختل کند. در این موارد، از بین بردن استرس یا درگیری می تواند مشکل را حل کند. مشاوره با یک درمانگر آموزش دیده برای درمان اختلال نعوظ می تواند کمک کند.

آنچه واضح است این است که عواملی مانند نیاز به دفع ادرار علت نعوظ صبحگاهی نیست. نعوظ صبحگاهی نیز همیشه نشانه تحریک جنسی نیست و در بسیاری از موارد، نعوظ آلت تناسلی شبانه توسط خواب یا افکار جنسی ایجاد نمی شود.

آیا با بالا رفتن سن دیگر نعوظ صبحگاهی را تجربه نخواهیم کرد؟

مردان در هر سنی می توانند نعوظ آلت تناسلی شبانه را تجربه کنند. این فرایند در هر سنی نشانه ی سلامت دستگاه تناسلی و عملکرد درست خون و سیستم عصبی در آلت تناسلی مردانه است.

پسران جوان ممکن است نعوظ آلت تناسلی شبانه را در سنین 6 تا 8 سالگی تجربه کنند. نعوظ آلت تناسلی شبانه ممکن است در مردان 60 تا 70 ساله نیز رخ دهد.

با شروع بروز مشکلات اختلال نعوظ، این موارد کمتر خواهد شد و این مشکلات با افزایش سن، بیشتر می شوند. مردان ممکن است هر شب سه تا پنج بار نعوظ را تجربه کنند. بدون ارتباط با آنچه در خواب می بینند، نعوظ آلت تناسلی شبانه می تواند حداکثر تا 30 دقیقه طول بکشد. برخی مردان ممکن است نعوظ را تا دو ساعت در طول خواب تجربه کنند و طی چند دقیقه بعد از، بیدار شدن نعوظ از بین برود.