لوازم آرایشی گوناگون از جمله کرم ها ، مداد ابرو ، سایه چشم ، رژگونه ، رژلب ، پودرها ، مام ، دئودورانت ، لاک ناخن ، اسپری مو و شامپو اگر بطور روزانه مورد استفاده قرار گیرند بدون شک اثرات منفی بر روی پوست خواهند داشت.

البته بدون شک استفاده از این محصولات شما را زیباتر کرده و عطر و بوی خوبی را در شما پدید می آورد و همانطور که می دانید مصرف برخی چیزها در طولانی مدت می تواند مضر باشد.

امروزه لوازم آرایشی و بهداشتی حاوی طیف گسترده ای از مواد شیمیایی مضر هستند که به مرور زمان استفاده از آنها به پوست آسیب می رساند که ترمیم آن زمان بر خواهد بود.

زنان بطور متوسط و روزانه پوست خود را در معرض بیش از 100 نوع مواد شیمیایی که در لوازم آرایشی است قرار می دهند. مواد شیمیایی خطرناک مانند سولفات سدیم ، فتالات ، پارابن ، تریکلوزان و برخی اسیدهای موجود که در محصولات آرایشی یافت می شوند از طریق پوست جذب خون می شوند و عوارض جانبی را برای سلامت فرد ایجاد می کنند.

برخی از اثرات منفی استفاده روزانه از لوازم آرایشی عبارتند از :

افزایش احتمال ابتلا به سرطان

اگر هیچ چیز نمی تواند علاقه شما به استفاده از لوازم آرایش را کم کند قطعا کشنده ترین دلیل برای به حداقل رساندن مصرف آن ها جهت محافظت از خود می تواند سبب کاهش مصرف لوازم آرایشی گردد. اکثر لوازم آرایشی موجود در بازار حاوی مواد شیمیایی و سمی هستند که می توانند در بروز انواع مختلفی از سرطان از جمله سرطان سینه ، سرطان پوست و سرطان خون نقش داشته باشند. عطرهای حاوی فتالات ، دئودورانت ها ، برخی شامپوها و لاک های ناخن آلوده به بنزین می توانند از بدترین دلایل ابتلا به انواع سرطان باشند. اکثر افراد در رابطه با سمی بودن این محصولات آگاهی ندارند و همین امر باعث می شود که دیر نسبت به مشکلات سلامتی خود آگاهی پیدا کنند که نتایج ناگواری را بهمراه خواهد داشت.

اختلالات تنفسی

محصولات زیبایی شیمیایی نه تنها ظاهر فیزیکی را خراب می کنند بلکه باعث بروز آلرژی و اختلالات تنفسی جدی نیز می گردند. به عنوان مثال سالیسیلاتها و سرب موجود در این محصولات می تواند سبب بروز مشکلات تنفسی از جمله آسم گردد.در انتخاب محصولات آرایشی و محدود کردن استفاده از آنها بسیار هشیار باشید.

آسیب به سیستم تولید مثل

همانطور که محصولات آرایشی می توانند در بروز آلرژی نقش داشته باشند ، همچنین می توانند سبب ایجاد مشکل در سیستم باروری فرد گردند.پس تاثیر وحشتناک محصولات آرایشی بر روی سیستم تولید مثل و هورمون های تولید مثلی را نباید نادیده گرفت. از آنجاییکه زنان مصرف کنندگان غالب لوازم آرایشی هستند پس این مواد شیمیایی سمی ، سلامت آنها را بیشتر از سایرین تحت تاثیر قرار می دهد. محصولات آرایشی برخی بی نظمی های باروری پیچیده ای را ایجاد می کنند که امکان بروز ناباروری را افزایش می دهند. بنابراین سعی کنید همیشه آرایشی ملایم داشته باشید و از افراط کردن در این مورد پرهیز نمایید و از همه مهم تر این محصولات آرایشی را بطور روزانه مورد استفاده قرار ندهید.

اختلال در سیستم تیروئید

آسیب رساندن مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی در طی یک دوره ی طولانی مدت می تواند باعث ویران شدن سیستم غدد درون ریز به ویژه غده تیروئید گردد. بطور مثال تریکلوزان یک ماده شیمیایی است که اکثرا در دئودورانت ها یافت می شود. جذب و تجمع این ماده و ترکیبات آن در بدن ، اثرات مخربی بر روی غده تیروئید دارد و هورمون های تیروئید را تحت تاثیر قرار می دهد. سردرد ناگهانی ، حملات لرز، افسردگی و افزایش وزن برخی از پیامدهای ناشی از التهاب غده تیروئید هستند.

واکنش های آلرژیک

معمولا مواد شیمیایی موجود در محصولات آؤایشی باعث بروز واکنش های آلرژیک در پوست ، چشم و مو می گردند، بخصوص اگر در مقادیر بسیار مورد استفاده قرار گیرند. پارابن ها که مواد شیمیایی نگه دارنده برای جلوگیری از رشد باکتری در لوازم آرایشی هستند باعث واکنش های آلرژیک از جمله خارش پوست و لکه لکه شدن پوست می گردند. حساسیت به سالیسیلات از دلایل دیگر افزایش واکنش های آلرژیک از جمله نمایان شدن بثورات و یا کهیر در میان مصرف کنندگان محصولات حاوی این مواد شیمیایی است. تعداد کمی از محصولات آرایشی را می توان یافت که عاری از سالیسیلات باشند.