رژلب ، بعنوان نخستین ابزار آرایشی و بهداشتی شناخته شده است و تا به امروز هم چنان مورد استفاده بانوان قرار می گیرد. رژلب های شیمیایی که امروزه استفاده بسیار زیادی دارند، دارای سرب زیادی برای دوام رنگدانه هستند. سرب ماده ای است سمی که از طریق پوست جذب می شود و برای بدن بسیار زیان دارد.

 

مواد تشکیل دهنده رژلب

- موم

- سرب

- الکل

- خوشبو کننده

- رنگ

 

موم جزء مواد تشکیل دهنده رژ لب

یکی از عناصر اصلی سازنده رژ لب موم است. موم حالت پذیر است و انعطاف پذیری دارد. در رژ لب از سه مدل موم شامل موم زنبور عسل، موم گیاه کندلیلا و موم کارنابا که از برگهای نخل برزیلی گرفته می شود، استفاده می شود. چنانچه در رژ لبی از موم کارنابا بیشتر استفاده شود قیمت ان گران تر است.

 

روغن جزء مواد تشکیل دهنده رژ لب

از روغن های مختلفی در تهیه رژ لب استفاده می شود. از این روغنها می توان به روغن کرچک، روغن نباتی، لانولین، روغن معدنی و کره کاکائو اشاره نمود. حدودا ۶۰ درصد وزن رژ لب حاوی روغن و موم است.

مواد سمی موجود در بعضی رژلب ها

سرب

سرب ماده ای است سمی که از طریق پوست جذب می شود و برای بدن بسیار زیان دارد.

 

متأسفانه درصد بالایی از رژلب ها دارای ماده های اکسیدآهن، پلی اتیلن و دی اکسید تیتانیوم هستند و خطر ابتلا به سرطان ریه و سرطان سینه موقع استفاده از آن بالاست.

 

قطران زغال سنگ

به عنوان رنگدانه برای رنگ آمیزی رژهای قرمز استفاده می شود. این مخلوط سمی درصورت بلع باعث حالت تهوع، سردرد و سوزش پوست می شود.

 

آموزش تمیز نگهداشتن و ضد عفونی کردن لوازم آرایشی

توصیه محققان زیبایى براى خرید رژلب

رنگ های دریاچه ای

استفاده از رنگ های محلول در آب دریاچه ها( که در اثر واکنش های شیمیایی، گیاهان و سنگ های موجود در رودخانه ها بوجود می آیند، بسیار سمی و سرطان زا هستند که سبب تحریک پوست و ایجاد سرطان های پوستی می شوند.

 

خوشبوکننده ها

این نوع عطرها به علت دارا بودن ترکیبات شیمیایی، میتوانند التهاب، خشکی و ترک‌خوردگی لب ها را سبب شوند.

 

بر اساس امار جمع آوری شده، صرف نظر از جذب پوستی مواد آرایشی، زنان در زمان زندگی خویش حدود 2 کیلوگرم رژلب را می بلعند که خطر ابتلا به سرطان های ریه و سینه را در زنان به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

 

مواد خطرناک در رژ لب لبها

- فرمالدئید

- اکسی بنزون

- بوتیل هیدروکسی

- پارابن

 

شیوه خانگی برای تشخیص رژلب های حاوی سرب

راه های مختلفی برای تشخیص وجود سرب در رژلب وجود دارد که در این مقاله میخواهیم به یک شیوه خانگی و مؤثر اشاره کنیم. یک شیوه خانگی و مطمئن برای تشخیص سرب موجود در رژلب وجود دارد و آن هم طلاست! سرب به طلا واکنش نشان میدهد و در اثر تماس با آن به رنگ سیاه در می آید.

 

برای ازمایش میتوانید قدری از رژلب را پشت دست تان بزنید و آنگاه تکه ای طلا را بر روی آن قرار دهید. پس از چند لحظه طلا را از روی آن بردارید. چنانچه مشاهده کردید که رنگ رژ سیاه گردید و به طلا واکنش داد بدانید که این رژ حاوی سرب است. ولی چنانچه پس از برداشتن طلا هیچ تغییر رنگی بر روی رنگ رژ مشاهده نکردید خیالتان از بابت سلامتی رژ راحت باشد.

 

پرخطر ترین رنگ رژلب

شاید ندانید که پرخطر ترین رنگ رژلب رنگ قرمز است! این رنگ زیبا و پرطرفدار در بین خانم‌ها دارای بالاترین میزان سرب است. وجود رنگ دانه های قرمز نسبت به سایر رژلب های عارضه های بیشتری برای بدن دارند مثل ایجاد اختلال های کبد، کلیه، گلبول های سفید خون و….