تاثیر دوران یائسگی بر موها و مضرات مداوای لاغری بر موها

یائسگی یا عدم باروری و بارداری در اثر از کار افتادن تخمدانها، تغییری طبیعی است، که در میانسالی برای کلیه بانوان اتفاق می افتد. معمولاً یائسگی در دوران سنی 40 و 55 سالگی اتفاقی افتاده، عواملی مانند نژاد، ژنتیک، میزان سلامتی و نحوه ی زندگی فرد در زمان وقوع یائسگی در آن موثرند.

در خلال این دوره، بسیاری از زنان شرایط جسمی بسیار سختی را متحمل می شوند، گرم شدن بدن، افزایش وزن ، خونریزیهای شدید، کم خوابی و اختلالات غده ی تیروئید که هریک به تنهایی می توانند، موجب کسلی و اغتشاش فکری گردند، از جمله ی این وضعیتها هستند. دوره ی بعد از یائسگی، اکثراً با ناراحتیهایی ناشی از آرتروز، فشارخون، مرض قند و غیره، همزمان است. اگر با مسأله یائسگی درست برخورد نشود، ناراحتیهای نامبرده می توانند همزمان با آغاز یائسگی شروع شده، پس از اتمام آن تا مدتی باقی بمانند.

یائسگی (از کار افتادن تخمدانها) و یا عمل جراحی برداشتن تخمدانها، معمولاً همراه با ریزش غیرطبیعی موها می باشد. اگرچه دلایل علمی ریزش موها در چنین مواردی به درستی روشن نیست ولی داروهایی وجود دارد که به رویش دوباره مو کمک می کند، و در این مورد بهتر است به متخصص مراجعه شود.

مداوای لاغری به شیوه ی متداول، یقیناً می تواند، یکی از علل ریزش موها باشد، این تداوی چه بوسیله رژیم مواد غذایی کم کالری صورت بگیرد، و یا از طریق مصرف داروهای شیمیایی لاغری (براساس عصاره ی تیروئیدها یا آمفتامین) انجام پذیرد، در هر دو حال ریزش موها، پس از شروع معالجه لاغری همراه با خشک شدن پوست بدن و شکنندگی ناخنها آغاز می شود، و ماهها ادامه می یابد. این ریزش مو گرچه گاهی شدید است، ولی با بهبود وضع عمومی بدن، ریزش مو نیز به مراتب کمتر می شود.

داروهایی که برای این نوع ریزش مو که در اثر بدی وضع عمومی بدن حسادت می گردد و در طب شیمیایی تجویز می شود، استفاده از انواع ویتامینهاست، مخصوصاً آن دسته از فرآورده های شیمیایی که برای رشد مجدد موها در محاذات پاپی موثرند (مثل اسید پانتوتینک) تأکید شده است. استفاده از این فرآورده شیمیایی به خاطر تأثیر سریع در ریشه موها، از راه دهان و یا به صورت تزریقات داخل وریدی انجام می پذیرد.

مداوای موضعی به شکل لوسیون، فرآورده را به قدر کافی به ریشه های مو نفوذ نمی دهد علاوه بر اینها داروهایی در ردیف سیستین و میتئونین در این قبیل موارد توصیه شده است.

اما این معالجات غیرقابل اثر بوده، و نه تنها فایده بخش نیست، بلکه بی فایده نیز می باشند، زیرا که بدن طبیعی به درمان طبیعی نیاز دارد.