اساس مطالعه‌ای که پیشنهاد می‌کند برای کاهش عوارض سلامت روان ناشی از دنیاگیری کووید ۱۹ باید اقدام کرد، تقریبا از هر ۵ نفری که دچار کووید ۱۹ می‌شوند، یک نفر طی سه ماه پس از مثبت شدن آزمایش ویروس کرونا، دچار نوعی اختلال روان‌پزشکی مانند اضطراب، افسردگی یا بی‌خوابی می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا درباره مشکلات روانی ناشی از کرونا می‌خوانید.

مشکلات روانی کرونا

تجزیه‌و‌تحلیل جدید که به‌وسیله‌ پژوهشگران دانشگاه آکسفورد و مرکز پژوهش‌های زیست‌پزشکی NIHR انجام شده است، نشان می‌داد احتمال تشخیص ابتلا به کووید ۱۹ در افرادی که از قبل ابتلای آن‌ها به مشکلات سلامت روان تشخیص داده شده بود، حتی پس از در نظر گرفتن اثر عوامل خطری مانند سن، جنس و مشکلات جسمی زمینه‌ای ۶۵ درصد بالاتر بود.

محاسبات مورد بحث بر اساس حدود ۷۰ میلیون رکورد سلامتی به دست آمد؛ شامل بیش از ۶۲ هزار مورد کووید ۱۹ که به ماندن در بیمارستان یا مراجعه به بخش اورژانس نیاز نداشتند. فراوانی هرگونه تشخیص مشکل سلامت روان طی ۱۴ تا ۹۰ روز پس از تشخیص کووید ۱۹، برابر ۱۸٫۱ درصد بود که ۵٫۸ درصد موارد، اولین تشخیص بودند.

پژوهشگران به‌ منظور بررسی این موضوع که آیا خطر اضافه با کووید ۱۹ ارتباط مستقیمی دارد یا نه، داده‌ها را با ۶ وضعیت دیگر طی مدت مشابه مقایسه کردند: آنفلوانزا، سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی، عفونت پوست، سنگ‌های صفراوی، سنگ‌های مجاری ادراری و شکستگی استخوان بزرگ. بر اساس مقاله‌ آن‌ها، طی سه ماه پس از تشخیص کووید ۱۹، ۵٫۸ درصد از بیماران اولین تشخیص ثبت‌شده از مشکلات روانی را داشتند که این رقم در بیماران حاضر در گروه‌های مقایسه ۲٫۵ و ۳٫۴ درصد بود که نشان‌دهنده‌ دو برابر خطر بیشتر است.

عوامل عمومی که روی سلامت جسمی اثر دارند مانند وضعیت اجتماعی-‌اقتصادی، مصرف دخانیات یا مصرف مواد مخدر در رکوردهای تجزیه‌و‌تحلیل شده در نظر گرفته نشده بود. به گفته‌ی هریسون، این احتمال نیز وجود دارد که محیط استرس‌زای عمومی دنیاگیری در این مسئله نقش داشته باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند احتمال دچار شدن افرادی که دارای وضعیت اجتماعی-‌اقتصادی ضعیف‌تر هستند، به مشکلات سلامت روان بیشتر است. همچنین فقر به ‌خاطر عواملی مانند محل سکونت شلوغ و شرایط کاری ناامن، میزان مواجهه با ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

یافته‌ای که خصوصا نگران‌کننده بود، دوبرابر شدن تشخیص زوال عقل (که معمولا غیر قابل بازگشت است)، سه ماه پس از آزمایش مثبت برای کووید ۱۹ در مقایسه با دیگر وضعیت‌های سلامتی بود. به گفته‌ هریسون، ممکن است این‌طور باشد که مراجعه به پزشک برای تشخیص کووید ۱۹ امکان تشخیص وضعیت‌های قبلی (مانند زوال عقل) را فراهم کرده باشد.

مطالعاتی در زمینه‌ تأثیر ویروس کرونا روی مغز و سیستم عصبی مرکزی در حال انجام است. در ماه جولای، عصب‌شناسان جزئیات مطالعه‌ بیش از ۴۰ بیمار بریتانیایی مبتلا به کووید ۱۹ را منتشر کردند که دچار عوارض مختلفی از التهاب مغز گرفته تا روان‌آشفتگی و سکته شده بودند. به‌گفته‌ نویسندگان، تنها زمان نشان خواهد داد که آیا شیوع مشکلات روانی پس از کووید ۱۹، پس از دوره‌ سه‌ماهه همچنان ادامه خواهد داشت یا افزایش می‌یابد.