سال های سال مردم هنگام مواجهه با خبری با مضمون این که مردان با زنانی کم سن و سال تر از خودشان ازدواج کرده اند، خو گرفته اند و به نوعی می توان گفت این موضوع به امری عادی در جامعه تبدیل شده است. اما امروزه شاهد آن هستیم که در برخی از مردان برای ازدواج با خانم های بزرگ تر از خودشان تمایل نشان می دهند. این تفاوت سنی معکوس، مسئله بسیاری از تحلیل های اجتماعی و روانشناسی را به خود اختصاص داده است. در مجموع می توان گفت که ازدواج مردان و زنان با افراد کوچکتر یا بزرگتر از خودشان، به یکی از پرمناقشه ترین مباحث در خانواده ها تبدیل شده است.

بررسی هایی که در این زمینه در دهه ی 80 و در فواصل سال های 84 تا 87 انجام شده است، نشان دهنده ی این است که ازدواج هایی با تفاوت سنی معکوس ، بطور نامحسوسی در حال افزایش است. بطوری که در 6 ماه اول سال 87 در بیش از 70 درصد ازدواج ها، آقایون سن بیشتری داشته اند، در 20 درصد آن ها، زنان و مردان هم سن و در حدود 10 درصد ازدواج ها زنان از مردان بزرگتر بوده اند. در حالیکه آمار ازدواج های معکوس در سال 84 زیر 10 درصد بوده است. بنابراین رشد حدود 1 درصدی، اگر چه ممکن است خیلی رقم زیاد و فاجعه باری نباشد، اما می تواند خبر از یک تغییر الگوی ازدواج با تفاوت سنی معکوس در جامعه ایران بدهد که از نظر جامعه شناسان کمی خطرناک است.

چرا مردان به زنانی بزرگ تر از خود تمایل پیدا می کنند؟

برخی از دلایل تمایل به ازدواج با زنان بزرگ تر عبارتند از:

موقعیت اجتماعی و مالی بهتر زن به عبارت دیگر تبادل جوانی و زیبایی در ازای موقعیت مالی بهتر

بالا رفتن سن ازدواج دختران به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور

به هم ریختن تعادل سنی جوانان در کشور در اثر جنگ یا دیگر شرایط مشابه

تفاوت فرهنگی و دیدگاه نسل جدید نسبت به ازدواج و معیارهای آن

تربیت در خانواده ها زن سالار و تمایل به حمایت شدن از سوی همسر

تهدیدات فاصله سنی معکوس در ازدواج چیست؟

شاید اولین چیزی که به عنوان تهدید در یک چنین ازدواجی به ذهن هر کس خطور کند، مسئله کاهش جذابیت جنسی زن با افزایش سن است. هر چند جذابیت جنسی زنان با افزایش سن کاهش می یابد، اما شاید بزرگ ترین تهدید برای زندگی مشترک این زوجین، پیش داوری ها، تصورات غلط جامعه، برچسب ها، و فقدان حمایت روانی و عاطفی خانواده باشد.

معمولا در این شرایط، خانواده پسر مخالفت خود را اعلام می کنند. این مخالفت گاهی تا پس از ازدواج نیز ادامه می یابد و دخالت ها و نارضایتی های خانواده موجب شعله ور شدن بحث بین زوج و افزایش تنش بین آنها می شود.

نقش پیش داوری ها و تصورات و برچسب های اجتماعی را نباید در افزایش احتمال شکست در فاصله سنی معکوس در ازدواج نادیده گرفت. آیا تا به حال تجربه آن را داشته اید که به دلیل پیش داوری نسبت به سطح دشواری یک امتحان، در آن شکست خورده باشید؟ ازدواج با زن بزرگ تر نیز مانند همان امتحان است. زوج به دلیل تصوارت غالب و پیش داوری های اجتماعی مبنی بر شکست خوردن ازدواج، همواره در انتظار طلاق هستند. در نتیجه با بروز کوچک ترین مشکل شکست می خورند و آن را به فاصله سنی بینشان ارتباط می دهند. این در حالی است که شاید چنین مشکلی در زندگی هر زوجی رخ بدهد.

تفاوت در پختگی روانی یکی از دیگر تهدیدات فاصله سنی معکوس در ازدواج است. به طور کلی و معمول، زنان زودتر به پختگی روانی می رسند. بزرگ تر بودن زن این فاصله در درک و پختگی روانی را بیشتر می کند. به همین دلیل است که در بیشتر موارد، شاهد مادری کردن برای همسر در این نوع ازدواج هستیم.

بالا رفتن آمار بیکاری و تمایل بیشتر به استخدام زنان باعث شده است که برخی از زنان در سنین بالاتر از موقعیت اجتماعی و مالی بهتری نسبت به مردان برخودار شوند. این خود می تواند یکی از دلایل کشش مردان جوان به زنان بزرگ تر از خودشان باشد که در ازای رسیدن به موقعیت مالی بهتر حاضر به قبول فاصله سنی معکوس در ازدواج و زندگی کنار زنی بزرگ تر از خود، گاهی چند دهه بزرگ تر، می شود. در این نوع ازدواج ریسک آن وجود دارد که با بهتر شدن موقعیت اقتصادی مرد زندگی مشترک به طلاق منجر شود. این در حالی است که در اکثر موارد این زنان هستند که از تمام شدن رابطه ضربه می خورند و ضرر می کنند.

آیا فاصله سنی معکوس در ازدواج محکوم به شکست است؟

تمامی نکات منفی فوق به معنی آن نیست که فاصله سنی معکوس در ازدواج به طور حتم به شکست می انجامد. آنچه ما می خواهیم بگوییم این است که این نوع ازدواج به فکر کردن و دقت نظر بیشتر قبل از ازدواج و به مراقبت و همدلی بیشتر در طول ازدواج نیاز دارد تا ثبات زندگی مشترک حفظ شود.

زن و شوهر مانند باغبانی هوشیار باید از گل زندگی خود مراقبت کنند و با درایت و همدلی از آن در برابر طوفان دیدگاه های منفی و هجمه های اجتماعی مراقبت کنند. به علاوه نیازهای احساسی هر کس با دیگری متفاوت است. بسیاری از مردان به خاطر نیازها و افکار خود جذب زنان بزرگتر می شود و خوشبختی خود را در زندگی در کنار این زنان می یابند. این وظیفه جامعه و خانواده است که به انتخاب های دیگران احترام بگذارند و تفاوت های عقیده را بپذیرند.

اهمیت مشاوره پیش از ازدواج:

بزرگ تر بودن زن ریسک موفقیت زندگی زناشویی را کاهش می دهد. اما آنچه از فاصله سنی مهم تر است، وجود تطابق فکری، عاطفی، اجتماعی و جسمی است. زمانی که زوج از نظر فکری و اجتماعی در یک سطح باشند، فاصله سنی نمی تواند خطری برای زندگی آنها به شمار رود.

از این رو، مشاوره پیش از ازدواج برای این دسته زوجین بسیار مهم است.

راهکارهایی برای حفظ ازدواج با فاصله سنی معکوس:

شایع ترین مشکلی که این نوع ازدواج دیده می شود، ظهور رابطه والد-فرزندی بین زوج است. به دلیل بزرگ تر بودن زن، بسیار محتمل است که زن از پختگی و آگاهی بیشتری برخوردار باشد و از این رو مسئولیت بیشتری در قبال رفتارهای همسرش برعهده بگیرد و دائما در حال کنترل و راهنمایی رفتار و حرکات او باشد. اگر عادت به مادری کردن برای همسرتان دارید، همین امروز دست از این کار بکشید و تقسیم وظایف کنید. در مطالب قبل در مورد مادری کردن برای همسر صحبت شد. توصیه می کنیم برای ثبات بیشتر زندگی مشترکتان به این مطلب رجوع کنید.

هیجان و شادی در سنین جوانی بیشتر است. با افزایش سن، انسان به فردی جدی تر و منطقی تر تبدیل می شود به حدی که حتی خنده های همسر نیز موجب ناراحتی زن شود و او را به خاطر شور و هیجان جوانی اش سرزنش کند. اگر با همسرتان در شادی ها و هیجانات همراهی نمی کنید، با دست خودتان در حال سوق دادن او به جمع دوستان و هم سالان هستید. سعی کنید در علایق همسرتان مشارکت کنید و لحظات شادی را برای یکدیگر بیافرینید.

هر چند کاهش جذابیت جنسی با افزایش سن امری طبیعی است، اما خوشبختانه امروزه به دلیل مراقبت های پوستی و بهداشتی بهتر، زنان دیرتر دچار پیری می شوند. روش های متعددی نیز برای جوان سازی صورت و بدن وجود دارد که می توانند ظاهر بهتری به فرد بدهند. با این وجود، به شما توصیه می کنیم به خاطر رضایت هیچ کس خودتان را تغییر ندهید. مهم تر از هر چیزی رضایت خودتان از ظاهرتان است. به خاطر خودتان از ظاهر و بدنتان مراقبت کنید.