هدف اصلی مشاوره این است که به افراد کمک کند تا بتوانند مشکلات تحصیلی، حانوادگی، فردی، ازدواج، شغلی و غیره خود را حل کنند و باعث می شود که افراد الگوهای فکری و رفتاری خود را بشناسند تا بتوانند جنبه های مختلف زندگی خود را بهبود بخشند. همچنین روانشناس کمک می کند که افراد نسبت به مشکلات روحی، رفتاری و ذهنی خود آگاهی پیدا کنند و در مقابل این مشکلات توانمند شوند. برخی دیگر از دلایل اهمیت مشاوره عبارتند از:

_رشد قدرت تفکر و قدرت حل مساله

_آگاهی نسبت به نقص های شخصیتی و برطرف کردن آن ها

_حل مشکلات بین فردی

_کاهش خطا در هنگام تصمیم گیری

گاهی زوجین بر سر مسائل زیادی لجبازی می کنند. یکی از آنها مراجعه به مشاور است. بسیاری از افراد از پذیرش نیاز به مشاوره خودداری می کنند و جملاتی منفی در مورد مشاوران می گویند و معتقدند خدمات آنها هدر دادن پول است. این در حالی است که زوج درمانی و مشاوره خانواده می تواند به یافتن و حل ریشه مشکلات آنها کمک کند. متقاعد کردن همسر به دریافت مشاوره کار سختی است، اما امکان پذیر است.

مزایای مشاوره:

برای متقاعد کردن همسر به دریافت مشاوره مزایای زیر را برای او برشمارید:

یک ازدواج موفق هدف هر کسی است. احتمال موفقیت در ازدواج در زوجینی که به مشاور خانواده مراجعه می کنند 30 درصد بیشتر از دیگران است.

مشاوره به قدری رایج شده است، که حداقل نیمی از زوجین برای مشاوره قبل از ازدواج اقدام می کنند.

نتایج نشان می دهد که حداقل 95 درصد از زوجینی که به مشاور مراجعه کرده اند، از نتایج جلسات خود راضی بوده اند. این نتایج لزوما به معنی حل کامل مشکلات بین آنها نیست، اما آنها به مهارت هایی برای برخورد با مشکلات در زندگی خود تجهیز شده اند.

با وجود این آمارها گاهی متقاعد کردن همسر به دریافت مشاوره دشوار است. اگر در متقاعد کردن همسر به دریافت مشاوره دچار مشکل شده اید، ناامید نشوید. از راهکارهای زیر کمک بگیرید.

آماده شنیدن بهانه های رایج باشید:

گاهی یافتن دلیل ممانعت از مراجعه به مشاور دشوار است. دلایل زیر معمولا توسط همسر ذکر می شود:

مشکل ما آنقدر هم بد نیست. زندگی ما مثل (نام یک نفر) نیست.

مشاوره خیلی گران است و هدر دادن پول است.

احساس من مثل تو نیست. شاید تو نیاز به مشاوره داری.

من از مشاوره خوشم نمی آید. به درد نمی خورد.

من دوست ندارم جلوی مشاور با هم بحث کنیم.

من دوست ندارن غریبه ای که ما را اصلا نمی شناسد در زندگی ما دخالت کند.

چطور کسی که اصلا در زندگی ما جایی ندارد می خواهد در مورد ازدواج ما تصمیم بگیرد.

می خواهد چه چیزی بگوید که خودم بلد نیستم؟

مشکل ما با این چیزها حل نمی شود.

متقاعد کردن همسر به دریافت مشاوره:

حتی اگر همسرتان بهانه های مختلفی می آورد، هنوز هم راهی برای نجات زندگیتان وجود دارد. از روش های زیر برای متقاعد کردن همسر به دریافت مشاوره استفاده کنید:

خودتان مراجعه کنید:

بسیاری از افراد تصور می کنند مراجعه به مشاور بدون همسرشان فایده ای ندارد. این طور نیست. شما می توانید از مزایای مشاوره بهره مند شوید، حتی اگر به تنهایی در آن شرکت کنید. در طول جلسات مشاوره به راه حل های خوبی برای رفتار با همسرتان، بهبود رابطه و تغییر خود می رسید. حتی اگر همسرتان نظر خوبی نسبت به مشاوره نداشته باشد، تغییر شما می تواند رابطه شما را به سمت بهتر شدن پیش ببرد. با این حال، انتظار نداشته باشید که با یک جلسه مشاوره شاهد تغییر بزرگی باشید.

نگرانی های خود را بیان کنید:

بسیاری از افراد روش نامناسبی را برای متقاعد کردن همسر به دریافت مشاوره و مطرح کردن موضوع انتخاب می کنند. همسرشان را به خاطر مشکلات در رابطه سرزنش می کنند یا عنوان می کنند که او نیاز به مشاوره دارند. شاید حتی همسرشان را به طلاق در صورت عدم مراجعه به مشاور تهدید کنند. تمامی این روش های باعث می شود که همسرتان در برابر شرکت در جلسات مشاوره گارد بگیرد. از به کارگیری کلمات منفی که باعث واکنش منفی همسرتان می شود پرهیز کنید، در عوض، حتی اگر او صدایش را بالا برد، شما آرام و مثبت بمانید و به همسرتان زمان بدهید.

به نظرات همسرتان گوش دهید:

تکرار نظرات خود و انکار نظرات همسرتان تاثیری در متقاعد کردن همسر به دریافت مشاوره ندارد. اگر همسرتان صحبتی در مورد مشاوره دارد، به جای ناراحت کردن او به حرف هایش گوش دهید. زمانی که به حرف های همسرتان گوش دهید می توانید بهتر مشکلات رابطه خود را برطرف کنید.