رسیدگی به این پرونده از مهرماه 3 سال پیش با درگیری مرگبار میان دو نوجوان آغاز شد. پس از اعلام گزارش درگیری مأموران به محل اعزام شدند و مشخص شد که پسر نوجوانی به‌ نام ارسلان توسط دوستش مهدی با چاقو مجروح و پس از آن به بیمارستان بعثت تهران منتقل شده است که ساعاتی بعد ارسلان بر اثر شدت جراحات وارده فوت کرد.

 

یک روز بعد مهدی به همراه پدرش به پلیس آگاهی رفت و خودش را به‌عنوان عامل قتل ارسلان معرفی کرد و در توضیح ماجرا گفت: من و ارسلان همکلاسی بودیم و او همیشه به همه زور می‌گفت و در یک گروه تلگرامی که با همکلاسی‌های‌مان داشتیم من را تهدید کرده بود.

آخرین بار پس از فحاشی و تهدید با من قرار گذاشت تا باهم دعوا کنیم و من هم به خاطر اینکه او جثه درشتی داشت ترسیدم و چاقویی را در جیبم گذاشتم. روز حادثه پس از اینکه یکدیگر را دیدیم درگیر شدیم و من هم چند ضربه چاقو به او زدم و از ترس فرار کردم. اما شب وقتی پدرم را در جریان ماجرا قرار دادم از من خواست تا خودم را معرفی کنم.

 پس از اظهارات متهم وی به پزشکی قانونی معرفی شد و کارشناسان در گزارشی اعلام کردند مهدی به رشد عقلی نرسیده و ماهیت جرم و حرمت آن را درک نکرده است. با این گزارش برای متهم نوجوان کیفرخواست صادر و وی در شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شد.

در ابتدای جلسه پدر و مادر مقتول برای متهم درخواست قصاص کردند و گفتند که حاضر به گذشت نیستند. در ادامه مهدی به جایگاه رفت و بعد از بازگو کردن ماجرا گفت: باور کنید من قصد کشتن او را نداشتم و از ترسم ارسلان را با چاقو زدم.

در آن لحظه اصلاً متوجه کارهایی که می‌کردم نبودم. حرف‌ها و فحاشی و تهدیدهای مقتول باعث شده بود آنقدر بترسم که هربار او را می‌دیدم فکر می‌کردم این بار حتماً من را می‌کشد.

زمانی که چاقو با خودم بردم فکر نمی‌کردم با این چاقو کسی را بکشم حتی نمی‌دانستم اگر به کسی چاقو بزنم متهم می‌شوم و فکر می‌کردم چون مقتول به من حمله کرده پس من حق داشتم او را با چاقو مجروح کنم. حالا هم می‌دانم خانواده ارسلان چه وضعیتی دارند و به خاطر کاری که کردم پشیمانم و از آنها درخواست گذشت و حلالیت دارم.

سپس کارشناس روانشناسی گزارش پزشکی را به دادگاه ارائه کرد و متهم را فاقد قوه تمیز درباره قتل دانست.

در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و مطابق ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی و با توجه به نظریه پزشکی قانونی که اعلام کرده بود وی به هنگام ارتکاب جرم کمال عقلی نداشته مهدی از قصاص معاف شد و او را به پرداخت دیه و 5 سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت محکوم کردند این حکم با اعتراض اولیای دم مواجه شد و پرونده به دیوان عالی کشور رفت اما پس از بررسی قضات شعبه 9 دیوان، آنها حکم صادره را تأیید کردند.