مه شو :ضعف پا دلایل مختلفی دارد در حالی که می تواند جدی باشد، بسیاری از آن ها می توانند با دارو یا جراحی درمان شوند. اگر ضعف پا ناگهانی دارید، این به این معنی است که باید اورژانسی درمان شوید.

باید ارزیابی پزشکی سریع داشته باشید تا بتوانید تشخیص درستی دهید و بهترین برنامه درمانی برای حداکثر بازیابی را هر چه زودتر شروع کنید. در ادامه این بخش از سلامت  به بررسی کامل علل ضعف پا خواهیم پرداخت.

خبر داغ:

مهدی قائدی و همسرش در مهمانی خصوصی (عکس)

خبرداغ:

مرگ وحشتناک پسر مشهدی در تانکر آب!

 

 

ضعف پا اغلب نیازمند توجه پزشکی فوری هستند . ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد تا تیم پزشکی دلیل ضعف پا را ، بسته به نتایج آزمایش اولیه و علت مشکل پزشکی تان مشخص کنند. 

 

مالتیپل-اسکلروزیس

سکته / عارضه مغزی-قلبی 

سکته که اغلب به مغز و قلب اشاره می کند، آسیب مغزی ناشی از قطع جریان خون به یک ناحیه از مغز است. چندین منطقه در مغز وجود دارند که با هم کار می کنند تا توانایی حرکت پاها را فراهم کنند. ضعف پای ناگهانی، به ویژه در یک طرف، می تواند یکی از نشانه های سکته مغزی ناپایدار باشد ( یک سکته موقتی، برگشت پذیر ).اگر سکته کنید، شانس بهبودی به درمان هرچه زودتر بستگی دارد. 

 

سندرم گیلن باره 

سندرم گیلن- باره ( GBS ) بیماری عصبی تهدید کننده است که سالانه حدود 50000 تا 100،000 نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد. با سوزش و یا بی حسی در پا شروع می شود و به سرعت پیشرفت و ضعف پاها را ایجاد می کند و پس از آن ضعف در پاها پخش می شود ، و در نهایت ضعف کل بدن را می گیرد. 

 

خطرناک ترین بخش سندرم گیلن این است که ماهیچه های ضعیف سینه قادر به تنفس کافی نیستند، که می تواند منجر به مرگ شود. به همین دلیل است در سندرم گیلن ، پزشکان به دقت سطح اکسیژن و توانایی تنفس را کنترل می کنند و ممکن است برای اطمینان از اینکه بدن اکسیژن کافی را دریافت کند، نیاز به اکسیژن مصنوعی باشد. 

 

سندرم گیلن را می توان با داروهای قوی درمان کرد تا علائم را کاهش و سریعا بهبود یافت اگرتجربه ناگهانی بی حسی و یا ضعف پاها را دارید، مهم است که سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

بزرگ ترین تفاوت میان سندرم و سکته این است که سندرم هر دو طرف بدن را درگیر می کند ، در حالی که سکته معمولا یک طرف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.اغلب افرادی که سندرم دارند زنده می مانند، اما ممکن است پا درد غیرمعمول یا ضعف پا را ماه ها و یا سال ها پس از درمان داشته باشند.

دلیل ضعف پاها 

 

 مالتیپل اسکلروزیس 

مالتیپل اسکلروزیس ( ام اس) یک بیماری عصبی نسبتا شایع است که با اپیزودهای ضعف، از دست دادن بینایی و اختلالات حس ها و همچنین انواع دیگر علایم عصبی مشخص می شود.ام اس می تواند موجب ضعف پا شود و یک یا هر دو پا را هم زمان تحت تاثیر قرار دهد

.

به طور معمول، علائم ام اس، چند هفته یا چند ماه طول می کشند ، و به طور کلی در طول زمان به طور کامل یا تقریبا بهبود می یابند، اما ممکن است بعد از هر تشدید کاهش قدرت، دید و یا حس داشته باشید.زمان می برد و به چند تست تشخیصی مختلف برای تشخیص و درمان آن نیاز است . در حال حاضر، چندین درمان موثر برای ام اس وجود دارد.

 

فشار عصب 

فشار عصب در ستون فقرات ضعف یا بی حسی پا و یا هر دو را ایجاد می کند. فشار عصب می تواند باعث ایجاد ضعف پا در یک طرف یا هر دو طرف بدن شود. به طور کلی، فشارعصب با نشانه های خفیف یا متوسط ناراحتی یا خارش آغاز می شود و به تدریج بدتر می شود و باعث درد شدید و بدتر شدن ضعف می شود.فشار اعصاب معمولا ناشی از ورم مفاصل و یا التهاب ستون فقرات است و گاهی نتیجه بیماری های جدی کمر است.برخی اوقات، فشار عصب می تواند باعث ضعف پای ناگهانی بدون هشدار شود ، به خصوص اگر از ضربه روحی به ستون فقرات ایجاد شود. 

 

همانند بسیاری از علل دیگر ضعف پا، می تواند مدتی طول بکشد تا یک ارزیابی دقیق و کامل پزشکی قبل از تشخیص به طور قطعی انجام شود ؛ درمان های متعددی برای فشارعصب، از جمله درمان فیزیکی، تجویز دهانی ( دهان ) و داروهای ضد التهاب، و داروهایی وجود دارند که می توانند درکمر ، نزدیک به منطقه عصب تزریق شوند.

 

عصب کمر  

نخاع به بدن قدرت می دهد و حس ها را کنترل می کند. نخاع به طور ایمن توسط ستون فقرات محافظت می شود اگر ستون فقرات به هر شکل آسیب ببیند، می تواند به ضعف پا منجر شود .شرایط و بیماری هایی که می توانند به نخاع آسیب بزنند شامل شکستگی ستون فقرات، بیرون زدگی دیسک ، شیوع سرطان به ستون فقرات یا نخاع، عفونت ستون فقرات یا نخاع و ام اس است. 

 

نوع نادری از سکته به جای مغز، ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد که به آن انفارکتوس نخاع می گویند .انفارکتوس نخاع در اثر خونریزی در نزدیکی ستون فقرات و یا لخته خون شریان های های نخاع ( رگ های خونی که ستون فقرات را تامین می کند ) ایجاد می شود.

 

این شرایطی که ستون فقرات را درگیر می کند وضعیت های اورژانسی هستند که نیازمند مراقبت پزشکی سریع برای جلوگیری از آسیب دائمی و ضعف پا هستند. درمان بیماری های نخاع و یا آسیب رگها به میزان زیادی بسته به علت آن متفاوت است.

 

جراحت پا 

ضربه به پا و یا ناحیه لگن می تواند به ماهیچه ها، اعصاب یا مفاصل آسیب بزند که منجر به ضعف پا می شود. بیشتر اوقات، اگر آسیب پا یا لگن را تجربه می کنید که به اندازه کافی شدید است که موجب ضعف می شود، باید انتظار درد را داشته باشید. با این حال، اگر ستون فقرات و یا نخاع به شدت آسیب دیده باشد، ممکن است نتوانید به اندازه کافی درد را حس کنید. 

 

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک 

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) بیماری نسبتا غیرمعمول است که موجب ضعف بدن می شود و با تفکر یا دیدگاه تداخل ندارد. معمولا پیش از رشد ضعف، با انقباض ماهیچه ضعیف شروع می شود. پس از آن ، نادیده گرفتن گرفتگی، همراه با سوزش و ضعف، دشوار می شود.

 

(ALS)بیماری غیرقابل درمان است که در عرض چند سال بدتر می شود.افرادی که ALSزندگی می کنند ممکن است چنین ضعف شدیدی در کل بدن شان ایجاد شود که قادر به صحبت کردن نیستند.

این ناتوانی در برقراری ارتباط گاهی اوقات به عنوان " سندروم قفل شدگی " یاد می شود زیرا افراد مبتلا قادر به فکر و درک کردن هستند ، اما احساس می کنند که در بدن خود " قفل شده " هستند. تکنولوژی جدید برای افرادی که مبتلاALS هستند برای برقراری ارتباط از طریق حرکات چشم آسان تر شده است.

 

نوروپاتی 

نورو پاتی بیماری اعصاب است. نوروپاتی موجب بی حسی، خارش، از دست دادن حس و اغلب ضعف می شود. به طور معمول، علائم نوروپاتی به تدریج شروع می شوند. نوروپاتی به خودی خود مهلک نیست، اما می تواند به طرق مختلف با ایجاد درد شدید زندگی را مختل و با این کار به سختی می توانید ماهیچه های خود را به همان خوبی که دوست دارید حرکت دهید.

 

دلایل مختلف نوروپاتی دیابت، الکل و کمبود مواد مغذی است. اگر گاهی احساسات غیر معمولی در پاهای خود تجربه می کنید، نوروپاتی می تواند مدیریت شود، اما اغلب اوقات آسیب عصب به طور کامل معکوس نمی شود، پس مهم است قبل از پیشرفت تشخیص دهید.

 

میو پاتی ماهیچه 

بیماری ماهیچه میو پاتی نامیده می شوند و معمولا همراه با ضعف است. میوپاتی می تواند موجب ضعف بازوها، پاها، دست ها شود. میو پاتی معمولا از مشکلات ژنتیکی و ارثی ناشی می شود و می توان آن را با الکترو میوگرافی و مطالعات عصبی تشخیص داد. درمان ها شامل پشتیبان، درمان فیزیکی، و گاهی اوقات داروها هستند. 

 

سموم 

تعدادی از سموم، از جمله مسمومیت سربی و داروهایی نظیر شیمی درمانی، می توانند موجب ضعف پا شوند. اگر به طور ناگهانی ضعف را بعد از شروع یک داروی جدید احساس کردید، به پزشک بگویید به این دلیل که ممکن است دچار مسمومیت شده باشید.

 

 

سرطان 

در حالی که سرطان یکی از کم ترین دلایل ضعف پا است، ضعف پا می تواند اولین نشانه تومور مغزی یا ستون فقرات باشد. همچنین، یک تومور در بخش دیگر بدن مثل پستان، ریه ها و یا کلیه ها می تواند به مغز و یا ستون فقرات انتقال یابد و موجب ضعف پا شود.

 

پزشک شما را چک خواهد کرد که ببیند آیا این مورد است یا خیر . بیشتر اوقات، تومورها می توانند به طور موثر با جراحی، تشعشع یا شیمی درمانی درمان شوند. ضعف پا ، تجربه ترسناکی است. بیشتر اوقات، ضعف پا نشانه بیماری است که نیاز به توجه سریع دارد. علل ضعف پا را می توان مدیریت کرد تا ضعف ادامه پیدا نکند. 

 

از آنجا که دلایل گوناگونی از ضعف پا وجود دارد، ارزیابی پزشکی ممکن است کمی زمان ببرد، و اغلب نیاز به چند تست تشخیصی مختلف دارد پس مهم است اگر احساس ضعف پا کردید ، آن را به تعویق نیندازید و یا علایم را نادیده نگیرید تا بهترین شانس بهبودی را داشته باشید.

 

نحوه درمان ضعف در پا

علاوه بر آنچه که پزشک با توجه به علل ضعف پا تجویز می کند برخی نکات برای همه توصیه می شود. ورزش منظم برای حفظ تون عضله و سلامت کلی بدن ضروری است تمرینات مانند یوگا، پیلاتس، شنا، قدم زدن و تای چی برای تقویت عضلات پا بسیار عالی هستند که تمرینات حتما باید تحت دستور پزشک خود انجام دهید.

 

جراحی روش اصلی درمان ضعف پایی است که از یک فشرده سازی عصبی یا مشکل با نخاع حاصل می شود با این حال، برای شکستگی های مهره و سیاتیک استفاده از داروی مسکن و استراحت تا 6 هفته قبل از تمرینات ساده و فیزیوتراپی توصیه شود که عضلات ضعیف را تقویت کنند.

 

توصیه به کسانی که مشکل ضعف پا دارند :

دقت و توجه داشته باشید که قبل از انجام روش های دارویی کارهایی را انجام دهید که آثار سوء و عوارض دارو را از خود دور کنید.

 

چنانچه علائم خفیف و نه چندان جدی ضعف پا دارید خودتان را سرگرم کنید، احتمال دارد پس از مدت کوتاهی این عوارض به خودی خود از بین بروند.

 

خواب عصر را مدتی فراموش کنید.

سعی کنید نوشیدنی های کافئین دار را قبل از خواب ننوشید.

قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید که روشی است بسیار موثر.

مصرف زیاد نمک نیز ممکن است از دلایل ضعف پا باشد پس

 

خواب به موقع و منظم درمان خیلی از دردهاست، اگر مدتی است که برنامه خواب شما به هم خورده، به آن نظم بدهید

 

امکان این وجود دارد که شما مدتی است که در یک کار سخت مشغول به کار هستید و مثلا پس از دو یا سه هفته دچار مشکل ضعف پا شده اید، قبل از انجام درمان کمی به خودتان استراحت بدهید، شاید این مشکل برطرف شود.