به گزارش خودروتک، اخذ مالیات از خودروهای لوکس در سال 1400 اجرایی خواهد شد. در این راستا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز میزان مالیات انواع خودروهای لوکس را مشخص کردند.

بر اساس این مصوبه خودروهای بالای یک میلیارد تومان لوکس محسوب شده و مشمول دریافت مالیات خواهند بود. اما یک میلیارد تومان ابتدایی مشمول مالیات نخواهد شد و از میزانی از قیمت خودرو که بالاتر از یک میلیارد تومان است مالیات دریافت می شود.

به این ترتیب در شرایط کنونی قیمت، هیچ یک از خودروهای داخلی و چینی موجود در بازار ایران مشمول مالیات خودروهای لوکس نخواهند شد.

فرمول دریافت مالیات از خودروهای لوکس

بر اساس این بند الحاقی کلیه مالکین(اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش آنها بیش از ۱۰ میلیارد ریال باشد به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو می باشند:

۱- تا مبلغ ۱۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد ریال یک درصد 

۲- تا مبلغ ۳۰ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد ریال دو درصد 

۳- تا مبلغ ۴۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۳۰ میلیارد ریال سه درصد 

۴- نسبت به مازاد ۴۵ میلیارد ریال چهار درصد

دو مثال در خصوص میزان دریافت مالیات خودروهای لوکس

برای روشن شدن فرمول دریافت مالیات از خودروهای لوکس یک مثال می زنیم. در حال حاضر قیمت نیسان جوک صفر کیلومتر مدل 2018 در بازار یک میلیارد و 300 میلیون تومان است. به این ترتیب قیمت این خودرو زیر 1.5 میلیارد تومان بوده و در گروه یک قرار می گیرد. به 300 میلیون تومان از قیمت این خودرو یک درصد مالیات تعلق می گیرد. یعنی میزان مالیات این خودرو 3 میلیون تومان خواهد بود.

در مثال دیگری میزان مالیات خودرو کیا سورنتو 2018 را بررسی می کنیم. قیمت کیا سورنتو صفر کیلومتر اکنون 2 میلیارد و 500 میلیون تومان است. به 1.5 میلیارد تومان از قیمت این خودرو مالیات خودرو لوکس تعلق می گیرد. اما به این ترتیب که 500 میلیون تومان آن مشمول مالیات یک درصدی گروه یک شده و یک میلیارد تومان باقیمانده مشمول مالیات 2 درصدی گروه دو می شود. به این ترتیب کیا سورنتو صفر کیلومتر مدل 2018 با قیمت کنونی مشمول 25 میلیون تومان مالیات خودروهای لوکس خواهد شد.