مه شو : مردان با آلت تناسلی مردانه ممکن است تصمیم بگیرند که هنگام انزال اسپرم، به طور موقت یا دائمی از خروج اسپرم جلوگیری کنند. اما عوارض ماندن اسپرم در بدن چیست؟ دیگران ممکن است یک بیماری پزشکی داشته باشند که از خروج اسپرم از بدن جلوگیری می کند. دلایل پیشگیری کننده از انزال می تواند عمدی یا غیر عمدی باشد. در این مقاله، ما بررسی می کنیم که چرا افراد اسپرم را مسدود می کنند، آیا عوارض جانبی وجود دارد و چه زمانی باید در مورد مسائل انزال به پزشک مراجعه کنند. ممکن است در افراد شرایطی وجود داشته باشد که از خروج اسپرم از بدن جلوگیری کند یا به دلایل مختلف چه به صورت موقت و چه به طور دائمی ترجیح دهند انسداد را مسدود کنند. در ادامه مواردی را درباره عوارض ماندن اسپرم در بدن می خوانید.

 

مسدود کردن اسپرم به عمد در حین رابطه جنسی

افراد ممکن است انزال را قبل از ارگاسم متوقف کنند که بعید است این مسئله باعث ایجاد مشکلات سلامتی شوند. در موارد نادر، می تواند باعث پرفشاری خون اپیدیدیم  شود.  این یک روش برای جلوگیری از ارگاسم در هنگام استمنا (خودارضایی) یا رابطه جنسی است. طبق نظر جامعه بین المللی پزشکی جنسی (ISSM)، برای برخی از افراد، این ممکن است احساس ارگاسم را شدیدتر و لذت بخش تر کند.

در این شرایط فرد به حدی از تحریک جنسی می رسد که منجر به ارگاسم می شود. سپس آنها تحریک را کاهش می دهند تا از ارگاسم جلوگیری کنند، سپس آن را افزایش می دهند تا دوباره به ارگاسم نزدیک شوند. آنها می توانند این چرخه را تا زمانی که بخواهند ارگاسم کنند ادامه دهند. افراد همچنین ممکن است از این روش برای کمک به مدیریت انزال زودرس استفاده کنند.

آنها همچنین ممکن است احتباس مایع منی را به عنوان بخشی از رابطه جنسی تانتریک انجام دهند. بعضی از تکنیک ها ممکن است شامل ارگاسم بدون انزال باشد، مانند Karezza. این روش بر تنفس، مراقبه و برخی از وضعیت ها و روش ها متمرکز است. هدف ایجاد یک ارگاسم بدون انزال، برای حفظ فعالیت جنسی است.

 

مشکلات انزال

یکی از مشکلات مرحله ای است که افراد کاملاً قادر به تخلیه منی نیستند. افراد مبتلا به این بیماری هنوز هم می توانند اسپرم تولید کرده و ارگاسم را تجربه کنند، با این حال، آنها نمی توانند انزال کنند. دو حالت وجود دارد:

اولیه: افرادی که آلت تناسلی مردانه را دارند و همیشه انزال داشته اند.

ثانویه: افرادی که آلت تناسلی دارند و دچار انزال می شوند اما قبلاً قادر به تخلیه منی بوده اند

با توجه به نظر جامعه بین المللی پزشکی جنسی ( Issm)، علل این شرایط عبارتند از:

آسیب ها مانند آسیب به نخاع یا ناحیه لگن

عفونت ها

داروهای خاص از جمله داروهای ضد افسردگی

جراحی در ناحیه لگن، که ممکن است بر روی اعصاب لگن تأثیر بگذارد

برداشتن غدد لنفاوی به دلیل درمان سرطان بیضه

شرایطی که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد، مانند بیماری پارکینسون

درمان علت زمینه ای ممکن است به رفع انزال کمک کند. اگر مسئله باروری در مردان مبتلا به این بیماری وجود داشته باشد، اقدامات پزشکی برای کمک به تحریک انزال یا استخراج اسپرم در دسترس است.

 

انزال عقب مانده یا غقب گرد

انزال رتروگراد شرایطی است که باعث می شود منی به جای خروج از بدن در هنگام ارگاسم، وارد مثانه شود. افرادی که دچار انزال عقب مانده هستند ممکن است هنگام ارگاسم مایع منی تولید کنند یا اصلاً نباشد. انزال برگشتی به مثانه یا بقیه بدن فرد آسیب نمی رساند. منی به راحتی با ادرار مخلوط می شود و هنگام دفع ادرار از بدن خارج می شود. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

ادرار ابری، به دلیل وجود مایع منی

ارگاسم خشک، جایی که مردم هنوز احساس لذت می کنند اما منی را کمی دفع می کنند و حتی منی را دفع نمی کنند

 

آسیب به عضلات یا اعصاب در ناحیه لگن می تواند باعث انزال عقب مانده شود. علل می تواند شامل موارد زیر باشد:

جراحی روی مثانه یا غده پروستات

دیابت

اسکلروز چندگانه

مسدود کننده های آلفا

پزشکان برای مدیریت انزال عقب مانده باید بر روی مسئله اساسی تمرکز کنند. یک مثال سودوافدرین است، دارویی که ممکن است برخی موارد را درمان کند. انزال عقب مانده برای سلامتی فرد مضر نیست ، اما بر قدرت باروری تأثیر می گذارد. بازیابی اسپرم از ادرار برای درمان های باروری ممکن است یک گزینه برای افرادی باشد که کودک بیولوژیکی می خواهند.

 

وازکتومی

برخی از افراد با انجام وازکتومی ممکن است مانع از خروج دائمی اسپرم شوند. این روش جراحی لوله های حامل اسپرم را مسدود کرده و از خروج آن در هنگام انزال جلوگیری می کند. بسیاری از افراد برای جلوگیری از بارداری شریک جنسی زن، وازکتومی را به عنوان نوعی کنترل بارداری انتخاب می کنند.

 

چه اتفاقی در بدن می افتد وقتی که فرد جلوی خروج اسپرم را بگیرد؟

انزال به بیرون راندن منی از بدن گفته می شود. به طور معمول، تحریک جنسی باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی تا حد ارگاسم می شود. در طی این فرآیند، اسپرم از بیضه ها از طریق اپیدیدیم و به داخل مجاری دفع می شود. سپس، از طریق مجاری انزال پروستات، و مخلوط شدن با مایع منی، به مجرای ادرار وارد می شود. انقباض عضلات لگن این مایعات را که اکنون مایع منی نامیده می شود را از نوک آلت تناسلی مرد تخلیه می کند.

نطفه حاوی حدود 10٪ اسپرم است، بقیه شامل:

آنزیم ها

ویتامین سی

کلسیم

پروتئین

سدیم

فلز روی

اسید سیتریک

قند فروکتوز

 

آیا عوارض جانبی وجود دارد؟

هیچ مدرکی نشان نمی دهد که انسداد اسپرم می تواند باعث آسیب یا عوارض جانبی منفی شود. اسپرم تخلیه نشده برای بدن مضر نیست و جمع نمی شود. بدن اسپرم را که از طریق انزال خارج نمی شود، دوباره جذب می کند. این هیچ عارضه جانبی بر میل جنسی یا باروری ندارد.

با این حال، ممکن است عوارض جانبی احتمالی در افرادی که هنگام تحریک جنسی، انزال را به تأخیر می اندازند یا از آن اجتناب می کنند، وجود داشته باشد. فشار خون اپیدیدیم زمانی است که تحریک جنسی مردان منجر به ارگاسم یا انزال نشود. مردم ممکن است از آن به عنوان توپ های آبی یاد کنند. علائم فشار خون اپیدیدیم ممکن است شامل درد خفیف تا شدید بیضه باشد.

 

حرف آخر

انزال به ندرت منجر به بروز عوارض می شود و خطرناک است، اما باز هم به علت آن بستگی دارد. بعضی از افراد ترجیح می دهند انزال نداشته باشند، مانند کسانی که لبه زدن را تمرین می کنند. دیگران به دلیل اختلال عملکرد جنسی نمی توانند انزال داشته باشند. اگر افراد به طور مداوم با مشکلات انزال روبرو می شوند، باید به پزشک مراجعه کنند. متخصصان می توانند گزینه های درمانی احتمالی را بررسی کنند. اگر اسپرم با انزال خارج نشود، بدن منی را تجزیه کرده و دوباره جذب می کند. که ممکن است در هنگام انتشار شبانه اسپرم را آزاد کند و به عنوان یک خواب مرطوب شناخته می شود. اگر افراد وازکتومی کرده باشند، اسپرم آنها در داخل بدن باقی مانده و با اسپرم مخلوط نمی شود. آزمایشات همچنان اسپرم تولید می کنند، اما بدن دوباره آن را جذب می کند.