مه شو :عسکر توکلی، رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی سهام عدالت  کشور: دولت کلیات طرح تعیین تکلیف جاماندگان را پذیرفته است و منتظر تصمیم گیری و اعلام نظر قطعی در این زمینه هستیم.

​با باز شدن سامانه، جابجایی و انتقال سهام عدالت فوت شدگان به ورثه نیز صورت می‌گیرد.

سهامداران زیادی درخواست تغییر روش مدیریت سهام عدالت را دارند، که این خواسته نیز در دولت پیگیری می‌شود.

برخی سهامداران نیز سود سهام خود را هنوز دریافت نکرده اند که از طریق مراجع در حال پیگیری هستیم تا شرکت‌های سرمایه گذاری نسبت به واریز سود اقدام کنند.

چند درصد سهام عدالت آزاد شده است؟

تا کنون در دو مرحله که در هر مرحله ۳۰درصد بوده، ‌سهام عدالت آزاد شده است. قرار بود در دهه فجر سال ۱۳۹۹، ۴۰درصد دیگر نیز آزد شود که ابتدا به انتهای سال موکول شد. در حال حاضر مشخص نیست ۴۰درصد باقی‌مانده سهام عدالت مستقیم چه زمانی آزاد می‌شود.

 

برای فروش سهام عدالت روش مستقیم باید چه کاری انجام بدهم؟

فروش سهام عدالت به صورت مستقیم از طریق بانک‌ها و کارگزاری‌ها، امکان‌پذیر بود. در فروش سهام عدالت از طریق بانک‌ها، فرد می‌بایست با تکمیل مدارک و مراجعه به بانکی که شماره حساب آن را برای دریافت سود سهام عدالت استفاده کرده، درخواست فروش ۶۰درصد از سهام عدالت خود را ثبت کند.

خرید و فروش سهام عدالت در خارج از بورس ممکن است؟

در حال حاضر، سهام عدالت تنها از طریق بازار سرمایه معامله می‌شود. البته روش مستقیم معاملات آن متوقف است. بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار نقل و انتقال وکالتی سهام عدالت ممنوع است. اما بر خلاف قانون بازار سرمایه، مردم می‌توانند مطابق با قانون تعاونی‌ها، سهام عدالت خود را به فرد مورد نظر خودشان در قالب نقل و انتقال سهام واگذار کنند.