مه شو : ولوله به پا شدن در بازار مسکن  و خبرهایی در راستای بازار مسکن که قرار براین است که  قانون مالیات بر خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس در قانون بودجه کشور در سال ۱۳۹۹ آمده، اما در سال گذشته در هیات وزیران به تصویب نرسید. در سال بعد یعنی قانون بودجه ۱۴۰۰ مجددا این دو قانون تکرار می‌شود.حال دولت در بودجه ۱۴۰۰ درآمد مالیاتی از محل املاک و خودروهای گران قیمت را پیش بینی کرده است؛

موضوعی که در بودجه امسال نیز به قانون تبدیل شد و برای نخستین بار لایحه بودجه کشور با رقم چشمگیری از درآمد مالیاتی بر اساس اخذ مالیات از خانه‌های خالی و لوکس بسته شد و در نهایت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شد که از خانه‌های لاکچری ۷۰۷ میلیارد تومان و از خانه‌های خالی ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات دریافت کند.

اکنون ما در سال جاری کسری بودجه داریم. ضمن اینکه در چند روز دیگر بودجه سال ۱۴۰۱ به مجلس خواهد آمد. لذا اگر مملکت، مملکت جمهوری اسلامی ایران است. باید این اتفاقات رخ دهد. ما نمی گوییم که امکانات مردم را از آنها بگیرند. اما می گوییم اگر کسی بطور مثال ۱۰ تا خانه دارد باید حتما انصاف را رعایت کند و مالیات خانه های خالی خود را بدهد تا چرخ مملکت بچرخد.

ناگفته نماند که مدت هاست بازار مسکن با مشکلات زیادی از جمله بالابودن قیمت و ناتوانی مردم برای خرید منزل مسکونی مواجه است. در این بین، قوانینی وجود دارند که می‌توانند تاحدودی در کنترل نوسانات و عدم تعادل‌ها در بازار ملک موثر باشند. از جمله این قوانین، دو قانون مالیاتی است که برخلاف تصور مردم از مالیات ستانی یعنی درآمدزایی دولت، هدفش تنظیم گری در بازار مسکن است.

به همین علت ما مصوبه خوبی انجام داده ایم. اما مهم است که بدانیم که چقدر عملیاتی می شود. این مصوبه مزایا و محاسنی دارد. که مهمترین آن،‌ بازدارندگی از افزایش بی رویه قیمت مسکن و زمین و... اکنون که این مطلب را به نگارش در می آورم، شاهد یک ثبات نسبی در بازار مسکن هستیم. لذا محاسن و مزایای این طرح خوب است و از مصوبات خوب کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است که هم در صحن علنی رای آورد و هم در شورای نگهبان به تصویب رسید.