مه شو: استغاده چند مورد از این خوراکیها کمک می کند به بهبود بیماری کرونا  قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت و رئیس کمیته علمی کووید ١٩ در حاشیه جلسه کمیته علمی ستاد ملی مدیریت کرونا اظهار کرد: امروز چند موضوع مورد بحث قرار گرفت که یکی از آن‌ها جایگاه طب ایرانی در درمان کرونا بود؛ ما طبی غنی و چندهزارساله داریم و  همانطور که می‌دانید در کرونای سرپایی درمان خاص دارویی نداریم و درمان ما علامتی است و درمان فقط در حد برطرف کردن علائم، تب یا مشکلات گوارشی است و می‌توانیم از مکمل‌های طب ایرانی که اساتید دانشگاه روی آن کار کردند استفاده کنیم.

استفاده از عناب، زعفران، سیر و شیرین بیان در بیماران سرپایی کرونا

وی ادامه داد: استفاده از عناب، زعفران، سیر و شیرین بیان در بیماران سرپایی کرونا موثر است البته حتما باید پزشک تشخیص دهد که فرد کرونای خفیف گرفته و از این مکمل‌ها استفاده کرد، زیرا اثربخشی قابل توجه دارند، اما در موارد بستری توصیه می‌کنیم به هیچ وجه خود درمانی صورت نگیرد و باید دانست که اساتید طب ایرانی در بیمارستان‌ها جهت ارائه مشاوره حضور دارند و حتما باید برای موارد بستری صرفا درمان با طب مکمل بر اساس نظر پزشک معالج انجام شود.

جان بابایی درباره واکسیناسیون اظهار کرد: آنچه که مطالعات کشوری نشان داده واکسیناسیون با این حجم وسیع سبب شده تا مرگ و میر در افراد بالای ۶۰ سال به طور قابل ملاحظه‌ای در پیک پنجم نسبت به پیک چهارم کاهش یابد  در شروع پیک پنجم جمعیت بالای ۶۵ سال و کادر درمان واکسینه شده بودند که این گروه مبتلایان جدی و مرگ و میر زیادی نداشتند با واکسیناسیون وسیع قسمت اعظم گروه هدف واکسینه شدند و باید توجه داشت با گذشت زمان آثار واکسیناسیون عیان‌تر می‌شود و روند بیماری کرونا و آمار بیماران بدحال روبه کاهش است. البته سرعت کاهش میزان فوتی‌ها اندکی کمتر است و بیمارانی که به درمان پاسخ نمی‌دهند فوت می‌کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت بهداشت با تاکید بر اینکه هنوز وارد پیک ششم نشده‌ایم، اظهار کرد: درحال حاضر در روند نزولی پیک پنجم هستیم این به معنای کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیست البته در برخی استان‌ها یک مقدار افزایش بیماران سرپایی داشتند که اگر مدیریت شود آن‌ها هم میزان مراجعاتشان کمتر خواهد شد.

جان بابایی درباره اثربخشی واکسن ها بیان کرد: بیشترین تاثیر واکسن در کاهش مرگ و میر و کاهش بیماران شدید بوده و اصل این است که با واکسیناسیون مرگ و میر را کاهش دهیم. مطالعات بیانگر اثربخشی واکسن‌های تولید داخل است. عوارض آنها قابل چشم پوشی است و کمترین عارضه را دارند. و اثربخشی آنها در بالین و در آزمایشگاه ثابت شده است.

تفاوت دوز بوستر و سوم واکسن

رییس کمیته علمی کووید ١٩ درباره تفاوت دوز بوستر و سوم بیان کرد: دوز بوستر برای کسانی بوده که بیش از ۶ ماه از تزریق دوز دومشان گذشته است. و افراد پرخطر مثل کادر پزشکی هستند که باید دوز یادآور تزریق کنند. الان بیش از ۱۰۰ هزارنفر از کادر پزشکی دوز بوستر دریافت کردند‌ در عین حال این بحث نیز مطرح شد تا برای افراد پرخطر دوز سوم مصرف شود تا زودتر از دوز یادآور باشد که این موضوع درصورتی که در ستاد ملی مصوب شود قابل اجرا است زیرا سبد واکسیناسیون خوبی در کشور شکل گرفته است. تاکید کمیته علمی استفاده از واکسن‌های داخلی کشور برای دوز بوستر و دوز اضافه است.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره صدور مجوز واکسن‌های فخرا و‌ رازی کووپارس بیان کرد: در کشور آزمایشگاه و سازمان غذا و دارو داریم و حتی داروها قبل از عرضه ارزیابی و بررسی می‌شوند. درمورد واکسن هم چنین است و هیچگونه اغماضی صورت نمی‌گیرد و امروز آثار خوب واکسن‌های پاستور و برکت را می‌بینیم و باید دانست که روند صدور مجوز به درستی در حال انجام است.

روند آنفلوآنزا در کشور

وزارت بهداشت درباره روند آنفلوآنزا در کشور بیان کرد: مواردی از بیماری آنفلوآنزا شناسایی شد اما باید توجه داشت که افتراق آن در موارد سرپایی با کرونا سخت است چون علائم تقریبا مشابه است. از طرفی تست گرفتن از همه مقرون به صرفه نیست و امکان تست گرفتن از همه را نداریم و در نهایت مراقبت‌های کووید برای آنفلوآنزا و تشخیص بیماری مهم است. اکنون واکسن در داروخانه‌ها توزیع شده است. و ویروس هم در کشور شناسایی شده است. و اینکه بخواهیم افتراق دهیم چقدر موارد آنفلوآنزا در کشور است، مقرون به صرفه نیست.

جان بابایی درباره نرخ پایین واکسیناسیون در برخی استان‌ها بیان کرد: متاسفانه در برخی استان‌ها مشارکت برای واکسیناسیون کمتر است که در این استان‌ها مقداری روند سرپایی افزایش داشته است. قطعا اگر مشارکت استان‌ها افزایش نیابد باید نگران پیک بعدی در آن استان‌ها باشیم. واکسیناسیون مهم ترین اقدام پیشگیری و درمانی است. درصد بیماران بدحال بستری که واکسن زده بودند. و مبتلا شدند کمتر از ۴ یا ۵ درصد بوده است، بیش از ۹۵ درصد بیماران شدید بستری کسانی بودند که واکسن نزده بودند.

شناسایی سویه جدید کرونا

وی درباره شناسایی سویه جدید کرونا گفت: فعلا سویه جدیدی از بیماری در ایران و دنیا شناسایی نشده است. حتی سویه مو و لامبدا هم که مطرح شد هم الان جای نگرانی ندارد. الان سوش دنیا و ایران دلتا است البته دلتا پلاس هم دربرخی کشورها شناسایی شده. ولی خوشبختانه واکسن‌های جدیدی که طراحی شدند حتی بر سوش دلتا هم اثرگذار هستند‌.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره اجرای نظام ارجاع در کشور بیان کرد: قسمتی از نظام ارجاع درحال اجرا است ولی اینکه کامل اجرا نمی‌شود درست است‌. بیش از ۱۰ برابر مراجعین بیمارستانی، مراجعه به مراکز بهداشتی داریم و حتی در کرونا چنین است اگر قرار بود و این نشان دهنده وجود نطام ارجاع است.

جان بابایی درباره ادعای مطرح شده پیرامون مفقود شدن بخشی از پانسمان بیماران EB ، بیان کرد: اکنون در تامین پانسمان بیماران ای بی مشکلی نداریم. تا ۶ ماه آینده پانسمان به میزان کافی دپو داریم. و برای ۶ ماه بعد از آن هم تقریبا ۵۰ درصد اقلام تامین شده است. و تمام پیگیری‌ها از طریق سازمان غذا و دارو و وزارت خارجه درحال انجام است‌. درمورد ادعای مطرح شده حوزه بازرسی و غذا و دارو باید ورود کنند و برای من به عنوان معاون درمان دپوی کافی است.