مه شو :آیا میدانستید که واژن سالم در خودش باکتری هایی دارد که بیشتر اوقات پیشگیری ار التهاب واژن میکند اما تغییر در تعادل انواع مختلف باکتری در واژن می تواند عاملی برای واژینیت باشد که به آن التهاب واژن هم گفته می شود. در صورت ابتلا به واژینیت، محدودیت هایی برای برقراری رابطه زناشویی در شما وجود خواهد داشت که در این بخش از بهداشت و سلامت به آنها اشاره خواهیم کرد.

علل واژینیت باکتریایی چیست؟

در مطلب " علامت اصلی واژینیت یا التهاب واژن چیست؟"   بطور کامل در مورد این مشکل رایج زنانه صحبت کردیم و دانستید که واژینیت باکتریایی که معمولاً به آن التهاب واژن گفته می شود، یک عفونت باکتریایی است و زمانی اتفاق می افتد که انواع مختلف باکتری های سالم داخل واژن از حالت تعادل خارج می شوند و خیلی زیاد رشد می کنند. التهاب واژن اغلب به دلیل باکتری گاردنرلا که رایج ترین نوع باکتری در واژن است؛ اتفاق می افتد

واژن

هر چیزی که باعث تغییر مواد شیمیایی و تعادل PH در واژن شود، سطح باکتری ها را تغییر می دهد و عفونت را ایجاد می کند ، مانند شستشوی زیاد یا استفاده از دئودورانت ، خوشبو کننده یا دیگر محصولات مشابه.

واژینیت باکتریایی عفونت جنسی قابل انتقال نیست و در صورتی از طریق روابط جنسی ایجاد می شود که همسر شما تغییر شیمیایی ژنیتال داشته باشد و تعادل باکتری های واژن او تغییر پیدا کرده باشد که باعث رشد باکتری می شود. برای آشنایی هر چه بیشتر با روش های درمان التهاب واژن با روش های خانگی میتوانید سری به مطلب  "درمان التهاب واژن بدون قرص و دارو"   بزنید.

رابطه جنسی با وجود به التهاب واژن

در صورت برقراری رابطه جنسی با وجود ابتلا به واژینیت یا همان التهاب واژن، ممکن است بعضی از علائم جدید در شما ظاهر یا علائم قبلی بدتر شوند، بنابراین بهتر است تا زمانی که عفونت به طور کامل از بین نرفته ، از انجام این کار خودداری کنید.

همچنین افرادی رابطه جنسی برایشان دردناک و ناراحت کننده می شود که التهاب واژن آن ها به خاطر عفونت رخ داده باشد، بنابراین تا زمانی که التهاب واژن به طور کامل از بین نرفته ، باید از برقراری رابطه جنسی جلوگیری کرد یا برای جلوگیری از انتقال آن، از کاندوم استفاده کرد.

اگر باردار یا شیرده هستید، تغییرات طبیعی هورمون ها ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار دهد. باید مراقب این تغییرات در واژن مثل ترشحات غیر طبیعی و بوی خیلی تند و قوی باشید و سریعاً درمان را پیگیری کنید. پیشنهاد می شود تا زمانی که عفونت به طور کامل از بین نرفته رابطه جنسی نداشته باشید و یا حتما از کاندوم استفاده کنید. 

  درد واژن

زمان مناسب رابطه زناشویی پس از درمان التهاب واژن

البته بالاتر هم اشاره کردیم که در دوره واژینیت باز هم می توانید رابطه داشته باشید اما اگر بخواهید تا بعد از درمان صبر کنید، بهتر است که تا حداقل هفت روز بعد از درمان این کار را انجام دهید. یعنی درمان باید به طور کامل انجام شده باشد و بعد هفت روز از آن بگذرد.

مایع منی ممکن است اثراتی روی باکتری های واژن داشته باشد و باعث برگشت عفونت شود بنابراین به همین دلیل است که توصیه می کنند رابطه برقرار نکنید.

اگر برای درمان به شما داروی موضعی مثل ژل التهاب واژن تجویز شده ، باید دقیقاً طبق دستورالعمل همان برند کار کنید و اگر این درمان را تمام کنید، باز هم 30 درصد احتمال بازگشت التهاب وجود دارد که کاملاً طبیعی است و باید دوباره درمان را تمدید کنید .

اگر عفونت باقی مانده بود، حتما با پزشک صحبت کنید تا درمان های بیشتری را به شما توصیه کند و اگر در عرض 6 ماه عفونت دوباره برگشت، دوباره به پزشک مراجعه کنید .