یکی از سوالاتی که بیشتر والدین با آن مواجه هستند این است که آیا فرزند من به گفتاردرمانی نیاز دارد؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با گفتار درمانی به صورت کلی آشنا شوید سپس مشکلاتی که با گفتار درمانی قابل درمان هستند را مورد بررسی قرار دهیم. گفتار درمانی یکی از شاخه های علم روانشناسی است که به کمک آن مشکلاتی مانند لکنت زبان، اوتیسم، بیش فعالی و... قابل درمان و بهبود یافتن هستند. این مشکلات ممکن است در کودکان و بزرگسالان دیده شود و گفتار درمانی تنها مختص به کودکان نمی شود. در گفتاردرمانی، پزشک مورد نظر پس از بررسی دقیق مشکل بیمار، روش درمان مناسب را تجویز می کند. در ادامه به معرفی بیشتر گفتار درمانی و مزایای آن برای بهبود مشکلات کودکان و بزرگسالان خواهیم پرداخت. اگر شما هم به دنبال پاسخ سوال خود هستید این مقاله را مطالعه کنید.

بهترین دکتر گفتاردرمانی تهران

گفتاردرمانی چیست؟

یکی از شاخه های علم روانشناسی که در آن آسیب شناس گفتار و زبان، مشکلات و اختلالات موجود در گفتار و تکلم را بررسی و بهبود می بخشند، گفتار درمانی است. در این روش درمانی به آسیب شناسان گفتار درمانگر گفته می شود. در گفتار درمانی تکنیک هایی مانند فن بیان، فعالیت های مداخله زبان و.. وجود دارد که به کمک آن مشکلات گفتاری و ارتباط بیمار با دیگران، بهبود می یابد. استفاده از این تکنیک ها بسته به میزان مشکل بیمار متفاوت است و تشخیص شدت مشکل بیمار تنها توسط گفتار درمانگر امکانپذیر است. اختلال در گفتار و ارتباط برقرار کردن با دیگران ممکن است به دلایل مختلفی مانند آسیب های مغزی، اوتیسم و... برای بیماران ایجاد شود و بهترین راه درمان و بهبود یافتن این مشکل، گفتار درمانی است. متخصصین بسیار زیادی در دنیا وجود دارد که استفاده از گفتار درمانی را بهترین روش برای بهبود مشکلات گفتاری و ارتباطی بیمار با دیگران، در نظر دارند. مرکز تخصصی گفتاردرمانی تهران دارای بیش از 15 سال سابقه در زمینه درمان انواع اختلالات گفتاری می باشد.

در گفتار درمانی چه مشکلاتی قابل بهبود یافتن هستند؟

گفتار درمانی یک علم بسیار وسیع است که در آن می توان مشکلات گفتاری و ارتباطی زیادی در کودکان و بزرگسالان را بهبود بخشید. در گفتاردرمانی آسیب شناس زبان با کمک گرفتن از تکنیک های شناختی و آواشناسی به بهبود اختلالات کلامی در کودکان مبتلا به لکنت زبان، اوتیسم و.. می پردازید. همچنین در این روش درمانی گفتار درمانگر با تحریک اعصاب های دهانی و تقویت عضلات حنجره، صورت و... به صحبت کردن، جویدن و بلعیدن راحت غذا و آبریزش دهان کمک بسیار زیادی می کند.

بهترین متخصص گفتاردرمانی تهران

تکنیک های گفتار درمانی برای کودکان

زمانی که کودک را به مراکز معتبر گفتار درمانی می برید، پزشک گفتاردرمانی را یا به صورت انفرادی یا در گروه های 2 الی 3 نفره انجام می دهد.. در این روش درمانی برای اینکه اختلالات تکلم کودک و ارتباط برقرار کردن آن با دیگران بهبود یابد از تکنیک هایی مانند موارد زیر استفاده می شود:

  • تکنیک های بیانی: در این تکنیک، گفتار درمانگر سعی دارد با کودک تلفظ کلمات را به صورت همکاری نزدیک و فعالیت های بچگانه به او آموزش دهد.
  • تکنیک های زبانی: در تکنیک های زبانی، آسیب شناس گفتار، سعی دارد با انجام بازی های بچگانه و استفاده از عکس و اشیاء، باعث تحریک زبان کودک شود. در این روش دکتر تلفظ صحیح کلمات را برای کودک تکرار می کند تا با تمرینات زیاد، کودک تلفظ درست آنها را یاد بگیرد.
  • درمان تغذیه و بلع: برخی از کودکان هستند که در جویدن و بلعیدن غذا مشکل دارند، برای حل این مشکل دکتر با استفاده از ورزش های دهانی عضلات دهان و صورت را تقویت کرده و مشکل جویدن و بلع را برطرف می کند.
  • تمرینات: گفتار درمانگر برای اینکه نتیجه بهتری از درمان به دست آورد، برخی از تمرینات که باعث تقویت عضلات فک و صورت می شود را به کودک خواهد گفت. همچنین پزشک تمرینات آسانی را به والدین کودکان آموزش می دهد تا در منزل با کودک خود تمرین کنند.

گفتاردرمانی برای کودکان

اکنون که با گفتاردرمانی در کودکان و تکنیک های درمانی آن آشنا شدید، بهتر است بدانید که به کمک گفتار درمانی چه مشکلاتی در کودکان قابل درمان و بهبود یافتن است. در حیطه گفتار درمانی مشکلات بسیار زیادی قابل درمان است و به کمک این روش درمان عالی دیگر فرزند شما از این مشکلات رنج نمی برد. برخی از اختلالات تحت درمان گفتاردرمانی موارد زیر هستند:

  1. اوتیسم
  2. کبود توجه و بیش فعالی
  3. اختلال در یادگیری
  4. اختلال در گفتار
  5. اختلال در ارتباط برقرار کردن با دیگران
  6. تاخیر در گفتار
  7. لکنت زبان
  8. عقب ماندگی ذهنی
  9. فلج مغزی
  10. اختلال در هماهنگی و تعادل اعضای بدن
  11. اختلال در رشد
  12. هیدروسفالی
  13. میکروسفالی
  14. درمان کم شنوایی
  15. اختلال های ژنتیکی مانند سندروم داون

قابل به ذکر است برای درمان مشکل فرزند خود حتما به یک کلینیک خوب گفتاردرمانی مراجعه کنید تا متخصصان به کمک تکنیک های گفتاردرمانی مشکل فرزند شما را برطرف سازند. یکی از مراکز خوب گفتار درمانی، مرکز پایا که دارای دو شعبه در سعادت آباد و پاسداران است، می باشد.

بهترین دکتر گفتاردرمانی بزرگسالان

گفتار درمانی برای بزرگسالان

گفتار درمانی تنها مختص به کودکان نیست بلکه بزرگسالان برای درمان مشکلات خود می توانند به کلینیک های گفتار درمانی مراجعه کرده و مشکل خود را برطرف کنند. برای بزرگسالان در کلینیک های گفتار درمانی مشکلاتی مانند: سکته مغزی، ضربه مغزی، تومور مغزی، پارکینسون، آنسفالیت، دیستونی، بیماری نورون حرکتی و... قابل درمان و بهبود یافتن هستند. مشکلاتی که باعث آسیب رسیدن به بافت های مغز شود با استفاده از گفتاردرمانی قابل کنترل و بهبود یافتن بوده و گفتار درمانگر با استفاده از تکنیک های موثر می تواند عوارض این مشکلات برای بدن را کاهش دهد. همچنین در این روش درمانی مشکلاتی مانند مننژیت و آفازی قابل درمان هستند.

بهترین کلینیک گفتار درمانی در ایران 

بسیاری از والدین برای درمان مشکلات فرزند خود به دنبال بهترین کلینیک های گفتار درمانی هستند. در هر استان کلینیک های زیادی برای گفتار درمانی وجود دارد اما یکی از بهترین کلینیک ها، مراکز گفتار درمانی پایا در تهران است. کلینیک پایا دارای دو شعبه در تهران می باشد که هر کدام از آنها دارای کادری مجرب و تجهیزات فوق پیشرفته است. در این کلینیک گفتار درمانگر با استفاده از تکنیک های به روز، برای درمان مشکلات بیماری تمام تلاش خود را می کند. همچنین کلینیک پایا چندین سال است که در زمینه بهبود بیماری های گفته شده در کودکان و بزرگسالان بسیار موفق بوده و توانسته اعتماد بسیاری از افراد را به خود جلب کند. در این کلینیک تمام خدمات درمانی شامل گفتار درمانی، کار درمانی، رفتار درمانی و...  انجام می شود. شما می توانید از طریق شماره های ۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ با ما تماس حاصل فرمایید.

منبع خبر: بهترین کلینیک کاردرمانی و مرکز گفتاردرمانی تهران