یارانه معیشتی به حساب سرپرست خانواده واریز می شود. یارانه معیشتی قرار است افزایشی شود. یارانه معیشتی هر ماه برای افراد واریز خواهد شد. یارانه معیشتی چندسالی است که افزایش نداشته است. یارانه معیشتی دی ماه هفته دیگر واریز خواهد شد.

یارانه جدید از این ماه واریز می شود

 «امید حاجتی» افزود : بیست و ششمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ روز پنجشنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

 به گفته وی، همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

همچنین، سیزدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند، این ماه کسر خواهد شد.

یارانه معیشتی همان پرداخت نقدی است که از آبان ماه ۱۳۹۸ و به دنبال افزایش قیمت، در دستور کار قرار گرفت و در دهم هر ماه واریز می‌شود، مشمولان کمک‌معیشتی با حذف سه دهک بالا از بین ۷۸ میلیون یارانه‌بگیر نقدی گزینش شده و حدود ۶۰ میلیون نفر هستند.

اما در اواخر آذرماه ۱۴۰۰، معاون اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرد که در اوایل دی ماه یارانه جدید با افزایش دو برابری یارانه‌ها پرداخت خواهد داشت، در ادامه  وزیر اقتصاد اعلام کرد که زمان مشخصی برای پرداخت یارانه جدید در دی ماه نیست. این در حالی بود که گفته می‌شد در مورد زمان پرداخت هنوز توافقی صورت نگرفته است ولی احتمال پرداخت با یارانه معیشتی مطرح بود، چرا که جمعیت مشمول یارانه جدید همان یارانه‌بگیران معیشتی هستند.

 با این حال تازه‌ترین اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها در مورد یارانه معیشتی دی‌ماه نشان داد که  یارانه جدید همراه با معیشتی پرداخت نمی‌شود و هنوز ابلاغی به این سازمان در این رابطه صورت نگرفته است.

این در حالی است که یارانه معیشتی دی‌ماه به دلیل همزمانی با روز جمعه، یک روز زودتر و ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه(۹ دی‌ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

در مورد مبلغ یارانه جدید نیز همان‌طور که قبلا رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرده بود، رقمی بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان پیش‌بینی شده است.

طبق گفته معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه نیز، یارانه جدید که ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، مبلغی اضافه بر یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه معیشتی خواهد بود که هر ماه پرداخت می‌شود.

یارانه معیشتی در هر ماه بر خلاف یارانه نقدی که مبلغ ثابت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است برای خانوارها بسته به بُعد خانوار متغیر است، بر این اساس برای خانوار  یک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار، سه‌نفره ۱۳۸ هزار،  چهار نفره ۱۷۲هزار و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان در هر ماه پرداخت می‌شود.

به هر ترتیب فعلا جریان پرداخت یارانه جدید مبهم است و زمان مشخصی برای آن در دی‌ماه ۱۴۰۰ نیست مگر در روزهای آینده تصمیم دیگری اتخاذ شده و پرداخت در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: اکنون نرخ تمام‌شده بنزین ۱۵ هزار تومان است کسی که‌خودرو دارد در واقع ماهانه ۹۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند، بنابراین عدالت اجتماعی حکم می‌کند که دولت در توزیع یارانه درست عمل کند.

رضا پدیدار درباره سناریوهای تغییر نحوه توزیع بنزین سهمیه‌ای اظهارکرد: تغییر نحوه توزیع سوخت بیشتر به دلیل یارانه پنهانی است که در کشور ما به برخی داده می‌شود، ما قبلا در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی روی این موضوع کار کردیم و اخیرا هم گزارشی تهیه و به دولت ارائه دادیم بر این اساس که باتوجه به شرایطی که برای بنزین پیش آمده و روند شدید افزایشی مصرف باید وضعیت توزیع اصلاح شود.

وی افزود: میزان مصرف در ماه گذشته حدود ۹۳ میلیون لیتر در روز و میزان تولید ۱۰۶ میلیون لیتر بوده است، در حالی که سال گذشته در همین زمان میزان مصرف حدود ۷۶ میلیون لیتر و ظرفیت تولید ۱۲۰ میلیون لیتر بوده است و همین ناترازی در تولید و مصرف کشور را در تامین سوخت دچار چالش خواهد کرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با تاکید بر لزوم مدیریت یارانه پنهان در کشور و اجرای طرح پایلوت در کیش و قشم گفت: در این طرح پایلوت به هر کس که کارت شهروندی کیش و قشم را دارد با کارت ملی سهمیه داده می‌شود که میزان آن ۳۰ لیتر در ماه است و کسی هم که خودرو ندارد این میزان سوخت را در اختیار متقاضیان و دارندگان خودرو قرار می‌دهد. شاید به این طریق بتوان یارانه پنهان را که به گروه زیادی داده می‌شود، ساماندهی کرد.

 وی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر ۳۰ درصد از کل خودروهای موجود در کشور متعلق به کسانی است که بیش از یک خودرو دارند، بنابراین سوخت بیشتر و یا بعبارتی یارانه بیشتری هم دریافت می‌کنند.

پدیدار خاطرنشان کرد: اگر این شیوه از توزیع سوخت به درستی اجرا شود برای جامعه مثمرثمر خواهد بود یعنی جلوی یارانه پنهان را می‌گیریم و به واقعیت‌های جامعه خواهیم رسید.

وی یادآور شد: اجرای تغییر نحوه توزیع سوخت و سهمیه به معنای تغییر نرخ بنزین نیست زیرا هر اعمال تغییری باید در بودجه و مجلس بررسی شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با بیان اینکه اگر قرار است دولت بنزین را با نرخ یارانه‌ای و نه با نرخ تمام‌شده توزیع کند همین مدل مناسب است، گفت: چرا باید کسی که خودرو دارد فقط از یارانه استفاده کند و افرادی که خودرو ندارند از این حق محروم باشند؟

وی توضیح داد: اکنون نرخ تمام‌شده بنزین ۱۵ هزار تومان است کسی که‌ خودرو دارد در واقع ماهانه ۹۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند، بنابراین عدالت اجتماعی حکم می‌کند که دولت در توزیع یارانه درست عمل کند.

پدیدار با بیان اینکه در دنیا یارانه‌ای بابت سوخت داده نمی‌شود، افزود: در هیچ کشوری توزیع سوخت به این شکل که ۶۰ لیتر بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان فروخته شود، نیست.

وی تاکید کرد: در هر حال تغییر در شیوه توزیع سوخت به شکلی که اکنون قرار است اجرا شود روی کاهش مصرف تاثیر ندارد زیرا برای صرفه‌جویی نیاز به انضباط شهری، زیست محیطی و اقتصادی است، اما از این حیث که انضباطی به‌وجود‌اید که یارانه پنهان تبدیل به یارانه آشکار شود، موثر است.

مبلغ جدید یارانه معیشتی

جزئیات دقیق واریز یارانه جدید مشخص نشده است، دولت وعده داده که در دی ماه یارانه‌‌ها را دو برابر می‌کند. معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نیز پیش‌بینی کرده که به یک خانواده چهار نفره ۸۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت شود.

البته به گفته محسن رضایی قرار بود که بخشی از این مبلغ به صورت بن خرید کالا تخصیص داده شود، اما آنطور که از تصمیم جدید دولت مشخص است پرداخت کارت اعتباری، بن کارت یا کوپن منتفی است و به نقدی واریز می‌شود.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که تاکنون ابلاغیه دولت برای پرداخت یارانه جدید به نهادهای مرتبط در کار واریز یارانه داده نشده، همچنین به احتمال زیاد یارانه جدید همزمان یارانه معیشتی بنزین پرداخت می‌شود.

در خصوص یارانه جدید نیز که قرار است در به یارانه‌بگیران معیشتی داده شود، به ۳۰ میلیون نفر اول(شامل دهک‌های اول تا چهارم) مبلغ ۱۲۶ هزار تومان و به ۳۰ میلیون نفر دوم (دهک‌های پنجم تا هفتم) مبلغ ۹۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

مبلغ یارانه جدید برای یک خانواده چهار نفره ۵۰۴ هزار تومان است، این خانواده همچنین مبلغ ۱۷۳ هزار تومان به عنوان یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند. از آنجایی که گفته می‌شود قرار است یارانه جدید به صورت ادغام شده با یارانه معیشتی بنزین واریز شود، جمع این دو یارانه جدید و معیشتی بنزین حدود ۶۸۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

همانطور که گفته شد پیگیری‌ها نشان می‌دهد که احتمالا در پایان هفته همزمان با واریز یارانه بنزین، یارانه جدید نیز واریز شود. اگر دولت در این هفته تصمیم نهایی خود را برای واریز یارانه جدید اعلام کند، به یک خانواده چهار نفره در روز پنجشنبه بین ۵۳۵ تا ۶۸۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود.

اگر این خانواده چهار نفره در دهک‌های اول تا چهارم قرار داشته باشد، مبلغ ۶۸۰ هزار تومان و اگر جزو دهک‌های پنجم تا هفتم باشد مبلغ ۵۳۵ هزار تومان یارانه در پایان این هفته دریافت می‌کند.

مسلم است که این یارانه به کسانی که هیچ گونه یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند یا فقط یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی را می‌گیرند، پرداخت نمی‌شود.

در حالی که پیش‌بینی می‌شد به ۶۰ میلیون نفر یارانه جدید به صورت یکسان پرداخت شود، اما به نظر می‌رسد این مبلغ تغییر کرده و به دهک‌های پایین مبلغ بیشتری می‌رسد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ضمن اعلام این که قرار است از دی ماه یارانه‌ها دو برابر شود، گفته بود که یک خانواده چهار نفره در دی ماه ۸۰۰ هزار تومان یارانه نقدی و بن کارت خرید کالا پرداخت می‌شود.

برآورد‌ها این بود که چون حدود ۳۵۰ هزار تومان از این ۸۰۰ هزار تومان به صورت یارانه نقدی و معیشتی بنزین پرداخت ‌شود، مابقی به صورت بن کارت باشد؛ اما براساس آخرین اطلاعات ظاهرا پرداخت کوپن خرید کالا منتفی و قرار است یارانه جدید به صورت نقدی پرداخت شود.

پیش‌بینی‌ها این بود که به هر نفر حدود ۱۱۵ هزار تومان یارانه جدید پرداخت شود، اما ظاهرا این پیش‌بینی نیز قرار است تغییر کند. آنطور که گفته شده، دولت قصد دارد ۶۰ میلیون نفری که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کند را برای پرداخت یارانه جدید به دو گروه تبدیل کند.

گروه اول شامل دهک‌های اول تا چهارم جامعه می‌شود که جمعیت آن حدود ۳۰ میلیون نفر برآورد شده است، به افراد از این دهک‌ها ماهانه ۱۲۶ هزار تومان یارانه جدید پرداخت می‌شود.

گروه دوم نیز حدود ۳۰ میلیون نفر هستند و شامل دهک‌های پنجم تا هفتم می‌شود، این افراد ۳۰ هزار تومان کمتر از گروه اول می‌گیرند. به افراد از این دهک‌ها ماهانه ۹۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

البته دولت یک یارانه دیگری نیز دارد که یارانه بنزین است. دولت قصد دارد سهمیه بندی بنزین را حذف کند و به جای آن به مردم بنزین بدهد، به هر ایرانی دارای کد ملی که یک سال اخیر را در ایران زندگی کرده ماهانه ۲۰ لیتر بنزین داده می‌شود.

این بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود. از آنحایی که ممکن است برخی خانوارها خودرو نداشته باشند که از سهمیه بنزین خود استفاده کنند یا نخواهند که آن را مصرف کنند، دولت پیش‌بینی کرده که معادل ریالی ۲۰ لیتر بنزین را به حسابشان واریز شود. به طور مثال یک خانواده چهار نفره در ماه ۸۰ لیتر سهمیه بنزین دریافت می‌کند که در صورت استفاده نکردن از آن، ۱۲۰ هزار تومان یارانه بنزین واریز می‌شود.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که دولت جزئیات نهایی افزایش یارانه‌ها را در این هفته مشخص می‌کند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور هفته قبل اعلام کرد که قرار است یارانه‌ها دو برابر شود و یک خانواده چهار نفره در دی ماه ۸۰۰ هزار تومان یارانه دریافت کند. افزایش یارانه‌ها قرار است برای ۶۰ میلیون نفر رخ دهد که این افراد کسانی هستند که یارانه معیشتی بنزین و نقدی را هر ماه دریافت می‌کنند.

البته محسن رضایی گفته که این ۸۰۰ هزار تومان به صورت ترکیبی از یارانه نقدی و بن خرید کالا پرداخت می‌شود، اما از آنجایی که دادن کوپن خرید کالا مشکلاتی را ایجاد می‌کند ممکن است دولت به سمت پرداخت یارانه‌ به صورت کاملا نقدی برود.

براساس گزارش ایسنا، دولت تصمیم دارد به ۳۰ میلیون نفر یارانه ۹۰ هزار تومانی و ۳۰ میلیون نفر دیگر یارانه ۱۲۶ هزار تومانی پرداخت کند. یعنی خانواری که در دهک اول تا چهارم قرار دارد مبلغ ۱۲۶ هزار تومان و کسانی که در دهک‌های پنجم تا هفتم قرار دارند مبلغ ۹۰ هزار تومان یارانه بیشتر در این ماه می‌گیرند.

در حال حاضر یک خانواده چهار نفره در مجموع ۳۵۵ هزار تومان یارانه نقدی و معیشتی بنزین دریافت می‌کند. اگر این خانواده در چهار دهک اول باشد در ماه جاری مبلغ ۵۰۴ هزار تومان یارانه جدید دریافت می‌کند.

در نهایت با پرداخت یارانه نقدی، معیشتی بنزین و افزایشی که قرار است صورت بگیرد، مبلغ کل یارانه دریافتی این خانواده چهار نفره به ۸۶۰ هزار تومان می‌رسد.

اما اگر این خانواده در دهک پنجم تا هفتم قرار داشته باشد، علاوه بر ۳۵۵ هزار تومان یارانه نقدی و معیشتی؛ مبلغ ۳۶۰ هزار تومان نیز به عنوان یارانه جدید در دی ماه می‌گیرد.

خانواده‌هایی که در این سه دهک قرار دارند، در نهایت ۷۱۵ هزار تومان یارانه در ماه دریافت می‌کنند.

البته این ارقام به صورت مفروض هستند و قرار است دولت به زودی جمع‌بندی نهایی درباره پرداخت یارانه جدید را اعلام کند.

افزایش مبلغ یارانه معیشتی دی ماه

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که احتمالا از هفته آینده یارانه‌ها افزایش می‌یابد و در واقع قرار است این افزایش همزمان با پرداخت یارانه‌ معیشتی بنزین در پایان هفته آینده انجام شود.

براساس زمان‌بندی که از دی ماه سال ۹۸ رعایت شده، دولت در روز دهم هر ماه باید یارانه معیشتی بنزین و در روز بیستم یارانه نقدی را واریز کند. تا اواسط هفته قبل پیش‌بینی‌ها برای پرداخت یارانه در دی ماه طبق زمان‌بندی ذکر شده بود، اما صحبت‌های معاون اقتصادی رئیس‌جمهور کمی معادلات را عوض کرد، چرا که خبر از افزایش یارانه‌ها می‌دهد

محسن رضایی گفت که قرار است در دی ماه یارانه‌ها دو برابر شود. به گفته او یک خانواده چهار نفره در این ماه حدود ۸۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند که بخشی از آن به صورت نقدی و بخشی دیگر به صورت بن کارت خرید کالا پرداخت می‌شود.

در پایان هفته آینده دولت باید یارانه معیشتی بنزین را واریز کند، پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که قرار است تغییر یارانه‌ها همزمان با پرداخت یارانه معیشتی بنزین صورت بگیرد.

گفته می‌شود مبنای دو برابر شدن یارانه‌ها، یارانه معیشتی بنزین است، چرا که براساس برنامه دولت قرار است یارانه ۶۰ میلیون نفر افزایش یابد که همان مشمولان یارانه بنزین هستند. همچنین

در گزارش ایسنا نیز آمده که به ۳۰ میلیون نفر یارانه ۹۰ هزار تومانی و ۳۰ میلیون نفر دیگر یارانه ۱۲۶ هزار تومانی دریافت می‌کنند.

پیش‌تر قرار بود که پرداخت این یارانه جدید در قالب کارت‌های اعتباری باشد اما ظاهرا به نتیجه مشخصی در این رابطه نرسیده‌اند و احتمالا به صورت کاملا نقدی پرداخت انجام می شود.

همچنین قرار است امشب طی جلسه‌ای جمع‌بندی نهایی درباره پرداخت یارانه جدید انجام و به زودی در این رابطه اطلاع‌رسانی رسمی شود. بنابراین به نظر می‌رسد که دستورالعمل اجرایی آن طی روزهای ابتدایی هفته آینده برای نهادهای مرتبط در پرداخت یارانه‌ها صادر شود

یارانه‌ نقدی این افراد قطع می‌شود!

هر چند ثبت‌نام از متقاضیان جامانده یارانه، ادغام واریزی‌های قبلی و افزایش میزان عددی این حمایت نقدی، بر سر زبان‌ها بود، اما این روزها با اظهارات رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی، خداحافظی با آن جدی‌تر شده و جایگزینی این حمایت پرحاشیه با ریال نیز سروصدای دیگری به پا کرده است.

در این میان، انتظار جاماندگان یارانه نقدی برای ثبت‌نام مجددشان برابر قانون بودجه ۱۴۰۰ بوده که سال‌هاست از قلم افتاده‌اند، جای بررسی دارد. گروهی که نه تنها از دریافت یارانه در دوره‌های پیشین جامانده‌اند، بلکه از ملاک قرار دادن فهرست‌های نه چندان قابل دفاع یارانه نقدی و معیشتی برای تبدیل احتمالی ارز ۴,۲۰۰ تومانی به ریال در حساب سرپرستان خانوار، نگران و معترض هستند.

افشاگری جدید احمدی نژاد

در همین رابطه، حسین‌علی حاجی‌دلیگانی درباره دلایل بی‌توجهی به حذف یارانه ثروتمندان و افزوده‌شدن نیازمندان واقعی یارانه نقدی گفت: «دلیل بی‌عملی در حذف یارانه ثروتمندان و ثبت‌نام از جاماندگان نیازمند، عدم دردمندی متولیان و بهانه‌جویی برخی مسئولان است.

قابل تأمل اینکه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی مراجعه می‌کنند که هم یارانه نقدی و هم دریافتی دستگاه حمایتی‌شان قطع شده است! برای پیگیری موضوع هم میان سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت رفاه اجتماعی پاسکاری و ناهماهنگی صورت می‌گیرد و پاسخ روشنی دریافت نمی‌شود.»

وی افزود: «از اطلاعات اقتصادی موجود درباره سطح رفاه خانواده‌ها به درستی استفاده نمی‌شود و این عامل باعث تعلل در حذف ثروتمندان و افزودن نیازمندان یارانه نقدی شده است.

همین موضوع سبب شده، بسیاری از کسانی که نیاز به یارانه نقدی ندارند، همچنان یارانه می‌گیرند و بخشی از نیازمندان از یارانه نقدی محرومند و سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به این مسئله پاسخگو نیستند. قطعاً در این باره مجلس وظیفه نظارتی خود را دنبال خواهد کرد و پیشنهاد جابه‌جایی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از زیرمجموعه سازمان برنامه‌وبودجه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دنبال خواهیم کرد.»

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس یازدهم درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبدیل این سیاست حمایتی نیز اظهار داشت: «لازمه اجرای این سیاست، مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

در خلال تصمیم‌گیری درباره این موضوع در مجلس، با توجه به اطلاعات اقتصادی در دسترس از خانوارها که استفاده چندانی از آن برای شناسایی نیازمندان یارانه تاکنون نشده، فهرست مشمولان یارانه ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تشکیل می‌شود و مبنای پرداخت یارانه حمایتی دولت خواهد شد.»

همچنین، عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد درباره عدم تحقق بازنگری در مشمولان یارانه گفت: «حذف یارانه ثروتمندان بار سیاسی دارد و عموماً دولت‌ها نمی‌خواهند زیر بار آن بروند و چالش‌های این مسئله را بپذیرند. برای ثروتمندانی که یارانه نقدی دریافت می‌کنند، این میزان یارانه قابل‌توجه نیست در عین حال، دهک‌های بالای درآمدی تمایلی به از دست دادن این میزان یارانه هم ندارند. باید دولت با تعیین ملاک و شاخص‌هایی، تعارف و بی‌ارادگی را کنار بگذارد و موضوع حذف یارانه ثروتمندان را با جدیت اجرایی کند.»

جعفر قادری به دسترسی دولت به داده‌های اقتصادی درباره میزان رفاه خانوارها اشاره کرد و افزود: «اگر اراده و جسارتی در دولت وجود داشته باشد، افراد جامانده مجدداً امکان ثبت‌نام یارانه پیدا می‌کنند و ثروتمندان حذف خواهند شد. چون منابع جدیدی برای ثبت‌نام جاماندگان یارانه در قانون بودجه سال جاری منظور نشده، دولت باید ثروتمندان را حذف کند تا بتواند بودجه افراد جدید را تأمین کند. شاید راحت‌ترین راه برای دولت در راستای اجرای تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۰ این باشد که نسبت به آن تعلل صورت بگیرد تا متولیان امر از تبعات حذف یارانه ثروتمندان و ثبت‌نام جدید در امان بمانند.»

براساس اظهارات نمایندگان مجلس، سامان‌دهی جامعه مشمولان یارانه شدنی است و اتکاء به اطلاعات اقتصادی موجود از توان مالی خانوارها در این زمینه لازم و ضروری است. امری که با پایان دادن به ماجرای حذف ثروتمندان و افزودن جاماندگان نیازمند، می‌تواند اثربخشی حمایت مالی دولت از خانوارهای آسیب‌پذیر را افزایش دهد.

حذف یارانه این افراد

وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، نسبت به شناسایی سه دهک بالای درآمدی یارانه‌بگیران از طریق پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان اقدام کرده است. دیوان محاسبات گزارش داد بیش از ۲۳ میلیون نفر از سه دهک بالای درآمدی شناسایی شده‌اند اما به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای قطع یارانه اعلام نشده است.

در این گزارش اعلام شد: طبق جز یک قانون بودجه سال ۹۹، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از همه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار و براساس معیارها و ضوابطی که توسط این وزارتخانه تعیین می‌‌شود نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌ بگیران، با ارائه دلیل و مدرک به افراد،‌ اقدام کند. نتایج تفریغ بودجه نشان می‌دهد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در اجرای حکم این بند و ماد ه ۴ آیین نامه اجرایی آن، نسبت به شناسایی سه دهک بالای درآمدی یارانه بگیران از طریق پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان اقدام کرده است.

در حال حاضر ۷۶ میلیون ۸۵۵ هزار نفر یارانه بگیر ثبت شده که از این میزان ۲۳ میلیون و ۳۳ هزار نفر یارانه بگیر سه دهک بالای درآمدی شناسایی شده اند که البته به سازمان هدفمندی سازی یارانه‌ها اعلام نشد.وزارتخانه مزبور در خصوص اعلام خانوارهای شناسایی شده به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها جهت حذف از لیست یارانه بگیران اقدامی انجام نداده که مبین عدم رعایت مفاد حکم این جزء است.

بر این اساس بیش از ۱۲ هزار و ۵۷۶ میلیارد تومان یارانه به سه دهک بالای درآمدی اختصاص یافت.