به گزارش رصداقتصادی : بازار خودرو تحت‌تاثیر دو اتفاق مهم قرار دارد، از یک سو رکود شدید بازار این انتظار را در میان خریداران و فعالان ایجاد کرده که بهای خودرو دستخوش کاهش شود. از سوی دیگر مذاکرات وین با مخابره سیگنال مثبت، سبب شده است احتمال ریزش قیمت‌ها حتی از سوی رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران مطرح شود.

 قیمت خودرو در هفته های اخیر رشدی قابل توجه را تجربه کرده و گزارش‌ها نشان می‌دهد پراید حتی قیمت باورنکردنی ۱۹۱ میلیون تومان را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است با این حال گزارش‌های رسیده نشان می دهد خرید و فروش چندانی بر این قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد.

خبرآنلاین در تماس با آگهی‌دهندگان برای اطلاع از قیمت‌ها دریافت که بخش مهمی از آنها حاضر به تخفیف در صورت خرید قطعی هستند اما بالا نگه داشتن قیمت با این هدف صورت می‌گیرد که اگر کاهش قیمتی در اثر توافق وین رخ داد، بهای خودرو کاهش چندان بزرگی را تجربه نکند. یک آگهی دهنده در بازار که قیمتی بالاتر از هفته گذشته را برای خودروی خود در آگهی برگزیده بود در پاسخ به این سئوال که دلیل بالا رفتن قیمت چیست؟ گفت: جای تخفیف گذاشتیم.

 

از سوی دیگر خریداران خودرو نیز منتظرند قیمت ها با کاهشی هر چند اندک روبرو شوند تا بلکه شرایط برای خرید مهیا شود.

صنعت خودرو این روزها با بحرانی بسیار جدی و عمیق روبروست. انتقاداتی که به کیفیت خودروهای ایرانی وارد شد در کنار بالا بودن قیمت در عین کاهش شدید قدرت خرید همگی سبب شد صنعت خوردوی ایران با نگاه نقادانه افکار عمومی مواجه شود.

قیمت خودرو

 بعد از توافق وین چه می‌شود

سیگنال‌های رسیده از وین نشان می‌دهد توافق به زودی حاصل خواهد شد. برخی گزارش های رسیده دلالت بر آن دارد که  پیش نویس توافق قابل دستیابی است. میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در توییتی نوشت که گفت‌وگوهای ایران و هیات‌های اروپایی به نقطه حساسی رسیده است و به زودی پیش‌نویس توافق وین تنظیم می‌شود. این ها همگی نشان دهنده ان است که توافق در وین قابل حصول است. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران، سعید موتمنی نیز بر این اعتقاد است که قیمت ها در این صورت دستخوش کاهش می شود. این در حالی است که معامله گران بازار به استناد اضافه شدن مالیات جدید به خریداران خودرو از کارخانه های خودروسازی از یک سو و مشخص نبودن امکان ورود یا عدم ورود خودروهای خارجی از سوی دیگر می گویند آینده واردات خودرو چندان روشن نیست و احتمالا ریزش قیمت ها کمتر از انتظارات شکل گرفته در جامعه باشد.

کاهش قیمت خودروهای داخلی | قیمت‌گذاران بازار عقب‌نشینی کردند

هر چند برخی نمایندگان مجلس مکرر استناد به قطعی بودن واردات خودرو می کنند، تکلیف طرح واردات خودرو روشن نیست و این طرح برای سومین بار است که در کمیسیون تلفیق تصویب می‌شود و یا از شورای نگهبان برگشت می‌خورد و یا از مجمع تشخیص مصلحت نظام و حالا دوباره این طرح برای بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده و مشخص نیست که این بار واردات خودرو آزاد شود یا خیر؟   از این رو بسیار احتمال آزادی واردات خودرو را بسیار کم می دانند.

از سوی دیگر برخی برآوردها نشان می‌دهد بیش از هشتاد درصد از کسانی که خودروی صفر خریده‌اند، با هدف سرمایه‌گذاری و نه مصرف شخصی چنین اقدامی را انجام داده اند. این دسته از افراد که به قصد سرمایه‌گذاری خودرو خریده اند، از عرضه خودرو با قیمت‌های بسیار پایین خودداری کرده و خودروهای خود را در پارکینگ نگهداری می کنند.

فعالان بازار خودرو معتقدند قیمت خودرو تنها در صورتی می تواند دستخوش کاهش شود که تورم عمومی مهار شود و در نتیجه در طول زمان قیمت خودرو خود را با کاهش کمتر تورم منطبق خواهد کرد.