بعد از اعلام برخی از منابع مبنی بر پذیرش امریکا برای لغو تحریم‌های هسته‌ای قیمت دلار واکنش مثبت نشان داده است. این واکنش بازارهای دیگر مثل سکه، طلا و خودرو را تحت تأثیر قرار داده است. علیرضا شامخی، کارشناس اقتصادی در این خصوص گفت: بازار به واسطه اخبار معافیت مجدد برخی از تحریم‌های هسته‌ای، واکنش هیجانی داشته و در روز شنبه (۱۶ بهمن) با شکاف تقریباً ۵۰۰ تومانی باز شده است.

علیرضا شامخی پیش از این در گفتگو با گسترش‌ نیوز گفته بود؛ هفته دوم دی ماه، هفته تأثیرگذاری در روند قیمتی دلار است. او پیرامون وضعیت فعلی معتقد است، در ۱۶ آذر ما تقریباً سقف قیمتی را داشتیم. از ۱۶ آذر تا ۹ دی‌ماه قیمت در محدوده کانال ۳۰ هزار تومان و ۳۱ هزار تومان در نوسان بود و تغییر چشم‌گیری نداشت.

شامخی

 

وی افزود: حرکت‌های ریزشی تند دلار از دهم دی ماه شروع شد. علت ریزش شدید این بود که اخبار غیر رسمی از توافق در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد. از این رو، روند بازار از هفته دوم دی ماه نزولی بود و ریزش دیروز نیز در راستای همان روند کلان ریزشی ارزیابی می‌شود. 

دو خبر تاثیرگذار بر بازار ارز ایران

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: دو خبر مهم بازار ارز را تحت تأثیر قرار داده است. یک خبر دیدار مقامات امنیتی ایران و امریکا است که هر چند تکذیب شد، اثر زیادی در هیجان بازار گذاشت و سپس خبر معافیت برخی تحریم‌های برجامی بود.

شامخی روند روز گذشته را هیجانی توصیف کرده و گفت: هنوز توافق نهایی نشده و واکنش امروز بازار، واکنش هیجانی محسوب می‌شود. از این رو ممکن است، بخشی از این هیجان در روزهای آینده تخلیه و قیمت مجدداً کمی به سمت بالا اصلاح کند و پس از آن روند کاهش قیمت دلار آغاز شود.

وی در مورد اهداف قیمتی دلار خاطرنشان کرد: محدوده ۲۶۵۰۰، در روز شنبه با هیجان شکسته شد و حمایت بعدی، در حدود ۲۵۳۰۰ تومان است. احتمال شکسته شدن این حمایت با میزان اخبار منتشره در حیطه مذاکرات مرتبط است. به معنای دیگر حمایت مهم استاتیک و پویا در این سطح داریم.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: به نظر من قیمت بلندمدت دلار به اراده طرفین برای مبادلات بستگی دارد و این چیزی است که فعلاً قابل پیش‌بینی نیست.

وضعیت بازار در روز هیجانی برجام

روز گذشته بازار با دلار ۲۴۹,۳۴۲ تومان بسته شد. اخبار برجامی به بازارهای دیگر هم سرایت کرد. اگر چه هر اونس طلا، روز گذشته به ۱,۸۰۸ دلار رسید و نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۰۹ درصدی داشت اما در ایران قیمت طلا کاهش یافت و هر گرم طلا ۱۸ عیار نسبت به ۲ روز پیش، با ۴۱۴۰۰ تومان کاهش، ۱,۱۶۹,۳۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین قیمت سکه امامی به ۱۱,۸۸۵,۰۰۰ تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۲.۹۵ درصدی داشته است.

لازم به ذکر است که قیمت دلار از ابتدای امسال در کانال ۲۲ هزار تومان در نوسان بود. در تابستان سال جاری وارد کانال ۲۷ هزار تومان شد و همواره در این کانال نوسان داشت. دلار تمایلی به کاهش قیمت و بازگشت به قیمت‌ها در ابتدای سال را نداشت. سیر صعودی رشد قیمت دلار در پاییز سال جاری به صورت آرام ادامه داشت. دلار در پاییز به نرخ ۲۸ هزار تومان هم رسید. در این دوره با مقاومت شدید برای کاهش قیمت دلار و یورو رو به رو بودیم. از ماه گذشته مقاومت بازار ارز کاهش پیدا کرد.