نیکی کریمی با کسب جوایز متعدد از جشنواره‌های گوناگون بین‌المللی، از موفق‌ترین هنرمندان سینمای ایران از لحاظ تعداد جوایز جهانی به شمار می‌رود. نیکی کریمی در جشنواره‌ های متعدد داخلی و بین‌المللی فیلم به عنوان داور حضور داشته‌ است. نیکی کریمی مجرد است. نیکی کریمی یا فیلم دسته دختران در جشنواره فیلم فجر امسال حضور دارد. نیکی کریمی درباره تجربه اش از بازی در «دسته دختران» گفت: من می توانستم در دسته دختران کارهای فیزیکی را خیلی ملموس انجام بدهم اما خارج از این موارد، آنچه برای من مهم تر بود، قصه بود.

نیکی کریمی

حادثه برای نیکی کریمی موقع فیلمبرداری

نیکی کریمی که در دسته دختران نقش یگانه کمالی را بازی کرده است، خاطرنشان کرد: نمی توان گفت که یگانه کمالی فرمانده است. زنانی به او می پیوندند که هر کدام قصه خود را دارند. این خانم افسرده و غمگین است و بچه هایش را از دست داده و کارگردان تاکید داشت که "یگانه" ( با بازی نیکی کریمی) از همه باید ری‌اکشن‌هایش کمتر باشد، با نگاه هایی خیره و خسته و تنها انگیزه اش برای اینکه بخواهد بجنگد، کشته شدن بچه هایش است.

نیکی کریمی همچنین درباره حادثه ای که سر صحنه این فیلم برایش پیش آمد یادآور شد: بعد از یک ماه از فیلمبرداری "دسته دختران" سانحه ای برایم پیش آمد که هم جمجمه ام شکست و هم مهره گردنم آسیب دید، اما نقدر به کار علاقه داشتم که هر روز تفنگ چند کیلویی را بلند می کردم و سر فیلمبرداری می رفتم.

معرفی کوتاه نیکی کریمی

تاریخ تولد: ۱۹ آبان ۱۳۵۰

محل تولد: تهران، ایران

ملیت: ایرانی

شغل: هنرپیشه، کارگردان، تهیه کننده، مترجم، عکاس

  نیکی کریمی کیست؟

نیکی کریمی( niki karimi) (متولد ۱۹ آبان ماه ۱۳۵۰، تهران) هنرپیشه، کارگردان، مترجم و عکاس ایرانی است. نیکی کریمی تا به حال در چند جشنواره جهانی فیلم به عنوان داور حضور داشته است. کریمی با کسب چهار جایزه از جشنواره های مختلف بین المللی یکی از موفق ترین بازیگران ایرانی از نظر تعداد جوایز جهانی بوده است.

عکاسی کردن نیکی کریمی

نیکی کریمی از دوران دبستان بازی در گروه‌های کوچک تئاتری را آغاز کرد. اولین نقش سینمایی اش را در سال ۱۳۶۸ در فیلم« وسوسه» به کارگردانی جمشید حیدری به دست آورد. ولی نخستین حضور جدی اش را میتوان در فیلم« عروس» به کارگردانی بهروز افخمی در سال ۱۳۶۹ دانست. نیکی کریمی و ابوالفضل پورعرب را اولین ستاره های سینمای ایران بعد از انقلاب می دانند. بعد از آن، نیکی کریمی در دو فیلم مهم از داریوش مهرجویی به نام های« سارا» و« پری» ایفای نقش کرد. در سال ۱۳۷۱ بازی در فیلم« سارا» ( اقتباسی از« خانه عروسک» اثر هنریک ایبسن) توانست برای او جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره های سن سباستین و نانت را به ارمغان بیاورد.

نیکی کریمی در همان سال برای تحصیل در رشته طراحی لباس به آمریکا رفت و تا زمان بازی در فیلم« پری» اثر داریوش مهرجویی به ایران بازنگشت. بازی نیکی کریمی در این فیلم که اقتباسی از کتاب« فرنی و زویی» اثر سلینجر بود مورد توجه قرار گرفت و برای بار سوم در جشنواره فیلم فجر نامزد سیمرغ بلورین شد.

نیکی کریمی

نیکی کریمی بعد از بازی در چند فیلم از کارگردانانی چون ابراهیم حاتمی کیا، بهروز افخمی و داریوش فرهنگ در سال ۱۳۷۷ در فیلم« دو زن» به کارگردانی تهمینه میلانی بازی کرد. نیکی کریمی با بازی در این فیلم، به هنرپیشه ثابت چند فیلم بعدی تهمینه میلانی تبدیل شد و این همکاری تا فیلم« واکنش پنجم» ادامه یافت. نیکی کریمی برای پنجمین بار برای فیلم« دو زن» نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد و جایزه بهترین بازیگر زن را بخاطر بازی در همین فیلم از فستیوال تائورمینا ایتالیا گرفت.

پس از این که دستیاری عباس کیارستمی را در فیلم« a.b.c. africa» به عهده گرفت ، در سال ۱۳۸۰ فیلم کوتاه مستندی با مضمون نازایی با عنوان« داشتن یا نداشتن» ساخت که برنده جایزه باران شد. در سال ۱۳۸۱ در دو فیلم« دیوانه ای از قفس پرید» به کارگردانی احمدرضا معتمدی و« واکنش پنجم» به کارگردانی تهمینه میلانی بازی کرد که به خاطر بازی در این دو فیلم جایزه سیمرغ بلورین جشنواره فجر را گرفت. نیکی کریمی برای نخستین بار در فیلم« باج خور» اثر« فرزاد مؤتمن» در یک نقش خاکستری بازی کرد.

نیکی کریمی در سال ۱۳۸۳ اولین فیلم بلندش به نام یک شب را کارگردانی کرد. این فیلم به دلیل شرایط ممیزی در ایران اکران نشد ولی در جشنواره های معتبر خارجی درخشید از جمله در فستیوال فیلم کن مورد توجه قرار گرفت. نیکی کریمی فیلم بعدی خود به اسم چند روز بعد را در سال ۱۳۸۵ و در شرایطی ساخت که هنوز تکلیف اکران یک شب در هاله ای از ابهام قرار داشت نیکی کریمی در فیلم دوم خود بازی هم کرد و فیلمی قابل قبول و تحسین شده کارگردانی کرد ولی باز این فیلم هم خاطربه دلیل مسائل ممیزی در ایران هنوز اکران نشده است. سومین فیلم نیکی کریمی با نام سوت پایان در سال ۱۳۸۹ ساخته شد.

نیکی کریمی در تله تئاتر خرده جنایت های زن و شوهری برای اولین بار در یک کار تلویزیونی حاضر شد.

نیکی کریمی همچنین در حرفه عکاسی نیز فعالیت دارد. او تاکنون چند نمایشگاه عکس از کارهای خود، برپا کرده است. نیکی کریمی تاکنون سبک های مختلف عکاسی همچون پرتره و... را تجربه کرده ولی عکاسی از طبیعت در آثار او چشمگیرتر است.

نیکی کریمی که اعضای خانواده اش در انگلستان یا آمریکا زندگی میکنند بین تهران و لندن در رفت وآمد است.